Przebudowa ul. Smukalskiej - od środy zmiany w organizacji ruchu.
Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie docelowo dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego.
Większość prac po stronie wschodniej została już wykonana.
12 stycznia wprowadzone zostaną dalsze zmiany w organizacji ruchu na tym odcinku.
Do tej pory na odcinku blisko 1,5 km wykonana została nawierzchnia jezdni wschodniej ul. Smukalskiej. Natomiast na pozostałym 500 metrach ułożona została nawierzchnia na całej szerokości jezdni. Na tych odcinkach do wykonania pozostanie już tylko ułożenie warstwy ścieralnej.
W ramach prowadzonych robót wykona została też kanalizacja deszczowa oraz liczne prace ziemne.
W związku jednak z pogarszającym się stanem dotychczasowej nawierzchni oraz planami dalszych prac budowlanych, w środę 12 stycznia wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu.
Ruch pojazdów zostanie przełożony na nowo wybudowaną jezdnię a dodatkowo na jego fragmencie wprowadzony zostanie ruch wahadłowy.
Nadal zamknięty będzie wlot ulicy Smętowskiej.
Miejsce prowadzenia robót zostanie wygrodzone a kierowcy naprowadzeni na odpowiedni tor jazdy.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych Wykonawca rozpocznie rozbiórkę nawierzchni jezdni zachodniej a następnie przebudowę całej infrastruktury podziemnej.
Po zakończeniu tych prac, na jezdni ułożona zostanie nowa nawierzchnia.
Przewidywany termin obowiązywania powyższych zmian na tym odcinku to około 2 miesiące.
Smukalska – dla autobusów i rowerzystów
Przypominamy, że w ramach inwestycji ulica Smukalska ma zostać przebudowana na 3 km odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla autobusowa przy ul. Rajskiej. Pojawi się nowa nawierzchnia, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie a cała trasa będzie dostosowana do ruchu autobusowego.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Termin realizacji: I połowa 2023 r.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.
Tramwajowa pętla w Fordonie pełna drzew
Prawie 6 lat temu zakończyła się budowa linii tramwajowej do Fordonu.
Po zrealizowaniu tej inwestycji wokół trasy dosadzamy kolejne drzewa.
Jesienią ubiegłego roku blisko 400 drzew pojawiło się przy ul. gen. W. Andersa oraz przy pętli Niepodległości.
Tramwaj do Fordonu był największą inwestycją związaną z transportem publicznym w historii Bydgoszczy.
Dzięki niej znacznie poprawiła się komunikacja pomiędzy Fordonem i innymi dzielnicami.
Inwestycja bardzo pozytywnie wpłynęła też na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Budowa torowiska i zakup 12 nowych tramwajów kosztowały 437 mln zł.
Po oddaniu linii do użytku, zrealizowaliśmy szereg prac przy remontach fordońskich ulic. Po przebudowie drogowej infrastruktury można było sadzić kolejne drzewa i krzewy.
Najwięcej drzew oprócz nasadzeń powiązanych z budową torowiska pojawiło się z końcem ubiegłego roku.
Wzdłuż ul. Andersa i na pętli tramwajowej Niepodległości dosadzonych ponad 400 szt. drzew takich jak: dęby bezszypułkowe, brzozy pożyteczne, klony czerwone, glediczje trójcierniowe i sosny czarne. Dzięki nim tereny wokół pętli, na której zawracają linie nr 7 i 10 mają z czasem przypominać leśny park.
W ubiegłym roku dodatkowe nasadzenia realizowane były też na pętli Glinki.
Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Wcześniej przy fordońskiej linii nasadzenia realizowane były między innymi pomiędzy estakadą tramwajową i ulicą Fordońską.
Przy pętli Wyścigowa powstały kwietne łąki z miejscami do odpoczynku, a także domkami dla jeży, budkami dla ptaków i tzw. hotelami dla dzikich pszczół.
Historia tramwajowej linii w pigułce
Umowa na budowę linii do Fordonu została podpisana 22 października 2013 roku. Dla wielu bydgoszczan była to „prawdopodobnie najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie". To hasło znalazło się między innymi na pamiątkowych odcinkach szyn, które otrzymali uczestnicy uroczystego rozpoczęcia inwestycji.
Już w 1900 roku spółka tramwajowa „Allgemeine Lokal-und Strassenbahn-Gesellschaft" otrzymała koncesję i zezwolenie na budowę i eksploatację, trzeciej linii tramwajowej w Bydgoszczy. W założeniach miała ona połączyć Fordon z Wilczakiem. Do 1901 roku powstał odcinek do obecnego hotelu „Słoneczny Młyn", a Fordon ze względu na duże koszty odłożono na kolejne lata. Okazało się że tych lat musiało minąć 115.
Budowa współfinansowana ze środków unijnych, rozpoczęta w 2013 roku zakończyła się po dwóch latach. Po odbiorach i pozwoleniu na użytkowanie 16 stycznia 2016 roku na trasę wyjechały pierwsze składy.
Budowa torowiska na ul. Perłowej – ZMIANY W FUKCJONOWANIU KOMUNIKACJI
W związku z planowanym rozpoczęciem prac na torowisku wzdłuż ulicy Perłowej, od soboty (8 stycznia) zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Dzięki nowemu torowisku na ul. Kujawskiej wszystkie osiedla górnego tarasu nadal będą posiadały bezpośrednie połączenia tramwajowe z centrum.
Wprowadzając nowe rozwiązania, chcieliśmy zminimalizować utrudnienia z jednoczesnym zachowaniem komunikacji do każdego z osiedli.
Zależało nam aby nie dublować kursów tramwajowych ul. Kujawską. Rozkłady jazdy zostały więc tak zsynchronizowane, aby po zmianie tras, godziny odjazdów tramwajów nie pokrywały się na wspólnych odcinkach.
W tygodniu (dni powszednie) na górny taras kursować będą długie składy tramwajowe.
Napełnienie we wszystkich pojazdach na zmienionych trasach, będziemy na bieżąco monitorować.
W zależności od sytuacji nie wykluczamy ewentualnych korekt w rozkładach.
Zmiany w komunikacji tramwajowej:
Z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone następujące przystanki tramwajowe:
- Szarych Szeregów (po stronie północnej węzła)
- Perłowa / Toruńska (po stronie południowej węzła)
Tramwaje:
Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 9 i 10 będą realizowały przewozy na standardowych trasach
Linia nr 4 – czasowa trasa Glinki – Kujawska – Bielawy,
Linia nr 7 – czasowa trasa Niepodległości – Zajezdnia Tramwajowa,
Linia nr 8 - czasowa trasa Rycerska – Zajezdnia Tramwajowa. ,
Linia nr 11 – zawieszona
Komunikacja zastępcza:
Ulica Toruńska na odcinku od r. Toruńskiego do r. Bernardyńskiego (i dalej do r. Jagiellonów) obsługiwana będzie autobusową linią zastępczą „ZaT".
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- rondo Toruńskie
- Toruńska / Hala
- Toruńska / Żupy
- Babia Wieś
- Zbożowy Rynek
- rondo Jagiellonów
Uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza „Za T8" w relacji Kapuściska – rondo Toruńskie z przebiegiem ulicami: Wojska Polskiego, Władysława Bełzy, Spokojną, Toruńską.
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- Kapuściska
- Wojska Polskiego / Baczyńskiego
- Wojska Polskiego / Prezydenta Lecha Kaczyńskiego
- Szarych Szeregów
- Bełzy / Szarych Szeregów
- Spokojna
- Bełzy / Spokojna
- rondo Toruńskie
Osoby podróżujące pomiędzy Bartodziejami i Kapuściskami będą mogły korzystać również z linii nr 59, która na odcinku od przystanku Fordońska/Bałtycka do pętli Kapuściska będzie pełniła funkcje autobusowej komunikacji zastępczej za tramwaj nr 7.
Zmiany zaczną obowiązywać od soboty 08.01.2022 r.
Nowe rozkłady jazdy są dostępne TUTAJ
Postęp robót przy budowie mostów oraz plany rozbudowy torowiska na ul. Perłowej - prezentujemy TUTAJ
15 kilometrów buspasów
Dzięki ostatnim inwestycjom łączna długość buspasów w Bydgoszczy wzrosła do 15 kilometrów.
Autobusy szybciej i punktualniej kursują między innymi ulicą Kujawską, Kolbego i Grunwaldzką.
Dużą część inwestycji zrealizowana została dzięki funduszom unijnym.
W Bydgoszczy mamy już kilkanaście buspasów.
Poruszać mogą się po nich autobusy, taksówki, samochody elektryczne i pojazdy służb ratowniczych.
Z większości korzystać mogą też motocykliści.
Ich budowa pozwala zwiększać konkrecyjność komunikacji miejskiej.
Tworzy się je na drogach, które często są zatłoczone lub należą do ruchliwych tras autobusowych.
W Bydgoszczy funkcjonuje już 20 odcinków ulic wyposażonych w takie rozwiązanie. Łączna długość buspasów to prawie 15 kilometrów. Duży przyrost ich długości to między innymi efekt zakończonych inwestycji związanych z rozbudową ulic Kujawskiej, Kolbego, Wały Jagiellońskie, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. Wszystkie zadania zostały zrealizowane przy wykorzystaniu funduszy unijnych.
Bydgoskie buspasy:
• ul. I. Paderewskiego –S. Staszica - 3 Maja – odcinek od parku Kochanowskiego do ronda Jagiellonów – długość 0,8 km
• ul. Jagiellońska – odcinek od ronda Jagiellonów do ul. Gdańskiej – długość 0,3km
• ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Powstańców Wlkp. do ronda Fordońskiego (strona zachodnia) –długość 0,9 km
• ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Skłodowskiej-Curie do ronda Fordońskiego (strona wschodnia) –długość 0, 5 km
• ul. Jana Pawła II – odcinek od łącznicy prowadzącej ruch z południowej jezdni ul. Wojska Polskiego do ronda Toruńskiego – długość 0,7 km
• ul. Wojska Polskiego (od ul. Magnuszewskiej do ul. Zdobywców Wału Pomorskiego – jezdnia północna) i ul. Zdobywców Wału Pomorskiego (od ul. Wojska Polskiego do ul. Jana Pawła II) – długość 0,8 km
• ul. Wojska Polskiego – odcinek od ul. Boya – Żeleńskiego do ul. Magnuszewskiej (jezdnia południowa) – długość 0,3 km
• ul. Bernardyńska i ul. 3-maja (strona wschodnia) – długość 0,3 km
• ul. Gdańska (trambuspas) – odcinek od Al. Mickiewicza do ul. Plac Wolności – 0,6 km
• ul. Zygmunta Augusta – (trambuspas odcinek od ul. Warszawskiej do ul. Rycerskiej (dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach) – długość 0,5 km
• Wiadukt tramwajowo – autobusowy przy Wiaduktach Warszawskich (trambuspas w dwóch kierunkach) – długość 0,8 km
• Wały Jagiellońskie – długość 0,4 km
• Jana Pawła II – łącznik (od ronda Inowrocławskiego) – długość 0,1 km
• ul. Grunwaldzka - długość 3,0 km
• Ul. Gdańska– od ul. Rekreacyjnej do Myślęcinka (po 1,7 km w każdym kierunku) - długość 3,4 km
• ul. Rejewskiego -przed wjazdem na przystanek przy Auchanie- długość 0,1 km
• ul. M. Kolbego - od Kormoranów do Grunwaldzkiej) - długość 0,8 km
• ul. Kujawska – od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego – długość 0,4 km
W buspasy po rozbudowie wyposażona będzie również ulica Nakielska.
Obecnie Miasto przygotowuje się do wykorzystania kolejnych środków unijnych na inne projekty transportowe.