Rowerowa sieć urośnie o kolejne kilometry
Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie 7 kilometrów ważnych ścieżek, które zdecydowanie poprawią spójność sieci rowerowych dróg na terenie miasta.
Połączą one szereg istniejących już tras.
Do budowy nowej infrastruktury chcemy wykorzystać środki unijne z nowej perspektywy.
W Bydgoszczy istnieje już ponad 120 kilometrów rowerowych dróg. W porozumieniu ze środowiskami rowerowymi wyznaczone zostały kolejne priorytetowe zadania. Kluczowa jest poprawa spójności bydgoskiej sieci.
Dlatego zlecamy przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji wzdłuż następujących ulic.
• ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna, długość 1,3km, połączy ona istniejące drogi przy węźle Szarych Szeregów ze ścieżką wzdłuż ul. Chemicznej)
• ul. J. Sułkowskiego (Kozietulskiego – Modrzewiowa długość 1,2 km, połączy ona istniejące drogi rowerowe wzdłuż ul. Ogińskiego, Kamiennej z dworcem przy ul. Leśnej)
• ul. Glinki (Dąbrowa – Bydgoskich Przemysłowców, długość 1,9 km, połączy ona nową infrastrukturę wybudowaną podczas II etapu trasy Uniwersyteckiej ze ścieżkami na terenie BPPT)
• ul. Kieleckiej (Nowotoruńska – Toruńska, długość 0,9 km, połączy ona drogi rowerowe wybudowane wzdłuż ul. ks. Dachtery i Spornej)
• ul. Sudeckiej / Wyzwolenia / Pelplińskiej (pętla Tatrzańskie - granica miasta, długość 1,5km, połączy ona nową drogę rowerową na terenie gminy Osielsko ze ścieżką wzdłuż ulicy Pelplińskiej).
Zadaniem projektantów ma być opracowanie optymalnego rozwiązania dla budowy infrastruktury rowerowej, w uzgodnieniu z miastem.
Zamówienie obejmuje przygotowanie koncepcji programowo-przestrzennej oraz programu funkcjonalno-użytkowego.
Na tej podstawie będzie można zlecać prace projektowo-budowlane.
Dokumentacja ma powstać w ciągu 12 miesięcy.
Obecnie trwa przetarg, który wyłonić ma wykonawcę prac planistycznych.
Ze szczegółami zamówienia można zapoznać się na naszej stronie w zakładce "Zamówienia puibliczne"
Bezpieczne przejście dla pieszych i wygodny przejazd dla rowerzystów na Wyżynach
Kończymy prace projektowe niezbędne do wybudowania nowego przejścia dla pieszych na Wyżynach.
Pozwoli ono korzystać również osobom starszym i z niepełnosprawnościami z przystanków tramwajowych.
Zyskają też rowerzyści – nowy przejazd połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach ulicy Wojska Polskiego.
Prezentujemy wizualizacje nowych rozwiązań.
W ubiegłym roku zleciliśmy opracowanie koncepcji, która miała za zadanie rozwiązać problem ograniczonej dostępności przystanku na Wyżynach.
Z 40-letniej kładki nie mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi, starsze oraz rowerzyści.
Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne. Nieco więcej głosów oddana na nową kładkę. Jednak zdaniem społeczników, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne przejście dla pieszych. Dlatego projektanci kontynuują prace związane właśnie z bezpiecznym przejściem i przejazdem rowerowym.
Stowarzyszeni i społecznicy za przejściem
Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami (np. poruszających się na wózkach inwalidzkich czy o kulach), a także osobom w podeszłym wieku.
Z kolei stanowisko Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.
Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez codziennych rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez rosnąca grupę użytkowników rowerów cargo.
Jednoznacznie za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów koło Wyżyny.
Przy projektowanym rozwiązaniu zamontowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej.
Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Dodatkowymi zaletami tego wariantu są zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybkiej realizacji.
Nie zachodzi też konieczność likwidacji miejsc parkingowych.
Wszystkie nowe nawierzchnie będą powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami ( asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe).
Obecnie projektanci kończą prace projektowe.
Na tym etapie opracowali również wizualizację nowych rozwiązań.
Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń w najbliższych miesiącach ogłoszony zostanie przetarg na budowę nowej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów połączony z rozbiórką starej kładki.
Po zabezpieczeniu środków finansowych, prace budowlane będa mogły być prowadzone w przyszłym sezonie budowlanym.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Konstrukcja umożliwia pieszym dojście do przystanków tramwajowych oraz przekraczanie ruchliwych jezdni.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek. Mieszkańcy często wskazywali też na ograniczenia związane z korzystaniem z tego miejsca.
Ważna zmiana dla ulicy Nakielskiej przed przebudową
Ulica Nakielska stanie się od przyszłego roku drogą wojewódzką, a co zabiegał Prezydent Bydgoszczy.
Ułatwi to pozyskiwanie środków unijnych na zaplanowaną rozbudowę.
Ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów, duże inwestycje drogowe mogą być obecnie finansowane w oparciu o środki zewnętrzne.
Dlatego w ubiegłym roku nasze Miasto wystąpiło do Marszałka Województwa o nadanie ciągowi ulic Nakielskiej i Łochowskiej aż do węzła Miedzyń statusu drogi wojewódzkiej. Tylko drogi o takim statusie mogą być rozbudowywane w oparciu o fundusze unijne dla regionów.
Sejmik województwa 26 września przyjął taką uchwałę.
Zmiana kategorii drogi na obszarze miasta Bydgoszczy umożliwi dostęp do puli środków związanych z przebudową dróg ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w perspektywie finansowej 2021-2027.
Prace koncepcyjno-projektowe dla ulicy Nakielskiej trwają. Zadanie podzielono na trzy odcinki:
• Odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, po uzyskaniu decyzji środowiskowej zakończą się prace nad koncepcją, która była konsultowana z mieszkańcami. Jeszcze w tym roku planowany jest przetarg na projekt budowlany i wykonawczy.
• Odcinek wiadukt-Nasypowa - opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, odbyły się konsultacje społeczne, prowadzone są rozmowy z PKP na temat optymalnego połączenia inwestycji z rozbudową linii kolejowej.
• Odcinek Nasypowa – Rondo Grunwaldzkie – Opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy (bez wyburzeń) , odbyły się konsultacje społeczne, rozwiązania są opiniowane przez rady osiedli.
Do czasu rozbudowy ulicy realizowane są inne zadania poprawiające przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych:
• doświetlanie przejść dla pieszych (w tym roku na wysokości ul. Chłodnej),
• zmiany w organizacji ruchu (np. przy Wrocławskiej),
• remonty chodników.
Zmiany rozkładów jazdy od 1 października
Obecnie Miejskie Zakłady Komunikacyjne nie realizują od kilku do kilkunastu kursów dziennie.
Podjęliśmy więc działania w celu dostosowania rozkładów jazdy do rzeczywistych możliwości kadrowych MZK.
Od 1 października planujemy wprowadzić zmiany w rozkładach jazdy bydgoskiej komunikacji.
W Bydgoszczy w związku z brakami kadrowymi w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych (MZK) w ostatnim czasie doszło do znacznego spadku jakości usług przewozowych na terenie naszego miasta. Usługi nie są wykonywane na poziomie zapisanym w umowach.
Takie sytuacje, wynikające z braku kierowców, występują obecnie w wielu miastach Polski.
Dodatkowo w związku z rosnącymi cenami paliw, prądu i ogromnym wzrostem kosztów utrzymania transportu publicznego, w całym kraju wprowadzona są ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji publicznej lub podnoszone są ceny biletów.
Takie zmiany zostały już wdrożone lub są analizowane w Szczecinie, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Krakowie czy Olsztynie.
1 października zmiany kursów zostaną wprowadzone też w bydgoskiej komunikacji.
Nowe rozkłady sukcesywnie bedą zamieszczne na przystankach oraz stronie internetowej ZDMiKP.
Zmiany cen biletów obecnie nie są planowane.
Pragniemy zapewnić, że zmiany planujemy wprowadzać tylko na liniach z mniejszą liczbą pasażerów a kursy dostosujemy tak, aby minimalizować utrudnienia w poruszaniu się po mieście.
Zmiany na liniach autobusowych:
- nr 54, 59, 60, 61, 71, 77 – zmiany we wszystkie dni tygodnia
- nr 51, 52, 53, 55, 56, 58, 64, 65, 67, 68, 69, 74, 79, 89 - zmiany w dni powszednie i soboty
- nr 62, za T8 – zmiany w dni powszednie
- nr 57, 80– zmiany tylko w soboty
- nr za T (Babia Wieś) – zawieszenie linii
Zmiany na liniach tramwajowych :
nr 1 – kursy będą wykonywane w dni powszednie i tylko w godzinach szczytu, kursy nie będą realizowane w weekendy
nr 7 – kursy nie będą realizowane w weekendy
nr 10 – minutowe zmiany w rozkładach jazdy w weekendy
pozostałe linie tramwajowe - bez zmian
Jednocześnie informujemy, że w każdym pojeździe zostaną umieszczone informacje z numerami telefonów do Przewoźników (MZK / IREX-Trans) obsługujących dane linie.
Pasażerowie będą mogli bezpośrednio kontaktować się z operatorem w sprawie punktualności, czystości pojazdu czy kultury jazdy kierowcy.