[FILM] Więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów oraz uporządkowane parkowanie w Centrum
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą, który wprowadzi nową organizację ruchu w centrum Bydgoszczy.
Strefa płatnego parkowania zmieni granice.
Równocześnie zastosowanych zostanie wiele rozwiązań postulowanych przez mieszkańców i organizacje społeczne.
Zniknie część miejsc postojowych na chodnikach, a na kolejnych ulicach wprowadzimy kontrapasy rowerowe.
Część ulic przekształcimy w drogi jednokierunkowe oraz ograniczymy maksymalną prędkość.
Strefa płatnego parkowania wkrótce zmieni swoje granice. Jej rozszerzenie ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Do nowej strefy SPP włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi.
Przy okazji tych zmian. przeanalizowaliśmy też obszar SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach.
Zasady porządkujące ruch na terenie miasta, zostały uzgodnione z Plastykiem Miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Kolejne ulice jednokierunkowe i kontraruch rowerowy
Przed zmianami zinwentaryzowaliśmy istniejące miejsca postojowe oraz te, które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadziliśmy też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych oraz kontraruchu rowerowego.
Takie rozwiązania zostaną wprowadzone m.in. na ulicach Bocianowo, Czartoryskiego i Zduny.
Rowerowe kontrapasy wytyczone zostaną m.in. na ulicy Hetmańskiej, Mazowieckiej i Świętojańskiej. Natomiast al. A. Mickiewicza wraz pl. Weyssenhoffa i odcinkiem ul. Powstańców Wielkopolskich do ronda Wielkopolskiego podobnie jak wcześniej al. Ossolińskich zyskają pasy rowerowe.
(pełna lista ulic poniżej)
Większe bezpieczeństwo i chodnik dla pieszych
Przeanalizowany został też obszar SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
W wielu punktach wyznaczone będą dodatkowe miejscach postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
W wielu obszarach wprowadzimy ograniczenia prędkości do 30 km/h.
W przetargu na wprowadzenie nowej organizacji ruchu najkorzystniejszą umowę przedstawiła firma Saferoad Kabex Sp. z o.o z Gdańska, z którą zawarta została umowa o wartości 3,3 mln zł.
Prace które w dużym stopniu uzależnione są od warunków pogodowych, zakończą się latem bieżącego roku.
Informacje o robotach będziemy podawać z wyprzedzeniem, aby uprzedzić kierowców o czasowym zamykaniu miejsc postojowych na konkretnych ulicach.<
Szczegółowe rozwiązania (lista konkretnych ulic)
Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania obejmuje zmiany w 3 dużych obszarach:
• [ZMIANY DROGOWE]- zmiany organizacji ruchu w istniejącej i nowej strefie płatnego parkowania,
• [ZMIANY ROWEROWE] - wprowadzenie nowych rozwiązań rowerowych w SPP
• [POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA] - wprowadzenie ulic jednokierunkowych oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu na wielu bydgoskich ulicach.
Już niebawem ogłosimy przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Nowe urządzenia będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Pozwolą na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli to w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Postępują prace na drodze wylotowej z miasta
Na placu budowy nowego wiaduktu J. Nowaka-Jeziorańskiego w ciągu ul. Armii Krajowej zwożone są i łączone, kolejne elementy przyszłego pomostu.
Część obiektu została już nasunięta na miejsce docelowe.
Zakończyły się też pracy przy nowych przyczółkach.
Cały nowy wiadukt ma być gotowy jeszcze w tym roku. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom ograniczony zostanie hałas.
Wiadukt zachodni będzie prawie dokładnie taki sam jak przebudowana przed dwoma laty konstrukcja po stronie cmentarza.
Utworzy go pomost podwieszony do łuków.
Prace przy przyczółkach są już praktycznie zakończone.
W ostatnich tygodniach przyjechały na plac budowy kolejne elementy pomostu, które nadal są ze sobą scalane.
Część gotowa obiektu została już nasunięta na nowy przyczółek i tymczasowe podpory od strony północnej.
Pozostał jeszcze odcinek nad samymi torami kolejowymi.
Ta część jest jednak uzależniona od wyłączenia sieci trakcyjnej pod obiektem.
Na transport do Bydgoszczy czekają jeszcze łuki oraz najbardziej złożone elementy konstrukcji, jakimi są końcówki przęsła, przy których zamocowane zostaną łuki nośne.
To w tych krańcowych elementach wykonawca zainstaluje urządzenia dylatacyjne, które w środę z Niemiec przyjechały do zakładu produkcyjnego w Kielcach.
Będą to takie same urządzenia o kształcie fali, które zostały wykorzystane na wiadukcie w ciągu ul. Wojska Polskiego, charakteryzujące się właściwościami tłumiącymi hałas.
Ostatnim ważnym elementem będzie montaż łuków.
Prace będą wykonywane z użyciem ogromnego dźwigu.
Przypominamy, że na nowym obiekcie zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową.
Powstanie lustrzane odbicie obiektu istniejącego po stronie wschodniej.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Inwestycja kosztuje 29 mln zł.
Zakończenie prac planowane jest w tym roku.
Zmiany na torowisku ul. Perłowej
W związku z wprowadzaniem kolejnych etapów budowy trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską, Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów (firma Trakcja S.A.) przechodzi do kolejnych zmiany na torowisku. Tym razem zostaną one wprowadzone przy ul. Perłowej.
W weekend czekają nas zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na tym odcinku.
Od dnia 24.03.2023 r. od godziny 18:00 do poniedziałku (27.03.2023 r. godziny 3:00) zamknięte zostanie torowisko na skrzyżowaniu ulic Toruńska / Perłowa — podczas którego nastąpi montaż rozjazdów nakładkowych na torowisku i wykonany zostanie układ jednotorowy (mijanki) dla tramwajów.
W związku z powyższym na czas zamknięcia torowiska tramwaje linii nr 6 i 8 zostaną skierowane do pętli Babia Wieś, natomiast funkcjonowanie linii nr 7 zostanie skrócone i wozy z tej linii zjadą na zajezdnię (Toruńska i Łoskoń).
Uruchomiona także zostanie linia zastępcza ZaT6 w relacji rondo Toruńskie (przystanek dla linii nr 76) — Łęgnowo (pętla).
Na ten czas dla linii nr 59 zostanie przesunięty przystanek pn. rondo Toruńskie. Zostanie zlokalizowany za zatoką autobusową.
Od poniedziałku (27.03.2023 r.) w związku z wprowadzeniem układu jednotorowego (mijanki sterowanej sygnalizacją świetlną) dla tramwajów wyłączone z obsługi pasażerskiej zostaną przystanki tramwajowe pn. Toruńska / Perłowa.
To już ostatnie zmiany w najbliższym czasie na torowiskach w obrębie budowanych mostów.
Rozjazdy wprowadzone zostały już na ul. Toruńskiej przy ul. Kazimierza Wielkiego, a na ul. Fordońskiej przywrócony został ruch po dwóch torach.
Rusza oficjalny trening do Rowerowej Stolicy Polski 2023
Już po raz piąty zaczyna się rozgrzewka przed Rowerową Stolicą Polski, która w całym kraju odbędzie się w czerwcu tego roku.
Zanim jednak do tego dojdzie, odbędzie się trening.
Start 21 marca.
Do treningu zgłosiło się już kilkadziesiąt i gmin w całej Polsce.
Kolejne 200 zgłosiło chęć przystąpienia.
W ubiegłym roku w samym tylko treningu wzięły udział 53 miasta.
W ciągu dwóch miesięcy 15 tys. użytkowników wykręciło 2,3 mln km.
Jak wziąć udział w zabawie?
Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację Aktywne Miasta, stworzyć swój profil i wybrać rywalizację do której chce się dołączyć. Trening jest tylko rozgrzewką przez główną rywalizacją o Puchar Rowerowej Stolicy Polski, który odbywać się będzie w od 1 do 30 czerwca br.
W tym roku w Rowerowej Stolicy Polski już po raz piąty wystartują miasta prezydenckie.
Do tej pory do tegorocznej rywalizacji zgłosiły się m.in. Poznań, Katowice, Białystok, Chorzów, Leszno, Toruń, Tarnów, Koszalin, Płock, Rybnik, oraz ubiegłoroczny zwycięzca RSP Biała-Podlaska.
Tegoroczną nowością jest rywalizacja gmin.
Przypominamy, że kilometry w aplikacji można też kręcić na Bydgokich Rowerach Aglomeracyjnych.
W tym sezonie wydłużyliśmy bezpłatne przejazdy do 30 minut.
Pojawiły się też atrkacyjne cenowo taryfy turystyczne.
Więcej na temat rowerów BRA pisaliśmy: TUTAJ