Inwestycje drogowe zaplanowane do realizacji w 2022 roku
W przyszły roku czekają nas kolejne ważne inwestycje. Dokończymy szereg zadań rozpoczętych w mijającym roku.
Zbudujemy nowe torowiska, jezdnie i chodniki. Na kolejnych ulicach gruntowych ułożymy twardą nawierzchnię.
Poprawimy też bezpieczeństwo kierowców i pieszych na bydgoskich osiedlach.
Intensywnie przygotowujemy się do nowych zadań wzmacniających transport publiczny.
Zadania kontynuowane:
- budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego
- przebudowa torowiska na ul. Perłowej
- rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
- rewitalizacja uliczek w Starym Fordonie od ul. Bydgoskiej do brzegu Wisły
- rozbudowa ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
- naprawa Mostu Uniwersyteckiego
- remont wiaduktów Warszawskich
- budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
- zakończenie budowy parkingów i uruchomienie systemu Park & Ride:
- przebudowa ul. Łowiskowej i parkingu przy schronisku dla zwierząt
Nowe zamierzenia inwestycyjne 2022 roku:
- budowa trasy tramwajowej do ronda Bernardyńskiego do Babiej Wsi
- przebudowa zachodniego wiaduktu wzdłuż ul. Armii Krajowej
- przebudowa Rybiego Rynku wraz z ul. Grodzką na odcinku od ul. Podwale do ul. Przy Zamczysku.
Nowe drogi rowerowe:
- ulice Fordońska, Chemiczna, Andersa – dokończenie obecnie trwających prac budowlanych,
- ul. Magnuszewska – budowa brakującego odcinka przy ul. Bohaterów Kragujewca,
-ul. Jeździecka – budowa odcinka od Gdańskiej do osiedla Podkowa
- ciąg ulic: Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowskiej – Łęczycka – zakończenie aktualizacji koncepcji oraz zlecenie zadania w systemie projektuj i zbuduj
- ul. Andersa – zlecenie projektuj i zbuduj dla odcinka ul. Kasztelańska –Skarżyńskiego (BBO)
Zlecenie prac projektowych dla odcinków dróg rowerowych wzdłuż:
- ul. Fordońskiej (uzupełnienie remontowanych odcinków wraz z budową kładki nad torami przy Sochaczewskiej); Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna), Sułkowskiego (Kamienna – Modrzewiowa), Glinki (Dąbrowa – BPPT), Kielecka (Nowotoruńska – Toruńska), ciąg Sudecka – Wyzwolenia - Pelplińska
Remonty i przebudowy (wybrane zadania):
– przebudowa ulic gruntowych w systemie zaprojektuj i zbuduj: ulica Wejherowska, Wycieczkowa, Odrzańska, Platynowa (procedura przetargowa trwa)
- przebudowa ulic gruntowych: Kogucia, Strusia, Sowia, Gradowa, Rajdowa, (przygotowanie do przetargu)
- przebudowa ulic: Podhalańska, Bortnowskiego (od Wyzwolenia do Dorodnej), Gościeradzka, Krynicka, Przyłubska, Kudowska, Pszczelna – projekt i budowa
- modernizacja parkingu przy ul. Pestalozziego na os. Bartodzieje (BBO) - budowa
- budowa miejsc parkingowych na ul. Szarych Szeregów 13 na os. Kapuściska (Program BBO)
Dokumentacja:
- rondo Jagiellonów – kontynuacja prac nad koncepcją programowo-przestrzenną, której głównym celem jest stosowanie ronda do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- kładka nad Wojska Polskiego – kontynuacja prac projektowych w celu dostowania przejścia dla osób niepełnosprawnych.
- ul. Nakielska - kontynuacja prac
- Nowe Torowiska – Solskiego do Bielickiej, Wyszyńskiego – Chocimska – prace projektowe
- Trasa W-Z – etap I – Lelewela – Łęczycka, Węzeł Wschodni – prace projektowe
- projekt dla układu drogowy przy Akademii Muzycznej
- 3 pierwsze przystanki wiedeńskie (Gdańska – Chodkiewicza i Jagiellońska) - projekt
Wiele innych zadań
To tylko część inwestycji planowanych w 2022 roku. Realizowane będą też liczne przebudowy chodników, a płytami ażurowymi utwardzimy kolejne „gruntówki".
Doświetlimy następne przejścia dla pieszych, a kolejne ulice wyposażymy w elementy poprawiające bezpieczeństwo.
Planujemy zmodernizować wszystkie urządzenia strefy płatnego parkowania (parkometry) w mieście.
Nie zapomnimy też o zimowym utrzymaniu bydgoskich ulic.
O inwestycjach drogowych oraz postępach robót, nadal będziemy informować na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube).
Inwestycje drogowe zrealizowane w 2021 roku prezentowaliśmy już wcześniej - TUTAJ
Tramwaj znów zaparkował przy dawnej zajezdni
Przy parku trampolin na ul. Zygmunta Augusta ustawiony został 40-letni tramwaj. Przypomina on historię budynku, który był pierwszą zajezdnią tramwajową w Bydgoszczy.
Charakterystyczna hala z wejściem od strony ul. Zygmunta Augusta i przylegająca do ul. M. Langiewicza to dawna zajezdnia tramwajowa. Budynek powstał w 1888 roku, kiedy to w Bydgoszczy uruchomiono sieć tramwajów konnych.
Jej częścią była między innymi stajnia, ponieważ wagony w pierwszych latach ciągnęły konie. Dopiero w 1896 roku wprowadzono trakcję elektryczną.
Zajezdnia po uruchomieniu nowego obiektu przy ul. Toruńskiej z czasem pełniła już tylko funkcję warsztatów naprawczych.
Ostatecznie zamknięto je w 1997 roku.
Budynek o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych został w 2016 roku zaadaptowany na park trampolin. Inwestor wzmocnił i oczyścił ściany, przebudował dach oraz wstawił nową stolarkę okienną. Udało się przebudować obiekt zachowując historyczną bryłę oraz część detali.
Mülheim, Elbląg, Bydgoszcz
Teraz o jego tramwajowej przeszłości przypomina jeszcze ponad 40-letni tramwaj. To Düwag M8C, kursujący od 1977 roku w Mülheim an der Ruhr. W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z niemieckiego miasta sprowadził Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z prowadzoną wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do polski nazywano często „Helmutami".
Tramwajowa historia
Początki bydgoskiej komunikacji miejskiej sięgają 1888 roku, okresu, podczas którego miasto znajdowało się pod zaborem pruskim. Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie.
Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd.
Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku.
W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Św. Trójcy. Mierzyła ona 2,35 km.
Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku.
Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych.
Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda", do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód. Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej).
Do ich obsługi miasto zakupiło łacznie 33 nowoczesne tramwaje.
W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę" z doczepą z 1960 roku oraz Herbrandta z 1896 roku.
Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych.
fot: Robert Sawicki; Stanisław Sitarek; Narodowe Archiwum Cyfrowe
Testujemy autobus elektryczny
Od 29 grudnia do 07 stycznia 2022 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny.
Testy będą przeprowadzane na wybranych liniach autobusowych.
To kolejny sprawdzwian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić i ocenić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki.
Testowany elektryk to model MAN Lion's City.
Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny. Cała energia magazynowana jest w bateriach zabudowanych na dachu autobusu.
Wnętrze pojazdu zostało przeprojektowane, zapewniając jeszcze więcej miejsca, gdyż w wersji elektrycznej wieża silnika mogła zostać zastąpiona fotelami dla pasażerów.
Pojazd umożliwia podróż ponad 78 pasażerom w tym 12 na miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.
W autobusie zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań jak np. panele boczne wykonane ze szkła czy piankowy dach pojazdu.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózków inwalidzkich i rampę ułatwiająca zajmowanie miejsca w pojeździe.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie.
Długość pojazdu wynosi 12 m.
Posiada też 3 pary drzwi dwuskrzydłowych.
Autobus elektryczny będzie kursował na liniach nr: 54, 57, 80, 84, 92 i 99.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego [pdf]
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
W związku z powyższym, przejazd autobusem trzeba będzie opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
Autobus elektryczny jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.
Przypominamy też, że w ubiegłym roku testowane były w Bydgoszczy autobusy hybrydowe.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Wzmocnienie linii autobusowej nr 85
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy informuje, że od wtoku 28.12.2021 r. zostaną wprowadzone następujące wzmocnienia na linii autobusowej nr 85:
- dodatkowy kurs z pętli Kapuściska o godzinie 5:16 do ul. Mokrej
- kursy o godzinie 5:36 i 17:36 z pętli Kapuściska do ul. Mokrej będą dublowane przez dodatkowe autobusy.
- dodatkowy kurs z Mokrej do Kapuścisk o godzinie 5:22.
- dodatkowy kurs z przystanku Chemiczna / Ogrodnictwo II o godzinie 5:09.
- Kursy o godzinie 6:19 i 18:19 z ul. Mokrej do Kapuścisk będą dublowane przez dodatkowe autobusy.
Dodatkowo informujemy, że zostanie uruchomiony tymczasowy przystanek pn. Chemiczna / Ogrodnictwo II zlokalizowany pomiędzy przystankami Chemiczna / Ogrodnictwo – Chemiczna / Eurogaz w obydwu kierunkach.