Nowy wiadukt na Armii Krajowej
Ogłosiliśmy przetarg na modernizację zachodniego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go również do potrzeb pieszych i rowerzystów. To już kolejne prace budowlane w tym miejscu. Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta. Wiaduktom, od ubiegłego miesiąca, patronuje Jan Nowak Jeziorański.
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej).
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
28 marca ogłosiliśmy przetarg na prace projektowe i budowlane.
W zakres zadania wchodzi optymalizacja dokumentacji, rozbiórka obiektu i budowa nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe.
O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydują cena, termin wytworzenia konstrukcji oraz długość gwarancji.
Nowy obiekt będzie wyglądał identycznie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe. Pożądana długość gwarancji to 15 lat. Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
O postępach procedury przetargowej informować będziemy na bieżąco.
Nowy wiadukt, podobnie jak sąsiedni, będzie miał najwyższą nośność, jaką przewidują aktualne normy budowlane dla obiektów inżynierskich.
Zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową. Funkcjonalnie należy się spodziewać „lustrzanego" układu w porównaniu do tego, który wybudowano razem z wiaduktem wschodnim.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od ubiegłego miesiąca patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy. W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Długość wiaduktu: 75m
Ulica Kujawska z lotu ptaka [FILM]
20 tysięcy pojazdów każdego dnia przejeźdża ulicą Kujawską. To największa inwestycja zrealizowana na terenie Bydgoszczy. Powstało nowe torowisko, buspasy, wygodne przystanki. W ramach projektu zakupionych zostało kilkanaście nowoczesnych tramwajów. Zyskali piesi, kierowcy i rowerzyści.
Dokładnie 9 miesięcy temu oficjalnie zakończyły się prace przy realizacji tego zadania.
Tak duże przedsięwzięcie drogowe rozwiązało niewątpliwie szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Powstało nowe torowisko, buspasy, drogi rowerowe i wygodne przystanki. Znacznie skrócił się też czas podróży komunikacją miejską. Prowadzone w trakcie budowy badania archeologiczne, pozwoliły natomiast poznać ciekawą historię tej części miasta.
Co zyskaliśmy?
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Bydgoszcz i jej mieszkańcy zyskali jednak znacznie więcej:
• Powstało nowe tramwajowe połączenie górnego tarasu z centrum
• Zakupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów
• Czas podróży komunikacją miejską z Wyżyn do ronda Jagiellonów skrócił się do 12 minut
• Autobusy kilku linii korzystają z buspasa na ul. Kujawskiej
• Wszystkie przystanki i przejścia zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Powstało bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem
• Park Wolności z ul. Kujawską łączą nowe schody
• Badania archeologiczne pozwoliły lepiej poznać historię Bydgoszczy
• Zrewitalizowany został ostatni odcinek ul. Długiej
• Powstał duży parking przy r. Kujawskim (docelowo w systemie P+R)
• Infrastruktura zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo
• nasadzonych zostało kilka tysięcy drzew i krzewów
Inwestycja w liczbach:
• Długość nowego i zmodernizowanego torowiska: ok. 1,2 km
• Liczba tramwajów zakupionych do obsługi tras: 15 sztuk
• Różnica poziomów pomiędzy rondem Kujawskim i Zbożowym Rynkiem – 24 m
• Długość nowego buspasa – ponad 500m
• Gwarancja – 8 lat
• Długość nowych dróg rowerowych – 4,1 km
• Czas podróży pomiędzy Wyżynami i rondem Jagiellonów – 12 minut
Historia budowy
Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania.
Prace w terenie rozpoczęły się w lutym 2019 roku.
W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Kujawskiej, Toruńskiej i Zbożowym Rynku. Usunięte zostały też nieczynne przejścia podziemne pod rondem Kujawskiem. Konieczne było też obniżenie poziomu ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego, co wiązało się z potężną skalą prac ziemnych.
W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.
Torowisko będące podstawowym elementem inwestycji udało się uruchomić w grudniu 2019 roku. Pozwoliło ono skrócić czas podróży pomiędzy rondem Jagiellonów a Kujawskim.
Warto podkreślić, że wraz z otwarciem Kujawskiej górny taras miasta zyskał alternatywne połączenie z centrum.
Właściciele restauracji i barów przygotowują się do nowego sezonu.
Do 31 marca zakończą swoją działalność ogródki zimowe w obrębie Starego Rynku.
Właściciele już składają wnioski o montaż ogródków letnich. Pierwsze rozstawiane będą już kwietniu.
W ubiegłym roku w całym mieście mieliśmy ich ponad siedemdziesiąt.
Do końca marca restauratorzy mają czas na demontaż ogródków zimowy z obszaru Starego Rynku.
Od 1 kwietnia rozstawiane mogą być już pierwsze ogródki letnie na terenie miasta.
Na samej płycie Rynku natomiast parasole, krzesła i stoliki pojawią się w połowie kwietnia.
Już naprawiliśmy i oczyściliśmy parasole w kolorze kremowym, które co roku rozstawiane są w centrum miasta.
Tegoroczny sezon letni zakończy się pod koniec września.
Do tej pory w ZDMiKP złożonych został prawie 30 wniosków o podpisanie umowy na dzierżawę terenu pod ogródki letnie na terenie miasta. Co roku wydajemy ponad 70 tego rodzaju umów.
W tym roku opłata za działalność ogródków letnich dla dzierżawców wynosić będzie:
- 1 zł za 1m² za dzień dla prowadzących ogródki letnie ze sprzedażą alkoholu
- 0,10 zł za 1m² za działalność ogródków nie prowadzących sprzedaży alkoholu.
Do wskazanej wysokości opłat z tytułu dzierżawy terenu pod ogródki letnie dodany zostanie podatek VAT, płatny zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
Dzierżawcy nadal mogą występować do ZDMiKP z wnioskiem o dzierżawę.
Warto przypomnieć, że po rewitalizacji płyty Starego Rynku obowiązują nowe standardy.
Przy aranżacji ogródka trzeba wykorzystać żywe kwiaty. Forma ogródka powinna być maksymalnie lekka i stylistycznie dopasowana do miejsca, szczególnie do historycznej części miasta. Użyte stoliki i krzesła powinny być w charakterze mebli kawiarnianych. Zakazane jest używanie wszelkich plastikowych, nietrwałych i nieestetycznych rozwiązań.
Walczymy razem o tytuł rowerowej stolicy !
W Bydgoszczy ruszył oficjalny trening do zmagań o tytuł Rowerowej Stolicy Polski 2022. Przez dwa miesiące w aplikacji Aktywne Miasta można kręcić kilometry i sprawdzić swoją formę. Tytuł najbardziej rowerowego miasta w Polsce znów jest do wzięcia !
By na dwóch kółkach kręciło się wygodniej wprowadzamy wiele nowych rozwiązań postulowanych przez rowerzystów.
Trening miast to tylko rozgrzewka, która potrwa do 21 maja. W ubiegłym roku 17 tysięcy rowerzystów przejechało ponad 2 miliony kilometrów.
Z roku na rok zainteresowanie tą formą wypoczynku i sportu jest coraz większe
Ważna staje się więc nie tylko rozbudowa infrastruktury rowerowej w mieście, ale też rozwój kolejnych udogodnień dla jednośladów.
Ma być nie tylko przyjemnie, ale i bezpiecznie.
Drogi rowerowe, specjalne kontrapasy, rynny czy rower aglomeracyjny - to tylko niektóre z udogodnień, przygotowanych dla miłośników dwóch kółek.
Na terenie Bydgoszczy mamy ponad 120 km dróg rowerowych.
Obecnie powstaje ciąg pieszo-rowerowy w ciągu ulicy Fordońskiej, na Smukalskiej i wiadukcie w ciągu ul. Wojska Polskiego
Ogłosiliśmy też przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej oraz budowę dalszego odcinka w kierunku mostu fordońskiego.
Od 1 marca funkcjonuje Bydgoski Rower Aglomeracyjny.
Bydgoszczanie i turyści mają do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można wypożyczyć w 56 stacjach.
Pierwsze 20 minut przejazdu jest bezpłatne.
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego umieszczone zostały na terenie miasta stacje naprawy rowerów. Powstaje też wiele nowych miejsc do parkowania jednośladów.
Na jednokierunkowych ulicach osiedlowych rozwijamy kontraruch rowerowy. Wprowadzamy też kontrapasy rowerowe.
O różnicach pomiędzy nimi więcej pisaliśmy TUTAJ
Doświetlamy nie tylko kolejne przejścia dla pieszych ale też przejazdy rowerowe. Nowe oświetlenie pojawiło się już w ponad 70 miejscach Bydgoszczy. Prace przy kolejnych będą realizowane jeszcze w tym roku.
Dostosowaliśmy kładkę pieszo-rowerową nad Al. Jana Pawła II do potrzeb rowerzystów. Na obiekcie dodaliśmy specjalne odbojnice, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy.
W innym przypadku zahaczenie kierownicą o szczeble balustrady, mogłoby się skończyć groźnym w skutkach upadkiem.
To już trzeci obiekt, który stał się bardziej przyjazny dla rowerzystów.
Na Alejach Ossolińskich po przebudowie wprowadzone zostały udogodnienia dla rowerzystów.
Powstał wydzielony pas ruchu dla jednośladów, a parkujące samochody zostały sprowadzone z chodników na jezdnię.
Wjazd na pasy rowerowe został też zabezpieczony wyspami a dla rowerzystów skręcających w lewo w ul. Kopernika utworzone zostały śluzy rowerowe.
Wraz z rozbudową ul. Kujawskiej wprowadziliśmy kolejne udogodnienie w formie rynny dla rowerzystów.
Ułatwia ona wprowadzenie rowerów pod strome schody prowadzące z Kujawskiej w kierunku parku Wolności.
Schody są wyposażone w rynnę umożliwiającą podprowadzanie rowerów.
Podobne rozwiązania zdały egzamin również na innych konstrukcjach inżynierskich.
Rynny wprowadziliśmy między innymi na stosunkowo wąskich schodach wiaduktu kolejowego na Okolu nad ul. Grunwaldzką.
Rynna ułatwia też prowadzenie roweru przez kładkę nad Kanałem Bydgoskim na wysokości ul. Janowieckiej.
Zmiany w organizacji ruchu na Wyspie Młyńskiej.
Zrewitalizowana wyspa stała się od ubiegłego roku strefą przyjazną przede wszystkim dla pieszych, turystów i rowerzystów, którzy coraz chętniej spędzają tam czas.
Od ubiegłego roku na Rynku można również wypożyczyć rowery cargo.
Bydgoscy rowerzyści na przejściach z sygnalizacją mogą też korzystać ze specjalnych podpórek.
Zamontowaliśmy je już na Osiedlu Leśnym. Będą one standardem przy nowych inwestycjach.
Planujemy postawić kolejne przy okazji budowy nowych mostów na Brdzie oraz związanej z nią modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej i Perłowej.
Nadal aktywnie współpracujemy i planujemy dalsze działania inwestycyjne na terenie miasta w porozumieniu z Zespołem do spraw polityki rowerowej.