Budowa mostów nad Brdą - raport
Wykonawca (firma TRAKCJA S.A.) kontynuuje prace przy budowie mostu drogowego i tramwajowego nad Brdą.
Wykonywane są ostatnie odcinki torowisk. Montowana jest sieć trakcyjna i układana nawierzchnia.
Przed nami ostatni etap robót, po którym będzie można sukcesywne udostępniać do ruchu torowiska i docelowe jezdnie. Pierwsze tramwaje przejadą nowym mostem jeszcze w tym roku.
Na całej długości mostu tramwajowego ułożone zostało torowisko i zamontowane słupy trakcyjne.
Wykonany został też dojazd na obiekt od strony ul. Fordońskiej.
Obecnie na dojeździe na obiekt od strony południowej, układane są płyty betonowe, w których zamontowane zostaną tory tramwajowe.
Wykonawca betonuje też rozjazdy na ul. Toruńskiej w kierunku mostu oraz montuje sieć trakcyjną na nowym torowisku.
Na płycie mostu drogowego, która została już zabetonowana, trwa montaż krawężników i kratek odprowadzających wodę. Prowadzone są też prace na dojazdach do obiektu od strony południowej.
Kontynuowane są roboty na jezdni ul. Fordońskiej od strony rzeki. Wykonawca nie przewiduje tu jednak większych utrudnień w prowadzeniu pracach, w związku z nieliczną zabudową po tej stronie drogi.
Przy budowie torowiska przy ul. Perłowej zakończone zostało betonowanie rozjazdów.
Wykonane zostały też chodniki, nawierzchnia uliczek dojazdowych (ul. Spokojna, ul. Łuczniczki. ul. Koralowa) i zatoki autobusowej.
Obecnie kontynuowane są prace przy torowisku i jezdni ul. Toruńskiej od strony ogródków działkowych.
Zgodnie z zapisami umowy firma Trakcja Spółka Akcyjna ma wykonać most tramwajowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie do 15 grudnia 2023 roku
Roboty drogowe wraz z budową mostu drogowego mają zostać zrealizowane natomiast do 29 lutego 2024 roku (z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie).
Próby obciążeniowe na wiadukcie
Zakończyły się próby obciążeniowe nowego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Jeżeli wyniki będą pomyślnie, jeszcze latem kierowcy przejadą nowym obiektem.
W ramach zadania wykonane zostaną również nowe chodniki, schody i rowerowe drogi.
Budowa nowego wiaduktu, w miejscu starego obiektu, rozpoczęła się w ubiegłym roku.
Część prac czasowo wstrzymano ze względu na dodatkowe transporty kolejowe.
Wykonawca jednak wyjątkowo sprawnie realizuje cały zakres prac, co pozwoli zakończyć skomplikowane przedsięwzięcie w tym roku.
W ubiegłym tygodniu na wiadukcie ułożona została nawierzchnia z asfaltu lanego oraz warstwa ścieralna. W tym tygodniu natomiast obiekt przeszedł próbne obciążenie.
Wjechały na niego załadowane ciężarówki.
Przeprowadzono pomiary statyczne oraz dynamiczne.
Teraz czekamy na wyniki pomiarów.
Jeśli testy wypadły pozytywnie, obiekt jeszcze tego lata udostępniony zostanie kierowcom.
Nowy wiadukt będzie posiadał najwyższą klasę nośności w standardzie europejskim.
Na wiadukcie funkcjonować będą dwa pasy ruchu dla samochodów, droga rowerowa i chodnik. Wykonawcę czeka jeszcze m.in. malowanie oznakowania poziomego.
Poza tym na samym obiekcie układana będzie jeszcze nawierzchnia drogi rowerowej oraz montowane oświetlenie.
Powstaje funkcjonalnie „lustrzane odbicie" obiektu istniejącego po stronie wschodniej oddanego do użytku przed 3 laty.
Inwestycja kosztuje 29 mln zł.
Po odbiorach będzie na długiej, 15-letniej gwarancji.
Wykonawcą wybranym w drodze przetargu jest firma Mostostal Kielce, która wcześniej przebudowała między innymi wiadukt Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy łączący Wyżyny ze Wzgórzem Wolności.
Bydgoskie tramwaje - najszybsze w Polsce
Ukazał się ciekawy raport serwisu Puls Gdańska, dotyczący prędkości tramwajów w Polsce.
W tym ogólnopolskim zestawieniu Bydgoszcz już rok temu była wysoko, teraz zajęła miejsce lidera.
Puls Gdańska trzeci rok z rzędu przygotował raport dotyczący prędkości na trasach tramwajowych w Polsce.
Bydgoszcz znajdowała się zawsze w czołówce, ale w tym roku zajęła w nim pierwsze miejsce.
Jak piszą autorzy raportu, przeanalizowali kursowanie 173 linii tramwajowych w kraju (bez linii nocnych, weekendowych i turystycznych).
Pierwsze miejsce w tym swoistym rankingu (prędkość ogółem) zajęło nasze miasto.
Tramwaje w Bydgoszczy jeżdżą z prędkością 21,1 km/h (rok temu było to 20,1 km/h).
Na podium znalazły się jeszcze Poznań (20,5 km/h) i Częstochowa (20,2 km/h). Czwarte miejsce zajął Toruń (19,7 km/h).
Co ciekawe również w godzinach szczytu bydgoskie tramwaje jeżdżą najszybciej.
Tramwajowa Bydgoszcz w raporcie Pulsu Gdańska
średnia prędkość tramwajów w szczycie: 20,4 km/h
średnia prędkość tramwajów poza szczytem: 21,8 km/h
najszybsza linia tramwajowa w szczycie: 5 – 24,7 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim – 4)
najszybsza linia tramwajowa poza szczytem: 5 – 26,9 km/h (miejsce w rankingu ogólnopolskim – 5)
Rybi Rynek wypięknieje
Ogłosiliśmy przetarg na rewitalizację Rybiego Rynku.
Zamieni się on w estetyczny plac z dodatkowymi drzewami, eleganckimi ławkami, krzesłami i stylowymi latarniami.
Zadbamy również o jego iluminację.
W ramach prac, poprawimy też estetykę kilku okolicznych ulic.
Wraz z rewitalizacją placu Kościeleckich oraz placu Wolności, to kolejne zmiany w Salonie Bydgoszczy.
Dorodne drzewa, ławki i donice
Rewitalizacja Rybiego Rynku dopełni zmiany jakie zaszły ostatnio w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Przebudowa będzie polegała na wymianie nawierzchni, budowie elementów odwodnienia, nowym zagospodarowaniu istniejących przestrzeni zielonych oraz wyposażeniu palcu w elementy małej architektury.
Po przebudowie Rybi Rynek będzie pełnił funkcje placu publicznego przeznaczonego wyłącznie dla ruchu pieszego.
Z Rybiego Rynku zniknie parking, gdyż pozwala no to wielopoziomowym obiekt przy ul. Grudziądzkiej.
W rogach placu od strony spichrzy, dosadzimy też drzewa. Wybrane zostały lipy i platany, które już zdobią rynek od strony zabytkowego pałacyku Lloyda. Dodatkowo nowe drzewa oraz rosnące już zostaną otoczone ozdobnymi obramowaniami ochronnymi o konstrukcji ze stalowych profili.
W ten sposób zabezpieczymy ich korzenie oraz zapewnimy lepszy dostęp do wody deszczowej.
Szerokie chodniki, naturalne materiały
Ulica Grodzka na obszarze objętym opracowaniem zachowa swój dotychczasowy charakter z wyłączeniem możliwości parkowania pojazdów.
Zaprojektowano zawężenie jezdni co pozwoli na poszerzenie powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego.
Na chodnikach stosowane mają być granitowe płyty z kamiennymi opaskami. Na jezdniach typowa dla Starego Miasta kostka kamienna.
W ramach prac przebudowany zostanie także odcinek ul. Przy Zamczysku od Grodzkiej do rewitalizowanego placu Kościeleckich oraz Malczewskiego/Grodzka (od Starego Rynku do Mostowej).
Zlecamy też prace na ulicach Przyrzecze, Zaułek, Jana Kazimierza, Malczewskiego i Pod Blankami.
Zrewitalizowny Rybi Rynek stworzyć ma też szansę na wykorzystanie go przez branżę gastronomiczną np. aranżowanie letnich ogródków.
Zadanie doskonale będzie współgrać ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (m.in. Podwale, Kręta, Mostowa, część Grodzkiej).
Wcześniej powstała infrastruktura tramwajowa (linia wzdłuż Kujawskiej) oraz drogowa (buspasy na Wałach Jagiellońskich i Kujawskiej, parking P&R), które ułatwiają podróże do ścisłego centrum komunikacją publiczną.
Z końcem czerwca ograniczyliśmy też ruch na moście Staromiejskim i ul. Długiej.
Estetyczne dodatki
Na etapie przygotowania projektu szereg uwag zgłosiła Rada ds. Estetyki.
Dotyczyły one między innymi podświetlenia róży wiatrów przy przystanku tramwaju wodnego, iluminacji drzew, wyboru nawierzchni kamiennej, ustawienia kutych lamp.
Montowane będą też ławki i krzesła zaprojektowane przez studentów wzornictwa Politechniki Bydgoskiej.
Przetarg ogłoszony
Ogłosiliśmy przetarg na realizację drogowego zakresu inwestycji.
Po wyborze najkorzystniejszej oferty i podpisaniu umowy prace zajmą około roku.
Wystrój przypomni o historii
Po zakończeniu drogowej części inwestycji na Rybim Rynku, na którym właśnie ogłosiliśmy przetarg, chcielibyśmy docelowo wprowadzić dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory.
Planowane jest między innymi umieszczenie przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie oraz rzeźby kobiety sprzedającej śledzie.
Zmienić ma się również forma samego przystanku tramwaju wodnego, tak by nawiązywał do strefy staromiejskiej.
Iluminację zyska również budynek spichrzy.
To również rozwiązania rekomendowane przez ekspertów od estetyki.