Nowa nawierzchnia na ważnych bydgoskich mostach
Trwa wymiana nawierzchni na moście „Solidarności" oraz moście św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku.
Prace są związane przede wszystkim z wymianą warstwy ścieralnej i odtworzeniem oznakowania poziomego.
Równocześnie uszczelniane są styki pomiędzy nawierzchnią i krawężnikami oraz dylatacjami (szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji).
Roboty związane z frezowaniem są prowadzone połówkowo. Na terenie prac wprowadzone zostały zwężenia i ograniczenia prędkości.
Prace remontowe na obu mostach realizuje firma Strabag.
Wartość robót to blisko 400 tys. zł.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 100 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, kładki czy mosty. Muszą one podlegać bieżącym remontom, przebudowom lub modernizacjom.
Warto wiedzieć
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe.
Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Most św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku to natomiast konstrukcja zbudowana w 2002 roku. Była jednym z pierwszych elementów budowy węzła zachodniego.
Spina brzegi Kanału Bydgoskiego i pozwolił wyprowadzić ruch z ul. Grunwaldzkiej na nowe rondo gen, S. Maczka.
Wraz z mostem zbudowano również nowy wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką (północny).
Budowa sąsiedniego mostu od ronda S. Maczka w stronę Centrum jako ostatni etap budowy węzła zachodniego realizowano w latach 2014-15
Park & Ride – budowa na Czyżkówku zakończona
Zakończyliśmy odbiór nowego parkingu Park&Ride na Węźle Zachodnim. Pozwoli on przede mieszkańcom północno-zachodniej części Metropolii Bydgoszcz wygodnie zaparkować i kontynuować podróż do centrum komunikacją miejską.
Do tej pory wykonane zostały również miejsca postojowe na ul. Kujawskiej oraz w Myślęcinku.
W przyszłym tygodniu montowane będą pierwsze szlabany i biletomaty.
System P+R wraz z rozbudową torowisk, buspasów i zmianami w strefie płatnego parkowania istotnie wzmocni w przyszłym roku bydgoski transport publiczny.
Budowa systemu P+R to jeden z największych projektów, które mają ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy i wzmocnić transport publiczny.
W I etapie system tworzyć będzie 5 dużych obiektów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Zostaną one wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery) i włączone do nowoczesnego systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.
Dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który jest obecnie przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.
Parking na Węźle Zachodnim – prace zakończone
Parking powstał pomiędzy ulicami Nad Torem, Grunwaldzką i stacją benzynową.
Zmodernizowany został dojazd od strony ul. Głuchej a nowe chodniki zapewniają lepsze dojście do przystanków autobusowych zlokalizowanych w obrębie węzła.
Właśnie zakończyły się prace odbiorowe.
Obiekt został wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie a teren wokół został zagospodarowany zielenią.
Liczba miejsc parkingowych: 75
Las Gdański – prace zakończone
Parking powstał u zbiegu ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej.
Obiekt w Myślęcinku jest już wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie.
Teren wokół zostanie zagospodarowany zielenią.
W połowie grudnia montowane będą jeszcze szlabany i parkometry.
Liczba miejsc: 125 pojazdów.
Budowa na rondzie Kujawskim - ukończona
Pomiędzy dwoma jezdniami Kujawskiej w miejscu wyburzonych zniszczonych kamienic powstało ponad 140 miejsc.
Na parkingu niebawem zamontowane zostaną szlabany i parkometry.
Wielopoziomowy parking na Grudziądzkiej – w realizacji
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt pomieści 570 samochodów.
Powstaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.
Przylesie – w realizacji
Parking powstaje w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego.
Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów.
Sposób funkcjonowania bydgoskiego systemu P+R określa przyjęta już uchwała Rady Miasta.
Zakłada ona, że osoby kupujące bilet na usługi przewozowe w biletomatach na parkingach P+R będą mogły parkować za darmo.
Cena biletu na przejazdy komunikacją miejską będzie zależna od czasu parkowania i liczby pasażerów.
Więcej informacji o taryfie P+R znajduje się TUTAJ
Wszystkie parkingi wraz z całą infrastrukturą zostaną uruchomione wiosną przyszłego roku.
Rok torowiska na ul. Kujawskiej. Zero wypadków, większa punktualność
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych.
Dokładnie rok temu uruchomione zostało nowe torowisko, którym pojechały pierwsze tramwaje.
Na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim liczba wypadków spadła do zera.
Czas przejazdu tramwajów i autobusów również znacznie się skrócił. Zyskali piesi i rowerzyści.
Zlikwidowaliśmy czarny punkt
Przed rozbudową ul. Kujawskiej na samym rondzie Kujawskim dochodziło każdego roku do prawie 50 zdarzeń drogowych. Policyjne raporty odnotowywały wtedy średnio 42 kolizje i 4 wypadki.
Rondo Kujawskie przed budową sygnalizacji świetlnej, uznawane było też przez ekspertów z ówczesnego UTP za najniebezpieczniejsze bydgoskie skrzyżowanie dla rowerzystów.
W tym roku na rondzie Kujawskim nie doszło do żadnego wypadku, a tylko do 33 niegroźnych kolizji. Nikt nie został zabity ani ranny.
Brak wypadków odnotowano też na rondzie Bernardyńskim.
Tak wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantuje szereg nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie budowy, m.in. rozdzielelenie ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego, zabezpieczenie przystanków i wykopów barierami, oznakowanie poziome grubowarstwowe, czytelne oznakowanie pionowe, zlokalizowanie torowiska poza jezdniami, sygnalizacje świetlne wpięte w system ITS oraz szereg rozwiązań dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i starszych.
Efektowne wzmocnienie komunikacji
Czas przejazdu jednojezdniową ulicą Kujawską oznaczał przed rozbudową duże opóźnienia w kursowaniu miejskich autobusów, szczególnie w godzinach szczytu.
Ten problem zminimalizowały dodatkowe pasy ruchu oraz buspas w kierunku ronda Bernardyńskiego. W parze z buspasem na Wałach Jagiellońskich pozwolił on poprawić punktualność na wielu linii autobusowych.
• Linia 53 wzrost punktualności z 79% w 2019 roku do ponad 87% w 2021 (+istotna zmiana trasy)
• Linia 56 wzrost punktualności z 66% w 2019 roku do prawie 80% w 2021
• Linia 64 wzrost punktualności z 84% w 2019 roku do ponad 86% w 2021
Kapitalnym wzmocnieniem dla bydgoskiej komunikacji była również budowa samego torowiska.
Osiedla Wyżyny i Wzgórze Wolności zyskały bardzo szybkie i wygodne połączenie z centrum. Przejazd między pętlą Wyżyny i rondem, Jagiellonów zajmuje zaledwie 12 minut.
Cała sieć na górnym tarasie posiada teraz też dwa niezależne połączenia z resztą miasta.
W ramach tej inwestycji zakupiliśmy też 15 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów.
Sto tysięcy tramwajowych przejazdów
Tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską dokładnie rok temu, w niedzielę 6 grudnia.
Do dziś torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują trzy linie tramwajowe - nr 2, 9 i 11. Przez rok tramwaje przejechały ten odcinek ponad 100 tysięcy razy.
Tramwaje na ul. Kujawskiej kursują w specjalnym wykopie.
Konstrukcja była niezbędna aby zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek.
Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.
Rozbudowana Kujawska - w liczbach:
ok. 30 000 przejazdów zrealizowała każda z linii kursujący Kujawską (nr 2,9 i 11)
ok. 6000 zasadzonych krzewów i 600 nowych drzew
1200 metrów nowego i zmodernizowanego torowiska
18 estetycznych wiat
15 tramwajów zakupionych do obsługi tras
0 wypadków na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim w tym roku
Styl i elegancja na placach i chodnikach
Zakończyliśmy kolejny etap przebudowy chodników na ul. Śniadeckich. Zyskały one nowe płyty układane w karo, opaski kamienne i stylowe latarnie.
Ten oryginalny wzór zastosowaliśmy też przy wejściu do Ogrodu Botanicznego od strony placu J. Weyssenhoffa.
Trwają też prace na ul. Nowogrodzkiej na Okolu.
Wszystkie te zadania wybrali mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Realizowane są również inne duże inwestycje przywracające reprezentacyjnym ulicom ich dawny blask i szyk.
Chodnik w karo
Zakończone właśnie prace przy ulicy Śniadeckich pokazały jak olbrzymi potencjał mają bydgoskie ulice z pierzejową zabudową z przełomu XIX i XX wieku.
Elegancki chodnik teraz doskonale komponuje się z szeregiem odrestaurowanych budynków i zachęca do spaceru po Śródmieściu.
W trackie prac usunęliśmy asfaltową nawierzchnię, wymieniliśmy podbudowę, a na nawierzchni zastosowaliśmy nowy materiał rekomendowany przez Społeczną Radę ds. Estetyki: płyty układane w karo otoczone kamienną opaską. Jeszcze przed tą częścią zadania wymieniliśmy oświetlenie. Wzdłuż ulicy ustawione zostały latarnie w formie bydgoskich pastorałów z energooszczędnymi oprawami. Uporządkowane zostało też parkowanie.
Całkowity koszt rewitalizacji tego odcinka ulicy Śniadeckich wyniósł prawie 700 tys. zł.
Zadanie po południowej stronie ulicy (obecnie zakończone) do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Parklet przed ogrodem, placyk przed kościołem
Program BBO pozwolił przywrócić też estetyczny wygląd placowi przed wejściem do Ogrodu Botanicznego. To zadanie również zakończyło się w ostatnich dniach.
Poszerzono kosztem jezdni chodniki, stworzono dodatkowe miejsca na krzewy i drzewa.
Placyk wyposażono również w elementy małej architektury.
Powstał w ten sposób pierwszy parklet - miejsce dedykowane pieszym wygospodarowane z jezdni. Wlot jednokierunkowej ulicy Niemcewicza oznakowany został również w czytelny sposób dla rowerzystów korzystających z kontraruchu. Zadanie pochłonęło ponad 140 tysięcy złotych.
Kończą się również prace przy chodnikach na Okolu przy ulicach Nowogrodzkiej i Kanałowej. W ramach tego zadania wybranego do realizacji przez mieszkańców wypięknieje też plac przed wejściem do zabytkowego kościoła św. Wojciecha, gdzie dołożona zostanie jeszcze kamienna opaska. Na przebudowy tych chodników zabezpieczyliśmy ponad 160 tysięcy złotych.
Reprezentacyjne aleje i rynki
W tym roku z myślą o przywracaniu reprezentacyjnym ulicom i placów dawnego blasku oraz tworzenia przyjaznych przestrzeni przeznaczyliśmy kilka milionów złotych.
Latem zakończyła się rewitalizacja al. Ossolińskich, które zyskały elegancki trakt spacerowy pomiędzy dębami.
Prace pochłonęły prawie pół miliona złotych.
Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ
Obecnie najbardziej spektakularne prace prowadzone są na Rynku w Starym Fordonie.
Jego płyta jest wykładana granitową kostką w różnych odcieniach, płytami kamiennymi i klinkierową cegłą. Jego częścią będzie też fontanna w formie niecki.
Na Rynku pojawią się też stylowe latarnie, ławki dużo zieleni oraz szereg innych rozwiązań podnoszących estetykę tego miejsca.
Inwestycja kosztuje ponad 7 mln zł.
Więcej szczegółów dotyczących tego zadania znajduje się TUTAJ
Intensywnie przygotowujemy się również do zmian na Rybim Rynku. Wkrótce zlecimy aktualizację projektu rewitalizacji tego miejsca, który ma stać się placem publicznym. Na ten cel rezerwujemy w przyszłorocznym budżecie blisko 3,7 mln zł.
W pierwszej połowie przyszłego roku planujemy również ogłosić przetarg na pierwsze prace przy rewitalizacji placu Kościeleckich.
Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia niskopienne.
Piesi zyskają równe, estetyczne alejki i chodniki w śródmiejskim stylu wraz z oświetleniem parkowym.
Rozwiążemy też problem zalewania jezdni po ulewach.
Szacowany koszt prac w tym miejscu to prawie 5 mln zł.
Więcej informacji w tekście TUTAJ