Aktualności
Już niebawem przejedziemy bezpiecznie rowerem przez ulicę Focha
Prace związane z wytyczeniem przejazdów rowerowych w obrębie skrzyżowania Jagiellońska - Focha – Gdańska są na finiszu. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta.
W ramach zadania wymalowaliśmy przejazdy rowerowe przez ulice Focha i Gdańską w obrębie samego skrzyżowania. Nowe przejazdy są zlokalizowane przy już istniejących przejściach dla pieszych oraz będą wyposażone w sygnalizację świetlną. Obecnie kończymy prace drogowe przy przejeździe rowerowym przy kościele Klarysek oraz wdrażamy oznakowanie pionowe i poziome. Przejazdy będą gotowe w przyszłym tygodniu.
Nowa infrastruktura umożliwi rowerzystom bezpieczne i legalne przekraczanie jezdni w obrębie ważnego węzła komunikacyjnego oraz połączy lepiej śródmiejskie ulice, na których dopuściliśmy wcześniej ruch rowerowy (m.in. kontrapas na ul. Gdańskiej i kontraruch na Starym Mieście). W miejscu prowadzenia prac występują niewielkie zawężenia oraz utrudnienia w ruchu pieszych. Podczas tego zadania zdemontowaliśmy też sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Mostowej i Focha, która po zmianach zasad ruchu w obszarze bydgoskiej starówki, funkcjonowała wyłącznie w programie ostrzegawczym (sygnał żółty migowy).
Hulajnogą po Bydgoszczy
Hulajnogi elektryczne stają się coraz popularniejsze. Jednak, aby korzystać z nich w bezpieczny sposób, należy przestrzegać pewnych zasad. Przypominamy najważniejsze z nich.
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym hulajnoga elektryczna to pojazd przeznaczony dla jednej osoby. Za jazdę w dwójkę lub więcej osób grozi mandat. Obowiązuje także zakaz przewożenia przedmiotów oraz zwierząt. Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zgodnie z przepisami kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy nie ma wydzielonej drogi dla jednośladów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Parkuj z głową
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika, a szerokość pozostawionej dla ruchu pieszych części nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Odnawiamy oznakowanie poziome na bydgoskich ulicach
Od maja odświeżamy istniejące oznakowanie poziome na osiedlach, a w połowie lipca rozpoczniemy prace na głównych ulicach. Poprawi to komfort jazdy oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W połowie lipca rozpoczynamy kompleksowe odnawianie oznakowania poziomego na głównych ulicach miasta. Zaczniemy od ronda Jagiellonów, a następnie gwieździście przejdziemy na kolejne ciągi ulic. W planach są między innymi prace na ulicach Nakielskiej, Szubińskiej, Jagiellońskiej, Kamiennej, Wojska Polskiego, Bernardyńskiej, 3 Maja, Armii Krajowej, Gdańskiej, M. Skłodowskiej-Curie, L. Solskiego, Inowrocławskiej, Pięknej, F. Focha i Al. S. Wyszyńskiego. Wszystkie prace powinny zakończyć się jeszcze latem.
Natomiast od maja realizujemy malowanie pasów na przejściach dla pieszych oraz progach zwalniających na osiedlach. Odświeżone oznakowanie poziome, które poprawia komfort jazdy oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, pojawiło się między innymi na ulicach Z. Frydrychowicza, W. Łochowskiego, Świętojańskiej, Czerwonego Krzyża, J. Kossaka, Fieldorfa Nila i okolicach oraz w rejonie Śródmieścia.
Latarnie ustawione, czas na chodnik
Zakończyliśmy wymianę oświetlenia na ul. Królowej Jadwigi. Stanęły przy niej pastorały z energooszczędnymi oprawami. Wkrótce rozpocznie się też wymiana chodnika. Ulica Królowej Jadwigi staje się jedną z wizytówek zrewitalizowanego Śródmieścia.
Nowe latarnie, o wysokości 9 metrów z wysięgnikiem ozdobnym w kształcie pastorału, stanęło m.in. na ul. Królowej Jadwigi od mostu do skrzyżowania z ul. Garbary. Łącznie zamontowano 8 latarni. Kolejne 8 ustawiono również na ul. Św. Trójcy. Prace o wartości 426 tysięcy złotych zrealizowała firma Elperia.
W najbliższych tygodniach rozpocznie się też remont chodnika na ul. Królowej Jadwigi. Prace będą prowadzone po zachodniej stronie ulicy na odcinku od wysokości posesji numer 15 do ul. Garbary. Płyty zostaną ułożone w historyczny wzór w stylu staromiejskim - w karo i otaczane granitową kostką. Nową nawierzchnię zyskają także wjazdy. Odcinek chodnika na ul. Królowej Jadwigi pomiędzy ul. Łokietka, a mostem (po stronie Okola) wyremontowaliśmy w ubiegłym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Natomiast na odcinku od ul. Naruszewicza do mostu (po stronie Śródmieścia) prace nad nową nawierzchnią wykonał deweloper, który wybudował tam nowoczesne budynki.
Według staromiejskiego wzoru przebudowanych zostało do tej pory kilka innych odcinków chodników w Śródmieściu, m.in. na ul. Śniadeckich, Pomorskiej, Mazowieckiej, ks. Piotra Skargi i Grudziądzkiej.
Warto wiedzieć
Ulica Królowej Jadwigi wytyczona została w roku 1860. W latach 1861-1865 w osi ulicy powstał pierwszy łukowy, trójprzęsłowy ceglany most na Brdzie, któremu nadano nazwę Viktoriabrücke, zmienioną w 1920 roku na most Królowej Jadwigi. W latach 1912-13 most przebudowano i nadano mu formę obiektu jednoprzęsłowego. Początkowo ulica prowadziła od ul. Dworcowej do ul. Garbary. Dopiero w latach 70. XX wieku po zasypaniu części Starego Kanału Bydgoskiego wydłużono ją do ul. F. Focha. Zabudowana jest przede wszystkim cennymi kamienicami z przełomu XIX i XX wieku. W ostatnich prawie wszystkie budynki zyskały odnowione fasady. Prowadziliśmy również prace remontowe przy balustradach mostu oraz na przyległych bulwarach. W 2021 roku przy ulicy otwarta nowa „Astoria” z olimpijskim basenem.