Ważna zmiana dla ulicy Nakielskiej przed przebudową
Ulica Nakielska stanie się od przyszłego roku drogą wojewódzką, a co zabiegał Prezydent Bydgoszczy.
Ułatwi to pozyskiwanie środków unijnych na zaplanowaną rozbudowę.
Ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów, duże inwestycje drogowe mogą być obecnie finansowane w oparciu o środki zewnętrzne.
Dlatego w ubiegłym roku nasze Miasto wystąpiło do Marszałka Województwa o nadanie ciągowi ulic Nakielskiej i Łochowskiej aż do węzła Miedzyń statusu drogi wojewódzkiej. Tylko drogi o takim statusie mogą być rozbudowywane w oparciu o fundusze unijne dla regionów.
Sejmik województwa 26 września przyjął taką uchwałę.
Zmiana kategorii drogi na obszarze miasta Bydgoszczy umożliwi dostęp do puli środków związanych z przebudową dróg ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w perspektywie finansowej 2021-2027.
Prace koncepcyjno-projektowe dla ulicy Nakielskiej trwają. Zadanie podzielono na trzy odcinki:
• Odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, po uzyskaniu decyzji środowiskowej zakończą się prace nad koncepcją, która była konsultowana z mieszkańcami. Jeszcze w tym roku planowany jest przetarg na projekt budowlany i wykonawczy.
• Odcinek wiadukt-Nasypowa - opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, odbyły się konsultacje społeczne, prowadzone są rozmowy z PKP na temat optymalnego połączenia inwestycji z rozbudową linii kolejowej.
• Odcinek Nasypowa – Rondo Grunwaldzkie – Opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy (bez wyburzeń) , odbyły się konsultacje społeczne, rozwiązania są opiniowane przez rady osiedli.
Do czasu rozbudowy ulicy realizowane są inne zadania poprawiające przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych:
• doświetlanie przejść dla pieszych (w tym roku na wysokości ul. Chłodnej),
• zmiany w organizacji ruchu (np. przy Wrocławskiej),
• remonty chodników.
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października
Obecnie Miejskie Zakłady Komunikacyjne nie realizują od kilku do kilkunastu kursów dziennie.
Podjęliśmy więc działania w celu dostosowania rozkładów jazdy do rzeczywistych możliwości kadrowych MZK.
Od 1 października planujemy wprowadzić zmiany w rozkładach jazdy bydgoskiej komunikacji.
W Bydgoszczy w związku z brakami kadrowymi w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych (MZK) w ostatnim czasie doszło do znacznego spadku jakości usług przewozowych na terenie naszego miasta. Usługi nie są wykonywane na poziomie zapisanym w umowach.
Takie sytuacje, wynikające z braku kierowców, występują obecnie w wielu miastach Polski.
Dodatkowo w związku z rosnącymi cenami paliw, prądu i ogromnym wzrostem kosztów utrzymania transportu publicznego, w całym kraju wprowadzona są ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji publicznej lub podnoszone są ceny biletów.
Takie zmiany zostały już wdrożone lub są analizowane w Szczecinie, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Krakowie czy Olsztynie.
1 października zmiany kursów zostaną wprowadzone też w bydgoskiej komunikacji.
Nowe rozkłady sukcesywnie bedą zamieszczne na przystankach oraz stronie internetowej ZDMiKP.
Zmiany cen biletów obecnie nie są planowane.
Pragniemy zapewnić, że zmiany planujemy wprowadzać tylko na liniach z mniejszą liczbą pasażerów a kursy dostosujemy tak, aby minimalizować utrudnienia w poruszaniu się po mieście.
Zmiany na liniach autobusowych:
- nr 54, 59, 60, 61, 71, 77 – zmiany we wszystkie dni tygodnia
- nr 51, 52, 53, 55, 56, 58, 64, 65, 67, 68, 69, 74, 79, 89 - zmiany w dni powszednie i soboty
- nr 62, za T8 – zmiany w dni powszednie
- nr 57, 80– zmiany tylko w soboty
- nr za T (Babia Wieś) – zawieszenie linii
Zmiany na liniach tramwajowych :
nr 1 – kursy będą wykonywane w dni powszednie i tylko w godzinach szczytu, kursy nie będą realizowane w weekendy
nr 7 – kursy nie będą realizowane w weekendy
nr 10 – minutowe zmiany w rozkładach jazdy w weekendy
pozostałe linie tramwajowe - bez zmian
Jednocześnie informujemy, że w każdym pojeździe zostaną umieszczone informacje z numerami telefonów do Przewoźników (MZK / IREX-Trans) obsługujących dane linie.
Pasażerowie będą mogli bezpośrednio kontaktować się z operatorem w sprawie punktualności, czystości pojazdu czy kultury jazdy kierowcy.
Linie sezonowe - zmiany
W niedzielę 25 września zakończą kursowanie lub zmienią swój przebieg linie sezonowe:
linia nr 40 - w dni wolne kursy do Ostromecka
linia nr 52 - likwidacja weekendowych kursów do Myślęcinka
linia nr 73 - we wszystkie dni tygodnia kursy do Dworca Bielawy
Tu stacja Czyżkówko-Las. Tablica na pamiątkę bydgoskiej wąskotorówki
Niemal rok temu na Czyżkówku stanęła tablica z nazwą przystanku kolei wąskotorowej, która niegdyś zatrzymywała się na terenie dzielnicy. Teraz czas kolejną.
Marek K. Jeleleniewski pomysłodawca przedsięwzięcia, idzie za ciosem i ustawia kolejną tablicę by upamiętnić przystanek wąskotorówki – Czyżkówko-Las, przy zbiegu ulic Chmurnej i Koronowskiej. Tablica jest już gotowa.
Właśnie ją ustawiliśmy.
- Rok temu ustawiliśmy tablicę przypominającą o przystanku kolei wąskotorowej na Czyżkówku. Na osiedlu na którym się urodziłem i wychowałem były jednak dwa takie przystanki, drugi to Czyżkówko-Las. Postarałem się, by i na jego miejscu stanęła tablica – mówi prof. Marek K. Jeleniewski.
Wielu starszych bydgoszczan pamięta jeszcze wąskotórowkę jeżdżącą z Koronowa na bydgoskie Okole, gdzie kończyła bieg.
Teraz trudno wyobrazić sobie, że ulicą Grunwaldzką jeździła ciuchcia.
- W Bydgoszczy kolejka swoje przystanki miała również na Opławcu i w Smukale. Wiem, że społecznicy z Koronowa również chcą postawić podobne tablice. Będzie im łatwiej o tyle, że w Koronowie dworzec się zachował, w Bydgoszczy – nie. Inna z tablic stanie w podbydgoskim Morzewcu, tam też są osoby, którym spodobał się mój pomysł – cieszy się Marek K. Jeleniewski.
Bydgoskie Koleje Powiatowe oblegane przez pasażerów
Kolejka została uruchomiona jako element transportu towarowego, później postanowiono dołączyć do niej jeden, dwa wagony osobowe, a wąskotorówka zyskała wiele rozgałęzień. Była na tyle popularna, że zaczęła jeździć już wyłącznie w składach pasażerskich.
Rozkład jazdy Bydgoskich Kolei Powiatowych z 1935 roku wskazuje, że wąskotorówka stację początkową/końcowa miała w Wierzchucinie Królewskim i przejeżdżała między innymi przez Murucin, Trzemiętowo, Sicienko, Wojnowo, Mochle, Tryszczyn, Smukałę, Opławiec, Czyżkówko-Las, Czyżkówko. Na stacji Czyżkówko-Las zatrzymywała się również kolejka na jeżdżąca na trasie Bydgoszcz-Koronowo (przez Okole, Gościeradz, Wtelno, Smukałę, Opławiec).