Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Przy parku trampolin na ul. Zygmunta Augusta ustawiony został 40-letni tramwaj. Przypomina on historię budynku, który był pierwszą zajezdnią tramwajową w Bydgoszczy.

Charakterystyczna hala z wejściem od strony ul. Zygmunta Augusta i przylegająca do ul. M. Langiewicza to dawna zajezdnia tramwajowa. Budynek powstał w 1888 roku, kiedy to w Bydgoszczy uruchomiono sieć tramwajów konnych.

Jej częścią była między innymi stajnia, ponieważ wagony w pierwszych latach ciągnęły konie. Dopiero w 1896 roku wprowadzono trakcję elektryczną.

Czytaj więcej...Zajezdnia po uruchomieniu nowego obiektu przy ul. Toruńskiej z czasem pełniła już tylko funkcję warsztatów naprawczych.
Ostatecznie zamknięto je w 1997 roku.

Budynek o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych został w 2016 roku zaadaptowany na park trampolin. Inwestor wzmocnił i oczyścił ściany, przebudował dach oraz wstawił nową stolarkę okienną. Udało się przebudować obiekt zachowując historyczną bryłę oraz część detali.

Czytaj więcej...Mülheim, Elbląg, Bydgoszcz
Teraz o jego tramwajowej przeszłości przypomina jeszcze ponad 40-letni tramwaj. To Düwag M8C, kursujący od 1977 roku w Mülheim an der Ruhr. W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z niemieckiego miasta sprowadził Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z prowadzoną wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do polski nazywano często „Helmutami".


Czytaj więcej...Tramwajowa historia
Początki bydgoskiej komunikacji miejskiej sięgają 1888 roku, okresu, podczas którego miasto znajdowało się pod zaborem pruskim. Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie.
Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd.

Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku.
W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Św. Trójcy. Mierzyła ona 2,35 km.

Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku.
Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych.

Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda", do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód. Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej).
Do ich obsługi miasto zakupiło łacznie 33 nowoczesne tramwaje.

W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę" z doczepą z 1960 roku oraz Herbrandta z 1896 roku.
Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych.

fot: Robert Sawicki; Stanisław Sitarek; Narodowe Archiwum Cyfrowe

Czytaj więcej...Od 29 grudnia do 07 stycznia 2022 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny.
Testy będą 
przeprowadzane na wybranych liniach autobusowych. 

To kolejny sprawdzwian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić i ocenić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki. 

Testowany elektryk to model MAN Lion's City.
Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny. Cała energia magazynowana jest w bateriach zabudowanych na dachu autobusu.

Wnętrze pojazdu zostało przeprojektowane, zapewniając jeszcze więcej miejsca, gdyż w wersji elektrycznej wieża silnika mogła zostać zastąpiona fotelami dla pasażerów.
Pojazd umożliwia podróż ponad 78 pasażerom w tym 12 na miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.

Czytaj więcej...W autobusie zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań jak np. panele boczne wykonane ze szkła czy piankowy dach pojazdu.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózków inwalidzkich i rampę ułatwiająca zajmowanie miejsca w pojeździe.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie.
Długość pojazdu wynosi 12 m.
Posiada też 3 pary drzwi dwuskrzydłowych.

Czytaj więcej...Autobus elektryczny będzie kursował na liniach nr: 54, 57, 80, 84, 92 i 99.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.

Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego [pdf]

Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.

W związku z powyższym, przejazd autobusem trzeba będzie opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.

Czytaj więcej...Autobus elektryczny jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.

Przypominamy też, że w ubiegłym roku testowane były w Bydgoszczy autobusy hybrydowe.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy informuje, że od wtoku 28.12.2021 r. zostaną wprowadzone następujące wzmocnienia na linii autobusowej nr 85:

- dodatkowy kurs z pętli Kapuściska o godzinie 5:16 do ul. Mokrej
- kursy o godzinie 5:36 i 17:36 z pętli Kapuściska do ul. Mokrej będą dublowane przez dodatkowe autobusy.
- dodatkowy kurs z Mokrej do Kapuścisk o godzinie 5:22.
- dodatkowy kurs z przystanku Chemiczna / Ogrodnictwo II o godzinie 5:09.
- Kursy o godzinie 6:19 i 18:19 z ul. Mokrej do Kapuścisk będą dublowane przez dodatkowe autobusy.

Dodatkowo informujemy, że zostanie uruchomiony tymczasowy przystanek pn. Chemiczna / Ogrodnictwo II zlokalizowany pomiędzy przystankami Chemiczna / Ogrodnictwo – Chemiczna / Eurogaz w obydwu kierunkach.

Czytaj więcej...Od czwartku 23 grudnia do 31.12.2021 r. (piątek) wybrane linie kursować będą w dni powszednie według wakacyjnych rozkładów jazdy.
Zmiany dotyczą wyłącznie linii 52, 54, 69, 73/76, 83, 89, 92, 94. Pozostałe linie kursować będą według rozkładów dnia powszedniego.

Komunikacja zbiorowa w Wigilię 24.12 br. (piątek) będzie kursowała według rozkładów jazdy dnia powszedniego wakacyjnego do około godziny 17.00.
Po godzinie 17.00 będą wprowadzane następujące zmiany w funkcjonowaniu linii komunikacyjnych:

- zawieszone zostanie kursowanie linii tramwajowych nr 1, 7, i 10 oraz linii autobusowych nr 51, 60, 62, 81, 82 i 89;
- linia nr 79 nie będzie wykonywała kieszeniowych wjazdów na ul. Wąbrzeską;
- w ramach linii nr 89 zostaną wykonane 2 kursy w godzinach wieczornych (wyjazdy kolejności linii nocnych w kierunku Fordonu) z Błonia na Tatrzańskie o godzinie 21.18 i 22.20 – pomiędzy kursami linii nr 69,
- linie tramwajowe nr 2, 3, 4, 5, 6 8, 9 i 11 oraz autobusowe nr 52, 53, 54, 56, 58, 61, 64, 65, 67, 68, 71, 77, 79, za T 6 będą kursowały z ograniczoną częstotliwością, co około 30 minut,
- linia autobusowa nr 74 będzie kursowała z ograniczoną częstotliwością, co około 40 minut,
- linie autobusowe nr 55, 57, 59 i 80 będą kursowały z ograniczoną częstotliwością, co około 60 minut,
- bez zmian będą funkcjonowały linie nr 69, 73, 76, 83, 84, 85, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 31N, 32N, 33N, 34N, 35N i 36N,

SZCZEGÓŁY ZMIAN

W dniach 25-26.12.2021 r. na wszystkich liniach tramwajowych i autobusowych obowiązywać będą niedzielne rozkłady jazdy.

Strona 70 z 247