Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania - więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów
Strefa płatnego parkowania wkrótce zmieni swoje granice. Jej rozszerzenie ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy. Konsekwentnie w tej części miasta coraz więcej przestrzeni udostępniamy pieszym i rowerzystom.
Wprowadzimy też wiele nowych rozwiązań, postulowanych przez mieszkańców i organizacje społeczne.
Zmiany dla wszystkich użytkowników dróg.
Przeniesiemy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadzimy nowe ulice jednokierunkowe a na wielu trasach ograniczymy prędkość do 30 km/h.
Pojawią się też nowe rozwiązania dla rowerzystów i pieszych.
Zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Wszystkie zmiany planujemy wprowadzić jest jeszcze w tym roku.
Zmiana granic strefy
Zgodnie decyzją Rady Miasta rozszerzone zostaną granice Strefy Płatnego Parkowania.
Będzie w niej teraz ponad 5000 miejsc.
To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich.
Włączone zostaną do niej m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi.
Strefa nadal będzie podzielona na dwie podstrefy a wprowadzenie zmian parkingowych w centrum, znacznie ułatwi funkcjonujący od ubiegłego roku wielopoziomowy obiekt przy ul. Grudziądzkiej.
Kolejne ulice jednokierunkowe i kontraruch rowerowy
Przed zmianami zinwentaryzowaliśmy istniejące miejsca postojowe oraz te, które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadziliśmy też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych oraz kontraruchu rowerowego.
Takie rozwiązania zostaną wprowadzone m.in. na ulicach Bocianowo, Czartoryskiego i Zduny.
Większe bezpieczeństwo i chodnik dla pieszych
Przeanalizowany został też obszar planowanej strefy SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
Analizowana była również lokalizacja nowych parkometrów.
W wielu punktach wyznaczone będą dodatkowe miejscach postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Zasady porządkujące ruch na terenie miasta, zostały uzgodnione z Plastykiem Miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Czas na zmiany - ruszył przetarg
Wraz z zakończeniem prac projektowych nad nową strefą płatnego parkowania, ogłosiliśmy przetarg na wdrożenie przedmiotowych zmian w terenie.
Wprowadzaniu zmian w oznakowaniu pionowym i poziomym zajmą Wykonawcy około 4 miesięcy.
W kolejnym etapie ogłoszony zostanie jeszcze przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Nowe urządzenia będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Pozwolą na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli natomiast w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
W pierwszej kolejności planowane jest ustawienie parkometrów w nowej strefie parkowania, a następnie wymiana istniejących w centrum miasta.
Szczegółowe rozwiązania
Przygotowana dokumentacja dotycząca rozszerzenia Strefy Płatengo Parkowania obejmuje też zmiany w 3 dużych obszarach:
• [ZMIANY DROGOWE] - zmiany organizacji ruchu w istniejącej i nowej strefie płatnego parkowania,
• [ZMIANY ROWEROWE] - wprowadzenie nowych rozwiązań rowerowych w SPP
• [POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA] - wprowadzenie ulic jednokierunkowych oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu na wielu bydgoskich ulicach.
Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania - zmiany dla kierowców
W tym roku na mapie Bydgoszczy w obrębie planowanej Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice zostaną przekształcone w drogi jednokierunkowe.
Takie rozwiązanie niesie za sobą znaczące zalety. Powstaną dodatkowe miejsca do parkowania, a także zostanie rozbudowana infrastruktura rowerowa.
Poprawi się tez bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Ruch jednokierunkowy planujemy wprowadzić w obrębie poszerzonej Strefy Płatnego Parkowania na 17 ulicach.
Dotyczy to przede wszystkim takich dzielnic jak: Śródmieście, Bielawy oraz Bocianowo.
PROJEKTOWANE ULICE JEDNOKIERUNKOWE
1 ul. Adama Czartoryskiego - odcinek Marszałka Ferdynanda Focha - Św. Trójcy
2 ul. Mieczysława Karłowicza - odcinek Leona Wyczółkowskiego - Łużycka
3 ul. Jana Pestalozziego - odcinek Jagiellońska - Skwer Ludwika Zamenhoffa
4 ul. Karola Kurpińskiego - odcinek Karola Kurpińskiego (łącznik) - Mieczysława Karłowicza
5 ul. Księdza Piotra Wawrzyniaka - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
6 ul. Księcia Józefa Poniatowskiego - odcinek Jana Kozietulskiego - Jana Karola Chodkiewicza
7 ul. Jana Kilińskiego - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Cicha
8 ul. Plac Tadeusza Kościuszki - odcinek Pomorska - Kaszubska
9 ul. Jana Zamoyskiego - odcinek 20 Stycznia 1920 roku - Gdańska
10 ul. Generała Józefa Sowińskiego - odcinek Hetmańska - Bocianowo
11 ul. Bocianowo - odcinek Generała Józefa Sowińskiego - Pomorska
12 ul. Kaszubska - odcinek Hetmańska - Bocianowo
13 ul. Racławicka - odcinek Bocianowo - Ogrodowa
14 ul. Zduny - odcinek Pomorska - Henryka Sienkiewicza
15 ul. Henryka Siemiradzkiego - odcinek Śląska - Władysława Łokietka
16 ul. Księdza Jana Długosza - odcinek Władysława Łokietka - Śląska
17 ul. Maksymiliana Jackowskiego - odcinek Śląska - Władysława Łokietka
MAPA [wersja pdf]
[ kliknij aby powiększyć]
Będzie bezpieczniej
Konsekwencją wprowadzenia ruchu jednokierunkowego jest np.:
- zmniejszenie liczby punktów kolizji na skrzyżowaniach
- eliminacja zderzeń czołowych
- eliminacja oślepiania kierowców przez pojazdy nadjeżdżające z przeciwnego kierunku
- stworzenie dodatkowych możliwości miejsc do parkowania
- zwiększenie przepustowości
Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania - zmiany dla rowerzystów
W tym roku w ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice przekształcimy w drogi jednokierunkowe a na wielu trasach wprowadzimy ograniczenia do 30 km/h.
Zmiany poprawią nie tylko bezpieczeństwo ale umożliwią stworzenie też kolejnych tras dla rowerzystów.
W kilkunastu miejscach Bydgoszczy zaplanowaliśmy wprowadzenie pasów, kontrapasów oraz kontraruchu rowerowego.
KONTRARUCH ROWEROWY to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych.
Ruch rowerów w obu kierunkach odbywa się bez wyznaczania pasów ruchu dla rowerów, jeżeli dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h. Ruch rowerów w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu innych pojazdów odbywa się na zasadach ogólnych, a rowery poruszające się w przeciwnym kierunku jadą „pod prąd", co nazwane jest „kontraruchem"
Zalety kontraruchu rowerowego:
- ruch rowerów w kierunku przeciwnym do innych pojazdów poprawia ciągłość i spójność sieci tras rowerowych,
- pozwala użytkownikom rowerów na korzystanie z krótszych tras przejazdu,
- sprzyja poprawie bezpieczeństwa, bo zarówno kierujący rowerami, jak i kierujący innymi pojazdami, przy ograniczonej przestrzeni są bardziej ostrożni, a ruch odbywa
się z ograniczoną prędkością.
LOKALIZACJE ULIC Z PLANOWANYM WPROWADZENIEM KONTRARUCHU W SPP
1. ul. Adama Czartoryskiego
2. ul. Krzysztofa Gotowskiego
3. ul. Jana Pestalozziego - odcinek Jagiellońska - Skwer Ludwika Zamenhoffa
4. ul. Mieczysława Karłowicza - odcinek Łużycka - Leona Wyczółkowskiego
5. ul. Karola Kurpińskiego - odcinek Mieczysława Karłowicza - Karola Kurpińskiego (łącznik)
6. ul. Sportowa - odcinek Stanisława Moniuszki - Karola Szymanowskiego
7. ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
8. ul. Józefa Poniatowskiego - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
9. ul. Jana Kilińskiego - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
10. ul. Unii Lubelskiej - odcinek Dworcowa - Warszawska
11. ul. Warszawska - odcinek Aleksandra Fredry - Jana i Jędrzeja Śniadeckich
12. ul. Plac Piastowski - odcinek Generała Józefa Sowińskiego - Jana i Jędrzeja Śniadeckich
13. ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich - odcinek Warszawska - Pomorska
14. ul. Zduny
15. ul. Generała Józefa Sowińskiego - odcinek Bocianowo - Hetmańska
16. ul. Bocianowo
17. ul. Racławicka
18. ul. Plac Tadeusza Kościuszki - odcinek Kaszubska - Pomorska
19. ul. Szczepana Jankowskiego
20. ul. Ks. Hugona Kołłątaja
21. ul. Jana Kasprowicza
22. ul. Jana Zamoyskiego - odcinek Gdańska - 20 stycznia 1920r.
23. ul. Mikołaja Kopernika - odcinek Adama Asnyka - Stanisława Staszica
24. ul. Sielanka - odcinek Księdza Ryszarda Markwarta - Stanisława Wyspiańskiego
25. ul. Henryka Siemiradzkiego
26. ul. Jana Długosza
27. ul. Maksymiliana Jackowskiego - odcinek Śląska - Władysława Łokietka
28. ul. Pod Blankami
29. ul. Stary Port - odcinek Franciszka Druckiego-Lubeckiego - Bernardyńska
30. ul. Kaszubska
31. ul. Adama Naruszewicza - odcinek Królowej Jadwigi - Aleksandra Karnickiego
32. Plac Wolności
KONTRAPAS ROWEROWY
Kontrapas rowerowy – jest to pas ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych.
Kontapasy rowerowe stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h.
Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy, prowadzący ruch rowerów w przeciwnym kierunku niż kierunek zasadniczy na drodze.
Takie rozwiązanie zastosowaliśmy już na ul. Wiatrakowej i ul. Bełzy.
LOKALIZACJE ULIC Z PLANOWANYM WPROWADZENIEM KONTRAPASA W SPP
1. ul. Jana III Sobieskiego - odcinek Gen. Józefa Sowińskiego - Warszawska
2. ul. Hetmańska
3. ul. Mazowiecka
4. ul. Świętojańska - odcinek Tadeusza Kościuszki - Pomorska
PAS ROWEROWY
Pas ruchu dla rowerów to część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami rowerowymi (np. czerwonym pasem na jezdni).
Pas ruchu dla rowerów urządza się na jezdni jako część tej jezdni oddzielona od części przeznaczonej dla innych pojazdów oznakowaniem poziomym lub wyspa dzielącą.
Takie rozwiązanie rowerzyści mogą napotkać już na al. Ossolińskich i ul. Gdańskiej.
LOKALIZACJE ULIC Z PLANOWANYM WPROWADZENIEM PASA ROWEROWEGO W SPP
1. Aleje Adama Mickiewicza
2. Aleje Powstańców Wielkopolskich - odcinek Plac Józefa Weyssenhoffa - Michała Kleofasa Ogińskiego
3. Plac Józefa Weyssenhoffa
Więcej o różnicach między kontrapasem a kontraruchem rowerowym pisaliśmy TUTAJ