Ruszają remonty bydgoskich chodników
Podpisaliśmy umowę na przebudowę ponad 20 chodników. Prace ruszą jeszcze w tym tygodniu. Ich ważną częścią jest odtwarzanie historycznych wzorów chodników na terenie Śródmieścia. Takie remonty będą prowadzone m.in. na ul. Śniadeckich, która ma również stać się reprezentacyjnym traktem.
Nowa infrastruktura dla pieszych powstanie też w ramach inwestycji drogowych realizowanych na terenie miasta oraz Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Na terenie Śródmieścia kontynuować będziemy rewitalizację ulic w oparciu o nowe standardy z wykorzystaniem płyt chodnikowych i kamiennych opasek. W wielu miejscach pojawią się też nowe latarnie. To kolejny element porządkowania Salonu Miasta. W takim standardzie remontowane będą m.in. odcinki chodników wzdłuż ul. Śniadeckich, Warmińskiego i Pomorskiej.
Warto podkreślić, że wszystkie prace zaplanowaliśmy z uwzględnieniem inwestycji gestorów podziemnego uzbrojenia.
Wykonawca, w trakcie prac, będzie zobowiązany zabezpieczyć ciągłość ruchu pieszego i kołowego na remontowanych odcinkach.
Prace zakończą się jesienią.
Wartość zadania to ponad 1,6 mln zł.
W pierwszej kolejności prace będą wykonywane na ulicach:
- ul. Śniadeckich (Gdańska – Pomorska)
- ul. Jesionowa (na wys. Kościoła)
- ul. gen. W. Andersa – ciąg pieszo rowerowy - kontynuacja
- ul. J. Kossaka – od posesji nr 61 w kierunku ul. Żwirki i Wigury
Lista kolejnych miejsc planowanych do przebudowy w 2021 roku:
1. Ul. Warmińskiego – od ul. Podolskiej do ul. Zdun (strona nieparzysta)
2. ul. Pod Blankami - remont schodów
3. ul. Pomorska – od ul. Cieszkowskiego do ul. Mazowieckiej
4. ul. Królowej Jadwigi – od ul. Dworcowej w kierunku mostu
5. ul. Skośna – od przejazdu kolejowego w kierunku ul. Sowiej
6. ul. Czerkaska posesje nr 19-25
7. ul. Korczaka – kontynuacja robót
8. ul. Świerkowa 14
9. ul. Bartłomieja z Bydgoszczy / J. Teski
10. ul. Jodłowa – w okolicy Domu Seniora
11. ul. Powstańców Wielkopolskich od ul.Wybickiego w kierunku posesji nr 23
12. ul. Fordońska / Brzechwy – chodnik prowadzący do przejścia
13. ul. ks. Ignacego Skorupki od ul. Stromej w kierunku ul. Jordanowskiej
14. ul. Stanisława Leszczyńskiego odcinkowy remont od ul. Ugoru
15. ul. Toruńska przystanek tramwajowy – pętla autobusowa
16. ul. Gen. E. Fieldorfa "Nila"
17. zatoka autobusowa przy ul. Bernardyńskiej
Dodatkowe zadanie dzięki BBO
Część zleconych zadań zrealizujemy w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Przygotowujemy się też do realizacji kolejnych zadań zgłoszonych przez bydgoszczan w ramach ostatniej edycji tego programu, m.in. remonty chodników wzdłuż ul. Kanałowej i Nowogrodzkiej na Okolu, przy ul. Świetlicowej 8 w Łęgnowie i rewitalizacji trasy pieszo-rowerowej przy ul. Jar Czynu Społecznego.
Nowe chodniki w budowie
Szereg nowych ciągów pieszo-rowerowych powstaje przy okazji dużych inwestycji drogowych.
Piesi już korzystają z nowej infrastruktury w obrębie rozbudowanej ul. Kujawskiej, kontynuowane są prace na ul. Kolbego na Osowej Górze.
W ciąg pieszo-rowerowy wyposażona będzie też rozbudowana ul. Smukalska pomiędzy Piaskami i Smukałą.
Rozpoczęliśmy też rewitalizacje uliczek w Starym Fordonie, które zostaną dostosowane do potrzeb pieszych.
Wkrótce rozpocznie się też rewitalizacja Rynku w tej części miasta.
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Ostatnie prace
Wzdłuż rozbudowanej ul. Kujawskiej trwają przygotowania do malowania oznakowania poziomego.
Dobiegają końca prace związane z budową parkingów.
Ostatnie prace przy przejazdach będą wiązać się z weekendową przerwą w kursowaniu tramwajów.
W pierwszej kolejności na jezdniach wykonywane jest trasowanie. Cienkie linie wyznaczają osie i krawędzie pasów, które będą wykonywane w technologii grubowarstwowej.
Nowością na Kujawskiej będzie m.in. buspas w kierunku ronda Bernardyńskiego.
Dzięki niemu również autobusy jadące do centrum ominą korki (Linie nr 56, 57, 61, 64, 80, 99).
Kontynuowane są jeszcze prace przy nasadzeniu zieleni. Niestety niektóre drzewa przy rondzie Kujawskim "nie przyjęły się".
Zleciliśmy więc Wykonawcy ponowne nasadzenia oraz przypomnieliśmy o bezwzględnym obowiązku podlewania oraz dbania o młode drzewa i zieleń, sadzone w obrębie całej inwestycji.
Ponowne nasadzenia Wykonawca będzie musiał przepowadzić już na swój koszt.
Zanikają też punktowe prace brukarskie na parkingach i chodnikach. Wykonawca przygotowuje się do odtworzenia nawierzchni na wlocie w ul. Wiatrakową.
Po zamontowaniu ostatnich barier udostępnione zostaną schody do parku Wolności.
W weekend przy mniejszym ruchu wykonane zostaną też ostanie prace w obrębie przejazdów tramwajowych. Częśc prac będzie realizowana w godzianch wieczorncyh i nocnych.
Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ
Zakończenie wszystkich prac przy rozbudowie ul. Kujawskiej zaplanowane jest jeszcze w czerwcu.
Doświetlimy kolejne „zebry” w mieście
Ogłosiliśmy przetarg na doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 50 punktach Bydgoszczy.
W niebezpiecznych miejscach przed przejściami instalowane są też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje.
Wszystkie te działania mają wpływać na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. W ciągu ostatnich lat zrealizowaliśmy je w ponad 50 lokalizacjach.
Teraz doświetlonych zostanie kolejnych kilkanaście przejść dla pieszych. Niektóre z nich zgłoszone zostały przez miszkańców w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO).
Znajdą się wśród nich m.in. następujące lokalizacje:
• ul. Nad Torem / Żnińska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Inowrocławska / Brzozowa / Bielicka – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Nakielska / Wrocławska / Dolina – jedno przejście dla pieszych
• ul. Sułkowskiego / Czerkaska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Wojska Polskiego / Łukasiewicza – dwa przejścia dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Wojska Polskiego / Baczyńskiego – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Akademicka / Igrzyskowa – jedno przejście dla pieszych (bez torowiska)
realizowany w ramach BBO
• ul. Żwirki i Wigury – Kcyńska - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Gołębia - dwa przejścia dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Jaskółcza - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Kossaka - jedno przejście dla pieszych
Po podpisaniu umowy prace projektowe i budowlane zajmą około pół roku.
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Po dokładnej analizie opracowaliśmy listę 75 przejść dla pieszych kwalifikujących się do modernizacji.
W ostatnim czasie doświetlone zostały przejścia na al. Powstańców Wielkopolskich przy Komendzie Wojewódzkiej Policji oraz na ul. Żeglarskiej przy ul. Ludwikowo.
Do tej pory doświetlonych zostało już ponad 50 z nich. Teraz dodatkowe oświetlenie pojawi się na kolejnych kilkunastu przejściach.
Warto pamiętać
Przypominamy też, że od 1 czerwca zmieniły się przepisy o ruchu drogowym. Piesi zbliżający się do przejścia mają teraz bezwzględne pierwszeństwo przed nadjeźdżającymi pojazdami (z wyjątkiem tramwajów)i.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Bydgoszczanie pojadą nowymi autobusami
W związku z kończącą się w przyszłym roku umową na obsługę dużego pakietu przewozów autobusowych, ogłosiliśmy przetarg mający na celu wyłonienie operatora na kolejne lata.
Zależy nam by w 2023 roku przewoźnik, który chce obsługiwać linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 zakupił nowe pojazdy.
Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.
Zgodnie z warunkami przetargu zwycięska firma ma świadczyć usługi do 2031 roku (9 lat).
Do obsługi tych tras Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami.
Tabor powinien składać się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro VI.
Tabor musi być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.
Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację, sieć wi-fi, tablice LED, monitoring i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Zamówienie zostało skonstruowane przez ZDMiKP w oparciu o Plan Transportowy uchwalony przez Radę Miasta w 2013 roku.
Obecnie w Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 przewoźników:
• MZK Bydgoszcz – 36 linii
• Irex - 11 linii
Na realizację połączeń autobusowych miasto w 2021 roku zagwarantowało 122,5 mln zł.
Mimo znacznego odpływu liczby pasażerów (napełnienia w autobusach są obecnie średnio o 30% mniejsze niż przed epidemią) i wpływu z biletów, kwota tegorocznych wydatków na komunikację publiczną jest nieznacznie wyższa niż w latach poprzednich.
Przypominamy, że zgodnie z Planem transportowym ok. 25 procent autobusowej pracy przewozowej ma być realizowana na podstawie procedury przetargowej, a ok. 75 procent ma być realizowana przez podmiot wewnętrzny Gminy.
Plan odbudował komunikację publiczną
Okres dynamicznych zmian w bydgoskim transporcie publicznym rozpoczął się w 2013 roku wraz z przyjęciem przez Radę Miasta Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Bydgoszczy .
Pozwolił on na wdrożenie wielu korzystnych zmian dla pasażerów.
Jego najważniejszymi elementami były między innymi:
• Zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji tramwajowej (rozwój połączeń i modernizacja istniejącej sieci)
• Wprowadzenie standardu zakup nowych pojazdów wyposażonych w wiele udogodnień (np. w klimatyzację)
• Odmłodzenie wieku taboru
• Dodanie wielu atrakcyjnych taryf i ulg (m.in. bilety uczniowskie, karty rodzinne, malucha, tanie sieciówki)
• Rozwój komunikacji na terenie Metropolii Bydgoszcz (nowe linie podmiejskie)
• Porządkowanie organizacji ruchu i zasad parkowania w centrum
• Ujednolicenie wyglądu informacji pasażerskiej i infrastruktury komunikacyjnej
• Uruchomienie linii turystycznych
• Wdrożenie wielu nowoczesnych rozwiązań z dziedziny ITS
Komunikacja autobusowa w liczbach:
• Koszt funkcjonowania – 122,5 mln zł
• Liczba linii
- 30 dziennych
- 6 nocnych
- 11 międzygminnych
• Liczba autobusów kursujących w szczycie:
- przegubowców 96
- krótkich 81