Rok torowiska na ul. Kujawskiej. Zero wypadków, większa punktualność
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych.
Dokładnie rok temu uruchomione zostało nowe torowisko, którym pojechały pierwsze tramwaje.
Na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim liczba wypadków spadła do zera.
Czas przejazdu tramwajów i autobusów również znacznie się skrócił. Zyskali piesi i rowerzyści.
Zlikwidowaliśmy czarny punkt
Przed rozbudową ul. Kujawskiej na samym rondzie Kujawskim dochodziło każdego roku do prawie 50 zdarzeń drogowych. Policyjne raporty odnotowywały wtedy średnio 42 kolizje i 4 wypadki.
Rondo Kujawskie przed budową sygnalizacji świetlnej, uznawane było też przez ekspertów z ówczesnego UTP za najniebezpieczniejsze bydgoskie skrzyżowanie dla rowerzystów.
W tym roku na rondzie Kujawskim nie doszło do żadnego wypadku, a tylko do 33 niegroźnych kolizji. Nikt nie został zabity ani ranny.
Brak wypadków odnotowano też na rondzie Bernardyńskim.
Tak wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantuje szereg nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie budowy, m.in. rozdzielelenie ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego, zabezpieczenie przystanków i wykopów barierami, oznakowanie poziome grubowarstwowe, czytelne oznakowanie pionowe, zlokalizowanie torowiska poza jezdniami, sygnalizacje świetlne wpięte w system ITS oraz szereg rozwiązań dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i starszych.
Efektowne wzmocnienie komunikacji
Czas przejazdu jednojezdniową ulicą Kujawską oznaczał przed rozbudową duże opóźnienia w kursowaniu miejskich autobusów, szczególnie w godzinach szczytu.
Ten problem zminimalizowały dodatkowe pasy ruchu oraz buspas w kierunku ronda Bernardyńskiego. W parze z buspasem na Wałach Jagiellońskich pozwolił on poprawić punktualność na wielu linii autobusowych.
• Linia 53 wzrost punktualności z 79% w 2019 roku do ponad 87% w 2021 (+istotna zmiana trasy)
• Linia 56 wzrost punktualności z 66% w 2019 roku do prawie 80% w 2021
• Linia 64 wzrost punktualności z 84% w 2019 roku do ponad 86% w 2021
Kapitalnym wzmocnieniem dla bydgoskiej komunikacji była również budowa samego torowiska.
Osiedla Wyżyny i Wzgórze Wolności zyskały bardzo szybkie i wygodne połączenie z centrum. Przejazd między pętlą Wyżyny i rondem, Jagiellonów zajmuje zaledwie 12 minut.
Cała sieć na górnym tarasie posiada teraz też dwa niezależne połączenia z resztą miasta.
W ramach tej inwestycji zakupiliśmy też 15 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów.
Sto tysięcy tramwajowych przejazdów
Tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską dokładnie rok temu, w niedzielę 6 grudnia.
Do dziś torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują trzy linie tramwajowe - nr 2, 9 i 11. Przez rok tramwaje przejechały ten odcinek ponad 100 tysięcy razy.
Tramwaje na ul. Kujawskiej kursują w specjalnym wykopie.
Konstrukcja była niezbędna aby zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek.
Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.
Rozbudowana Kujawska - w liczbach:
ok. 30 000 przejazdów zrealizowała każda z linii kursujący Kujawską (nr 2,9 i 11)
ok. 6000 zasadzonych krzewów i 600 nowych drzew
1200 metrów nowego i zmodernizowanego torowiska
18 estetycznych wiat
15 tramwajów zakupionych do obsługi tras
0 wypadków na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim w tym roku
Styl i elegancja na placach i chodnikach
Zakończyliśmy kolejny etap przebudowy chodników na ul. Śniadeckich. Zyskały one nowe płyty układane w karo, opaski kamienne i stylowe latarnie.
Ten oryginalny wzór zastosowaliśmy też przy wejściu do Ogrodu Botanicznego od strony placu J. Weyssenhoffa.
Trwają też prace na ul. Nowogrodzkiej na Okolu.
Wszystkie te zadania wybrali mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Realizowane są również inne duże inwestycje przywracające reprezentacyjnym ulicom ich dawny blask i szyk.
Chodnik w karo
Zakończone właśnie prace przy ulicy Śniadeckich pokazały jak olbrzymi potencjał mają bydgoskie ulice z pierzejową zabudową z przełomu XIX i XX wieku.
Elegancki chodnik teraz doskonale komponuje się z szeregiem odrestaurowanych budynków i zachęca do spaceru po Śródmieściu.
W trackie prac usunęliśmy asfaltową nawierzchnię, wymieniliśmy podbudowę, a na nawierzchni zastosowaliśmy nowy materiał rekomendowany przez Społeczną Radę ds. Estetyki: płyty układane w karo otoczone kamienną opaską. Jeszcze przed tą częścią zadania wymieniliśmy oświetlenie. Wzdłuż ulicy ustawione zostały latarnie w formie bydgoskich pastorałów z energooszczędnymi oprawami. Uporządkowane zostało też parkowanie.
Całkowity koszt rewitalizacji tego odcinka ulicy Śniadeckich wyniósł prawie 700 tys. zł.
Zadanie po południowej stronie ulicy (obecnie zakończone) do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Parklet przed ogrodem, placyk przed kościołem
Program BBO pozwolił przywrócić też estetyczny wygląd placowi przed wejściem do Ogrodu Botanicznego. To zadanie również zakończyło się w ostatnich dniach.
Poszerzono kosztem jezdni chodniki, stworzono dodatkowe miejsca na krzewy i drzewa.
Placyk wyposażono również w elementy małej architektury.
Powstał w ten sposób pierwszy parklet - miejsce dedykowane pieszym wygospodarowane z jezdni. Wlot jednokierunkowej ulicy Niemcewicza oznakowany został również w czytelny sposób dla rowerzystów korzystających z kontraruchu. Zadanie pochłonęło ponad 140 tysięcy złotych.
Kończą się również prace przy chodnikach na Okolu przy ulicach Nowogrodzkiej i Kanałowej. W ramach tego zadania wybranego do realizacji przez mieszkańców wypięknieje też plac przed wejściem do zabytkowego kościoła św. Wojciecha, gdzie dołożona zostanie jeszcze kamienna opaska. Na przebudowy tych chodników zabezpieczyliśmy ponad 160 tysięcy złotych.
Reprezentacyjne aleje i rynki
W tym roku z myślą o przywracaniu reprezentacyjnym ulicom i placów dawnego blasku oraz tworzenia przyjaznych przestrzeni przeznaczyliśmy kilka milionów złotych.
Latem zakończyła się rewitalizacja al. Ossolińskich, które zyskały elegancki trakt spacerowy pomiędzy dębami.
Prace pochłonęły prawie pół miliona złotych.
Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ
Obecnie najbardziej spektakularne prace prowadzone są na Rynku w Starym Fordonie.
Jego płyta jest wykładana granitową kostką w różnych odcieniach, płytami kamiennymi i klinkierową cegłą. Jego częścią będzie też fontanna w formie niecki.
Na Rynku pojawią się też stylowe latarnie, ławki dużo zieleni oraz szereg innych rozwiązań podnoszących estetykę tego miejsca.
Inwestycja kosztuje ponad 7 mln zł.
Więcej szczegółów dotyczących tego zadania znajduje się TUTAJ
Intensywnie przygotowujemy się również do zmian na Rybim Rynku. Wkrótce zlecimy aktualizację projektu rewitalizacji tego miejsca, który ma stać się placem publicznym. Na ten cel rezerwujemy w przyszłorocznym budżecie blisko 3,7 mln zł.
W pierwszej połowie przyszłego roku planujemy również ogłosić przetarg na pierwsze prace przy rewitalizacji placu Kościeleckich.
Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia niskopienne.
Piesi zyskają równe, estetyczne alejki i chodniki w śródmiejskim stylu wraz z oświetleniem parkowym.
Rozwiążemy też problem zalewania jezdni po ulewach.
Szacowany koszt prac w tym miejscu to prawie 5 mln zł.
Więcej informacji w tekście TUTAJ
Kolejne inwestycje drogowe czekają na realizację - głosuj w BBO
Przypominamy, że trwa głosowanie na projekty z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
W tym roku wybieracie z ponad 300 zadań zgłoszonych przez mieszkańców.
Do wydania jest blisko 16 milionów złotych.
Zachęcamy do głosowania szczególnie na inwestycje drogowe planowane na Twoim osiedlu.
Prace nad BBO trwają cały rok.
Najpierw konsultultowane były zasady BBO, a nastęnie Mieszkańcy zgłaszali swoje pomysły, które były dokładnie weryfikowane.
Po zakończeniu tych prac, w które włączały się aktywnie Rady Osiedli, przyszedł czas na głosowanie.
Głosując wybierasz 3 pomysły w różnych kategoriach: projekty osiedlowe, ponadosiedlowe i małe projekty społeczne.
liczba wszystkich projektów: 337
osiedlowe - 243
ponadosiedlowe - 18
małe projekty społeczne - 76
Główna kategoria projektów to pomysły osiedlowe.
Kwoty zostały tutaj rozdzielone proporcjonalnie biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców.
Wśród najpopularniejszych propozycji są: projekty „zielone" i ekologiczne, rewitalizacja skwerów, alejek i parków, unowocześnianie i budowa nowych placów zabaw oraz innych form rekreacji np. street workout.
Drugą kategorią są zadania ponadosiedlowe.
Wśród propozycji znajdziemy m.in. te o charakterze rekreacyjnym, sportowym, a także rewitalizacje terenów zielonych i propozycje ekologicznych rozwiązań w mieście.
Małe projekty społeczne to zadania dzięki którym można zorganizować projekty dedykowane m.in. dzieciom, młodzieży i seniorom. Tematyka i forma są dowolne. Mogą to być warsztaty, festyny, koncerty, spotkania.
Wiele z powyższych projektów dotyczy też inwestycji drogowych realizowanych przez ZDMiKP.
Co roku w ramach BBO przebudowujemy chodniki, skrzyżowania, parkingi na osiedlach i doświetlamy przejścia dla pieszych.
W ramach zaproponowanych zadań powstają też wyniesione skrzyżowania, drogi rowerowe, sygnalizacje świetlne oraz utwardzane są liczne ulice gruntowe.
Jeśłi chcesz aby te inwestycje były realizowane na Twoim osiedlu - zagłosuj.
Głosujemy przez cały grudzień za pośrednictwem:
- strony internetowej: www.bydgoszcz.pl/bbo
- dzwoniąc w dni robocze w godz. 8-16 na numery telefonów 52 51-53-555 lub 660- 240-004.
- stoiska do głosowania pojawią się też w galeriach handlowych w pierwsze trzy soboty grudnia, w godzinach 10-13 w Centrum Handlowym Rondo i Centrum Handlowym Focus.
Wyniki głosowania poznamy do 20 stycznia 2022 roku.
Rower BRA – przetarg na nowego operatora
W październiku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcemy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który będzie utrzymywał i obsługiwał rower miejski w sezonie 2022.
Podobnie jak w tym roku ma obowiązywać system pomostowy. Oznacza to, że umowy zostałaby podpisana na jeden sezon a usługa oparta byłaby wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Rower BRA - podsumowanie sezonu 2021
W mijającym roku bieżącym Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach. Średni czas wypożyczenia roweru na dzień to 24 minuty.
Łączna liczba wypożyczeń rowerów w sezonie 2021 wyniosła ponad 58 tysięcy.
W systemie zarejestrowanych było prawie 6000 użytkowników.
Niestety okres trwającej pandemii Covid zmienił trwale nastawienie osób dotychczas korzystających z rowerów publicznych.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.
Tendencja spadkowa utrzymała się również w roku 2021.
Ponadto pandemia ograniczyła też dostępność do części zamiennych do rowerów.
Spadek popularności rowerów publicznych ma obecnie tendencję ogólnokrajową.
Rower BRA - plany
Przypominamy, że obsługa BRA w 2021 roku, kosztowała blisko 1,3 mln zł.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która jako jedyna zgłosiła się w ubiegłorocznym przetargu.
Analizę funkcjonowania systemu BRA w mijającym roku przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Biorąc pod uwagę obecną sytuację podjęto decyzję o kontynuacji obecnego „systemu pomostowego" również w przyszłym sezonie.
01 grudnia ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który miałby utrzymywać i obsługiwać bydgoski rower aglomeracyjny w 2022 roku.
O postępach w przetargu informować będziemy na bieżąco.