Chodniki do remontu w 2023 roku
Przygotowujemy się do remontu i przebudowy kolejnych ciągów pieszych.
Budowane będą też zupełnie nowe odcinki chodników, przy okazji rozbudowy bydgoskich ulic.
Część zadań do realizacji wybrali też mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
W tym roku remonty i przebudowy planujemy przeprowadzić w ponad 20 miejscach Bydgoszczy.
Wszystkie prace zaplanowaliśmy z uwzględnieniem inwestycji gestorów podziemnego uzbrojenia.
W pierwszej kolejności ruszą prace przy remontach chodników, które mieszkańcy zgłosili przez aplikację Dbamy o Bydgoszcz.
To jedna z najprostszych metod sygnalizowania wszelkich usterek związanych z miejską infrastrukturą.
Równocześnie planujemy prowadzić też remonty dłuższych odcinków chodników i dojść do przejść dla pieszych
Trwa właśnie przetarg na wybór wykonawcy tych robót.
W jej ramach prowadzone będą prace w kilkudziesięciu miejscach - między innymi przy ulicach:
1.Marii Skłodowskiej-Curie
2.Kazimierza Przerwy-Tetmajera
3.Koronowska
4.Gdyńska
5.Stanisława Małachowskiego
6.Kasztanowa
7.Piotra Skargi
8.Słoneczna
9.Juliana Ursyna Niemcewicza
10.Aleja Prezydenta Lecha Kaczyńskiego
11.Stanisława Noakowskiego
12.Królowej Jadwigi
13.Lubelska
14.Seminaryjna
15.Toruńska
16.Wielorybia
17.Podmiejska
18.Racławicka
19.Bocianowo
20.Stawowa
21. Dolina
Wykonawca, zgodnie z warunkami zamówienia w trakcie prac musi zabezpieczyć ciągłość ruchu pieszego i kołowego na remontowanych odcinkach.
Przebudowy planujemy zakończyć jesienią.
Nie wykluczamy jednak rozszerzenia powyższych zadań o kolejne punkty w Bydgoszczy.
Dodatkowe zadanie dzięki BBO
Część inwestycji dla pieszych zrealizujemy też w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Trwa budowa ścieżek nad Kanałem Bydgoskim na Miedzyniu. W kolejnym etapie na Terenach Nadwiślańskich zlecona zostanie budowa chodnika wzdłuż części ul. Geodetów.
Na Wzgórzu Wolności planowany jest remont schodów przy cmentarzu Bohaterów Bydgoszczy.
Do realizacji w czasie ostatniego głosowania na BBO wybrany zostały też m.in. projekt związany z restylizacją części chodnika wzdłuż ul. Królowej Jadwigi na Okolu
Nowe inwestycje zawsze z chodnikiem
Szereg nowych ciągów pieszo-rowerowych powstaje też przy okazji dużych inwestycji drogowych.
Piesi już korzystają z części nowej infrastruktury, która powstaje w ramach przebudowy ul. Smukalskiej, Jeździeckiej, Chemicznej i Grudziądzkiej.
Szereg nowych chodników powstanie też wokół nowych mostów pomiędzy ulicą Fordońską i Toruńską oraz w obrębie ul. Perłowej.
Warto podkreślić, że także ulice utwardzane płytami ażurowymi, zawsze wyposażamy w cześć dla pieszych wyłożoną betonową kostką.
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania - więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów
Strefa płatnego parkowania wkrótce zmieni swoje granice. Jej rozszerzenie ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy. Konsekwentnie w tej części miasta coraz więcej przestrzeni udostępniamy pieszym i rowerzystom.
Wprowadzimy też wiele nowych rozwiązań, postulowanych przez mieszkańców i organizacje społeczne.
Zmiany dla wszystkich użytkowników dróg.
Przeniesiemy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadzimy nowe ulice jednokierunkowe a na wielu trasach ograniczymy prędkość do 30 km/h.
Pojawią się też nowe rozwiązania dla rowerzystów i pieszych.
Zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Wszystkie zmiany planujemy wprowadzić jest jeszcze w tym roku.
Zmiana granic strefy
Zgodnie decyzją Rady Miasta rozszerzone zostaną granice Strefy Płatnego Parkowania.
Będzie w niej teraz ponad 5000 miejsc.
To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich.
Włączone zostaną do niej m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi.
Strefa nadal będzie podzielona na dwie podstrefy a wprowadzenie zmian parkingowych w centrum, znacznie ułatwi funkcjonujący od ubiegłego roku wielopoziomowy obiekt przy ul. Grudziądzkiej.
Kolejne ulice jednokierunkowe i kontraruch rowerowy
Przed zmianami zinwentaryzowaliśmy istniejące miejsca postojowe oraz te, które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadziliśmy też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych oraz kontraruchu rowerowego.
Takie rozwiązania zostaną wprowadzone m.in. na ulicach Bocianowo, Czartoryskiego i Zduny.
Większe bezpieczeństwo i chodnik dla pieszych
Przeanalizowany został też obszar planowanej strefy SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
Analizowana była również lokalizacja nowych parkometrów.
W wielu punktach wyznaczone będą dodatkowe miejscach postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Zasady porządkujące ruch na terenie miasta, zostały uzgodnione z Plastykiem Miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Czas na zmiany - ruszył przetarg
Wraz z zakończeniem prac projektowych nad nową strefą płatnego parkowania, ogłosiliśmy przetarg na wdrożenie przedmiotowych zmian w terenie.
Wprowadzaniu zmian w oznakowaniu pionowym i poziomym zajmą Wykonawcy około 4 miesięcy.
W kolejnym etapie ogłoszony zostanie jeszcze przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Nowe urządzenia będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Pozwolą na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli natomiast w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
W pierwszej kolejności planowane jest ustawienie parkometrów w nowej strefie parkowania, a następnie wymiana istniejących w centrum miasta.
Szczegółowe rozwiązania
Przygotowana dokumentacja dotycząca rozszerzenia Strefy Płatengo Parkowania obejmuje też zmiany w 3 dużych obszarach:
• [ZMIANY DROGOWE] - zmiany organizacji ruchu w istniejącej i nowej strefie płatnego parkowania,
• [ZMIANY ROWEROWE] - wprowadzenie nowych rozwiązań rowerowych w SPP
• [POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA] - wprowadzenie ulic jednokierunkowych oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu na wielu bydgoskich ulicach.
Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania - zmiany dla kierowców
W tym roku na mapie Bydgoszczy w obrębie planowanej Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice zostaną przekształcone w drogi jednokierunkowe.
Takie rozwiązanie niesie za sobą znaczące zalety. Powstaną dodatkowe miejsca do parkowania, a także zostanie rozbudowana infrastruktura rowerowa.
Poprawi się tez bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Ruch jednokierunkowy planujemy wprowadzić w obrębie poszerzonej Strefy Płatnego Parkowania na 17 ulicach.
Dotyczy to przede wszystkim takich dzielnic jak: Śródmieście, Bielawy oraz Bocianowo.
PROJEKTOWANE ULICE JEDNOKIERUNKOWE
1 ul. Adama Czartoryskiego - odcinek Marszałka Ferdynanda Focha - Św. Trójcy
2 ul. Mieczysława Karłowicza - odcinek Leona Wyczółkowskiego - Łużycka
3 ul. Jana Pestalozziego - odcinek Jagiellońska - Skwer Ludwika Zamenhoffa
4 ul. Karola Kurpińskiego - odcinek Karola Kurpińskiego (łącznik) - Mieczysława Karłowicza
5 ul. Księdza Piotra Wawrzyniaka - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
6 ul. Księcia Józefa Poniatowskiego - odcinek Jana Kozietulskiego - Jana Karola Chodkiewicza
7 ul. Jana Kilińskiego - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Cicha
8 ul. Plac Tadeusza Kościuszki - odcinek Pomorska - Kaszubska
9 ul. Jana Zamoyskiego - odcinek 20 Stycznia 1920 roku - Gdańska
10 ul. Generała Józefa Sowińskiego - odcinek Hetmańska - Bocianowo
11 ul. Bocianowo - odcinek Generała Józefa Sowińskiego - Pomorska
12 ul. Kaszubska - odcinek Hetmańska - Bocianowo
13 ul. Racławicka - odcinek Bocianowo - Ogrodowa
14 ul. Zduny - odcinek Pomorska - Henryka Sienkiewicza
15 ul. Henryka Siemiradzkiego - odcinek Śląska - Władysława Łokietka
16 ul. Księdza Jana Długosza - odcinek Władysława Łokietka - Śląska
17 ul. Maksymiliana Jackowskiego - odcinek Śląska - Władysława Łokietka
MAPA [wersja pdf]
[ kliknij aby powiększyć]
Będzie bezpieczniej
Konsekwencją wprowadzenia ruchu jednokierunkowego jest np.:
- zmniejszenie liczby punktów kolizji na skrzyżowaniach
- eliminacja zderzeń czołowych
- eliminacja oślepiania kierowców przez pojazdy nadjeżdżające z przeciwnego kierunku
- stworzenie dodatkowych możliwości miejsc do parkowania
- zwiększenie przepustowości