Pogromca gum ruszył w miasto
Za pomocą specjalnej maszyny rozpoczęliśmy walkę z gumami do żucia na chodnikach, które szpecącą przestrzeń Starego Rynku i okolicznych uliczek. To miejsce, które zaskarbiło sobie szczególne względy mieszkańców i turystów. W cieplejsze dni bydgoskie śródmieście wypełnia się ludźmi.
Niestety, wraz z dużą ilością odwiedzających wzrasta poziom zabrudzenia śladami po gumie do żucia, pogarszając estetykę tego miejsca.
Prawdziwą plagą są zadeptane gumy do żucia, przyklejone do płyt chodnikowych i historycznego bruku naszego Miasta.
Na Bydgoskiej Starówce od godzin porannych trwa usuwanie tego typu zanieczyszczeń.
Po chodnikach porusza się pracownik ZDMiKP z maszyną przypominającą wielki plecak z rurą od odkurzacza. Maszyna działa gorącą parą pod ciśnieniem i rozpuszcza gumy specjalnym, biodegradowalnym środkiem. Dodatkowo zabrudzone miejsce jest pocierane szczotką zamontowaną na końcu rury.
Gumy się częściowo rozpuszczają, większe fragmenty się granulują, a jej resztki są zbierane bez problemu podczas standardowego zamiatania chodników i ulic.
Obecnie pracujemy intensywnie w rejonie ulicy Mostowej.
Mamy świadomość, że zanieczyszczeń po gumach są tysiące i niestety wciąż przybywają nowe dlatego też nasze działania nie są nastawione na całkowite usunięcie gum z okolic Śródmieścia ale na zmniejszenie intensywności tych zabrudzeń w tej przestrzeni.
Przypominamy, że to już kolejne prace porządkowe w obrębie Śródmieścia.
W ostatnim czasie prowadziliśmy kompleksowe czyszczenie płyty Starego Rynku oraz pobliskich ulic.
Przygotowane do montażu mamy też już parasole zacieniające ogródki letnie, które pojawią się w centrum miasta w połowie maja.
Rusza TRAMWAJ WODNY
Bydgoski Tramwaj Wodny to jedna z ulubionych i najpopularniejszych wakacyjnych atrakcji turystycznych Bydgoszczy. Możliwość podziwiania miasta z zupełnie innej perspektywy (od strony rzeki) przyciąga turystów i mieszkańców.
W tym roku będzie można skorzystać z tej atrakcji od 7 maja do 10 października. Terminy mogą jednak ulec zmianie, ze względu na sytuację epidemiczną.
Linie tramwaju wodnego obsługiwane są statkami o napędzie elektrycznym Słonecznik I i Słonecznik II. Każdy z nich zabiera na pokład do 28 pasażerów.
Wejście na pokład dla obu tras odbywa się przy Rybim Rynku.
Bilety dostępne są przez Internet oraz stacjonarnie w Bydgoskim Centrum Informacji. Jest również możliwość zakupu biletu u załogi statku, ale tylko bezpośrednio przed wybranym rejsem, jeśli będą wolne miejsca.
Słoneczniki kursują na dwóch malowniczych liniach: Słonecznej i Staromiejskiej.
Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na stronie:
https://visitbydgoszcz.pl/pl/odkryj/co-zrobic/93-tramwaj-wodny-w-bydgoszczy
Ważne zmiany dla użytkowników hulajnóg
Od 20 maja wchodzą w życie nowe przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Określono w nich nowe zasady poruszania się oraz parkowania coraz bardziej popularnych hulajnóg. Określono również obowiązki wobec kierujących takimi pojazdami.
Nowe przepisy mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w mieście.
Zgodnie z nowymi przepisami kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną będzie można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Kierujący będzie też zobowiązany sygnalizować zamiar skrętu za pomocą kierunkowskazu albo wyciągniętej ręki.
Ta część zmian w przepisach budzi jednak najwięcej obaw użytkowników. Większość hulajnóg nie posiada bowiem kierunkowskazów dlatego wyciągnięcie ręki podczas jazdy może wpływać na stabilność pojazdu. Nawet doświadczeni użytkownicy uważają takie manewry za ryzykowne.
Nowe zasady parkowanie hulajnóg.
Pozostawione na chodnikach hulajnogi to niestety spore utrudnienie dla pieszych. Nowe przepisy mają to zmienić.
Hulajnogę elektryczną będzie trzeba bowiem pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd będzie musiał być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Od 20 maja na terenie Bydgoszczy odpowiednie służby mundurowe będą mogły też skutecznie nakładać mandaty za źle zaparkowany pojazd.
Nowa ustawa zakłada usunięcie pojazdu z drogi w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione lub utrudnia ruch i zagraża bezpieczeństwu.
Stawka określona w ustawie za usunięcie pojazdu została ustalona w wysokości 123 zł za usunięcie i 23 zł za każdą dobę przechowywania pojazdu.
Biorąc pod uwagę, że do dnia obowiązywania przepisów zostało jeszcze kilkanaście dni ZDMiKP wystąpi do obecnego operatora hulajnóg w mieście o zwrócenie uwagi użytkownikom o obowiązku prawidłowego parkowania pojazdu.
Montujemy kolejne wiaty przystankowe w mieście.
W ubiegłym roku zadaszeń chroniących pasażerów przed deszczem i wiatrem, ustawiliśmy aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy.
W tym roku kilka z nich już zamontowaliśmy na przystankach.
Kolejne pojawiają się w ramach realizacji dużych inwestycji drogowych.
W kwietniu szklane, czterometrowe wiaty zamontowaliśmy na przystankach:
- Władysława IV – Stawowa w kierunku ulicy Szubińskiej - po ubiegłorocznym remoncie tej okolicy i dyslokacji przystanku, stworzyła się możliwość instalacji wiaty (poszerzenie szerokości peronu). Wsiada na tym przystanku dziennie ponad 220 pasażerów
- Łukasiewicza (przystanek początkowy) - z uwagi na pas drogowy o szerokości 2,7 m; wiata posiada wąskie boki. Tym samym realizujemy ubiegłoroczne ustalenia z Radą Osiedla Kapuściska. Na tym przystanku wsiada dziennie prawie 800 pasażerów.
- Skorupki – Czackiego kierunek ul. Piękna. W miejsce starej wiaty, została zainstalowana czterometrowa wiata szklana.
- przystanek na ul. Chemiczna przy ul. Mokrej (wiata ustawiona w ramach przebudowy Chemicznej).
Nowe zadaszenia ustawione są też w ramach dużych zadań inwestycyjnych.
Wiaty pojawiły się już między innymi przy ul. Wojska Polskiego, ul. Kujawskiej i rondzie Bernardyńskim.
Na początku mają nowe wiaty zamontujemy jeszcze na przystankach:
- Brdyujście w kierunku Centrum - instalacja wiaty na prośbę mieszkańców, pracowników okolicznych firm i Rady Osiedla. Dziennie z przystanku korzysta ok. 150 pasażerów.
- Nakielska – Wrzesińska w kierunku Belmy - realizujemy ustalenia poczynione w roku ubiegłym z Radą Osiedla Wilczak. Dziennie korzysta z przystanku ponad 130 pasażerów.
W Bydgoszczy mamy już 585 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika.
Każdego dnia z przystanków w mieście korzysta blisko 266 tysięcy pasażerów.
94 % podróżnych korzysta już z wiat przystankowych.
Obecnie na terenie całego miasta prowadzone są wiosenne prace utrzymaniowe, na które składają się: mycie,, okresowe przeglądy, naprawy uszkodzeń i malowanie.
Wszystkie wymagane prace w tym zakresie, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco.