Wiadukt na Wojska Polskiego nabiera kształtów
Postępują prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Pojawiły się już pierwsze elementy nowej przeprawy.
W tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem strefy wokół wiaduktu i pod nimi.
Ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.
Prace rozbiórkowe dotychczasowego wiaduktu zostały już zakończone. Obecnie trwają prace przy budowie kolejnych podpór betonowych wiaduktu i prace montażowe przęseł.
15 grudnia z Radomska, na teren budowy przywiezione i zamontowane zostały trzy pierwsze fragmenty przęsła budowanego wiaduktu. Jeszcze w grudniu zamontowane zostaną kolejne.
W tym czasie w fabryce, na zapleczu budowy, malowane są dalsze elementy konstrukcji stalowej, którą zakład produkcyjny wytworzył już w całości.
Przęsła nowego wiaduktu północnego, podobnie jak południowego, są wykonywane w całości ze stali, co upraszcza i przyspiesza proces budowlany oraz pozwala na zwiększenie stopnia prefabrykacji, która bardzo korzystnie wpływa na jakość.
Na placu budowy gotowy mamy już przyczółek i filar od strony Kapuścisk, a także oczepy (ławy) pozostałych podpór i sprefabrykowane zbrojenie kolejnych filarów.
Ustawione mamy też tymczasowe podpory, na których za pomocą ośmioosiowego dźwigu samochodowego (udźwig do 500 ton) są układane przywiezione elementy konstrukcji.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny jeszcze zimą.
Całość prac zakończy się do połowy przyszłego roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
To już kolejne prace w tym miejscu.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami. Teraz realizowane są roboty na wiadukcie północnym. Prace w toku.
Mobilne płatności spodobały się Pasażerom
Już co piąty bilet miesięczny w Bydgoszczy kupowany jest przez internet lub aplikację mobilną.
W tym roku udostępniliśmy z naszymi partnerami kolejne wygodne formy płatności zarówno za bilety jednorazowe jak i okresowe.
W Bydgoszczy bilet jednorazowy lub miesięczny można zakupić w bardzo prosty sposób.
Do tego celu można wykorzystać kartę płatniczą lub aplikacje w telefonie.
Wcześniej chcąc zakupić bilet miesięczny, należało wyrobić Bydgoską Kartę Miejską (BKM) w siedzibie ZDMiKP lub „podpiąć" kartę płatniczą do systemu przez internet. Teraz wszystko możemy wykonać w telefonie. Wystarczy pobrać jedną z bezpłatnych aplikacji:
- zBiletem
- Mint Mobile Bydgoszcz
- SkyCash
W przypadku kontroli wystarczy pokazać kontrolerowi smartfon z opłaconym biletem.
Za pomocą aplikacji można opłacić też bilet jednorazowy autobusem lub tramwajem.
Za przejazd można też płacić za pomocą karty płatniczej.
Od 2018 roku w Bydgoszczy funkcjonuje Open Payment System (OPS). Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą (lub smartfon) do urządzenia zainstalowanego w pojeździe. Urządzenia są dostępne we wszystkich bydgoskich autobusach i tramwajach
Coraz rzadziej kupujemy bilety w papierze.
Innowacje technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów czy Bydgoskiej Karty Miejskiej.
Każdego dnia aplikacją za bilet jednorazowy płaci już blisko 1000 osób.
Od początku bieżącego roku kartą płatniczą wykonano już ponad 3 mln płatności. To o 50% więcej niż jeszcze dwa lata temu.
BKM wyrobiło w tym roku ponad 14 tysięcy osób.
Zakup biletów miesięcznych w sklepie internetowym lub przez aplikację również cieszy się coraz większa popularnością.
Blisko 20% biletów miesięcznych kupowana jest już za pomocą internetu lub w aplikacji.
Bilety po nowemu
Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta od 1 stycznia 2022 roku będą obowiązywać w Bydgoszczy nowe stawki za przejazd komunikacją miejską:
• 3,80 zł za jednorazowy bilet normalny (1,90 ulgowy)
• 4,80 zł za bilet godzinny normalny (2,40 ulgowy)
• 108 zł za bilet miesięczny lub 30-dniowy ważny w I strefie na liniach dziennych
Nowością będą bilety 20-minutowe za 3 zł (1,5 ulgowy)
Ceny biletów dobowych (12 zł), uczniowskich i malucha (po 10 zł miesięcznie) pozostają bez zmian.
Osoby które posiadają papierowy bilet jednorazowy z dotychczasową ceną, będą mogły go jeszcze wykorzystać po 1 stycznia.
Wystarczy dokupić w kiosku bilet uzupełniający w cenie 0,80 gorszy (lub ulgowy 40 groszy).
Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta "bilety okresowe zakupione przed datą wejścia w życie nowego cennika oraz bilety czasowe skasowane w pojeździe przed datą wejścia w życie nowego cennika, uprawniają do przejazdów do upływu terminu ich ważności".
Kolejne ulice do przebudowy
Odrzańska, Wycieczkowa, Wejherowska i Platynowa to 4 kolejne ulice, które zyskają twardą nawierzchnię, nowoczesne oświetlenie i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Ogłosiliśmy właśnie przetarg na ich zaprojektowanie i budowę.
Wcześniej powstały koncepcje, które konsultowaliśmy z mieszkańcami.
Pakiet składający się z 4 zadań zlecany jest w oparciu o Wieloletni Program Przebudowy Ulic Gruntowych. Środki na jego realizację zapewnia wyłącznie Miasto.
W pierwszej kolejności opracowane zostały koncepcje rozbudowy kilkunastu gruntówek, które zdobyły w trakcie oceny największą liczbę punktów.
W ten sposób do realizacji trafiły ulice: Odrzańska w Brdyujściu, Wycieczkowa w Opławcu, Wejherowska na Miedzyniu i Platynowa na Osowej Górze.
W pierwszej kolejności opracowane zostaną projekty.
Następnie w ramach prac przebudowana zostanie cała infrastruktura podziemna. Wykonawcy (lub Wykonawca) będą musieli zrealizować też zakres drogowy i wyposażyć ulice w oświetlenie, elementy poprawiające bezpieczeństwo i zagospodarować teren.
Na realizację zadań będzie 10 miesięcy od daty podpisania umowy.
Pieszojezdnia do bloków na ul. Odrzańskiej
W Brdyujściu planowana jest budowa pieszojezdni. Wzdłuż ulicy o długości prawie 170 metrów powstanie 10 miejsc postojowych. Ukształtowanie terenu wiąże się z umocnienie skarp przylegających do ulicy płytami ażurowymi. Przebudowane zostanie oświetlenie, a deszczówka będzie odprowadzana do istniejącej kanalizacji deszczowej. Nowa ulica ułatwi m.in. dojazd do zespołu budynków komunalnych wybudowanych w ciągu ostatnich lat. Końcowy fragment ulicy umożliwi w przyszłości dobudowanie nowej ulicy również w kierunku ul. Łowickiej.
Budowa ul. Wycieczkowej
Ulica Wycieczkowa została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Natomiast łączniki równoległe do ul. Sanatoryjnej obsługujące posesje oddalone od głównego przebiegu drogi ustabilizuje geokrata. Wzdłuż jezdni zaplanowano 12 miejsc postojowych. Skrzyżowanie z ul. Letniskową będzie funkcjonować jako wyniesione. Zaplanowano również przebudowę oświetlenia i budowę wpustów odprowadzających deszczówkę do kanalizacji. Łączna długość utwardzonej jezdni i łączników to ponad 400 metrów. Obie ulice: Wycieczkowa i Rajdowa łączą się z utwardzoną wcześniej ul. Sanatoryjną ułatwiając dojazd do dużej liczby posesji.
Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking, wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze planowane jest utwardzenie ul. Platynowej pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.
Obiektywne kryteria
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta.
Realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
W ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydało blisko 100 mln zł.
Zadania, realizowane są w oparciu o kilka miejskich programów, o których więcej pisaliśmy TUTAJ
Nowe mosty. Palowanie pod nową przeprawę.
Rozpoczyna się kolejne etapy prac przy budowie nowych mostów nad Brdą.
Zrealizowany został duży zakres robót przy kanalizacji deszczowej.
Teraz czas na palowanie, czyli ważne prace związane z fundamentami przyszłej konstrukcji mostów.
W ostatnich tygodniach wykonawca realizował przede wszystkim prace związane z przebudową sieci kanalizacji deszczowej po północnej stronie ulicy Fordońskiej. Ułożonych zostało kilkaset metrów nowych rur, osadzano nowe studnie. Te prace są jeszcze kontynuowane.
Rozpoczęto prace związane z wykonywaniem fundamentów pod słupy trakcyjne.
W obrębie nowych mostów przeprowadzono prace związane z niezbędnymi wymianami gruntu oraz zabezpieczeniem skarp istniejącego obiektu drogowego.
Przełożono też sieci, które kolidowały z budową nowych przepraw m.in. przebudowano gazociąg.
Wykonawca rozpoczął obecnie proces palowania, czyli prace związane z fundamentami, na których oprą się przyczółki i podpory nowych mostów.
Gotowe pale wbija palownica.
Do tej pory wykonanych zostało już 55 pali.
Docelowo na palach wykonane zostaną przyczółki oraz 4 podpory pośrednie.
Nowe przeprawy będą składały się łącznie z 5 przęseł.
Kolejnym etapem prac mostowych będzie wykonanie ustroju nośnego, czyli płyt obu mostów.
Przebudowa torowiska
Wykonawca w ramach budowy nowych mostów pomiędzy ulicami Fordońska i Toruńską, przeprowadzi też prace na ul. Perłowej.
Na odcinku ok. 600 metrów wzdłuż ul. Perłowej zmodernizowane zostanie torowisko biegnące w kierunku węzła Szarych Szeregów.
Wymieniona zostanie jego podbudowa, tory i słupy trakcyjne.
Przebudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Wokół niego powstaną między innymi nowe drogi rowerowe. Odnowione zostaną nawierzchnie chodników. Ważnym elementem zmian będzie modernizacja peronów przystankowych.
Nową konstrukcję jezdni i nawierzchnię otrzyma też odcinek ulicy Toruńskiej od skrzyżowania z ulicą Spokojna do skrzyżowania z Perłową. Wyposażony zostanie on w energooszczędne oświetlenie. Ruchem tak jak obecnie kierować będzie sygnalizacja świetlna.
Tramwaje pojadą inaczej
Przebudowa ul. Perłowej związana będzie ze zmianą organizacji ruchu tramwajowego na tym odcinku.
Pierwsze prace (przy sprzyjających warunkach pogdowych) Wykonawca planuje rozpocząć już na początku przyszłego roku.
O wszelkich zmianach w organizacji ruchu oraz zmianach w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej, informować będziemy już niebawem.
Budowa nowych mostów połączona z przebudową torowiska na ul. Perłowej to obecnie największa miejska inwestycja.
Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych z czego 48 mln zł to dofinansowanie unijne.
Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań: zakończonej rozbudowie ulicy Kujawskiej oraz budowie systemu buspasów.
Te zadania również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych.
Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.