16 marca – ważne zmiany w bydgoskiej komunikacji.
Zakończyły się prace przy naprawie nasypu mostu Pomorskiego a do ruchu udostępniona została zachodnia jezdnia i chodnik.
Po przeprowadzaniu prac naprawczych na torowisku, 16 marca po moście ponownie przejadą tramwaje.
Dodatkowo na kilku ulicach miasta, zakończy się część robót wodociągowych, dzięki czemu autobusy powrócą na swoje standardowe trasy.
W sobotę 16 marca wprowadzimy jednak znacznie więcej zmian w bydgoskiej komunikacji.
Wzmocnimy tramwaje do Fordonu i na górny taras. Składy będą kursować w równych odstępach a na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmienią się też niemal wszystkie dotychczasowe rozkłady jazdy.
Poniżej prezentujemy skrócone zestawienie planowanych zmian.
ZMIANY TRAMWAJOWE
- na most Pomorski wracają tramwaje linii nr 4, 6 i 8.
- rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję węzła przesiadkowego.
- na priorytetowych kierunkach tramwaje w godzinach szczytu, będą kursować prawie w równych odstępach od siebie – co 4-7 minut. Znikną przerwy pomiędzy odjazdami.
- tramwaje linii nr 10 będą kursować także po godzinie 19 a odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2.
- na 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych, nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej. Jazda tramwajem po mieście będzie jeszcze szybsza.
ZMIANY AUTOBUSOWE
- w związku ze zmianami w ruchu tramwajowym (od 16 marca) wprowadzimy też korekty w rozkładach jazdy linii nr: 53, 56, 61, 62, 71, 77, 84 i 85.
- do 16 marca zakończą się również prace wodociągowe na ulicach: Stawowej, Mickiewicza i Paderewskiego. W związku z powyższym linie nr 52, 59, 60, 57, 64, 71, 77 i 33N powrócą do obsługi przedmiotowych ulic.
DALSZE ZMIANY w marcu
- linia nr 59 na standardową trasę przez ulice Kazimierza Wielkiego i ul. Łęczycką powróci pod koniec marca.
- inia nr 61 powróci na trasę przez ul. Ugory i ul. Skorupki - 28 marca
Po wprowadzeniu wszystkich powyższych zmian, będziemy na bieżąco monitorować sytuację oraz weryfikować czasy przejazdów na wszystkich liniach.
Szczegółowa lista zmian - TUTAJ
Pytania i odpowiedzi do wprowadzanych zmian - TUTAJ
Do parku po nowych schodach
Podpisaliśmy umowę na przebudowę schodów łączących ul. Toruńską z Cmentarzem Bohaterów Bydgoszczy.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Schody znajdujące się naprzeciwko Torbydu i są częścią trasy spacerowej, biegnącej przez zrewitalizowany Park Wolności.
Schody rozpoczynają się na wysokości ul. Toruńskiej 88.
Zakres prac zakłada przebudowę chodnika prowadzącego od ul. Toruńskiej jak i stopni, które zostaną wyłożone betonowymi płytkami.
Wbudowane zostaną także elementy strukturalne ułatwiające orientację osobom niewidomym.
Zamontujemy też nowe balustrady.
Praca remontowe rozpoczną się na początku kwietnia i zakończą się jeszcze przed wakacjami.
Umowa z wykonawcą (Affabre Sp. zo.o) została podpisana.
Wartość zadania to: ponad 530 tysięcy złotych.
Przebudowa schodów to kolejny już etap rewitalizacji parku wkomponowanego w Zbocze Bydgoskie pomiędzy Śródmieściem a Wzgórzem Wolności.
W ostatnich latach wzdłuż całego ciągu spacerowego w kierunku ul. Kujawskiej realizowaliśmy szereg innych inwestycji o wartości ok 2,5 mln zł:
• Przebudowa i budowa nowych alei spacerowych
• Budowa ścieżki rowerowej
• Budowa nowego oświetlenia
• Budowa kładki widokowej nad trasą Uniwersytecką
• Dosadzenie drzew i krzewów (łącznie 681 szt.) oraz ziół i roślin kwitnących
• Doposażenie parku w małą infrastrukturę (altanę, mały plac zabaw, ławki, kosze)
• Budowa nowych schodów od strony ul. Kujawskiej
W trakcie ostatniej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy wybrali również do realizacji budowę dużego placu zabaw z drewnianymi konstrukcjami. Plac zabaw powstanie na wysokości Zielonych Arkad.
Warto wiedzieć
Zespół zieleni na Wzgórzu Wolności jako założenie parkowe powstał w latach 1911-1913, wykorzystując istniejący drzewostan naturalny oraz ciekawe ukształtowanie terenu. Początkowo założenie utrzymane było w stylu leśno-górskim (tatrzańskim).
Jego obszar wynosił 7 ha. Na terenie zespołu (w części wschodniej) Niemcy zbudowali wieżę Bismarcka. Została ona w 1928 roku wysadzona w powietrze.
Po zakończeniu II wojny światowej w miejscu wyburzonej wieży urządzono Cmentarz Bohaterów Bydgoszczy.
16 marca - oczekiwane zmiany w komunikacji miejskiej - PYTANIA I ODPOWIEDZI
W połowie marca wprowadzamy duże zmiany w rozkładach tramwajowych.
Pracujemy też nad pakietem zmian, mających usprawnić korzystanie z komunikacji autobusowej.
W ostatnich dniach zadaliście szereg pytań do planowanych rozwiązań.
Odpowiadamy na te, które pojawiały się najczęściej.
SZCZEGÓŁOWY WYKAZ ZMIAN wprowadzanych od 16 marca, znajduje się TUTAJ
• Na czym polegają zmiany w komunikacji wprowadzane 16 marca?
Głównym założeniem jest wprowadzenie nowych rozkładów, dzięki którym tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować prawie w równych odstępach. Ważnym elementem jest wzmocnienie linii nr 10 Fordon-Las-Gdański, która zacznie kursować przez cały dzień. Na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmiany umożliwia kończąca się naprawa dojazdu do mostu Pomorskiego. Z końcem lutego Miejskie Zakłady Komunikacyjne. realizują też już wszystkie kursy autobusów własnym taborem niskopodłogowym.
• Jaka jest szansa na wyposażenie autobusów w priorytet na wybranych skrzyżowaniach. Szczególnie w kontekście bardzo długiego czasu oczekiwania na skrzyżowaniu Korfantego-Akademicka (Linia nr 81,82, 83). Akademicka-Rejewskiego (linia nr 69,81) ?
Istnieją takie możliwości techniczne. Rozpoczynamy szczegółową analizę obejmującą zbadanie natężeń ruchu i czas oczekiwania poszczególnych grup uczestników ruchu. Priorytetem pozostanie możliwie najszybszy przejazd linii tramwajowych, które przewożą najwięcej pasażerów. Po opracowaniu założeń zmian w funkcjonowaniu pierwszych sygnalizacji pilotażowo będziemy testować to rozwiązanie. Należy mieć na uwadze, że w przeciwieństwie do pojazdów szynowych autobusy nie posiadają na wymienionych skrzyżowaniach wydzielonych pasów ruchu, co może wymagać bardzo zróżnicowanego czasu przy określaniu długości cyklu priorytetowego.
• Kiedy naprawione zostaną ulice na Osowej Górze, którymi porusza się linia nr 77. Niklowa, Ołowiana Srebrna oraz Inowrocławska (linie 64/69/89) ?
Prace przy remontach cząstkowych po zimie prowadzone są codziennie. Ulice na Osowej Górze zostały naprawione w biegłym tygodniu. Przypominamy, że interwencje związane z uszkodzeniami infrastruktury drogowej można zgłaszać bezpośrednio
- telefonicznie 52-582-27-14/15
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- przez aplikację Dbam o Bydgoszcz
• Linie nr 10 i 11 w weekendy mają długie postoje, czy jest szansa na ich skrócenie i możliwość wykorzystania czasu na pętlach na zwiększenie częstotliwości, jeśli nie to z czego to wynika?
Czas postoju jest również analizowany w momencie tworzenia rozkładów jazdy. Na pętlach jest on niezbędny by motorniczy mógł sprawdzić stan pojazdu, dokonać zmian na wyświetlaczach, w przypadku opóźnień powstałych na trasie np. (wypadek, źle zaparkowany pojazd, korki) pomaga on wrócić do standardowego rozkładu. Część przerw wynika z zapisów kodeksu pracy. Przy układaniu nowych rozkładów priorytetowo potraktowaliśmy jednak to, by na priorytetowych odcinkach tramwaje kursowały w prawie równych odstępach. Wymaga to czasem dłuższych postojów na niektórych pętlach. Dzięki temu uda się zachować bardzo dobrą koordynację czasów odjazdów na priorytetowych kierunkach także w dni wolne np. na trasie Fordon –rondo Jagiellonów tramwaje linii nr 3,5,10 kursować będą co około 10 minut, a na trasie Las Gdański-Centrum co 15 minut.
• Linia nr 7 za późno zaczyna popołudniowy szczyt. Tramwaje z Fordonu na Kapuściska docierają po godzinie 14. Czy nowe rozkłady uwzględnią możliwość dodania jednego kursu, który były przed 14 na Kapuściskach co ułatwiłoby wielu osobom dotarcie na drugą zmianę w rejon terenów z licznymi zakładami pracy?
Wprowadzamy taką zmianę. Pierwszy popołudniowy kurs linii nr 7 z Łoskonia wyjedzie o godzinie 13;00. Zgodnie z rozkładem na Kapuściskach będzie o godzinie 13;36.
• Jakie argumenty przeważają za tym, by nie uruchamiać nocnej linii tramwajowej ?
Podstawowy powód to brak możliwości serwisowania sieci trakcyjnej w godzinach nocnych. Wiele prac związanych z naprawą drobnych odkształceń, naprawą jezdni w obrębie torowisk zlecanych jest właśnie w godzinach nocnych, by minimalizować utrudnienia dla pasażerów. Poza tym stworzyliśmy bardzo szeroką sieć linii autobusowych nocnych, które obsługują wszystkie osiedla. Docelowo, po zakończeniu prac na placu Kościeleckich przywrócone zostanie funkcjonowanie w tej lokalizacji bardzo wygodnego węzła przesiadkowego linii nocnych. Koszty utworzenia takiej linii to w skali roku wstępnie oszacowaliśmy na dodatkowe 2,3 mln zł.
• Co zadecydowało o wydłużeniu kursowania linii nr 10 i pozostawieniu linii nr 1 jako szczytowej?
Podstawą były wyniki dotychczasowych napełnień. Poza tym uwzględniony został potencjał liczby pasażerów na analizowanych kierunkach. Te dane zadecydowały, by zachodnia część osiedla Leśnego była także po godzinie 17 obsługiwana przez jeszcze jedną linię tramwajową. Kierunek Centrum Fordon to natomiast relacja o największej liczbie podróży realizowanych także poza godzinami szczytu.
• Jakie są szanse na powrót linii turystycznej łączącej Wilczak z Lasem Gdańskim lub Myślęcinkiem?
W sezonie letnim, w dni wolne przygotowujemy się do uruchomienia linii turystycznej, która będzie też zapewniać bezpośrednie połączenia Wilczaka z północną częścią Śródmieścia, osiedlem Leśnym i Lasem Gdańskim.
• Czy wydłużone zostaną postoje korekcyjne na linii nr 71 i 77? Linie te mają trasę narażoną na duże opóźnienia ?
Wraz z zakończeniem w marcu prac przy odtwarzaniu nawierzchni analizowane będą szczegółowo czasy przejazdu wszystkich linii autobusowych. Część linii, w tym 71 i 77 powróci na standardowe trasy. Po wykonanych pomiarach, w tym także napełnień korygować będziemy także rozkłady linii autobusowych. Wprowadzimy także zmiany ułatwiające przesiadki.
• Kiedy zweryfikowane zostaną czasy przejazdu linii nr 53 ?
Trasa tej linii również przebiega częściowo po ulicach, na których kończą się prace przy odtwarzaniu nawierzchni m.in. Piękną i Solskiego, gdzie do niedawna obowiązywał m.in. ruch wahadłowy. Po ich zakończeniu rozpoczniemy analizę czasów przejazdu i napełnień.
• Czy linie kursujące z Błonia do Centrum też zostaną skoordynowane ?
To jeden z priorytetów, które uwzględnimy przy zmianach w kursowaniu linii autobusowych. Powstają założenia, które pozwolą lepiej koordynować odjazdy autobusów z pętli na Błoniu. Dodatkowym wyzwaniem jest uwzględnienie potoków z linii podmiejskich, które również dojeżdżają do Błonia.
• Czy jest szansa na zwiększenie w godzinach szczytu liczby kursów linii nr 68 do Exploseum. Wciąż w tym obszarze Miasta powstają nowe firmy. Czy linia nr 84 mogłaby też kursować poza godzinami rannego i popołudniowego szczytu, tak by możliwy był dojazd np. w celu złożenia dokumentów do pracy, w sytuacjach losowych np. konieczności szybszego stawienia się w pracy lub skróconej zmiany ?
Rozkład jazdy linii nr 68 jest jednym z częściej modyfikowanych. ZDMIKP jest w bieżącym kontakcie z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, który zbiera informację od firm funkcjonujących na jego terenie związanych z potrzebami wynikającymi z transportu publicznego. Część kursów linii nr 68 jest realizowana do BPPT również poza szczytem.
• Czy możemy wejść w kontakt z dużymi pracodawcami przy planowaniu rozkładów szczególnie w godzinach wieczornych – udostępnić informację w jaki sposób mogą zadziałać jeśli sprawa dotyczy większych grup pracowników ?
Jesteśmy cały czas otwarci na taką współpracę. Z takiej bezpośredniej formy kontaktu korzysta już obecnie wiele firm, szkół, szpitali. Zainteresowane podmioty, mogą kontaktować się bezpośrednio np. przesyłając swoje uwagi/propozycje na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• Co dalej ze wzmocnieniem nasypu na Babiej Wsi i przywróceniem linii nr 6 ?
Inwestor, który kupił teren przy Babiej Wsi kończy wykonanie ekspertyzy połączonej ze sposobem naprawy. PINB podjął też działania umożliwiające wyłonienie podmiotu zastępczego, który wykona ekspertyzę, w przypadku zaniechania prac przez inwestora. Dopiero po przeprowadzeniu przez inwestora prac wskazanych w ekspertyzie będzie można wrócić do budowy brakującego odcinka torowiska i przywrócenia kursów linii nr 6.
• Czy w związku z planowaną przebudową ul. Łęczyckiej możliwe jest wydłużenie linii nr 67 ?
Opracowaliśmy korektę trasy uwzględniającą wydłużenie linii nr 67 do rozbudowanego skrzyżowania ulic Fordońskiej i Łęczyckiej, które stało się ważnym węzłem przesiadkowym. Zmianę wprowadzimy wraz z zakończeniem prac na ul. Łęczyckiej.
Ulica Pod Skarpą zyska chodnik i nową nawierzchnię.
W tym roku przebudujemy ulicę Pod Skarpą na odcinku od ul. Sybiraków do ul. Korfantego.
Fragment trasy położony przy nowych budynkach wielorodzinnych wyposażymy w przejścia dla pieszych i chodniki.
Zazielenimy też skwer przy skrzyżowaniu z ul. W. Korfantego.
To zadanie to jeden z ostatnich etapów przebudowy całego ciągu łączącego Fordon z Myślęcinkiem (ul. Zamczysko i Pod Skarpą).
W ostatnich latach przebudowaliśmy odcinki trasy pomiędzy ulicami Armii Krajowej i Sybiraków o łącznej długości 3,6 kilometrów.
Na trasie wprowadziliśmy też elementy poprawiające bezpieczeństwo, o które apelowali mieszkańcy (progi zwalniające, wysepki, rondo na połączeniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty, nowe oznakowanie).
Nowe ulice i nawierzchnie pozwoliły też w ten rejon miasta skierować autobusy komunikacji miejskiej.
W tym roku przebudujemy ostatni odcinek ul. Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. W. Korfantego o łącznej długości około 700 metrów.
Zakres inwestycji obejmie ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej, budowę zjazdów do posesji z kostki betonowej oraz chodnika, który powstanie po południowej stronie jezdni.
W ramach zadania pojawi się też peron autobusowy i oświetlenie.
Doświetlone zostaną również dwa nowe przejścia dla pieszych na ul. W. Korfantego przy skrzyżowaniu z Pod Skarpą oraz na ul. Pod Skarpą przy skrzyżowaniu z ul. Frydrychowicza.
W ramach prowadzonych prac przewidujemy spory pakiet nasadzeń.
W rejonie skrzyżowania ulic Korfantego i Pod Skarpą posadzimy 40 (brzóz, sosen i świerków) drzew i ponad 500 krzewów (pięciorników, dereni i kosodrzewin).
Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy.
Realizacja zadania by minimalizować utrudnienia będzie podzielona na dwa realizowane po sobie etapy: pierwszy obejmie odcinek na zachód od ulicy Matki Teresy z Kalkuty, a drugi – odcinek wschodni. Prace przygotowawcze będą odbywać się pod ruchem.
Podczas głównych robót kierowcy będą mogli korzystać z sąsiednich ulic zbudowanych w poprzednich latach (m.in. Trybowskiego i Matki Teresy z Kalkuty).
O szczegółach zmian w ruchu informować będziemy na bieżąco na stronie i kontach społecznościowych ZDMiKP.
Wstępnie zakładamy zakończenie wszystkich podstawowych prac jeszcze w tym roku.
Po wykonaniu prac w rejonie osiedla Eskulapa do przebudowy pozostanie już tylko ostatnia część trasy od ul. Zamczyska do granicy z gminą Osielsko. Przygotowujemy się do zlecenia dokumentacji projektowej. Na tym odcinku powstanie też infrastruktura rowerowa, która połączy się z drogą rowerową w Osielsku. Droga rowerowa łącząca Fordon z Myślęcinkiem została oddana do użytku w poprzedniej dekadzie. Przebiega równolegle do ul. Zamczysko i Pod Skarpą przez tereny leśne.
Ważne liczby:
• Długość odcinka do przebudowy – 0,7km
• Długość wcześniej wyremontowanych odcinków ul. Zamczysko i Pod Skarpą – 3,6 km
• Liczba dosadzanych drzew – 40 szt.
• Liczba dosadzanych krzewów – 534 szt.