Aktualności
Nowa ścieżka rowerowa w mieście
Zakończyły się prace przy budowie drogi rowerowej na ulicy Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności. W ramach zadania powstał też nowy chodnik oraz zatoka autobusowa. Ścieżka łączy się z niedawno oddano trasą w ciągu ulicy Kruszwickiej.
Obecnie trwają prace odbiorowe wykonanych prac oraz porządkowanie terenu.
Droga rowerowa po południowej stronie ul. Focha ma charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Na moście Solidarności (przy operze) trasa została wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym odbywa się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Na dalszym odcinku budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymagała natomiast korekty układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników – bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego.
Dodatkowo wykonana została przebudowa oświetlenia ulicznego oraz rozbudowa kanalizacji deszczowej. Przebudowane zostało też uzbrojenie teletechniczne, wodociągowe, energetyczne oraz systemu ITS. Przestawiona została wiat przy zatokach autobusowych oraz pobliski kiosk. Wiosną planowane są jeszcze nasadzenia krzewów i przeprojektowanie istniejących kompozycji roślinnych.
Koszt budowy drogi rowerowej przy ul. Foch to ok. 3 mln zł.
Warto przypomnieć, że to już kolejna inwestycja rowerowa realizowana w tej części miasta. Już wcześniej po północnej stronie na odcinku Grottgera - Multikino trasa została wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
W tym roku powstały natomiast trasy dla rowerzystów wokół pl. Poznańskiego, wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz w Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim.
ZDMiKP - jak pracujemy w najbliższych dniach
W dniach 21-23 grudnia br. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a) pracuje w standardowych godzinach.
W Wigilię, 24 grudnia (czwartek) urząd będzie nieczynny.
Od poniedziałku do środy (28-30 grudnia) sprawy urzędowe na ulicy Toruńskiej 174a będzie można załatwiać w normalnych godzinach pracy.
W Sylwestra, 31 grudnia (czwartek) będziemy do Państwa dyspozycji w godz. 8:00 -14:00.
W Nowy Rok (1 stycznia) ZDMiKP będzie nieczynny.
Godziny otwarcia kas biletowych i Centrum Obsługi Klienta ZDMiKP w Wigilię i w Sylwestra:
Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
Wigilia – nieczynna
Sylwester – 7.00-13.00
Kasa przy ul. Zygmunta Augusta 10
Wigilia - 8.00 – 13.00
Sylwester – 8.00 – 13.00
Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
Wigilia - 8.30 – 13.00
Sylwester – 8.30 – 13.00
Kolejne udogodnienia dla rowerzystów
Zakończyliśmy adaptację kładki pieszo-rowerowej nad Al. Jana Pawła II do potrzeb rowerzystów. Nowe rozwiązania mają zapewnić bezpieczeństwo rowerzystom tym samym dostosować obiekt do wymagań określonych w tzw. standardach rowerowych obowiązujących na terenie miasta Bydgoszczy od 2014 roku.
Specyficzna lokalizacja obiektu pomiędzy skarpami jaru Niziny pozwoliła na dodanie specjalnych odbojnic, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy. W innym przypadku zahaczenie kierownicą o szczeble balustrady, mogłoby się skończyć groźnym w skutkach upadkiem.
To trzeci obiekt po wschodnim wiadukcie w ciągu ul. Armii Krajowej oraz wiadukcie w ciągu ulic Ogińskiego – Glinki, który jest dostosowany do przedmiotowych wymagań.
Kolejne, których budowa rozpocznie się w najbliższych latach, to wschodni Most Kazimierza Wielkiego, północny wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego oraz zachodni wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej.
Kładka nad jarem Niziny powstała w 1991 r. nad ówczesną ulicą Niziny (dzisiaj Al. Jana Pawła II) jako obiekt komunikujący Wzgórze Wolności z Wyżynami w ciągu ul. Czeskiej i dzisiejszej ulicy Niziny, skracający drogę pieszym i rowerzystom. Została zaprojektowana przez bydgoskie Biuro projektów Budownictwa Komunalnego w formie oryginalnej, wówczas bardzo nowoczesnej konstrukcji o lekkim stalowym pomoście podwieszonym na dwóch stalowych łukach o rozpiętości 55 m.
Całkowita długość kładki wynosi ok. 70 m. Umiejętnie dobrane proporcje elementów konstrukcyjnych sprawiają, że nie starzeje się i trwale wpisała się w krajobraz obu osiedli. Najprawdopodobniej był to pierwszy obiekt mostowy w Bydgoszczy, do obliczeń którego użyto numerycznych obliczeń komputerowych na dużą skalę. Kładkę tę, obok Mostu Esperanto, można śmiało postawić w szeregu najciekawszych współczesnych bydgoskich konstrukcji mostowych.
Kolejna metropolitalna ścieżka rowerowa
18 grudnia podpisaliśmy umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jeździeckiej. Trasa od północy otaczać będzie Myślęcinek i połączy się z innymi drogami rowerowymi.
Nowa droga rowerowa powstanie na odcinku od ul. Gdańskiej do pętli autobusowej na osiedlu Podkowa.
Wykonawcą w drodze przetargu została firma Kompleks-Bud z Koronowa, która zrealizuje zadanie w formule „zaprojektuj i zbuduj". Zakończenie prac planowane jest wiosną 2022 roku. Roboty obejmą prace na odcinku ponad 2 km. Koszt zadania to 4,7 mln zł.
Zależy nam, by nowa infrastruktura pozwalała na bezpieczne poruszanie się nie tylko rowerzystom, ale również pieszym. Ciąg pieszo-rowerowy będzie skomunikowany z istniejącą infrastrukturą dla niechronionych uczestników ruchu, w tym z przystankami komunikacji publicznej. Wytyczone zostaną nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Rozwiązania skonsultowaliśmy na etapie prac nad koncepcją z mieszkańcami.
Nowa infrastruktura powstanie na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko. Zakłada ono sfinansowanie zadania po połowie. Nowa infrastruktura ułatwi bezpieczne poruszanie się pomiędzy różnymi częściami Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku oraz dojazd do pobliskich miejscowości na terenie gminy. To jeden z elementów tworzenie spójnej i wygodnej sieci rowerowej na terenie Metropolii Bydgoszcz.
W ostatnich latach wzdłuż ul. Jeździeckiej powstał odcinek drogi rowerowej pomiędzy nowym rondem na połączeniu z ulicą Słowackiego i skrzyżowaniem z ul. Hipiczną. Na odcinku od Hipicznej w kierunku Rynkowa zainstalowane zostały progi zwalniające. Na połączeniu z ulicą Słowackiego powstało natomiast rondo. Gmina i powiat realizowały natomiast zadania związane z budową ciągu rowerowego w kierunku Nekli i Kotomierza. W poprzednich latach w porozumieniu z sąsiednimi gminami i powiatem realizowane były inwestycje związane z budową tras rowerowych w kierunku Koronowa oraz Ostromecka.
W 2020 roku na terenie miasta oddaliśmy do ruchu blisko 8 kilometrów nowych dróg rowerowych. W budowie są również kolejne.
Drogi rowerowe oddane w tym roku:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej,
• dojazd do Lasu Gdańskiego przez nowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• kładka pomiędzy Jachcicami i Czyżkówkiem
• wokół nowego ronda na ul. Gdańskiej
Drogi rowerowe w budowie:
• ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane
• ul. Kolbego - prace budowlane
• ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności – prace wykończeniowe i porządkowe
• ul. Zalew – inwestycja w trybie zaprojektuj i wybuduj
• wzdłuż drogi do Janowa – wybrany wykonawca, zadanie realizowane przez Powiat Bydgoski
• ul. Smukalska – przetarg na prace budowlane
• ul. Kazimierza Wielkiego – przetarg na prace budowlane
• ul. Promenada – przetarg na prace budowlane
Udogodnienia dla rowerzystów:
• wprowadzaliśmy na bydgoskich ulicach kontra ruch rowerowy
• zamontowaliśmy przy wielu obiektach stojaki rowerowe
• korzystamy z nowoczesnych standardów przy budowie infrastruktury dla rowerzystów
• montujemy rynny ułatwiające prowadzenie rowerów po schodach np. na starszych wiaduktach i mostach