Nowoczesna zajezdnia. Przetarg na modernizację ogłoszony [FILM]
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni.
Obiekt przy ul. Toruńskiej nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów.
Dlatego zlecona zostanie jego przebudowa.
Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.
Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku.
Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Głównymi celem inwestycji jest podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
Duży zakres prac
Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią oraz działu eksploatacji tramwajów, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej i myjni tramwajów.
Pojawi się też nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne ora elektryczne.
Tramwaje cały czas w ruchu
Podczas wykonywania robót budowlanych zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, a w szczególności umożliwione będzie wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych.
W tym celu wykonywanie robót budowalnych na obiektach zostało podzielone na podzadania.
Przetarg ogłoszony
Szacowana wartość inwestycji to około 110 mln zł.
Bydgoszcz otrzymała dofinansowanie w kwocie 65 mln zł ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Wcześniej, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Obecne ogłoszony został przetarg na realizację prac budowlanych.
Wstępnie zakłada się, że zajmą one po podpisaniu umowy około 26 miesięcy.
Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59.
Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku.
Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Trwa częściowe wyłączanie oświetlenia ulic, placów i skwerów. Rządowa ustawa wymusiła oszczędność prądu.
Zgodnie z rządową ustawą Miasto Bydgoszcz musi zmniejszyć całkowite zużycia energii elektrycznej o 10 procent.
Obecnie trwają działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii przy oświetleniu bydgoskich ulic, placów i budynków.
Pomimo podjęcia tak radykalnych działań, Miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż ubiegłym roku.
W Bydgoszczy w związku z realizacją Ustawy, zdecydowano się na działania związane między innymi z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, budynków posiadających iluminacje, pomników, drzew
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych (boiska, orliki, place zabaw)
Dziś prawie połowa lamp oświetlenia ulicznego w Bydgoszczy należy do Spółki Enea Oświetlenie. Pozostałą część, czyli majątek Miasta, obsługuje ZDMiKP.
Z roku na rok rozwijamy własne energooszczędne instalacje oświetlenia ulic. Nowoczesne energooszczędne lampy miejskie powstają między innymi przy nowych inwestycjach drogowych.
W oświetleniu stanowiącym własność Miasta, kontynuujemy wdrażanie ograniczeń w zużyciu energii na kilku tysiącach lamp zlokalizowanych przy bydgoskich ulicach:
- lampy LED świecą z mniejszą mocą w godzinach nocnych (od 22.00 - 5.00 rano), ograniczyliśmy również ich moc w godzinach popołudniowych
- wyłączamy podświetlenie obiektów sakralnych, budynków użyteczności publicznej, pomników i fontann.
- w zakresie starego oświetlenia ulicznego (bez źródła typu LED) wyłączona zostanie co 3 lampa oświetlająca bydgoskie ulice i chodniki, a w lapach posiadających kilka opraw na jednym słupie wyłączone zostanie 50% z nich.
Nie wyłączamy jednak lamp w bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych, przystanków autobusowych oraz skrzyżowań.
Aby mieszkańcy wiedzieli, które lampy są wyłączone celowo, są one specjalnie oznakowane.
Tym samym unikniemy nieuzasadnionych zgłoszeń ze strony mieszkańców o ewentualnych awariach oświetlenia.
Lampy z metalowymi słupami posiadają specjalną naklejkę z napisem „oprawa wyłączona", a słupy betonowe są oznakowane żółtym trójkątem wymalowanym farbą.
Program oszczędnościowy jest obecnie wdrożony też na lampach należących do zewnętrznego operatora - Spółki Enea Operator – która zarządza drugą połową lamp w Mieście.
Otwarcie parkingu P+R przy ulicy Grudziądzkiej
Od poniedziałku (6 marca) rusza parking na ul. Grudziądzkiej wchodzący w skład systemu Park &Ride (Parkuj i Jedź).
Podróż z tego punktu do ronda Jagiellonów autobusami, które korzystają z buspasów zajmuje w godzinach szczytu około 5 minut.
Na całodzienny bilet uprawniający do parkowania i bezpłatną podróż komunikacją miejską dla 1 lub 2 osób zapłacić zaledwie 36,5 zł.
Parking przy ul. Grudziądzkiej to 6-kondygnacyjny obiekt, na którym który łącznie może parkować 570 samochodów.
Powstały też 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych.
Miejsca parkingowe znaleźć mogą także motocykliści i rowerzyści (w zadaszonej wiacie).
Coraz więcej zajętych miejsc
Część parkingu (285 miejsc) od lipca ubiegłego roku funkcjonuje na zasadach ogólnych Strefy Płatnego Parkowania (podstrefa C).
Za parkowanie przez pierwsze pół godziny nie jest naliczana żadna opłata. Po przekroczeniu tego limitu opłaty są naliczane zgodnie z cennikiem SPP.
W tej części parkingu parkowanie w dni wolne parkowanie jest bezpłatne.
Z miesiąca na miesiąc parkuje tam coraz więcej pojazdów.
W styczniu liczba pobranych biletów w porównaniu z grudniem wzrosła o blisko 40 procent. Pobrano ich ponad 5300.
Zapłać za parkowanie, podróżuj komunikacją za darmo
W poniedziałek (6 marca) uruchomiona zostanie druga cześć (285 miejsc) parkingu wchodząca w skład Systemu Park&Ride.
Na całodzienny bilet uprawniający do parkowania i bezpłatnych podróży komunikacją miejską dla 1 lub 2 osób zapłacić trzeba 36,5 zł. Za jedną godzinę to zaledwie 3,80 zł.
Bilet parkingowy uprawnia jednocześnie do bezpłatnych podróży komunikacją miejską.
Ze szczegółowym cennikiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej można zapoznać się TUTAJ.
Film prezentujący sposób korzystania z parking i całego systemu dostępne są TUTAJ.
Nie tylko Grudziądzka
Po uruchomieniu parkingu cały system w Bydgoszczy tworzyć będzie już 5 parkingów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych:
• Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc.
• Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
• Węzeł Zachodni - 75 miejsc.
• Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
• Grudziądzka – 285 miejsc
Tablice i aplikacja pomogą znaleźć miejsce
Przypominamy, że od 1 kwietnia wprowadzone zostaną atrakcyjne bilety okresowe: 1,5,14 i 30 dobowe. Będzie wpływać to na coraz większe zainteresowanie tym systemem wśród osób podróżujących do centrum. Te zmiany nie będą jednak dotyczyły parkingu przy ul. Grudziądzkiej.
By ułatwić wybór parkingu wkrótce na wlotach do miasta i w rejonie wjazdów na parkingi, uruchomione zostaną wszystkie tablice naprowadzające oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach na obiektach P+R.
Dostępna będzie także specjalna aplikacja, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc.
Całość systemu jest na bieżąco monitorowany z Centrum Nadzoru, który funkcjonuje w Urzędzie Miasta przy ul. Grudziądzkiej.
Kolejna aplikacja do zakupu biletów na przejazd komunikacją miejską
Bydgoszcz dołączyła do grona miast biletowych w aplikacji Jakdojade.
Oznacza to, że w „apce" nie tylko można sprawdzić aktualny rozkład jazdy tramwajów i autobusów, odnaleźć najlepsze połączenia w naszym mieście ale również opłacić w niej przejazd.
To już kolejna aplikacja w naszym mieście, która ułatwia płacenie za bilet komunikacji miejskiej.
Przejazd autobusem czy tramwajem w aplikacji "Jakdojadę" można opłacić za pomocą e-portfela albo Blikiem.
Zakup biletu krótkookresowego nie wymaga podawania danych oprócz numeru telefonu i – podobnie, jak jednorazowy – bilet ten kasowany jest w momencie zakupu. Trzeba jednak pamiętać, że przy zakupie biletów jednorazowych należy podać numer linii oraz numer boczny pojazdu. Po opłaceniu bilet zapisuje się w aplikacji.
W czasie kontroli wystarczy pokazać kontrolerowi generowany w aplikacji kod QR oraz dokument tożsamości uprawniający do zniżek.
Jakdojade to polska aplikacja przeznaczona do planowania podróży.
Użytkownicy mogą korzystać z wyszukiwania połączeń transportu publicznego w różnych miastach oraz pozwala również na zakup biletów komunikacji miejskiej.
Jakdojade nie jest jednak jedyną „apką" oferującą możliwość opłacenia przejazdu komunikacją miejską w naszym mieście.
Taką funkcjonalność posiadają również serwisy: zbiletem.pl, SkyCash i pierwsza na naszym rynku aplikacja mobilna Mint Mobile powiązana z Bydgoską Karta Miejską.
Przypominamy, że w Bydgoszczy funkcjonuje już kilka systemów usprawniających opłatę za przejazd:
Open Payment System (OPS)
Płacenie bezpośrednio w pojeździe za przejazd (od 2018 roku). Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą (lub smartfon) do urządzenia zainstalowanego w pojeździe.
Urządzenia są dostępne we wszystkich bydgoskich autobusach i tramwajach
Zakup biletu miesięcznego przez internet
Po dokonaniu przelewu w sklepie internetowym (bydgoskakartamiejska.com.pl) bilet zostaje w prosty sposób zakupiony a dowodem na to jest karta płatnicza. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.