Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania: nowe granice, zapłacimy kartą
3 marca zmieniają się granice Strefy Płatnego Parkowania. Wymusi ona większą rotację pojazdów na osiedlach, gdzie do tej pory trudno było znaleźć miejsce postojowe. Mieszkańcy zameldowani przy ulicach, które znajdą się w powiększonej strefie, będą mogli wykupić abonament w bardzo korzystnej cenie 30 złotych miesięcznie w podstrefie A lub 20 złotych w podstrefie B. Łatwiejsze będzie też uiszczanie opłat w nowoczesnych parkomatach. Zapłacimy m.in. korzystając z kart płatniczych.
Zmiana granic SPP została poprzedzona dokładną analizą m.in. zajętości miejsc, rotacji pojazdów i wniosków mieszkańców. Głównym celem jest spowodowanie większej rotacji pojazdów na osiedlach znajdujących się w całej SPP, w tym na Okolu, Wilczaku, Babiej Wsi i Bielawach, gdzie do tej pory trudno było zaparkować. Zmiany zachęcać mają także do wykorzystywania innych form poruszania się po centrum Bydgoszczy niż własny samochód (transport publiczny, rower). Wcześniej zrealizowaliśmy szereg zadań, które usprawniły poruszanie się po centrum komunikacją publiczną (buspasy, nowe torowisko na Kujawskiej, koordynacja rozkładów tramwajowych) oraz rowerami (nowe drogi rowerowe, kontrapasy, dopuszczenie kontraruchu). W tej części miasta coraz więcej przestrzeni oddajemy też pieszym (zrewitalizowane place, ulice Starego Miasta, bulwary).
Przed pracami przy rozszerzeniu strefy SPP na blisko 70 ulicach miasta wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu. Przenieśliśmy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadziliśmy ulice jednokierunkowe, a na wielu trasach ograniczyliśmy prędkość do 30 km/h.
Nowe granice strefy parkowania
Od 3 marca do SPP włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Wjazd do strefy oznaczony jest znakami z wielką literą „P” na każdej ulicy wjazdowej (znak D-44 „strefa parkowania"). Na znaku widnieje też oznaczenie podstrefy i informacja o czasie obowiązywania płatności oraz ich formach.
Zmienią się także granice pomiędzy podstrefami A i B. Do podstrefy A włączone zostaną m.in. obszary pomiędzy:
- ul. Gdańską i Pomorską
- ul. 3-Maja-Staszica-I. Paderewskiego i al. Ossolińskich i M. Piotrowskiego
- ul. Poznańską - Kruszwicką i F. Focha.
W obszarze podstrefy B znajdą się obszary wokół podstrefy A ograniczonej: ul. Zygmunta Augusta, bocznicą kolejową, Kamienną, S. Wyszyńskiego, M. Skłodowskiej-Curie, Pestalozziego, Jagiellońską, Krakowską, Toruńską (od Torbydu), Ustronie, Kujawską, Wałami Jagiellońskimi, Grudziądzką, W. Teskowej, placem Poznańskim, Doliną, Wrocławską, Grunwaldzką, Graniczną, Unii Lubelskiej i M. Langiewicza. Warto zwrócić uwagę, że tą strefą objęte będzie również parkowanie wzdłuż ul. Grunwaldzkiej do skrzyżowania z ul. J. Kraszewskiego.
W podstrefie C nadal znajdować będzie się część parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej.
Zapłacisz kartą oraz BLIK-iem
Liczba miejsc parkingowych należących do SPP wynosi obecnie 5933. Parkomaty pojawiły się m.in. na ulicach Sportowej, K. Chodkiewicza, Nakielskiej, J. Długosza, Granicznej, Żupy, Toruńskiej, Grunwaldzkiej, J. Poniatowskiego, L. Pestalozziego, R. Berwińskiego, Powstańców Wielkopolskich, J. Wybickiego, Cichej, E. Plater, P. Wawrzyniaka, Płockiej i Litewskiej.
Nowe parkomaty są nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie:
- pozwolą na płacenie nie tylko gotówką, ale też kartą i BLIK-iem.
- wpisanie numeru rejestracyjnego poprzez zeskanowanie kodu QR z jednego z poprzednich biletów,
- brak konieczności drukowania i zostawiania za szybą biletu,
- możliwość przedłużenia ważności biletu w danej podstrefie,
- dowolna forma płatności za przedłużenie ważności biletu,
- będzie w nich można również wnieść opłatę dodatkową za brak biletu.
Urządzenia zasilane są akumulatorami i panelami słonecznymi. Można w nich płacić gotówką oraz kartą, wydają też bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu, co pozwoli w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój. Docelowo w Bydgoszczy będzie zamontowanych 326 urządzeń. W najbliższych tygodniach sukcesywnie będą wymieniane także starsze parkomaty, znajdujące się na obszarze, gdzie do tej pory funkcjonowała SPP.
Nadal można opłacać postój przez działające na terenie Bydgoszczy aplikacje:
W ramach usługi przygotowany zostanie jeszcze nowy e-sklep, który w drugiej połowie lutego pozwoli mieszkańcom na zakup abonamentu w strefie płatnego parkowania w łatwiejszy i szybszy sposób.
Okres, w którym pobierane są opłaty za parkowanie w SPP nie ulega zmianie. Płatny postój obowiązuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 17.
Korzystne abonamenty dla mieszkańców
Abonament na parkowanie pojazdu na obszarze Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy dostępny jest dla mieszkańców zameldowanych na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP. Aby zakupić abonament należy udokumentować:
- zameldowanie w SPP,
- prawo własności pojazdu,
- potwierdzenie rozliczania podatku w mieście Bydgoszczy.
Mieszkańcy ulic w SPP zapłacą za niego 30 zł miesięcznie w podstrefie A lub 20 zł miesięcznie w podstrefie B.
Wymagane dokumenty:
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- oryginał umowy cywilno-prawnej, umowa leasingu, najmu długoterminowego lub umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, bądź umowa użyczenia pojazdu zawarta w formie pisemnej potwierdzona przez notariusza,
- dokument tożsamości, z którego wynika miejsce zameldowania bądź zaświadczenie
o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy, - w przypadku zameldowania czasowego – zaświadczenie o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy.
- dokument potwierdzający rozliczenie za rok poprzedni podatku dochodowego od osób fizycznych w Mieście Bydgoszczy:
- pierwsza strona zeznania PIT za rok poprzedni poświadczona przez urząd skarbowy stosowną pieczęcią – w przypadku osobistego złożenia zeznania w urzędzie skarbowym (do wglądu) lub - wydruk Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), potwierdzającego złożenie zeznania PIT za rok poprzedni przez Internet, wraz z wydrukiem pierwszej strony tegoż zeznania zawierającej wygenerowany numer referencyjny zgodny z identyfikatorem UPO, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zaznania podatkowego, potwierdzające fakt złożenia
za rok poprzedni stosownego zeznania podatkowego, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego, potwierdzające fakt nieuzyskania dochodów w roku poprzednim w terminie do dnia 30 kwietnia przedkładający dokumenty może zastąpić zeznanie podatkowe za rok poprzedni zeznaniem za rok przypadający przed rokiem poprzednim.
Od połowy lutego nowe abonamenty będzie można wykupić w:
- kasie biletowej przy ul. Zygmunta Augusta 10 - czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 16.30,
- kasie biletowej przy ul. Toruńskiej 174a (siedziba ZDMiKP), czynna w dni robocze w godz. 7.00 – 17.00,
- kasie biletowej przy ul. Modrzewiowej 19 (stacja Bydgoszcz Leśna), czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.30 – 15:30
- E-sklepie.
Z wymaganymi dokumentami potrzebnymi do wyrobienia abonamentu można zapoznać się TUTAJ.
Pełny cennik opłat w Strefie Płatnego Parkowania dostępny jest TUTAJ.
Nie wjeżdżaj do centrum, zaparkuj wygodnie na parkingu P+R i skorzystaj z komunikacji publicznej
Przypominamy, że od jesieni 2022 roku w Bydgoszczy działa system P+R. Umożliwia on wygodne zaparkowanie na jednym z czterech parkingów zlokalizowanych w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych skąd do ścisłego centrum można dojechać tramwajem lub autobusem. Bilet całodobowy dla 1 lub 2 osób kosztuje 12 zł, a miesięczny 108 zł.
Wyższe opłaty obowiązują tylko na parkingu wielopoziomowym P+R przy ul. Grudziądzkiej (36,5 zł za bilet dobowy, bilety okresowe są niedostępne). Więcej informacji oraz cennik dostępne są TUTAJ.
Warto wiedzieć:
Dodatkowe informacje o SPP znajdują się na stronach:
Informacji o zmianach udzielają także pracownicy ZDMIKP
- telefonicznie 52 582 24 08 w godzinach pracy ZDMiKP
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- bezpośrednio w Biurze SPP przy ul. Zygmunta Augusta 10 w godzinach 7:00-17:00,
- informacji o abonamentach udzielają pracownicy Wydziału Taryf i Płatnego Parkowania w godzinach pracy ZDMiKP - numer telefonu 52 582 27 65
Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Przypominamy, że od 1 lutego będzie można kupić cztery nowe bilety. W sprzedaży pojawią się dwa bilety weekendowe oraz tygodniowe i dwutygodniowe na okaziciela.
Nowością będą dwa bilety weekendowe, ważne od godz. 12 w piątek do godziny 6 rano w poniedziałek na liniach dziennych oraz nocnych. Cena biletu normalnego będzie wynosiła 20 zł, a ulgowego 10 zł. Bilet weekendowy rodzinny, z którego będzie mógł skorzystać jeden lub oboje rodziców oraz co najmniej jedno dziecko w wieku od 4 do 16 lat, będzie kosztował 34 zł.
Wprowadzone zostaną również dwa elektroniczne bilety okresowe na okaziciela, dostępne w systemie Bydgoskiej Karty Miejskiej. Bilet siedmiodniowy będzie kosztował 51,60 zł, a czternastodniowy 94,60 zł.
Jest to odpowiedź na potrzeby mieszkańców oraz ciągle zwiększającą się ofertę kulturalną i rozrywkową w mieście.
Bilet przez aplikacjęW Bydgoszczy bilet za przejazd można opłacić również za pomocą karty płatniczej w pojeździe lub poprzez jedną z pięciu aplikacji na telefon. W tym drugim przypadku, wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) jedną z bezpłatnych aplikacji:
- Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska),
- zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.),
- SkyCash,
- Jakdojadę,
- MPay.
Dodatkowe kursy na podmiejskich liniach
Przypominamy, że z początkiem lutego zmienią się też rozkłady linii nr 42 i 90, które kursują po gminie Białe Błota. Dodane zostaną dodatkowe kursy. Od 15 lutego zmiany zostaną wprowadzone także na liniach nr 41, 94 i 98, które obsługują gminę Osielsko. Ze szczegółami zmian i nowymi rozkładami można zapoznać się TUTAJ.
Kup bilet, zwiedzaj okolicę!
Bydgoszcz od dekady rozwija komunikację podmiejską we współpracy z sąsiednimi gminami. W ten sposób powstała siatka 13 połączeń, które zapewniają dojazd do wielu ciekawych miejsc. Prezentujemy kilka z nich:
- W Ostromecku o każdej porze roku warto odwiedzić Zespół Pałacowo-Parkowy. W zabytkowych gmachach można podziwiać między innymi kolekcję zabytkowych fortepianów lub urządzić sobie wspaniały spacer po rozległym parku. Dojedziemy tam linią nr 40.
- Linią nr 99 dojedziemy nie tylko do popularnego kąpieliska w sezonie letnim. Chmieliniki i Brzoza to również doskonałe punkty wypadowe na wędrówkę po Puszczy Bydgoskiej.
- W Łochowie malowniczy spacer można urządzić sobie po nadnoteckich łąkach. W kierunku połączenia Kanału Bydgoskiego i Noteckiego zobaczymy m.in. elektrownię wodną i śluzę Lisi Ogon. Do Łochowa dojedziemy liniami nr 90 i 92.
- Przedłużeniem naszego Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku są rozległe lasy ciągnące się w kierunku Koronowa. Do położonych na tym terenie miejscowości Maksymilianowo lub Bożenkowo dojedziemy liniami nr 94 lub 98.
- Do miejscowości położonych w Dolinie Dolnej Wisły dojedziemy liniami nr 95 i 97. Z wielu miejsc położonych na skarpach doliny takich jak Gądecz, czy Kozielec roztaczają się malownicze widoki na królową polskich rzek. Na zboczu zalesionego wąwozu przy parku dworskim w Gądeczu znajduje się także jaskinia.
- Osoby lubiące zwiedzać wiekowe świątynie koniecznie powinny odwiedzić kościoły znajdujące się w Żołędowie (dojazd linią nr 94), w Ostromecku (linia nr 40) oraz we Włókach (dojazd linią nr 97).
To będzie dobry rok dla rowerzystów
W tym roku rozpoczną się prace przy budowie kilku ważnych dróg rowerowych. Powstaną one między innymi wzdłuż ulic J. Sułkowskiego, Toruńskiej, Sudeckiej, Wyzwolenia i Peplińskiej. Nad magistralą węglową zbudujemy kładkę, która połączy wcześniej wyremontowane ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej. Intensywnie pracujemy też nad dokumentacją kolejnych tras rowerowych.
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych około 8 kilometrów.
Nowa kładka połączy wyremontowane ścieżki
Zbliżają się do końca prace nad projektem kładki nad magistralą węglową po południowej stronie ulicy Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Warta ponad 10 milionów inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Zakres zadania obejmuje między innymi:
- budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną wraz z dobudowaniem lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.
Umowa z firmą Kormost zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku, a zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 - 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Drogi rowerowe na Leśnym i Tatrzańskim
Firma Betpol odpowiada natomiast za zaprojektowanie i budowę dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej. Wartość zadania to 13,4 mln zł. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. M. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” trwa również realizacja inwestycji w ciągu ulic Sudecka (od granicy miasta) – Wyzwolenia – Pelplińska (pętla autobusowa). Dzięki temu zadaniu zapewnione zostanie bezpieczne połączenie istniejących dróg rowerowych w Fordonie z infrastrukturą zrealizowaną w gminie Osielsko. W połowie roku, po wydaniu decyzji ZRID, powinny rozpocząć się prace budowlane, za które odpowiadać będzie firma Strabag.
Także w ramach przebudowy torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej powstanie infrastruktura rowerowa o łącznej długości ponad 3 kilometrów na odcinku od ul. Perłowej do Spadzistej. Dzięki temu połączone zostaną już istniejąca droga dla jednośladów na ul. Spornej oraz przygotowywana na Kieleckiej. Prace na pierwszym odcinku drogi rowerowej już trwają.
Kolejne kilometry rowerowych dróg uwzględnione są przy dużych inwestycjach, które rozpoczną się w tym roku m.in.:
- budowie linii tramwajowej na L. Solskiego,
- rozbudowie ul. ul. Nakielskiej.
Dodatkowo trasa dla rowerzystów powstanie w ramach rewitalizacji bulwarów Brdy. W tym roku prace budowlane mają rozpocząć się na odcinku od ul. Krakowskiej w kierunku ul. Żabiej.
Pracujemy nad projektami
Ponadto w zeszłym roku zleciliśmy zaprojektowanie dróg dla rowerów wzdłuż ulic Kolbego, Petersona, Wyzwolenia oraz Pod Skarpą. Trwają też prace nad kolejnymi etapami Wielkiej Pętli Fordonu oraz nad dokumentacją drogi rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje (Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, S. Moniuszki, Skłodowskiej-Curie, Łęczycka). Wszystkie opracowania, które powstają na potrzeby modernizacji mostów i wiaduktów również uwzględniają rozbudowę infrastruktury rowerowej.
Zdobyliśmy europejskie pieniądze na 6 kolejnych tramwajów!
Bydgoski wniosek zajął pierwsze miejsce w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem. Do miasta trafi blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy. Ta kwota pozwoli dokupić 6 nowoczesnych tramwajów, co wpłynie na bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Wcześniej zamówiliśmy 40 niskopodłogowych pojazdów. Ponad połowa z nich kursuje już po Bydgoszczy.
O środki na zakup nowego taboru tramwajowego mogli się starać organizatorzy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. W konkursie wystartowało 12 miast. 4 projekty z najwyższą oceną otrzymały dofinansowanie. Bydgoszcz z wnioskiem przygotowanym przez ZDMIKP zajęła 1. miejsce. Do Miasta trafi 43,9 mln zł. Za tę kwotę kupimy 6 pojazdów o wartości blisko 64 mln zł. Oprócz Bydgoszczy dofinansowanie otrzymał Kraków, Wrocław i Poznań.
Wcześniej Bydgoszcz zamówiła 40 nowoczesnych pojazdów. Realizacja tego kontraktu jest na półmetku. Pesa wyprodukowała już 22 nowe Swingi. Kolejne 18 pojazdów wyjedzie na torowiska wczesną wiosną. Wartość całego kontraktu wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. Więcej informacji znajduje się TUTAJ
Sukcesywnie modernizujemy i rozbudowujemy infrastrukturę torową. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich,
- Budowa torowiska na Szwederowo,
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- Modernizacja ronda Jagiellonów,
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.