Most Uniwersytecki OTWARTY
Naprawa Mostu Uniwersyteckiego została zakończona zgodnie z terminem.
Po dopełnieniu wszelkich niezbędnych formalności, 26 stycznia po godzinie 17.00 trasa została udostępniona do ruchu.
W ciągu ostatnich miesięcy naprawiane były węzły mocujące wanty (liny) do płyty pomostu. Korzystając jednak z pełnej dostępności konstrukcji, wykonaliśmy również kilka dodatkowych prac remontowych.
Doprojektowane i zainstalowane zostały włazy kratowe, które uniemożliwiają gniazdowanie ptactwa w konstrukcji mostu. Podczas prowadzonych prac zakonserwowane zostały i dodatkowo zabezpieczone strefy kotwienia mostu do filara od strony Wzgórza Wolności.
Dodatkowo zmodernizowany i zoptymalizowany został stały system monitoringu mostu.
Modernizacja ta polegała na wymianie osprzętu na nowocześniejszy, zainstalowaniu stałego łącza transmisji danych (most został wpięty do sieci światłowodowej ZDMiKP), zainstalowane zostały też kolejne czujniki zarówno na wantach, jak i w węzłach.
Podchodząc kompleksowo do prowadzonej naprawy obiektu, zleciliśmy również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań na wypadek np. wypadku komunikacyjnego, pożaru pojazdu w bezpośredniej bliskości wanty.
26 stycznia most Uniwersytecki został udostępniony do ruchu.
Wykonawca będzie jeszcze prowadził prace porządkowe pod obiektem, a w sprzyjających warunkach pogodowych wykona powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want.
W związku z udostępnieniem do ruchu Mostu Uniwersyteckiego, od godzin porannych 28 stycznia linia autobusowa nr 57 powróci na swoją standardową trasę (mostem).
Od piątku autobusy przedmiotowej linii nie będą kursowały już przez rondo Bernardyńskie i rondo Jagiellonów.
Budowa mostów nad Brdą i torowiska na ul. Perłowej - postęp robót
Mimo trudnych warunków pogodowych, wykonawca kontynuuje prace przy budowie nowych mostów nad Brdą, które usprawnią poruszanie się po Bydgoszczy.
W ramach tego zadania realizowana jest też przebudowa torowiska na ul. Perłowej.
To obecnie jedne z największych inwestycji realizowanych na terenie Bydgoszczy.
Intensywne prace przy ul. Fordońskiej
Trwają prace budowlane związane z wykonaniem nowej kanalizacji deszczowej w ulicy Fordońskiej i Łęczyckiej. Realizowane są tez roboty związane z branżą elektroenergetyczna i teletechniczną na jezdni północnej ul. Fordońskiej. Po zakończeniu robót związanych z uzbrojeniem terenu i przy sprzyjających warunkach atmosferycznych planowane są roboty drogowe na jezdni oraz ciągach pieszo-rowerowych.
Zakończenie tych robót pozwoli w II połowie roku przełożyć ruch i rozpocząć prace na jezdni południowej, po której obecnie poruszają się pojazdy.
Przed świętami zakończono budowę części fundamentów pod słupy trakcyjne (w ul. Fordońskiej) co umożliwi ustawienie nowych konstrukcji. Na dniach rozpocznie się też przebudowa zasilania sieci trakcyjnej w ulicy Fordońskiej a wykonawca będzie mógł przystąpić do robót torowych.
Wcześniej przebudowano sieć ciepłowniczą i gazową, która kolidowała z rozbudową dróg i torowiska.
Ponadto na całym zakresie zadania realizowane są roboty związane z uzbrojeniem podziemnym.
Intensywne prace związane z obiektami mostowymi ul. Kazimierza Wielkiego
Przy nowych przeprawach zakończone zostało palowania pod podpory nowych mostów (tramwajowego i drogowego) oraz pogrążane są ścianki szczelne, dzięki którym powstają komory umożliwiające prowadzenie betonowania oraz zbrojenia podpór.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych (temperaturach powyżej 0 st. C), po sprawdzeniu nośności zabudowanych pali, planowane są prace związane z wykonywaniem podpór pod mosty.
Obecnie trwa również przygotowywanie nasypu do obiektów od strony południowej.
Równolegle do prowadzonych robót, na zapleczu budowy trwa montaż elementów przyszłej konstrukcji. Zostaną one następnie przywiezione i zamontowane na terenie budowy.
Intensywne prace przy torowisku ul. Perłowej
Budowa nowych mostów nad Brdą powiązana jest też z przebudową torowiska na ul. Perłowej.
W tym miejscu powstanie nowe torowisko i zmodernizowane zostaną perony przystankowe. Docelowo nową nawierzchnię otrzyma też odcinek ulicy Toruńskiej od skrzyżowania z ulicą Spokojna do skrzyżowania z Perłową. Przebudowane zostaną odcinki osiedlowych ulic przyległych do węzła (m.in. cześć ul. Perłowej).
Dzięki temu w ramach jednego zadania powstaje nowoczesna infrastruktura na całym ciągu komunikacyjnym od Fordońskiej aż do węzła Szarych Szeregów.
8 stycznia rozpoczęły się pierwsze prace w tej części osiedla.
W pierwszej kolejności rozebrana została trakcja tramwajowa na całym realizowanym odcinku. W ostatnim czasie prowadzone były też prace przy demontażu słupów, wygrodzenia torowisk i wiat przystankowych.
Obecnie z placu budowy Wykonawca wywozi wszystkie elementy dotychczasowej trasy tramwajowej a następnie rozpocznie wymianę podbudowy i montaż nowego torowiska wraz ze słupami trakcyjnymi.
W międzyczasie dowiezione zostaną nowe materiały – szyny i podkłady, które będą wbudowywane sukcesywnie po przygotowaniu wszystkich warstw podbudów.
Wykonawca planuje wykonać torowisko wzdłuż ulicy Perłowej do końca wakacji 2022 r.
Przypominamy, że włączenie wykonanego odcinka Perłowej do torowiska w ulicy Toruńskiej, możliwe będzie jednak dopiero po zakończeniu prac drogowych na skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z Perłową oraz na obiekcie tramwajowym w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.
Po wybudowaniu mostu tramwajowego i oddaniu go do użytku, zostanie nim poprowadzony ruch tramwajowy i będzie można rozpocząć prace przy przebudowie węzła ul. Perłowej wraz z układem drogowym na ul. Toruńskiej. Udostępnienie torowiska i nowego układu drogowego przy ul. Perłowej możliwe będzie więc w I kwartale 2023 roku.
Mini rondo poprawia bezpieczeństwo na Górzyskowie
Nawet niewielkie skrzyżowania z ruchem okrężnym znacznie poprawiają bezpieczeństwo na osiedlowych ulicach. Kolejne takie rozwiązanie wprowadziliśmy na połączeniu ulic Leszczyńskiego i Czackiego. Pierwsze minironada powstały w Bydgoszczy już kilkanaście lat temu na osiedlach Piaski oraz Osowa Góra.
Nowe mini rondo oznacza, że ul. Leszczyńskiego nie będzie posiadać już pierwszeństwa. Niewielka wyspa centralna z prefabrykowanych elementów wymusi na kierowcach redukcję prędkości. W ocenie ekspertów z Zespołu do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy to dobre rozwiązanie na uspokojenie ruchu w tej części Bydgoszczy.
Mini ronda od kilkudziesięciu lat stosowane są w różnych krajach Europy jako skuteczny środek poprawy i uspokojenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Polsce mini ronda są również coraz częściej można spotkać na drogach publicznych.
W Bydgoszczy pierwsze skrzyżowania z mini rondami powstały kilkanaście lat temu i dobrze zdają egzamin. Pomogły uspokoić ruch między innym na ulicy Tuńczykowej na Osowej Górze oraz ulicach Zbrachlińskiej i Błądzimskiej na Piaskach. Zbudowano je od razu wraz z nowymi jezdniami. Na tych osiedlach mają formę lekko wyniesionych zabruków.
Na skrzyżowaniu ulic S. Leszczyńskiego i T. Czackiego wysepka wykonana jest z prefabrykowanych i atestowanych elementów.
Mini ronda zmniejszają liczbę punktów kolizji, powodują zmniejszenie prędkości pojazdów, nie są utrudnieniem dla pojazdów ciężarowych i pojazdów komunikacji publicznej oraz wpływają na poprawę przepustowości, zmniejszając czas oczekiwania na wlocie podporządkowanym.
Na ważnych skrzyżowaniach budowane są natomiast większe wyspy centralne o średnicy od kilku do nawet kilkunastu metrów.
W ostatnich latach w Bydgoszczy powstało 8 skrzyżowań z ruchem okrężnym m.in. na połączeniu ulic:
• Stawowej i Broniewskiego
• Gdańskiej i Rekreacyjnej
• Modrzewiowej i Sułkowskiego
• Glinki Magnuszewskiej
• Ujejskiego i Karpackiej
• Chemicznej i Wojska Polskiego
• Nakielskiej i Łochowskiej
• Inowrocłwskiej i Bielickiej
Próbne obciążenia na Moście Uniwersyteckim
Naprawa uszkodzonych elementów mocowań mostu została już zakończona. Wykonane zostały również roboty przy ponownym napięciu want.
21 stycznia przeprowadzone zostały próbne obciążenia obiektu. Kontynuowane są też badania laboratoryjne wybranych elementów konstrukcji.
Po osiągnięciu satysfakcjonujących wyników, udostępnimy obiekt do ruchu.
Wszystkie węzły obiektu, zostały już naprawione.
Spawanie, które było konieczne do zamocowania dodatkowych blach wzmacniających w węzłach mocujących - wykonano.
Zainstalowane zostały czujniki nowego monitoringu.
Ponowny naciąg want - wykonano.
Harmonogram prac na moście w styczniu 2022 roku:
- ponowny naciąg want – do 17 stycznia 2022
- montaż i uruchomienie monitoringu na obiekcie – do 20 stycznia
- wykonanie próbnych obciążeń obiektu – 21 stycznia
Pozytywne wyniki obciążeń próbnych pozwolą udostępnić most jeszcze w styczniu.
Niezależnie od prac na moście, kontynuowane będą jeszcze laboratoryjne badania zmęczeniowe liny stalowej pobranej z jednej z want mostu.
Chcemy mieć pewność, że awaria nie wpłynęła na trwałość całego obiektu.
Badania zmęczeniowe są realizowane na Politechnice Bydgoskiej.
Podchodząc kompleksowo do prowadzonej naprawy obiektu, zleciliśmy również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań na wypadek np. wypadku komunikacyjnego, pożaru pojazdu w bezpośredniej bliskości wanty.
Niezależnie od prowadzonych prac naprawczych i badań mostu, korzystając z pełnej dostępności konstrukcji, wykonujemy też kilka innych prac remontowych.
Po oddaniu mostu do ruchu, Wykonawca będzie prowadził prace porządkowe pod obiektem, a w sprzyjających warunkach pogodowych wykona powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want.