Aktualności

Czytaj więcej...Inwestycja pn. „Przebudowa ul. Pod Skarpą w Bydgoszczy”, by minimalizować utrudnienia, podzielona została na dwa realizowane po sobie etapy: pierwszy objął odcinek na zachód od ulicy Matki Teresy z Kalkuty (328 m), a drugi dotyczy odcinka zlokalizowanego po wschodniej stronie od tej ulicy (359 m). 

Etap I został wybudowany i oddany do ruchu, natomiast nadal trwają prace na drugim odcinku. Aktualnie są prowadzone roboty drogowe i roboty związane z przepustem. Do wykonania pozostają jeszcze prace przełączeniowe na sieci gazowej. Na przyszły tydzień, przy sprzyjających warunkach pogodowych, zaplanowano układanie pierwszych warstw bitumicznych.

Czytaj więcej...Wykonawca planuje zakończenie prac do końca listopada 2024r. W związku z powyższym na dzień dzisiejszy większe utrudnienia na ul. Pod Skarpą planowane są do końca tego miesiąca.

Wykonawcą inwestycji jest firma CZiLL Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością. Wartość zadania to ponad 4,4 mln zł.

Czytaj więcej...To jeden z ostatnich etapów przebudowy całego ciągu łączącego Fordon z Myślęcinkiem (ul. Zamczysko i Pod Skarpą). W ostatnich latach przebudowaliśmy odcinki trasy pomiędzy ulicami Armii Krajowej i Sybiraków o łącznej długości 3,6 kilometrów. Na trasie wprowadziliśmy też elementy poprawiające bezpieczeństwo, o które apelowali mieszkańcy (progi zwalniające, wysepki, rondo na połączeniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty, nowe oznakowanie). Nowe ulice i nawierzchnie pozwoliły też w ten rejon miasta skierować autobusy komunikacji miejskiej.

Czytaj więcej...

Czytaj więcej...Kontynuujemy prace związane zarówno z zabezpieczeniem konstrukcji mostu Bernardyńskiego, jak i dalszym diagnozowaniem jego stanu oraz przyczyn awarii.

Prace zabezpieczające prowadzone są teraz również od spodu przęsła, dlatego w środę (06.11.2024) zacumowała przy moście barka umożliwiająca dostęp do konstrukcji w rejonie przegubów.

Równocześnie zostały wykonane tzw. odkrywki na przyczółkach. Odsłonięto w wybranych miejscach specjalne ściągi stabilizujące konstrukcję całego mostu w celu ich zinwentaryzowania, sprawdzenia zgodności z archiwalną dokumentacją techniczną oraz oceny ich stanu technicznego, co – z kolei – pozwoli na opracowanie ekspertyzy, określającej stan całego mostu i warunki jego dalszej eksploatacji.

Przypomnijmy. Podczas naprawy przegubu mostu Bernardyńskiego konieczne było wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu. Obecnie zamknięte są pasy drogowe po stronie wschodniej (w kierunku ronda Jagiellonów), a ruch samochodowy oraz pieszy w obu kierunkach odbywa się po stronie zachodniej mostu. Tramwaje przejeżdżają przez most tak jak dotychczas.

Obowiązuje też zakaz wjazdu dla samochodów powyżej 3,5t i autobusów.

Czytaj więcej...We wtorek (05.11.2024) podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Została nim firma BAK Sp. z o.o., która wykonywała już koncepcję dla tego zadania.

 

W przetargu na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów wzięło udział siedem firm. Najlepsza okazała się koncepcja bydgoskiej firmy BAK Sp. z o.o. Na przygotowanie zamówienia podstawowego wykonawca ma dwadzieścia sześć miesięcy, tj. do 05.01.2027. Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).


Rozwiązania wypracowane z mieszkańcami
Jak już informowaliśmy, przygotowana koncepcja zakłada wykonanie ośmiu wind. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych. 

Czytaj więcej...Zdecydowanie odrzucone zostały pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę. Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.

Dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, ułatwi w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń - na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.

Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.
Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni. Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.

Czytaj więcej...Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej. 
W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.


Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł.

 Czytaj więcej...

 

Nowym torowiskiem do zajezdni. Rozszerzamy zamówienie. Raport nr 3

 

W poniedziałek (4 listopada) rozpoczną się pierwsze prace przy gruntownej modernizacji  torowiska na ul. Toruńskiej. Wykonawca w pierwszej kolejności zmodernizuje odcinek od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej. Tramwaje linii nr 4,6 i 8 tymczasowo skierowane zostaną przez nowy most Kazimierza Wielkiego. Inwestycja w kolejnych etapach obejmie szereg innych elementów związanych m.in. z budową dróg rowerowych i chodników.

Z początkiem roku podpisana została umowa  na modernizację ul. Toruńskiej od nowych mostów do zajezdni. Wiosną rozszerzyliśmy zadanie o kolejne odcinki ul. Toruńskiej:

  • od ul. Perłowej do ronda Toruńskiego,
  • od zajezdni do pętli „Stomil”.

Łączna wartość inwestycji realizowanej w trybie zaprojektuj i wybuduj to ponad 131 mln zł. Jej zakres  obejmuje m.in. wymianę torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia. Modernizowane będą wszystkie przejazdy przez torowisko. Przebudowane zostanie kompleksowo skrzyżowanie ulic Toruńska- Kielecka -Sporna oraz pętla tramwajowa Stomil.

Dzięki tej inwestycji tramwaje szybciej i bezpieczniej przejadą przez kluczowy odcinek łączący bydgoską sieć z zajezdnią. W zakres inwestycji wejdzie też część drogowa zakładająca przede wszystkim wybudowanie infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz infrastruktury dla pieszych (z chodnikami z płyt betonowych) na odcinkach od ul. Filmowej do ul. Kazimierza Wielkiego oraz od al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do pętli tramwajowej Stomil. Zostaną przebudowane wszystkie perony tramwajowe, które dostosowane zostaną do nowoczesnych tramwajów typu Pesa. Zaplanowano też bezpieczne, doświetlone przejścia dla pieszych. W trakcie prac projektowych rozwiązania konsultowaliśmy z mieszkańcami.

Największe zmiany zajdą na skrzyżowaniu ulic Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie zostanie przebudowane całe skrzyżowanie powstaną wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo rowerowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zmianie ulegnie lokalizacja peronów autobusowych oraz tramwajowych. Dodatkowo dla bezpieczeństwa wprowadzona zostanie sygnalizacja świetlna.

 

Po zakończeniu prac, w roku 2026, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Obecnie realizujemy całkowitą wymianą starszych pojazdów na nowe tramwaje z bydgoskiej „Pesy”.

 

Czytaj więcej...

 

Ruszają pierwsze prace

W związku z zakończeniem prac projektowych i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń dla odcinka od ronda Toruńskiego do Perłowej wykonawca w poniedziałek (4 listopada) zamierza rozpocząć prace budowlane. W celu przyspieszenia robót ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej zostanie wstrzymany co pozwoli na realizacje robót na obu torach jednocześnie. Dodatkowo przebudowane zostaną dwa perony tramwajowe zlokalizowane przy rondzie Toruńskim.

W związku z tym tramwaje linii nr 4,6 i 8 będą korzystać z objazdu przez nowy most Kazimierza Wielkiego i ulicę Toruńską. Wszystkie kursy zjazdowe będą też odbywać się przez nowy most Kazimierza Wielkiego. W trakcie prac obie jezdnie ul. Toruńskiej będą przejezdne. Mogą występować miejscowe  zawężenie jednego pasa ruchu. Takie zwężenia wystąpią na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej na kierunku  ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty zostanie jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych. Ponadto zawężony zostanie również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego. Szczegóły zmian dostępne są na stronie ZDMIKP.

Rolę komunikacji zastępczej na odcinku od przystanku Kazimierza Wielkiego do przystanku Zbożowy Rynek przejmie kursująca na tej trasie linia nr 76.

Prace na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Kazimierza Wielkiego zajmą około pól roku. Prace na odcinkach od alei Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do ul. Równej oraz od ul. Równej rozpoczną się w przyszłym roku. Cały kontrakt ma być finalizowany do końca 2026 roku.

Warto wiedzieć

Od dekady w Bydgoszczy realizowanych jest szereg inwestycji przywracających tramwajom rolę głównego środka transportu. Powstały nowe linie tramwajowe do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż Kujawskiej. Zmodernizowaliśmy wiele innych linii m.in. na Bielawy i Kapuściska. W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej.

 

 

Strona 2 z 428