Aktualności
Przebudowa ul. Łęczyckiej - niebawem otwarcie kolejnego odcinka
Trwa gruntowna przebudowa ul. Łęczyckiej na Bartodziejach.
Układana jest nowa nawierzchnia, powstają chodniki i wjazdy na posesje.
Właśnie dobiegają końca prace na II etapie robót.
Całe zadanie realizowane przez firmę Strabag, obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ul. Fordońskiej. W celu minimalizowania utrudnień, prace budowlane realizowane są w 3 etapach.
Prace na odcinku od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie (etap I) zostały już zakończone.
Ułożona została nawierzchnia, przebudowane zostały chodniki i zjazdy na posesje.
Obecnie dobiegają końca prace na odcinku od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap).
W czwartek (29 sierpnia) wykonawca planuje udostępnić przedmiotowy odcinek do ruchu i przystąpić do III etapu prac od ul. Bocznej do ul. Kamiennej.
Zakończenie wszystkich robót nastąpi jesienią bieżącego roku,
Wykonawcą prac jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie.
Docelowo planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Rondo Jagiellonów po nowemu - otwarcie ofert w przetargu
We wtorek (20 sierpnia) otworzyliśmy oferty w przetargu na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów.
Zainteresowanych realizacją tego zadania jest aż 7 firm projektowych.
Teraz trwa procedura sprawdzania przesłanych ofert.
W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja nowych rozwiązań. Była ona przedmiotem szerokich konsultacji społecznych. W ich trakcie wprowadzonych zostało wiele ważnych zmian proponowanych przez mieszkańców.
Teraz planujemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej.
Projektant będzie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów i z uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Wstępnie zakładamy, że kompletną dokumentacją będziemy dysponować do końca 2026 roku.
Do przetargu na przygotowanie dokumentacji - zgłosiło się 7 firm.
Teraz prowadzona będzie procedura sprawdzania przesłanych ofert.
Rozwiązania wypracowane z mieszkańcami
Przygotowana koncepcja, która będzie teraz podstawą dla dalszych prac projektowych, zakłada wykonanie ośmiu wind.
Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych.
Zdecydowanie odrzucone zostały pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę.
Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
Dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, ułatwi w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń - na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.
Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni.
Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej.
W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.
Warto podkreślić, że projektanci po uzgodnieniach i rozmowach z organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami miejskich wydziałów, już na wstępnym etapie rozszerzyli zakres opracowania.
Umożliwi to na przykład połączenie nowej infrastruktury na rondzie ze zrealizowanymi lub trwającymi zadaniami wokół tego węzła komunikacyjnego - np. dowiązanie się do traktu spacerowego w kierunku bulwarów.
Dokładnie analizowany był także pomysł wyznaczenia przejść naziemnych. Przy obecnych przepisach wymagałoby to zastosowania sygnalizacji świetlnej, co przy braku rozbudowanej trasy WZ mogłoby istotnie utrudnić ruch w centrum. W konsultacjach projektanci jednocześnie spotykali się z propozycjami budowy przejść naziemnych jak i głosami krytykującymi takie rozwiązanie.
Projektanci na etapie koncepcji podkreślali również, że należy mieć na uwadze, że wokół placu Teatralnego i na ul. Gdańskiej (plac Praw Kobiet) powstają kolejne przystanki wiedeńskie, które jeszcze bardziej poprawią komunikacyjną dostępność analizowanego obszaru, bez konieczności korzystania z wind. Bydgoszcz zdecydowała się również na całkowitą wymianę taboru tramwajowego.
Pomogą nam unijne fundusze
Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł.
Rower BRA - poleca się na wakacje
Wakacje w pełni a piękna pogoda sprzyja wycieczkom rowerowym.
Zachęcamy więc do korzystania z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjny (BRA).
W tym roku mamy więcej stacji rowerowych a bezpłatne przejazdy nadal obowiązują do 30 minut.
W lipcu z miejskich rowerów skorzystaliście ponad 4000 razy. Jeżdzi na nich też coraz więcej turystów.
W ostatnich czasie odnotowaliśmy wzrost zainteresowania miejskimi rowerami, szczególnie ze strony osób odwiedzających nasze Miasto.
Z taryf turystycznych skorzystało już o 40% więcej osób niż w roku ubiegłym. W lipcu wypożyczono je aż 256 razy (w całym sezonie już blisko 1400). Najchętniej wybierana była taryfa 12 godzinna.
Wszystkich wypożyczeń odnotowaliśmy w lipcu aż 4100. Przybyło też 400 nowych użytkowników.
Najczęściej i najdłużej jeździmy w weekendy - 39 minut.
W tygodniu do 29 minut (przejazdy bezpłatne)
Co miesiąc też do systemu zapisują się kolejne osoby. Obecnie całkowita liczba użytkowników Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego to ponad 6700 osób.
Warto przypomnieć, że osoby zapisane w systemie BRA w 2023 roku, NIE MUSZĄ się ponownie logować ani wpłacać kwoty 10 zł. Mogą od razu korzystać z systemu (przy zachowaniu minimum 2 zł na koncie na wypożyczenie roweru)
JAK SIĘ ZAPISAĆ:
Korzystanie z systemu wymaga od nowych użytkowników rejestracji.
Zapisywać się można używając formularza na stronie bra.org.pl w zakładce "rejestracja".
Po uzupełnieniu danych, zaakceptowaniu regulaminu i wpłaceniu jednorazowej bezzwrotnej opłaty inicjalnej (10zł) otrzymamy na adres e-mail oraz SMSem login i PIN.
Zachęcamy do korzystania także z aplikacji "Freebike" (nie mylić z Freebike 2.0)
Mamy 3 taryfy: miejską, turystyczną 12h i turystyczną 24h.
Cennik TARYFY MIEJSKIEJ
Jednorazowa, bezzwrotna opłata inicjalna - 10 zł (dla nowych użytkowników)
Od 0 do 30 minuty* - 0 zł
Od 31 do 60 minuty* - 1 zł
Od 61 do 120 minuty* - 4zł
Od 121 do 180 minuty* - 6 zł
Każda następna godzina* - 7 zł
Minimalny stan konta, aby wypożyczyć rower - 2 zł
Maksymalny czas wypożyczenia roweru to 12 godzin
Cennik TARYFY TURYSTYCZNEJ 12 godzinnej to 19zł, a 24 godzinnej to 29zł.
We wszystkich taryfach na jedno konto można wypożyczyć 2 rowery.
Startują oczekiwane inwestycje rowerowe
Podpisaliśmy umowę na budowę ważnego odcinka drogi rowerowej z kładką nad magistralą węglową, który połączy wyremontowane w poprzednich latach ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej.
Wcześniej wybraliśmy wykonawców infrastruktury rowerowej wzdłuż ulic: J. Sułkowskiego i Sudeckiej.
Wartość tych 3 zadań to ponad 30 mln zł.
Sfinansujemy je z budżetu miasta i środków europejskich.
- Przyspieszamy budowę dróg rowerowych – mówi zastępca prezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – To możliwe dzięki pozyskaniu przez naszą Metropolię środków europejskich na rozwój tego typu infrastruktury. Stawiamy przede wszystkim na poprawę spójności istniejącej sieci dróg rowerowych oraz lepsze skomunikowanie z sąsiednimi gminami. To trasy, którymi codziennie wielu mieszkańców może dojeżdżać do pracy, szkół. W weekendy natomiast otwierają przed mieszkańcami Bydgoszczy możliwość korzystania z wielu malowniczych ścieżek wokół miasta. To jeden z naszych elementów budowy miasta ze zrównoważonym transportem.
Kładka połączy wyremontowane ścieżki pieszo-rowerowe
Z firmą Kormost, która złożyła najkorzystniejszą umowę w przetargu, podpisaliśmy umowę na budowę nowej infrastruktury rowerowej po południowej stronie ul. Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Inwestycja o wartości ponad 10 mln zł realizowana będzie w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
Zakres zadania obejmuje też między innymi:
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną,
- dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej.
Umowa zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku.
Zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Najbardziej oczekiwana trasa w Fordonie
W ubiegłym miesiącu podpisaliśmy też umowę z firmą Strabag na budowę jednej z najbardziej oczekiwanych tras od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta.
Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska. Przygotowana wcześniej koncepcja zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia przy komisariacie oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i ul. Geodetów oraz na części ul. Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu (ul. Wierchowa i Geodetów).
Za inwestycję o wartości 7,3 mln odpowiadać będzie firma Strabag.
Zakończenie planowane jest pod koniec przyszłego roku.
Na to zadanie również wykorzystamy dofinansowanie z funduszy europejskich.
Rowerem przez osiedle Leśne
Za nami także podpisanie umowy na prace projektowo-budowlane na osiedlu Leśnym. Za ich wykonanie dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej odpowiadać będzie firma Betpol.
Wartość zadania to 13,4 mln zł, przeznaczymy na ten cel środki z budżetu miasta.
W ten sposób do końca przyszłego roku powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Szereg wykonych zadań
Wiosną oddaliśmy do użytku drogi rowerowe wzdłuż nowych mostów na Kazimierza Wielkiego i pierwszy odcinek Wielkiej Pętli Fordonu.
Trwają prace przy budowie brakujących dróg rowerowych w rejonie ul. Magnuszewskiej na Wyżynach.
Uzupełnimy też metropolitalną ścieżkę rowerową z Tryszczyna do Bożenkowa o krótki fragment przebiegający po terenie miasta na osiedlu Janowo (od ul. Biwakowej do mostu na Brdzie). Prace na terenie miasta finalizowane będą jesienią.
Podpisaliśmy również umowę w trybie zaprojektuj i buduj na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Jej częścią jest budowa drogi rowerowej od Perłowej do pętli Stomil.
Nowe ciągi pieszo-rowerowe powstaną także przy bulwarach pomiędzy ul. Krakowską i mostami Kazimierza Wielkiego.
Prace projektowe dla kolejnych zadań
Zawarliśmy też umowy na zaprojektowanie (wraz pozwoleniami) tras wzdłuż ulic: Pod Skarpą (od Zamczysko do granicy miasta); E. Petersona; M. Kolbego (od Kormoranów do granicy miasta); Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta); Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, Moniuszki, M. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej
Ponadto zleciliśmy przygotowanie koncepcji (Programów Funkcjonalno-Użytkowych) dla tras wzdłuż ulic:
Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do Chemicznej
Glinki od Dąbrowy do wjazdu na teren BPPT (za nami konsultacje społeczne)
Posiadamy też gotowe koncepcje dróg rowerowych wzdłuż ul. Kieleckiej oraz odcinka ul. Toruńskiej od pętli Stomil do granicy miasta. Rowerowe zadania będziemy uruchamiać sukcesywnie do pozyskiwanych środków zewnętrznych oraz w oparciu o budżet miasta. Część zadań trafia do realizacji dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 140 km kilometrów dróg rowerowych.