Aktualności

Czytaj więcej...21 sierpnia ogłosiliśmy przetarg na budowę nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. W sąsiedztwie istniejącego mostu im. Kaziemirza Wielkiego powstanie torowisko, druga jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy. W ramach zadania wyremontowane zostanie również torowisko w ciągu ul. Perłowej.

Jeszcze lepiej skomunikujemy Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi.

- Lokalizację inwestycji wybraliśmy m.in. w oparciu o wynik konsultacji społecznych – przypomina prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Na budowę nowego połączenia tramwajowego pomiędzy ulicami Fordońską i Toruńską zdobyliśmy wysokie unijne dofinansowanie i opracowaliśmy niezbędną dokumentację. Teraz czekają nas prace budowlane. Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego nie tylko skróci czas przejazdu pomiędzy Fordonem i Kapuściskami, ale odciążone zostaną sąsiednie przeprawy na ul. Wyszyńskiego i Spornej. Poza tym łączymy zadanie to z wieloma elementami poprawiającymi bezpieczeństwo, takimi jak nowe drogi rowerowe i nowoczesne oświetlenie.

Czytaj więcej...Tramwajem z Fordonu na górny taras
Przygotowany już projekt zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 240 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi.

Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek)

Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej. Docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi powstanie w rejonie mostów nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.

Czytaj więcej...Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Dodatkowymi elementami inwestycji są też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej.

Zakładamy, że w inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Zależy nam na ograniczeniu utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.

Wybór wykonawcy
Prace nad projektem zostały już zrealizowane. Teraz ogłoszony został przetarg na roboty budowlane. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku. Potrwają one około 2,5 roku. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierować będziemy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie do 26 miesięcy).

Wcześniej korzystając z funduszy europejskich rozbudowaliśmy m.in. ulicę Grunwaldzką, Chodkiewicza, węzeł Szarych Szeregów, pętlę na Kapuściskach i oddaliśmy do użytku II etap trasy Uniwersyteckiej i kupiliśmy nowe niskopodłogowe tramwaje. Trwa rozbudowa ul. Kujawskiej i Kolbego.

Czytaj więcej...Nowe mosty w liczbach:
• Długość – 240 m
• Skrócenie czasu podróży (Fordon-Kapuściska) – 6 minut
• Gwarancja 5 lat

Czytaj więcej...Do ruchu zostanie udostępniona nowa jezdnia na Zbożowym Rynku oraz fragment ul. Długiej. Scalane i regulowane są też tory ułożone wzdłuż ulic Bernardyńskiej, Kujawskiej i Wojska Polskiego. Kontynuowane są prace ziemne, brukarskie, kanalizacyjne oraz prowadzone są dalsze roboty przy układaniu nowej nawierzchni.


Czytaj więcej...Wykonawca udostępni północną jezdnię Zbożowego Rynku (po stronie ul. Długiej). Ruch na niej będzie odbywał się jednokierunkowo. Pozwoli to rozpocząć kolejne prace przy południowej części tej ulicy (od strony ul. Wiatrakowej) i na nowym rondzie Bernardyńskim. Na połączeniu ulic Bernardyńskiej, Zbożowego Rynku i Kujawskiej nadal obowiązywać będzie łamane pierwszeństwo. Warto w tym miejscu zachować szczególną ostrożność.

W ramach kolejnego etapu prac, wykonywana będzie m.in. nowa konstrukcja jezdni i płynne połączenie nowego buspasa na Wałach Jagiellońskich z zatoką autobusową. Dobudowana zostanie też infrastruktura dla rowerzystów łącząca kontrapas przy ul. Wiatrakowej z ul. Długą (z przejazdami rowerowymi przy rondzie Bernardyńskim). Przebudowane chodniki otrzymają nawierzchnię z płyt.

Czytaj więcej...Do końca sierpnia planowane jest natomiast przywrócenie ruchu pojazdów na rewitalizowanym odcinku ul. Długiej. Po jej odcięciu od Zbożowego Rynku obwiązywać będzie na niej ruch dwukierunkowy. Dodatkowo kontynuowane będą prace przy układaniu chodników, co zdecydowanie ułatwi poruszanie się pieszym po tym odcinku budowy.

 

Czytaj więcej...Szereg prac wykonywanych jest obecnie przy ułożonym torowisku. Tory ułożone w wykopie są betonowane. Odcinki biegnące wzdłuż Bernardyńskiej i Wojska Polskiego są scalane i regulowane. Postępują prace przy montażu elementów do podwieszania trakcji.
Dodatkowo trwa montaż peronów tramwajowych na całej długości realizowane inwestycji.


Czytaj więcej...W obrębie ronda Kujawskiego kontynuowane są prace ziemne i brukarskie przy południowej części skrzyżowania (od strony stacji benzynowej ). Prowadzone są też dalsze roboty przy nawierzchni i chodnikach na ul. Solskiego i Chołoniewskiego.

Czytaj więcej...Przygotowujemy się do budowy ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Jeździeckiej pomiędzy Myslęcinkiem i Niemczem. Gotowa jest już koncepcja trasy. Zależy nam na wyborze najkorzystniejszych rozwiązań. Zapraszamy do udziału w konsultacjach, które potrwają od 17 do 31 sierpnia.

Rowerowa inwestycja zlokalizowana zostanie w północnej części miasta, przy granicy z miejscowościami Niemcz i Osielsko. Łączna długość projektowanego ciągu pieszo-rowerowego wynosi około 2,3 km, a typowa szerokość to 3 m. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Inwestycja obejmuję budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską, a Słowackiego w Niemczu. 

Opracowana wcześniej koncepcja zakłada również przebudowę i przesunięcie przystanków autobusowych w formie peronów przystankowych. Dodatkowo pierwszy przystanek przy ul. Gdańskiej zostanie przebudowany na zatokę autobusową. Nowa infrastruktura powstanie na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko.

Karta konsultacyjna dostępna jest na stronie: www.bydgoszcz.pl/jezdziecka

Więcej Informacji, w tym koncepcja budowy infrastruktury pieszo-rowerowej na ul. Jeździeckiej, klauzula RODO dostępne są na stronie: www.bydgoskiekonsultacje.pl

Czytaj więcej...Koncepcja była już przedmiotem prac Zespołu ds. polityki rowerowej miasta Bydgoszczy. Część uwag środowisk rowerowych została już uwzględniona, a kolejne będą analizowane na etapie prac nad dokumentacją wykonawczą. Konsultacje wyjątkowo odbywają się w wakacje i potrwają 14 dni.

Mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi ws. przebudowy za pośrednictwem karty konsultacyjnej lub w formie papierowej na adres korespondencyjny Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a; 85-844 Bydgoszcz).
W związku jednak z aktualną sytuacją epidemiologiczną, na pytanie mieszkańców dotyczące inwestycji odpowiadać będziemy w formie internetowego Q&A (pytanie i odpowiedź).
Pytania dotyczące koncepcji można przesyłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czytaj więcej...W Bydgoszcz realizowane są liczne programy zmierzające do utwardzania ulic gruntowych. Zadania konsultujemy z mieszkańcami i radami osiedli. W ciągu ostatnich pięciu lat powstało 35 kilometrów ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią. Wydaliśmy na ten cel ponad 94 mln. zł.

W ostatnich latach twardą nawierzchnię zyskało ponad 120 odcinków miejskich dróg. Najwięcej zrealizowanych zostało w oparciu o wieloletni program utwardzania ulic gruntowych – ponad 10 kilometrów. Korzystając z wielu innych programów i działań zrealizowanych została znacznie więcej inwestycji ułatwiających dojazd i dojście do wielu posesji.

Ulice dla których powstaje dokumentacja projektowa, typowane są między innymi na podstawie takich parametrów jak: gęstość zaludnienia, ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi), wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu. 
W ramach zadań mogą być brane pod uwagę również: przepuszczalność gruntu czy częstotliwość przejazdu pojazdów ciężarowych (utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi). Dodatkowo sami mieszkańcy również mogą uczestniczyć w realizacji konkretnych zadań drogowych (Program 25/75) lub zgłaszać je do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.

Dzięki tego rodzaju działaniom na terenie naszego miasta, utwardzonych zostało w ostatnich latach ponad 30 kilometrów dróg gruntowych. W najbliższym czasie nowa nawierzchnia pojawi się też na kolejnych kilometrach bydgoskich ulic.

Czytaj więcej...1.Wieloletni Program Utwardzenia Ulic Gruntowych
Program jest realizowany w oparciu o Uchwałę Rady Miasta Bydgoszczy a pakiet zadań do realizacji zostaje wybrany na podstawie określonych parametrów (m.in.: gęstość zaludnienia, ważność ulicy w układzie transportowym miasta, długości dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu).
Na realizację programu w latach 2016-22 zabezpieczono ponad 130 mln zł.
Co roku na budowę ulic osiedlowych gwarantowanych jest nie mniej niż 17 mln zł. Środki, których nie można wykorzystać w danym roku przechodzą na rok następny.

Czytaj więcej...2.Program Inicjatyw Lokalnych 25/75
W przedmiotowym programie większość kosztów (75%) ponosi miasto, a mniejszą część (25%) wnioskujący mieszkańcy. Warto dodać, że istnieje możliwość podniesienia dofinansowania przez miasto aż do 85%, jeśli wnioskodawcy wcześniej finansowali budowę wodociągu i kanalizacji.  Dzięki temu można skorzystać z dodatkowej bonifikaty na wkład własny.


Czytaj więcej...3.Bydgoski Budżet Obywatelski
Zasada działania programu polega na wydzieleniu z budżetu miasta kwoty, na realizację konkretnych zadań zgłaszanych przez mieszkańców Bydgoszczy. Do realizacji są kierowane projekty, które uzyskują największą liczbę głosów. Do wyboru są trzy rodzaje projektów, wszystkie znane z poprzedniej edycji: duże zadania ponadosiedlowe, projekty na wybranych osiedlach oraz małe projekty społeczne.

Czytaj więcej...4.Pilotażowy program utwardzania dróg płytami ażurowymi. Tego typu zadania realizujemy głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nie narażonych na częste przejazdy ciężarówek. Zależy nam też na utrzymaniu ciągłości utwardzanych ulic z innymi istniejącymi drogami twardymi oraz poprawie tą technologią dojazdu do osiedlowych obiektów użyteczności publicznej.

5. Wiele ulic udało się przebudować też przy realizacji dużych inwestycji drogowych. W ten sposób utwardzona nawierzchnia pojawiła się na kolejnych 29 ulicach gruntowych.

Czytaj więcej...6. Ulice zbudowane przez zewnętrznych inwestorów. Część ulic budują inwestorzy, którym zależy na wygodnym i bezpiecznym dojeździe do wznoszonych hal i budynków. W ten sposób powstało kilka nowych odcinków ulic lub były one gruntownie wyremontowane.
Z racji pełnionej funkcji najczęściej otrzymują one nawierzchnie asfaltowe.

Od 2015 roku w Bydgoszcz sukcesywnie przybywało programów, dzięki którym utwardzonych zostało 35 km ulic osiedlowych. Kolejnych kilka kilometrów jest w planach lub realizacji.

ZESTAWIENIE - BUDOWA ULIC GRUNTOWYCH w latach 2015-2020