Google Transit po testach i aktualizacji map
Przypominamy, że w Bydgoszczy można korzystać z funkcji Google Transit. Dzięki niej zaplanowanie podróży komunikacją miejską stało się znacznie szybsze i łatwiejsze. Na mapy wprowadzono w ostatnich czasie nową infrastrukturę m.in. rozbudowaną ul. Kujawską.
Z końcem czerwca osoby chcące zaplanować podróż autobusem czy tramwajem zyskały nowe udogodnienie.
Usługa Transit na mapie Google umożliwia wyznaczenie trasy podróży komunikacją miejską bezpośrednio na mapie Bydgoszczy. To kolejna ważna usługa wzmacniająca atrakcyjność transportu publicznego. Ma ona duże znaczenie szczególnie dla osób, które pierwszy raz stykają się z komunikacją w naszym mieście m.in. turystów i studentów.
W ostatnich tygodniach Google uaktualniał m.in. mapy z uwzględnieniem zrealizowanych inwestycji drogowych w mieście (m.in. rozbudowanej ul. Kujawskiej). Nowa infrastruktura jest już widoczna na mapie oraz wyświetlana przy trasowaniu podróży.
Jak to działa – mapy Google
Z funkcji Transit (transport publiczny) na mapach Google mogą korzystać zarówno użytkownicy komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych. Wystarczy wejść na maps.google.pl lub uruchomić aplikację na urządzeniach mobilnych - kliknąć ikonkę „Wyznacz trasę" (ikona strzałki na niebieskim tle) - wprowadzić punkty początkowe i końcowe podróży i zaznaczyć użycie transportu publicznego. (ikona pociągu).
Po wybraniu opcji „Transport publiczny" system zaproponuje połączenia (ze wskazaniem numerów linii, nazw przystanków, godzin odjazdu-przyjazdu i czasem całej podróży). Wybierając „Opcje" można wskazać preferowane środki komunikacji zbiorowej, a także sposób podróżowania („mniej przesiadek", „mniej chodzenia", „najlepsza trasa").
GTFS – warto wiedzieć
General Transit Feed Specification (GTFS), to międzynarodowy format zapisu informacji o rozkładach jazdy i lokalizacji przystanków w formie plików tekstowych. Dzięki jego wdrożeniu wszyscy użytkownicy map Google podczas planowania trasy przejazdu transportem publicznym po Bydgoszczy, otrzymają informację o czasie przyjazdu autobusu lub tramwaju.
Ruszają prace naprawcze na Moście Uniwersyteckim. RAPORT nr 11 (30.07.2021)
W dniu 30 lipca podpisaliśmy umowę na naprawę Mostu Uniwersyteckiego. Pracę kosztować będą 6,3 mln zł. Bydgoska firma „Kormost" będzie miała 180 dni na wykonanie tego zadania.
Jej oferta przez miesiąc była szczegółowo badana m.in. przez Krajową Izbę Odwoławczą po wniesieniu odwołania. Niezależny organ potwierdził prawidłowy przebieg przetargu i wybór wykonawcy.
W styczniu bieżącego roku ujawniona została wada konstrukcyjna obiektu wynikająca prawdopodobnie z błędnego projektu, który został wykonany w latach 2008-2010.
Od tego czasu trasa jest nieprzejezdna. Wyłączenie go z użytkowania do czasu naprawy zalecili niezależni eksperci z branży mostowej. Decyzję za zasadną uznał również nadzór budowlany.
ZDMiKP jako zarządca obiektu niezwłocznie zabezpieczył sam obiekt oraz wszystkie dokumenty, które mogą być pomocne w ustaleniu przyczyn awarii. Zawiadomiono w tej sprawie również Prokuraturę wskazując jako prawdopodobna przyczynę awarii – błąd projektowy. Ostateczne ustalenia śledczych będą podstawą do przyszłych roszczeń odszkodowawczych.
Bezpośrednio po zamknięciu obiektu, zlecono w trybie awaryjnym prace związane z zabezpieczeniem konstrukcji mostowej poprzez podparcie całej konstrukcji specjalnymi podporami oraz rozpoczęto przygotowanie ogłoszenia przetargu na naprawę.
Priorytetowe zadanie
Postępowanie zostało ogłoszone 15 kwietnia br. Z końcem maja otwarte zostały oferty firm zainteresowanych wykonaniem prac. Najkorzystniejszą ofertę złożyła bydgoska firma „Kormost", która zadeklarowała wykonanie prac naprawczych za kwotę 6,3 mln zł oraz zachowanie terminu prac do 180 dni od dnia podpisania umowy.
Odwołanie konkurencyjnej firmy, które trafiło do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wstrzymało na miesiąc zawarcie umowy z wybranym wykonawcą. Niezależny organ bo wnikliwej ocenie postępowania w swoim wyroku w całości odrzucił odwołanie co otworzyło drogę do podpisania umowy na naprawę przeprawy mostowej.
- Wiemy jak bardzo bydgoszczanie czekają na przywrócenie do ruchu tego obiektu – podkreśla p.o. Dyrektora ZDMiKP Wojciech Nalazek – dla nas to również absolutny priorytet. Dlatego jeszcze przed przetargiem prowadziliśmy wiele analiz w gronie eksperckim w celu jak najlepszego przygotowania się do naprawy oraz skrócenia czasu jej realizacji. Równocześnie przygotowywaliśmy materiały przetargowe, aby pozyskać wykonawcę prac. Mimo naszych starań, w tym jak najszybszego wyboru wykonawcy ostateczne zawarcie umowy z firmą „Kormost" opóźniło się z przyczyn od nas niezależnych poprzez odwołanie do KIO jednego z Wykonawców. Jak się okazało było ono nieuzasadnione i zostało w całości oddalone przez niezależny organ jakim jest Krajowa Izba Odwoławcza. Niestety trzeba mieć świadomość tego, że jako bydgoszczanie straciliśmy przez to miesiąc czasu w którym mogła być już realizowana naprawa. Po podpisaniu umowy będziemy mobilizować Wykonawcę do bardzo dynamicznego działania na etapie projektowo-realizacyjnym, by most Uniwersytecki nadal pełnił funkcje dla których powstał, a mieszkańcy mieli pewność że będą korzystali z obiektu gwarantującego pełne bezpieczeństwo.
Projekt, naprawa, próby pod okiem ekspertów
Prace naprawcze składają się z trzech zasadniczych etapów:
• Prace projektowe
• Prace naprawcze realizowane w terenie
• Próbne obciążenia po naprawie, uzyskanie odpowiednich dokumentów i pozwoleń
Po zakończeniu etapu trzeciego nastąpi oddanie obiektu do ponownego użytku.
Prace projektowe według zapewnień Wykonawcy rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu Umowy. W tym zakresie Wykonawca, będzie musiał w pierwszej kolejności opracować odpowiednią dokumentację techniczną naprawy, uzgodnić ją z ZDMiKP oraz naszym ekspertem, po dopełnieniu tych formalności nastąpią działania terenowe związane z rzeczywistą naprawą.
W dalszej kolejności prowadzone będą prace badawcze mające sprawdzić skuteczności przeprowadzonej naprawy i pozwalające na ponowne otwarcie mostu. Prace naprawcze będą prowadzone sprawniej dzięki zrealizowanym już wcześniej podparciom konstrukcji (w ramach zabezpieczenia obiektu).
Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty będzie bardzo skomplikowana, bowiem będą prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, będzie powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe dlatego nasz Wykonawca będzie realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym. Z pewnością odprężenie want (ich poluzowanie) wpłynie na bezpieczeństwo prowadzenia prac naprawczych. Po zakończeniu naprawy mocowań wanty ponownie zostaną napięte do wymaganych parametrów.
Podczas zaplanowanych prac naprawczych mostu Wykonawca zoptymalizuje również do obecnych standardów system monitoringu obiektu oraz dokona niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS-u (w zakresie łożyska mostu)
Ważne liczby:
• koszt naprawy: 6 267 772, 50 zł
• termin prac: 180 dni od dnia podpisania umowy
Zmiany na linii numer 82 od 01.08.2021r.
Informujemy, że od 01.08.2021 r. do 29.08.2021 r. (w soboty i niedziele) linia nr 82 zostanie wydłużona do węzła przesiadkowego Las Gdański (w wybranych kursach), ulicami Zamczysko i Gdańską. Poniżej przedstawiamy fragment mapki poglądowej. Rozkład jazdy dostępny tutaj.
Parkingi w pasie drogowym ul. dr A. Jurasza w Bydgoszczy - wyniki konkursu ofert
Zgodnie z § 12 konkursu ofert na dzierżawę gruntu zlokalizowanego na działkach o numerze ewidencyjnym 158/8 (część), 4/2 (część) i 4/1 (część) obręb 193 przy ul. Jurasza w Bydgoszczy z przeznaczeniem na prowadzenie parkingu, uprzejmie informujemy, że najkorzystniejszą ofertę, spełniającą wszystkie kryteria oceny złożyła firma: APCOA Parking Polska Sp. z o.o., Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa.