Dobiegają końca prace naprawcze na Moście Uniwersyteckim – harmonogram prac - styczeń 2022
Naprawa uszkodzonych elementów mocowań mostu została już zakończona. Obecnie trwają roboty przy ponownym napięciu want oraz badania laboratoryjne wybranych elementów konstrukcji.
Po zakończeniu naciągu want, będziemy mogli przystąpić do próbnych obciążeń konstrukcji.
Po osiągnięciu satysfakcjonujących wyników, udostępnimy obiekt do ruchu.
Wszystkie węzły obiektu, zostały już naprawione.
Spawanie, które było konieczne do zamocowania dodatkowych blach wzmacniających w węzłach mocujących wykonano.
Zainstalowane zostały też pierwsze z czujników nowego monitoringu.
Ekipy wykonawcy rozpoczęły ponowny naciąg want.
Harmonogram prac na moście w styczniu 2022 roku (zaplanowano z uwzględnieniem warunków atmosferycznych):
- ponowny naciąg want – do 17 stycznia 2022
- montaż i uruchomienie monitoringu na obiekcie – do 20 stycznia
- wykonanie próbnych obciążeń obiektu – 21 stycznia
Pozytywne wyniki obciążeń próbnych pozwolą udostępnić most jeszcze w styczniu.
Wykonawca intensyfikuje wszelkie niezbędne działania i zamierza dotrzymać umownego terminu zakończenia prac tj. 26.01.2022 roku.
Niezależnie od prac na moście w styczniu kontynuowane będą jeszcze laboratoryjne badania zmęczeniowe liny stalowej pobranej z jednej z want mostu.
Chcemy mieć pewność, że awaria nie wpłynęła na trwałość całego obiektu.
Badania zmęczeniowe są obecnie realizowane na Politechnice Bydgoskiej.
Podchodząc kompleksowo do prowadzonej naprawy obiektu, zleciliśmy również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań na wypadek np. wypadku komunikacyjnego, pożaru pojazdu w bezpośredniej bliskości wanty.
Niezależnie od prowadzonych prac naprawczych i badań mostu, korzystając z pełnej dostępności konstrukcji, wykonujemy szereg innych prac.
W styczniu zostaną jeszcze doprojektowane i zainstalowane włazy kratowe, które uniemożliwią gniazdowanie ptactwa w konstrukcji mostu. Podczas prowadzonych prac zakonserwujemy i dodatkowo zabezpieczymy strefę kotwienia mostu do filara od strony Wzgórza Wolności.
Oględziny przeprowadzone przez ekspertów przy okazji prac naprawczych potwierdziły taką konieczność.
Po dokonaniu naprawy i oddaniu mostu do ruchu Wykonawca będzie prowadził prace porządkowe pod obiektem, a w sprzyjających warunkach pogodowych wykona powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want.
Nad całością zadania od samego początku czuwa grono wybitnych Naukowców z czołowych polskich uczelni technicznych – z Wrocławia, Gdańska i Bydgoszczy.
Celem ZDMiKP jako zarządcy dróg na terenie miasta Bydgoszczy, jest jak najszybsza naprawa uszkodzonej przeprawy mostowej i udostępnienie jej do ruchu.
Od 1 stycznia - bilety po nowemu
Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta od 1 stycznia 2022 roku będą obowiązywać w Bydgoszczy nowe stawki za przejazd komunikacją miejską:
• 3,80 zł za jednorazowy bilet normalny (1,90 ulgowy)
• 4,80 zł za bilet godzinny normalny (2,40 ulgowy)
• 108 zł za bilet miesięczny lub 30-dniowy ważny w I strefie na liniach dziennych
Nowością będą bilety 20-minutowe za 3 zł (1,5 ulgowy)
Ceny biletów dobowych (12 zł), uczniowskich i malucha (po 10 zł miesięcznie) pozostają bez zmian.
Osoby które posiadają papierowy bilet jednorazowy z dotychczasową ceną, będą mogły go jeszcze wykorzystać po 1 stycznia. Wystarczy dokupić w kiosku bilet uzupełniający.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta "bilety okresowe zakupione przed datą wejścia w życie nowego cennika (tj. przed 1 stycznia) oraz bilety czasowe skasowane w pojeździe przed datą wejścia w życie nowego cennika, uprawniają do przejazdów do upływu terminu ich ważności".
Coraz rzadziej kupujemy bilety w papierze.
Innowacje technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów czy Bydgoskiej Karty Miejskiej.
Bilet jednorazowy lub miesięczny już można zakupić z wykorzystaniem karty płatniczej lub aplikacji w telefonie.
O tych szybkich i prostych opłatach za przejazd komunikacją miejską, pisaliśmy TUTAJ
Inwestycje drogowe zaplanowane do realizacji w 2022 roku
W przyszły roku czekają nas kolejne ważne inwestycje. Dokończymy szereg zadań rozpoczętych w mijającym roku.
Zbudujemy nowe torowiska, jezdnie i chodniki. Na kolejnych ulicach gruntowych ułożymy twardą nawierzchnię.
Poprawimy też bezpieczeństwo kierowców i pieszych na bydgoskich osiedlach.
Intensywnie przygotowujemy się do nowych zadań wzmacniających transport publiczny.
Zadania kontynuowane:
- budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego
- przebudowa torowiska na ul. Perłowej
- rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
- rewitalizacja uliczek w Starym Fordonie od ul. Bydgoskiej do brzegu Wisły
- rozbudowa ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
- naprawa Mostu Uniwersyteckiego
- remont wiaduktów Warszawskich
- budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
- zakończenie budowy parkingów i uruchomienie systemu Park & Ride:
- przebudowa ul. Łowiskowej i parkingu przy schronisku dla zwierząt
Nowe zamierzenia inwestycyjne 2022 roku:
- budowa trasy tramwajowej do ronda Bernardyńskiego do Babiej Wsi
- przebudowa zachodniego wiaduktu wzdłuż ul. Armii Krajowej
- przebudowa Rybiego Rynku wraz z ul. Grodzką na odcinku od ul. Podwale do ul. Przy Zamczysku.
Nowe drogi rowerowe:
- ulice Fordońska, Chemiczna, Andersa – dokończenie obecnie trwających prac budowlanych,
- ul. Magnuszewska – budowa brakującego odcinka przy ul. Bohaterów Kragujewca,
-ul. Jeździecka – budowa odcinka od Gdańskiej do osiedla Podkowa
- ciąg ulic: Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowskiej – Łęczycka – zakończenie aktualizacji koncepcji oraz zlecenie zadania w systemie projektuj i zbuduj
- ul. Andersa – zlecenie projektuj i zbuduj dla odcinka ul. Kasztelańska –Skarżyńskiego (BBO)
Zlecenie prac projektowych dla odcinków dróg rowerowych wzdłuż:
- ul. Fordońskiej (uzupełnienie remontowanych odcinków wraz z budową kładki nad torami przy Sochaczewskiej); Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna), Sułkowskiego (Kamienna – Modrzewiowa), Glinki (Dąbrowa – BPPT), Kielecka (Nowotoruńska – Toruńska), ciąg Sudecka – Wyzwolenia - Pelplińska
Remonty i przebudowy (wybrane zadania):
– przebudowa ulic gruntowych w systemie zaprojektuj i zbuduj: ulica Wejherowska, Wycieczkowa, Odrzańska, Platynowa (procedura przetargowa trwa)
- przebudowa ulic gruntowych: Kogucia, Strusia, Sowia, Gradowa, Rajdowa, (przygotowanie do przetargu)
- przebudowa ulic: Podhalańska, Bortnowskiego (od Wyzwolenia do Dorodnej), Gościeradzka, Krynicka, Przyłubska, Kudowska, Pszczelna – projekt i budowa
- modernizacja parkingu przy ul. Pestalozziego na os. Bartodzieje (BBO) - budowa
- budowa miejsc parkingowych na ul. Szarych Szeregów 13 na os. Kapuściska (Program BBO)
Dokumentacja:
- rondo Jagiellonów – kontynuacja prac nad koncepcją programowo-przestrzenną, której głównym celem jest stosowanie ronda do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- kładka nad Wojska Polskiego – kontynuacja prac projektowych w celu dostowania przejścia dla osób niepełnosprawnych.
- ul. Nakielska - kontynuacja prac
- Nowe Torowiska – Solskiego do Bielickiej, Wyszyńskiego – Chocimska – prace projektowe
- Trasa W-Z – etap I – Lelewela – Łęczycka, Węzeł Wschodni – prace projektowe
- projekt dla układu drogowy przy Akademii Muzycznej
- 3 pierwsze przystanki wiedeńskie (Gdańska – Chodkiewicza i Jagiellońska) - projekt
Wiele innych zadań
To tylko część inwestycji planowanych w 2022 roku. Realizowane będą też liczne przebudowy chodników, a płytami ażurowymi utwardzimy kolejne „gruntówki".
Doświetlimy następne przejścia dla pieszych, a kolejne ulice wyposażymy w elementy poprawiające bezpieczeństwo.
Planujemy zmodernizować wszystkie urządzenia strefy płatnego parkowania (parkometry) w mieście.
Nie zapomnimy też o zimowym utrzymaniu bydgoskich ulic.
O inwestycjach drogowych oraz postępach robót, nadal będziemy informować na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube).
Inwestycje drogowe zrealizowane w 2021 roku prezentowaliśmy już wcześniej - TUTAJ
Tramwaj znów zaparkował przy dawnej zajezdni
Przy parku trampolin na ul. Zygmunta Augusta ustawiony został 40-letni tramwaj. Przypomina on historię budynku, który był pierwszą zajezdnią tramwajową w Bydgoszczy.
Charakterystyczna hala z wejściem od strony ul. Zygmunta Augusta i przylegająca do ul. M. Langiewicza to dawna zajezdnia tramwajowa. Budynek powstał w 1888 roku, kiedy to w Bydgoszczy uruchomiono sieć tramwajów konnych.
Jej częścią była między innymi stajnia, ponieważ wagony w pierwszych latach ciągnęły konie. Dopiero w 1896 roku wprowadzono trakcję elektryczną.
Zajezdnia po uruchomieniu nowego obiektu przy ul. Toruńskiej z czasem pełniła już tylko funkcję warsztatów naprawczych.
Ostatecznie zamknięto je w 1997 roku.
Budynek o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych został w 2016 roku zaadaptowany na park trampolin. Inwestor wzmocnił i oczyścił ściany, przebudował dach oraz wstawił nową stolarkę okienną. Udało się przebudować obiekt zachowując historyczną bryłę oraz część detali.
Mülheim, Elbląg, Bydgoszcz
Teraz o jego tramwajowej przeszłości przypomina jeszcze ponad 40-letni tramwaj. To Düwag M8C, kursujący od 1977 roku w Mülheim an der Ruhr. W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z niemieckiego miasta sprowadził Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z prowadzoną wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do polski nazywano często „Helmutami".
Tramwajowa historia
Początki bydgoskiej komunikacji miejskiej sięgają 1888 roku, okresu, podczas którego miasto znajdowało się pod zaborem pruskim. Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie.
Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd.
Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku.
W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Św. Trójcy. Mierzyła ona 2,35 km.
Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku.
Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych.
Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda", do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód. Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej).
Do ich obsługi miasto zakupiło łacznie 33 nowoczesne tramwaje.
W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę" z doczepą z 1960 roku oraz Herbrandta z 1896 roku.
Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych.
fot: Robert Sawicki; Stanisław Sitarek; Narodowe Archiwum Cyfrowe