Rowerowa wiosna w Bydgoszczy
Miasto Bydgoszcz jest organizatorem tegorocznej edycji zmagań o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Rywalizacja odbędzie się w czerwcu i potrwa cały miesiąc.
Już teraz jednak możecie wziąć udział w oficjalnych treningach.
To też dobra okazja do skorzystania z nowych dróg rowerowych w mieście.
Cały projekt polega na rowerowej rywalizacji pomiędzy miastami, w oparciu o dedykowaną akcji aplikację mobilną "AKTYWNE MIASTA".
Celem projektu jest przede wszystkim propagowanie aktywnego trybu życia, promocja turystyki rowerowej oraz jazdy rowerem jako alternatywnego środka transportu.
Udział w zabawie jest dla uczestników całkowicie bezpłatny.
Miasto, które wygra rywalizację otrzyma przechodni „Puchar Rowerowej Stolicy Polski".
Zmagania potrwają w dniach 1-30 czerwca 2021 roku.
Nie czekaj do czerwca. Trenuj już teraz.
W bezpłatnej aplikacji AKTYWNE MIASTA, rozpoczął się oficjalny trening przed główną rywalizacją.
Mimo że obecne zmagania nie wliczają się jeszcze do ogólnopolskiej rywalizacji, to pozwalają one porównać swoje wyniki z innymi uczestnikami zabawy.
Zachęcamy więc do czynnego udziału w treningu do Rowerowej Stolicy Polski.
Wystarczy pobrać aplikację AKTYWNE MIASTA i uruchomić ją przed każdą podróżą rowerem.
Aplikacja jest dostępna na system Android i IOS.
Nowe drogi rowerowe w mieście.
Drużyna ZDMiKP również przygotowuje się do rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski.. Nie zapominamy też o cyklistach. Cały czas budujemy kolejne drogi rowerowe w mieście.
W ubiegłym roku na terenie miasta udostępniliśmy blisko 8 kilometrów nowych dróg rowerowych.
W budowie są już kolejne.
Drogi rowerowe oddane w 2020 roku:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej – 4,5 km
• ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• w obrębie nowego ronda na ul. Gdańskiej przy ul. Rekreacyjnej
W 2020 roku wprowadziliśmy też udogodnienia dla rowerzystów:
• wprowadzaliśmy na bydgoskich ulicach kontra ruch rowerowy
• zamontowaliśmy przy wielu obiektach stojaki rowerowe
• korzystamy z nowoczesnych standardów przy budowie infrastruktury dla rowerzystów
• zamontowaliśmy rynny ułatwiające prowadzenie rowerów po schodach np. na starszych wiaduktach i mostach
Drogi rowerowe w budowie w 2021 roku:
• ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane na ukończeniu – większość dróg rowerowych jest już gotowa
• ul. Kolbego - prace budowlane w toku
• ul. Smukalska – ruszają prace budowalne. Szczegóły TUTAJ
• droga rowerowa wzdłuż ul. Jeździeckiej - 2,2 km – prace projektowe trwają a po ich zakończeniu rozpoczną się roboty budowlane
* jeszcze w tym roku pojawią się wydzielone pasy ruchu dla rowerów na Alejach Ossolińskich
Nie tylko BRA
Przypominamy też, że od 12 kwietnia bieżącego roku w Bydgoszczy pojawiły się holenderskie rowery cargo, zakupione w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Można je już bezpłatnie wypożyczyć w Bydgoskim Centrum Informacji na Starym Rynku.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Aleje Ossolińskich jeszcze piękniejsze
Dobiega końca remont spacerowego deptaku znajdującego się na reprezentacyjnej ulicy Śródmieścia, gdzie od 2002 roku sadzone są pamiątkowe dęby.
W tym miejscu poza estetycznymi zmianami, wprowadzane są też bezpieczne rozwiązania dla pieszych i rowerzystów.
Remont dębowej alei zakończy się w maju bieżącego roku. Większość robót została już wykonana. W trakcie prowadzonych robót, zabezpieczony został cenny drzewostan.
W ramach modernizacji wymieniony został już trakt spacerowy. Zastosowano całkowicie przyjazną dla środowiska nawierzchnię mineralną. Na ścieżkach ułożone zostały obrzeża z granitowej kostki.
Przebudowane zostało też skrzyżowanie, które dzieli aleję.
W tym miejscu ułożona zostanie jeszcze nawierzchnia i powstanie wyniesienie w formie progu. Ruch pieszych będzie odbywał się na jednym poziomie, a kierowcy bedą musieli przejechać przez próg zwalniający.
Docelowo na całym terenie zamontowane zostaną stylowe ławki i kosze na śmieci.
Nowością będą także donice na kwitnące kwiaty. Całość zostanie wkomponowana w istniejącą zieleń. Obecnie prowadzone prace, nie powodują utrudnień w ruchu pojazdów.
To nie koniec zmian w tym miejscu.
Po wykonaniu wszystkich robót budowlanych, na jezdniach również zostaną wprowadzone zmiany.
Powstanie wydzielony pas ruchu dla rowerów, co znacznie poprawi komfort wszystkich uczestników ruchu.
Przygotowaliśmy już projekt, który przewiduje likwidację jednego pasa ruchu, przeniesienie miejsc postojowych z chodnika na jezdnię i utworzenie pasów dla rowerzystów.
Wydzielone pasy powstaną na jezdni w odstępie od parkujących pojazdów, a w obrębie skrzyżowań pojawi się czerwona nawierzchnia.
Dodatkowo dla rowerzystów skręcających w lewo w ul. Kopernika i Szymanowskiego planujemy utworzenie śluz rowerowych.
Wjazd na pasy rowerowe zostanie zabezpieczony wyspami.
Planowane rozwiązania nie wpłyną negatywnie na ruch pojazdów (przewężenie do jednego pasa ruchu w danym kierunku), gdyż natężenia ruchu na tym odcinku są stosunkowo niewielkie.
Wprowadzenie jednak przedmiotowych zmian w życie, będzie wymagało przeusnięcia przystanku autobusowego bliżej skryzżowania, wyłączenie z ruchu jednego pasa na rondzie Ossolińskich oraz reorganizację istniejącego oznakowania poziomego i pionowego.
Rusza przebudowa ulicy Smukalskiej
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą, który przeprowadzi kompleksową modernizację ul. Smukalskiej.
Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego.
W ramach inwestycji ulica Smukalska zostanie przebudowana na odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale.
W pierwszej kolejności planowana jest całkowita rozbiórka istniejących nawierzchni. Następnie wykonane zostaną nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemną infrastrukturą. Ulice oświetlą nowe latarnie. Ostatnim etapem budowy będzie budowa nowej jezdni, drogi rowerowej, przystanków autobusowych i chodników wraz z niezbędnym oznakowaniem.
Wykonawcą robót została firma Strabag
Prace budowlane zajmą 2 lata.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.
Koncepcja rozbudowy ulicy Smukalskiej przygotowana została we współpracy z Miejską Pracownią Urbanistyczną. Projekt poddano również konsultacjom społecznym.
Ulica po gruntownej modernizacji stanie się ważnym połączeniem osiedla Smukała z centrum miasta, pozwalającym na organizację sprawnej komunikacji miejskiej.
Trasa ta nie jest obecnie przystosowana do ruchu autobusowego. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla przy ul. Rajskiej.
Dodatkowo ulica Smukalska stanie się również ważną trasą rowerową dla wielu bydgoszczan podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim. Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączy się ze zwyczajowym szlakiem biegnącym do Myślecinka.
Miasto Bydgoszcz oraz ZDMiKP nagrodzone za innowacje
Przyznano nagrody w konkursie „Innowacyjny Samorząd 2021" organizowanym przez Serwis Samorządowy Polskiej Agencji Prasowej.
Podczas uroczystej gali prowadzonej zdalnie wręczono nagrody wszystkim 17 laureatom i 48 wyróżnionym samorządom.
Pandemia dla samorządów to czas ciężkiej próby, ale również okazja do wykazania się kreatywnością oraz wprowadzenia innowacyjnych usprawnień technologicznych, społecznych czy edukacyjnych.
W tym roku 226 samorządów z całego kraju zgłosiło do konkursu 396 projektów.
Miasto Bydgoszcz oraz ZDMiKP zostały wyróżnione za wdrożenie na terenie miasta Open Payment System czyli płatności zbliżeniowej za bilety komunikacji miejskiej.
Płacenie bezpośrednio w pojeździe za przejazd, cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców. System działa od października 2018 roku.
Urządzenia są dostępne we wszystkich autobusach i tramwajach (w tych starszego typu tylko w pierwszym wagonie).
Automaty działają technologii EMV, co umożliwia bezpieczną płatność za przejazd, przy pomocy zbliżeniowej karty bankowej.
Urządzenia są wyposażone w wyświetlacz dotykowy, za pomocą którego pasażerowie sami wybierają rodzaj biletu i po zbliżeniu karty dokonają płatności.
Za przejazd można zapłacić także smartfonem
Dodatkowo, funkcjonalność automatów umożliwia też sprawdzenie ważność biletu, Bydgoskiej Karty Miejskiej czy zakodowanie na niej biletu okresowego nabytego przez Internet.
KUPNO BILETU KROK PO KROKU:
-na ekranie dotykowym wybór biletu (lub biletów), jaki chcemy kupić,
- naciśnięcie na monitorze KUPUJĘ,
- przyłożenie do czytnika zbliżeniowej karty płatniczej (bez podawania PIN) bądź smartfon obsługujący technologię NFC/HCE, zakup biletu wraz z jego skasowaniem.
Rozwijamy sprawdzony system
Przypominamy także, że w ubiegłym roku wprowadziliśmy rozwiązanie które umożliwienie pasażerom zakup biletów okresowych przez internet bez konieczności jego kodowania na jakimkolwiek nośniku. W rozwiązaniu tym bilety okresowe są zapisane wyłącznie w systemie centralnym i są dostępne dla kontroli biletowej w trybie online. Identyfikatorem biletu okresowego mogą być zarówno karty BKM lub zbliżeniowe karty płatnicze.
Co istotne, rozwiązanie wdrożone, w którym zbliżeniowa karta płatnicza jest identyfikatorem biletu okresowego to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Dotychczas nośnikiem i zarazem identyfikatorem biletów okresowych (miesięcznych) była wyłącznie Bydgoska Karta Miejska. Należało ją co miesiąc doładować w kiosku, automacie, internetowo lub w Punktach Obsługi Klienta ZDMiKP.
Od ubiegłego roku jednak bilet miesięczny kupujemy w prostszy i szybszy sposób. Wszystkie czynności można wykonać bez wychodzenia z domu i wyrabiania Bydgoskiej Karty Miejskiej, używając tylko karty płatniczej. Bydgoska Karta Miejska nie jest już niezbędna.