Aktualności
Unijne miliony na torowiska i tramwaje
Za nami otwarcie torowiska na Kujawskiej. To jeden z największych projektów realizowany z europejskim wsparciem.
Na budowę i modernizację torowisk na górnym tarasie trafiło ponad 218 mln zł z funduszy unijnych.
Europejskie środki trafiłą też na inne zadania związane z rozwojem transportu szynowego.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych.
W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Wartość całego projektu, który w pierwszym etapie objął także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 nowoczesnych tramwajów to blisko 363 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) to ponad 218 mln zł.
• 121,1 mln zł kosztowały niskopodłogowe tramwaje
• 67,3 mln zł pochłonęła modernizacja i rozbudowa węzła Szarych Szeregów
• 174,3 mln zł to szacowany obecnie koszt prac budowlanych na Kujawskiej
Kolejne inwestycje przed nami
Środki unijne na lata 2014-20 wykorzystamy jeszcze do sfinansowania prac związanych m.in. z budową nowego mostu tramwajowego i torowiska wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W zakres zadania wchodzi także modernizacja węzła u zbiegu ulic Toruńskiej i Spokojnej oraz torowiska wzdłuż ulicy Spokojnej i W. Bełzy. Obecnie trwa przetarg na prace budowlane.
Z myślą o kolejnych możliwych środkach z Unii Europejskiej powstają wielowariantowe koncepcje, które określą najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.
W opracowaniu analizowane są trasy:
• Z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego (ul. Solskiego i Kruszwicką)
• Od pętli przy Rycerskiej do ul. Gdańskiej (ul. Nowoświecką lub Artyleryjską)
• Od pętli Bielawy do ronda Fordońskiego (ul. S. Wyszyńskiego).
Dodatkowo powstała koncepcja niezbędna do przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.
Szereg zadań już zakończonych
W poprzednich latach z funduszy europejskich realizowaliśmy wiele innych zadań związanych z modernizacją infrastruktury szynowej. Na torowiska i nowoczesny tabor wydaliśmy już ponad 300 mln zł pozyskanych z Unii Europejskiej.
Najważniejsze zadania to:
• budowa nowego połączenia do dworca kolejowego (długość 1,8 km, koszt 82 mln zł, dofinansowanie UE – 34 mln zł)
• budowa linii tramwajowej do Fordonu (długość 9,6 km) z zakupem 12 tramwajów (koszt całej inwestycji 437 mln zł, dofinansowanie UE 210 mln zł)
• modernizacja ul. Chodkiewicza II etap (długość 1,0 km, koszt 23 mln zł, dofinansowanie UE 13 mln zł)
• modernizacja pętli na Kapuściskach (długość 0,8 km) wraz z zakupem 6 tramwajów, koszt 60 mln zł, dofinansowanie UE – 41 mln zł)
Zapraszamy do licytacji pamiątkowych tablic
Przeznaczyliśmy na charytatywną licytację 4 tablice z nazwami ulic, których już nie ma w naszym mieście.
Trzy z nich pochodzą z dawnej al. Planu 6-letniego, która obecnie nosi nazwę al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Można również wylicytować tablicę z nazwą "Przodowników Pracy". Obecnie tej ulicy na Kapuściskach patronuje Bernard Śliwiński.
Pieniądze z trwającej licytacji przeznaczymy na pomoc finansową dla trzech organizacji pomagającym chorym dzieciom z Bydgoszczy:
• Bydgoskie Stowarzyszenie Zespolaki , które pomaga dzieciom z zespołem Downa i ich rodzicom. Więcej informacji na stronie: https://www.zespolaki.pl/o-nas/
• Fundacja „Sensorium", które niesie pomoc dzieciom zmagającym się m.in z autyzmem. Więcej na stronie: https://fundacjasensorium.pl/o-nas/#
• Fundacja Dzieciom - Wspólnota „Zdążyć z pomocą" ratuje zagrożone życia dzieci, przywracanie im zdrowia, wspiera ich edukacji oraz niesienie pomoc w trudnych warunkach materialnych. Więcej na stronie: https://dzieciom.pl/o-fundacji
Tablice można licytować na naszym oficjalnym koncie facebookowym ZDMiKP https://m.facebook.com/zdmikp.
Liczymy, że stare tablice będą wyjątkową pamiątką związaną z historią Bydgoszczy.
Licytacja trwa do piątku 11 grudnia.
Zapraszamy do wzięcia udziału w tej akcji.
Rozbudowa ul. Kujawskiej - historia trasy
W niedzielę (6 grudnia) ul. Kujawską zaczną kursować nowe linie tramwajowe. Plany związane z budową torowisk łączącego Wzgórze Wolności z centrum powstawały przed ponad 50 laty. Przełomem umożliwiającym zlecenie prac budowlanych, było pozyskanie przez miasto funduszy unijnych w 2014 roku.
Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ul. Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70 . XX wieku. Były one związane z powstaniem osiedla Wyżyny. Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z 1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jej przedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół do centrum miasta.
Rok później Miejska Radę Narodową zatwierdziła dokument, który zakładał nie tylko budowę nowego połączenia tramwajowego, ale również tzw. Arterii Średnicowej od dawnego Zachemu do placu Poznańskiego (obecne ulice Wojska Polskiego i część Solskiego). Torowisko od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej powstało w 1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstała jezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. Solskiego).
W kolejnych latach kilkukrotnie próbowano przygotować budowę stosunkowo niewielkiego odcinka torów o długości około 600 metrów, ale wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji. Największym wyzwaniem była stosunkowa duża różnica wysokości terenu i związane z tym koszty zadania. Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania, którzy rozpoczęli pracę.
Prace w terenie rozpoczęły się w lutym ubiegłego roku. Inwestycja została skoordynowana między innymi z przebudową całe sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez MWIK. W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Toruńskiej i Zbozowym Rynku. W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.
Otwarcie torowisko, kończy podstawowy element realizowanej inwestycji. Do połowy przyszłego roku dokończone zostaną prace przy budowie ostatnich jezdni, dróg rowerowych i chodników. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Więcej informacji o otwarciu nowego torowiska oraz zmianach w sieci połączeń komunikacyjnych znajduje się TUTAJ.
Historia torowiska na Kujawskiej w pigułce:
• 1970 - torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
• 1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
• 1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
• 2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
• 2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
• 2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
• 2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej
• Połowa 2021 – planowane zakończenie wszystkich prac
Od niedzieli tramwaje pojadą ul. Kujawską. Życzymy udanych podróży
W niedzielę (6 grudnia) tramwaje pojadą torowiskiem wybudowanym wzdłuż ul. Kujawskiej.
Dzięki nowej inwestycji osiedla Kapuściska, Wyżyny, Glinki i Wzgórze Wolności będą jeszcze lepiej skomunikowane z centrum miasta.
- Budowa torowiska to najważniejszy element rozbudowy ul. Kujawskiej – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Wraz z jego otwarciem skróci się między innymi czas podróży pomiędzy osiedlami górnego tarasu oraz centrum miasta. Udało się tę inwestycję połączyć z zakupem 15 nowoczesnych tramwajów. To kolejny element związany ze wzmacnianiem transportu publicznego i zarazem inwestycja pokazująca jak mądrzę korzystamy z unijnych funduszy. Przed nami kolejne duże zadanie związane między innymi z budową nowych mostów i torowiska pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską.
Po nowych torach kursować będą trzy linie tramwajowe:
• Nr 2 (Las Gdański- Gdańska- Kujawska- Wojska Polskiego-Kapuściska)
• Nr 9 (Rycerska – Dworzec kolejowy - Kujawska – Wojska Polskiego- Szpitalna – Glinki
• Nr 11 (Bielawy- Gdańska- Kujawska – Wojska Polskiego – Wyżyny)
Zapewnią one mieszkańcom osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki szybszy dojazd do centrum i możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta. Docelowo linia nr 11 zostanie wydłużona do Fordonu po wybudowaniu nowego mostu w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Czas przejazdu pomiędzy pętlą Wyżyny i rondem Jagiellonów szacowany jest na 12 minut.
Dla bydgoszczan korzystających z nowych linii przygotowaliśmy kilka drobnych niespodzianek.
Wszystkim Pasażerom życzymy przyjemnej podróży.
Więcej informacji o wszystkich zmianach w komunikacji miejskiej obowiązujących od 6 grudnia - znajdziecie Państwo TUTAJ
Nowe rozkłady jazdy dostępne są już na przystankach oraz w internetowej zakładce "Rozkłady jazdy" na stronie głównej.
Bezpieczna i wygodna arteria
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych. W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie jeszcze buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację. Tramwaje na ul. Kujawskiej kursować będą w wykopie. Konstrukcja była niezbędna by zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek. Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.
Warto podkreślić, że wraz z otwarciem Kujawskiej, górny taras miasta zyska alternatywne połączenie z centrum. Znacznie ułatwi to organizację ruchu w przyszłości w trakcie kolejnych modernizacji, remontów lub innych zdarzeń losowych.
Wiosną finisz prac
Do połowy przyszłego roku dokończone zostaną prace przy budowie ostatnich jezdni, dróg rowerowych i chodników. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów. Warto podkreślić, że podczas budowy zastosowano też inne rozwiązania przyjazne dla środowiska. Smarownice są zasilane energią z paneli fotowoltaicznych. Bezpodsypkowe torowisko i specjalne nawierzchnie na jezdniach mają natomiast ograniczyć hałas.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Wartość całego przedsięwzięcia, które wcześniej objęło także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 niskopodłogowych tramwajów to ponad 360 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) wyniesie ponad 218 mln zł.
Inwestycja w liczbach:
• Długość nowego i zmodernizowanego torowiska: ok. 1,2 km
• Liczba tramwajów zakupionych do obsługi tras: 15 sztuk
• Różnica poziomów pomiędzy rondem Kujawskim i Zbożowym Rynkiem – 24 m
• Koszt prac budowlanych na Kujawskiej – 174 mln zł