Rok Wolności na Bydgoskiej Karcie Miejskiej
Od poniedziałku (16 grudnia) emitowana będzie okazjonalna Bydgoska Karta Miejska. Na grafice umieścimy fotografię obrazującą uroczyste wkroczenie 20 stycznia 1920 roku polskich wojsk do Bydgoszczy.
W związku z obchodami Roku Wolności 2019 oraz zbliżającą się 100-letnią rocznicą powrotu Bydgoszczy do Macierzy, wyemitujemy limitowaną wersję Bydgoskiej Karty Miejskiej w okazjonalnej grafice. Zasady jej wydawania będą zgodne z zapisami Regulaminu BKM, tożsame jak te stosowane przy wydawaniu karty w grafice podstawowej. Emisja karty rozpocznie się 16 grudnia 2019 roku.
Liczymy, że dla wielu bydgoszczan będzie to oryginalna pamiątka, przypominająca o historii miasta. 2019 to rok istotnych i pamiętnych, zarówno w historii Bydgoszczy, jak i Polski, jubileuszy i patriotycznych rocznic. To m. in. setna rocznica zwycięskiego zakończenia Powstania Wielkopolskiego - w 1919 roku, setna rocznica podpisania Traktatu Wersalskiego - 28 czerwca 1919 roku - którego postanowienia gwarantowały powrót Bydgoszczy do Polski. To także 30-sta rocznica częściowo wolnych wyborów - w czerwcu 1989 roku, 15-sta rocznica wejścia Polski do Unii Europejskiej – (1 maja 2004 roku), a także 20-lecie obecności Polski w NATO - od 12 marca 1999 roku.
Wydarzenia te posiadają silne bydgoskie akcenty. Nie byłoby wolnej Bydgoszczy bez Powstania Wielkopolskiego oraz pomyślnych zapisów Traktatu Wersalskiego. W bliższej perspektywie - nie cieszylibyśmy się mianem polskiej stolicy NATO bez przystąpienia do Paktu Północnoatlantyckiego.
Warto wiedzieć
Wszystkie najważniejsze informacje o zasadach korzystania z Bydgoskiej Karty Miejskiej oraz sposobie jej nabycia znajdują się na dedykowanej stronie https://bydgoskakartamiejska.com.pl/pl/ oraz na naszej stronie w zakładce „Ceny i bilety”
Pojedziemy nowymi jezdniami na rondzie Kujawskim
Przypominamy, że w sobotę (14 grudnia) zmieni się organizacja ruchu na rondzie Kujawskim. Pojazdy będą poruszały się pierwszymi nowymi jezdniami wybudowanymi od strony galerii Zielone Arkady. Zmieni się także lokalizacja części przystanków i przejść dla pieszych. Umożliwi to rozpoczęcie prac w północno-zachodniej części ronda.
W ramach zmian zamknięta zostaną stare jezdnie ul Kujawskiej oraz fragment ul. Solskiego przylegające do ronda od strony północno-zachodniej. Ruch zostanie przełożony na fragment nowej, wschodniej jezdni ul. Kujawskiej oraz południowej jezdni ul. Wojska Polskiego przy Zielonych Arkadach. Kierowcy jadący od strony Zbożowego Rynku dotrą w ten sposób do tymczasowego ronda przy Lidlu.
Zniknie tymczasowe rondo na Szwederowie
Kolejna dużą zmianą, na którą należy zwrócić uwagę jest likwidacja tymczasowego ronda na połączeniu ulic Solskiego i Chołoniewskiego. Wlot ul. Chołoniewskiego od strony północnej będzie czasowo wyłączony z ruchu. Dojazd do północnego odcinka ul. Chołoniewskiego będzie możliwy z wykorzystaniem ulic Lenartowicza i Sierocej.
Łamane pierwszeństwo na Kujawskiej
Warto zachować też większą ostrożność na połączeniu nowej jezdni ul. Kujawskiej z dojazdem do Zielonych Arkad. Będzie tam funkcjonowało łamane pierwszeństwo (dla pojazdów poruszających się pomiędzy Zbożowym Rynkiem i modernizowanym rondem Kujawskim). Wylot z Zielonych Arkad prowadzony będzie również fragmentem nowej jezdni ul. Kujawskiej, ale będzie drogą podporządkowaną. Mając na uwadze większy ruch w trakcie przedświątecznych zakupów prosimy w tym miejscu o zachowanie szczególnej uwagi.
Nowe lokalizacje przystanków
Zmiany oznaczają też przeniesienie części przystanków autobusowych. Niektóre będą zlokalizowane już na nowych jezdniach (na połączeniu Kujawskiej i Wojska Polskiego). Ciągi piesze dostosowane zostaną również do nowych lokalizacji przystanków. Przejścia dla pieszych przy tymczasowym rondzie na wysokości Lidla wykonawca przeniesie na zachodnią stronę skrzyżowania.
Ważna inwestycja
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów pochłonie około 370 mln zł.
Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią wytyczony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, musi zostać obniżone. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym. Więcej informacji o zaawansowaniu prac znajduje się w tekście „Dzieje się na ul. Kujawskiej”.
Tramwaje wracają na górny taras – zmiany w rozkładach
W niedzielę po górnym tarasie kursowały specjalne linie mikołajkowe. Skorzystało z nich kilkaset osób. Pasażerowie, dzięki uprzejmości wykonawcy mogli też liczyć na gorącą napoje. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas. Przypominamy, że 12 grudnia na Kapuściska, Glinki i Wyżyny wracają regularne linie. Zmienią się rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych oraz kilku linii autobusowych.
Najwięcej prac przy rozbudowie węzła Szarych Szeregów wykonywanych było przy infrastrukturze torowo-sieciowej. Inwestycja polegała nie tylko na jej kompletnej wymianie, ale wprowadzeniu również nowych relacji przejazdu na węźle Szarych Szeregów oraz pętli przy ul. Magnuszewskiej. Wszystkie nowe perony są położone na wyższym poziomie niż stare przystanki. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pojazdów szczególnie osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Standardem w trakcie prowadzonych inwestycji od kilku lat są płytki ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym. Przystanki są wyposażone w elektroniczne wyświetlacze z rozkładami jazdy. Kończymy też programowanie sygnalizacji, która w sposób priorytetowy traktować ma tramwaje. Przystanki zlokalizowaliśmy na wszystkich kierunkach, co pozwoli na wygodniejsze przesiadki, szczególnie po otwarciu torowiska na Kujawskiej.
Zmiany w rozkładach
Wczoraj po górnym tarasie kursowały specjalne linie tramwajowe. Zabytkowa „eNka” oraz nowoczesny „niskopodłogowiec” woziły bydgoszczan pomiędzy pętlami Wyżyny, Glinki i Kapuściska. W czwartek (12 grudnia) na Kapuściska, Glinki i Wyżyny skierowane zostaną regularne linie.
- Na Kapuściska pojadą linie nr 7 i 8,
- Na Glinki linia nr 4.
- Na ulicy Wojska Polskiego na zmodernizowanej pętli przy ul. Magnuszewskiej (pętla Wyżyny) będą kończyły trasę linie nr 2 i 9.
Nowoczesne Swingi zakupione podczas modernizacji pętli na Kapuściskach oraz pod kątem rozbudowy ul. Kujawskiej będą obsługiwać linie nr 2,4 i 8. Kursy pojazdów niskopodłogowych będą oznaczone w rozkładzie jazdy
Jednocześnie od 12 grudnia zmienią się też rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych oraz linii autobusowych nr 53, 61 i 31N. Z nowymi rozkładami obowiązującymi od czwartku można zapoznać się w zakładce "Rozkład jazdy".
Z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych linia nr 2 będzie wykonywała w obu kierunkach tak zwane przejazdy kieszeniowe przez pętlę na Babiej Wsi. To tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego. Pozostałe linie (nr 4,7,8) pojadą bezpośrednio na docelowe pętle. Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Poprzedzą go konsultacje społeczne.
Działamy dalej
Rozbudowa węzła Szarych Szeregów to jedna z kilku inwestycji, którą przygotowaliśmy z myślą o wzmocnieniu roli transportu publicznego w Bydgoszczy. Zaawansowane prace prowadzone są przy kolejnych zadaniach m.in.:
- rozbudowa Grunwaldzkiej wraz z budową buspasów
- rozbudowa ul. Kujawskiej o torowisko i buspas
- budowa buspasów na ul. Gdańskiej
Przygotowujemy się do uruchomienia następnych inwestycji z wykorzystaniem środków unijnych. Są wśród nich m.in.
- budowa nowego mostu tramwajowego przez Brdę wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego
- budowa buspasa na ul. Kolbego
- modernizacja torowiska na ul. Toruńskiej
Wkrótce rozpoczniemy też prace koncepcyjne związane z dalszą rozbudową torowisk oraz przebudową przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej.
To już za nami
W tej perspektywie unijnej z myślą o poprawie funkcjonowania transportu publicznego udało się nam już zrealizować kilka innych dużych zadań. To między innymi:
- przebudowa torowiska na ul. Chodkiewicza wraz z pętlą
- modernizacja pętli na Kapuściskach
- budowa buspasa na Wałach Jagiellońskich
- zakup 21 nowoczesnych tramwajów
- remont torowiska na ul. Wojska Polskiego
Jedziemy na suwak. Teraz to obowiązek
Od piątku (6 grudnia) wchodzą w życie przepisy zobowiązujące kierowców do jazdy na tak zwany suwak w oraz tworzenia "korytarzy życia", które ułatwiają przejazd służbom ratowniczym. W Bydgoszczy jazdę na suwak zalecaliśmy już od dekady.
Jazda na suwak to metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.
Korytarz życia to z kolei metoda stworzenia wolnego przejazdu dla pojazdów ratowniczych poprzez przesunięcie się stojących w korku pojazdów w kierunku najbliższych krawędzi drogi wielojezdniowej.
Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej zostały one ostatecznie uregulowane w prawie o ruchu drogowym. Oba rozwiązania wchodzą w życie z dniem 6 grudnia 2019 roku.
W Bydgoszczy jazdę na suwak zalecaliśmy już od 2008 roku. Pierwsze znaki stanęły między innymi na ul. Kazimierza Wielkiego przed dojazdem do mostu. Wykorzystywaliśmy również oznakowanie tego typu w trakcie dużych remontów. Znaki zalecające jazdę na suwak ustawione są również al. L. Kaczyńskiego (za skrzyżowaniem z ul. Nowotoruńską w kierunku osiedla Kapuściska) oraz Armii Krajowej przed wjazdem do Osielska.
Więcej informacji oraz podstawy prawne nowych rozwiązań można znaleźć TUTAJ.
Korzyści z jazdy na suwak
- zmniejszona jest sumaryczna długość korka,
- pojazdy poruszają się na równych zasadach
- odpowiednio wykonany manewr pozwala zachować płynność ruchu
- dodatkowy pas za skrzyżowaniem w połączeniu z jazdą na suwak zapewnia większą przepustowość