Zielony sygnał dla jadących przepisowo w Łęgnowie Wsi
W Łęgnowie Wsi powstała kolejna inteligentna sygnalizacja świetlna. Umożliwia mieszkańcom bezpieczne przekraczanie ruchliwej jezdni na wysokości ul. Plątnowskiej.
Kierowcy jadący z dozwoloną prędkością w przypadku braku pieszych otrzymują zielony sygnał.
Nowa sygnalizacja zapewnia bezpieczne przekraczanie jezdni w sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Plątnowską, gdzie ulokowane są: dyskont, przystanki autobusowe oraz kościół.
Sygnalizacja została zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmienia ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie korzystają piesi.
Piesi chcąc przekroczyć jezdnie muszą natomiast wywoływać zielony sygnał przyciskiem.
Przed przejściem dla pieszych zamontowane zostaną także wyświetlacze prędkości.
Prace przy montażu i uruchomieniu sygnalizacji zakończyły się w ostatnich dniach. Kosztowały ponad 141 tysięcy złotych.
Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy też na przejściu dla pieszych na ul. Toruńskiej na wysokości posesji nr 328 w pobliżu placu zabaw i siedziby Rady Osiedla.
W czasie porannego szczytu ulicą Toruńską przejeżdża nawet do 300 pojazdów na godzinę.
Zmiany autobusowe na ul.Hutniczej
Rozpoczyna się kolejny etap przebudowy ul. Hutniczej wraz z pętlą autobusową w Łęgnowie.
Powstanie też nowy łącznik do ul. Nowotoruńskiej, dzięki któremu ciężarówki nie będą przejeżdżać przed szkołą podstawową.
Inwestycje realizujemy we współpracy z inwestorami zewnętrznymi.
W związku z budową na ulicy Hutniczej od poniedziałku (13.03.2023 r.) od około godziny 9:00 zlikwidowana zostanie tymczasowa pętla autobusowa.
Autobusy skierowane zostaną na nowo wybudowaną drogę oraz na parking w celu wykonania zawrotki na rondzie. Na nowo wybudowanej drodze utworzony zostanie także tymczasowy przystanek techniczny. Uruchomione zostaną również dwa nowo wybudowane przystanki przelotowe w ciągu ulicy Hutniczej pn. Łęgnowo.
W związku z powyższym wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
• Linia nr 59 (wariant do Łęgnowa), – zostanie skrócony do przystanków pn. Hutnicza/Świetlicowa (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykona przejazd do pętli technicznej (bez obsługi pasażerskiej).
• Linie nr: 73 (wariant skrócony do pętli Łęgnowo), 76, 85 i 36N – zostaną skrócone do przystanków pn. Łęgnowo (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykonają przejazd do pętli technicznej.
Więcej o przebudowie tych ulic pisaliśmy TUTAJ
Nowoczesna zajezdnia. Przetarg na modernizację ogłoszony [FILM]
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni.
Obiekt przy ul. Toruńskiej nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów.
Dlatego zlecona zostanie jego przebudowa.
Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.
Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku.
Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Głównymi celem inwestycji jest podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
Duży zakres prac
Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią oraz działu eksploatacji tramwajów, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej i myjni tramwajów.
Pojawi się też nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne ora elektryczne.
Tramwaje cały czas w ruchu
Podczas wykonywania robót budowlanych zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, a w szczególności umożliwione będzie wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych.
W tym celu wykonywanie robót budowalnych na obiektach zostało podzielone na podzadania.
Przetarg ogłoszony
Szacowana wartość inwestycji to około 110 mln zł.
Bydgoszcz otrzymała dofinansowanie w kwocie 65 mln zł ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Wcześniej, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Obecne ogłoszony został przetarg na realizację prac budowlanych.
Wstępnie zakłada się, że zajmą one po podpisaniu umowy około 26 miesięcy.
Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59.
Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku.
Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Trwa częściowe wyłączanie oświetlenia ulic, placów i skwerów. Rządowa ustawa wymusiła oszczędność prądu.
Zgodnie z rządową ustawą Miasto Bydgoszcz musi zmniejszyć całkowite zużycia energii elektrycznej o 10 procent.
Obecnie trwają działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii przy oświetleniu bydgoskich ulic, placów i budynków.
Pomimo podjęcia tak radykalnych działań, Miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż ubiegłym roku.
W Bydgoszczy w związku z realizacją Ustawy, zdecydowano się na działania związane między innymi z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, budynków posiadających iluminacje, pomników, drzew
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych (boiska, orliki, place zabaw)
Dziś prawie połowa lamp oświetlenia ulicznego w Bydgoszczy należy do Spółki Enea Oświetlenie. Pozostałą część, czyli majątek Miasta, obsługuje ZDMiKP.
Z roku na rok rozwijamy własne energooszczędne instalacje oświetlenia ulic. Nowoczesne energooszczędne lampy miejskie powstają między innymi przy nowych inwestycjach drogowych.
W oświetleniu stanowiącym własność Miasta, kontynuujemy wdrażanie ograniczeń w zużyciu energii na kilku tysiącach lamp zlokalizowanych przy bydgoskich ulicach:
- lampy LED świecą z mniejszą mocą w godzinach nocnych (od 22.00 - 5.00 rano), ograniczyliśmy również ich moc w godzinach popołudniowych
- wyłączamy podświetlenie obiektów sakralnych, budynków użyteczności publicznej, pomników i fontann.
- w zakresie starego oświetlenia ulicznego (bez źródła typu LED) wyłączona zostanie co 3 lampa oświetlająca bydgoskie ulice i chodniki, a w lapach posiadających kilka opraw na jednym słupie wyłączone zostanie 50% z nich.
Nie wyłączamy jednak lamp w bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych, przystanków autobusowych oraz skrzyżowań.
Aby mieszkańcy wiedzieli, które lampy są wyłączone celowo, są one specjalnie oznakowane.
Tym samym unikniemy nieuzasadnionych zgłoszeń ze strony mieszkańców o ewentualnych awariach oświetlenia.
Lampy z metalowymi słupami posiadają specjalną naklejkę z napisem „oprawa wyłączona", a słupy betonowe są oznakowane żółtym trójkątem wymalowanym farbą.
Program oszczędnościowy jest obecnie wdrożony też na lampach należących do zewnętrznego operatora - Spółki Enea Operator – która zarządza drugą połową lamp w Mieście.