Przejścia sugerowane - w Bydgoszczy mamy ich już ponad 40
W dobie coraz większej liczby pojazdów, sukcesywnie wprowadzamy zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i upłynnić ruch w centrum miasta. Na bydgoskich osiedlach pojawiły się już skrzyżowania równorzędne, pasy rowerowe czy kontraruch rowerowy.
W ostatnim czasie wprowadziliśmy też przejścia sugerowane. To rozwiązanie do którego musimy się nie tylko przyzwyczaić, ale którego musimy się też nauczyć.
Przejście sugerowane jest to nieoznakowane ale dostosowane technicznie miejsce, które umożliwia pieszym przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska.
Należy jednak pamiętać, że nie jest to przejście dla pieszych, dlatego nie mamy tu znaków informujących o przejściu czy „zebr" wymalowanych na jezdni.
Pieszy nie ma więc pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem.
Należy więc zachować szczególną ostrożność !
Takie rozwiązania wprowadziliśmy w ostatnim czasie, szczególnie na ulicach jednokierunkowych, gdzie nie ma ruchu tranzytowego czy autobusowego, a prędkość dozwolona wynosi zaledwie 30km/h
Przejścia sugerowane, które można stosować częściej niż przejścia dla pieszych, pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się pieszych.
Takie rozwiązanie wymusza też na pieszych zachowanie większej ostrożności w trakcie przekraczania jezdni.
Do tej pory przejścia sugerowane wprowadziliśmy w 42 lokalizacjach m.in:
ulica Pestalozziego
ul.Łużycka
ul. Chopina – Szymanowskiego – Sportowa
ul. Rejtana
ul. Sowińskiego
ul. Plac Piastowski
ul. Wileńska
ul. Chrobrego – Sienkiewicza
ul. Kwiatowa
Pragniemy zauważyć, że standardowe przejścia dla pieszych pozostawiliśmy w obrębie szkół.
Przejścia sugerowane w przepisach
Zgodnie z przepisami [...] przechodzenie przez jezdnię poza przejściem [w odległości większej niż 100m] (...) jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów".
Z obecnie obowiązujących przepisów wynika, że tak jak wspominaliśmy, przejście sugerowane nie jest równoznaczne z przejściem dla pieszych, dlatego na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami !
To nie nowość
Sugerowane przejścia dla pieszych są bardzo często stosowane na drogach krajowych oraz w innych polskich miastach jak: Gdańsk, Warszawa czy Szczecin.
Z badań wynika, że na przejściach sygerowanych dochodzi do dwa razy mniejszej liczby wypadków, niż na standardowych „zebrach". Pieszy przechodząc na drugą stronę jezdni zmuszony jest bowiem zachować ostrożność i podstawowe zasady bezpieczeństwa, rozglądając się w lewo i w prawo.
Same przejścia dla pieszych natomiast wcale nie zwiększają bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu.
Jak wynika z ostatnich statystyk policyjnych, rośnie liczba zabitych i rannych wśród niechronionych użytkowników ruchu.
To właśnie piesi coraz czeście wchodzą na jezdnie nie zachowując ostrożności lub spoglądając w telefon.
Akcja edukacja
Wierzymy, że podobnie jak w innych miastach, przejścia sugerowane staną się u nas równie popularne i mieszkańcy z czasem się do nich przyzwyczają. Te rozwiązania ułatwia bowiem komunikację wewnątrz osiedlową i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo.
Mamy również nadzieję, że szkoły, stowarzyszenia oraz ośrodki egzaminowania wspomogą nas w kwestiach prawidłowego poruszania się na przejściach sugerowanych.
Edukacja podczas kursów na kartę rowerową czy prawo jazdy, na pewno pomoże w zaznajamianiu się z nowymi roziwązaniami.
Pamiętaj:
- zachowaj ostrożność na oznakowanych przejściach dla pieszych oraz przejściach sugerowanych.
- przejście sugerowane pozwala przejść na drugą stronę TYLKO po upewnieniu, że nie nadjeżdża żaden pojazd
- NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA przed pojazdem !
- przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, jest dozwolone tylko jeżeli odległość od przejścia przekracza 100 m
Tramwaj NATO w Bydgoszczy
Rok 2024 jest w naszym mieście obchodzony jako Rok NATO i JFTC.
To podkreślenie roli Bydgoszczy jako "polskiej stolicy NATO".
Z tej też okazji od 16 marca w naszym mieście kursuje specjalny, jubileuszowy tramwaj wymalowany w symbole NATO i Bydgoszczy.
Pasażerowie mogą go już napotkać na regularnych liniach.
W tym roku mija 25 lat od przyjęcia Polski do Paktu Północnoatlantyckiego.
Podstawą jego działania jest Traktat północnoatlantycki podpisany 4 kwietnia 1949 r. w Waszyngtonie (w tym roku świętować będziemy jego 75-lecie).
Celem powołania NATO było gwarantowanie wolności oraz bezpieczeństwa państwom członkowskim Sojuszu przy użyciu środków politycznych i wojskowych.
Kilka lat po akcesji Polski do NATO w Bydgoszczy powstało Centrum Szkolenia Sił Połączonych (Joint Force Training Centre) podległe Sojuszniczemu Dowództwu ds. Transformacji.
Oficjalne otwarcie miało to miejsce 31 marca 2004 r.
W tym roku obchodzona jest zatem 20 rocznica powstania placówki.
Zadaniem JFTC jest szkolenie oficerów z krajów wchodzących w skład NATO oraz krajów współdziałających w ramach programu Partnerstwo dla Pokoju, a także upowszechnianie najnowszych technologii i rozwiązań w zakresie działań na szczeblu taktycznym. Co roku w Centrum organizowane są wykłady seminaria, konferencje i ćwiczenia dla oficerów.
Od 2009 roku siedziba JFTC mieści się przy ul. Szubińskiej.
Bydgoski ośrodek jest jednym z zaledwie dwóch centrów szkoleniowych Sił Sojuszniczych na świecie – drugi, Joint Warfare Centre jest w Norwegii (Stavanger).
W Bydgoszczy swoje siedziby mają także: 3. Batalion Łączności NATO, Centrum Eksperckie Policji Wojskowych NATO oraz Jednostka Integracji Sił Sojuszu Północnoatlantyckiego, a także Zespół Wsparcia Teleinformatycznego NATO w Bydgoszczy.
Obecność tak licznej reprezentacji wpływa na ugruntowanie pozycji Bydgoszczy jako "polskiej stolicy NATO", a także na promocję naszego miasta w świecie.
Dlatego też Radni zdecydowali o ogłoszeniu roku 2024 - Rokiem NATO i JFTC.
Dla upamiętniania tego wydarzenia od 16 marca po Bydgoszczy kursuje specjalny tramwaj wymalowany w symbole NATO i Bydgoszczy.
To już kolejne grafiki na bydgoskim tramwaju.
W ubiegłym roku tramwaj, któremu patronuje Andrzej Szwalbe również zyskał oryginalne grafiki.
Przypominają one o dokonaniach honorowego obywatela Bydgoszczy, który uczynił z naszego miasta, jeden z najważniejszych ośrodków kultury w Polsce.
16 marca – ważne zmiany w bydgoskiej komunikacji.
Zakończyły się prace przy naprawie nasypu mostu Pomorskiego a do ruchu udostępniona została zachodnia jezdnia i chodnik.
Po przeprowadzaniu prac naprawczych na torowisku, 16 marca po moście ponownie przejadą tramwaje.
Dodatkowo na kilku ulicach miasta, zakończy się część robót wodociągowych, dzięki czemu autobusy powrócą na swoje standardowe trasy.
W sobotę 16 marca wprowadzimy jednak znacznie więcej zmian w bydgoskiej komunikacji.
Wzmocnimy tramwaje do Fordonu i na górny taras. Składy będą kursować w równych odstępach a na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmienią się też niemal wszystkie dotychczasowe rozkłady jazdy.
Poniżej prezentujemy skrócone zestawienie planowanych zmian.
ZMIANY TRAMWAJOWE
- na most Pomorski wracają tramwaje linii nr 4, 6 i 8.
- rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję węzła przesiadkowego.
- na priorytetowych kierunkach tramwaje w godzinach szczytu, będą kursować prawie w równych odstępach od siebie – co 4-7 minut. Znikną przerwy pomiędzy odjazdami.
- tramwaje linii nr 10 będą kursować także po godzinie 19 a odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2.
- na 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych, nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej. Jazda tramwajem po mieście będzie jeszcze szybsza.
ZMIANY AUTOBUSOWE
- w związku ze zmianami w ruchu tramwajowym (od 16 marca) wprowadzimy też korekty w rozkładach jazdy linii nr: 53, 56, 61, 62, 71, 77, 84 i 85.
- do 16 marca zakończą się również prace wodociągowe na ulicach: Stawowej, Mickiewicza i Paderewskiego. W związku z powyższym linie nr 52, 59, 60, 57, 64, 71, 77 i 33N powrócą do obsługi przedmiotowych ulic.
DALSZE ZMIANY w marcu
- linia nr 59 na standardową trasę przez ulice Kazimierza Wielkiego i ul. Łęczycką powróci pod koniec marca.
- inia nr 61 powróci na trasę przez ul. Ugory i ul. Skorupki - 28 marca
Po wprowadzeniu wszystkich powyższych zmian, będziemy na bieżąco monitorować sytuację oraz weryfikować czasy przejazdów na wszystkich liniach.
Szczegółowa lista zmian - TUTAJ
Pytania i odpowiedzi do wprowadzanych zmian - TUTAJ
Do parku po nowych schodach
Podpisaliśmy umowę na przebudowę schodów łączących ul. Toruńską z Cmentarzem Bohaterów Bydgoszczy.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Schody znajdujące się naprzeciwko Torbydu i są częścią trasy spacerowej, biegnącej przez zrewitalizowany Park Wolności.
Schody rozpoczynają się na wysokości ul. Toruńskiej 88.
Zakres prac zakłada przebudowę chodnika prowadzącego od ul. Toruńskiej jak i stopni, które zostaną wyłożone betonowymi płytkami.
Wbudowane zostaną także elementy strukturalne ułatwiające orientację osobom niewidomym.
Zamontujemy też nowe balustrady.
Praca remontowe rozpoczną się na początku kwietnia i zakończą się jeszcze przed wakacjami.
Umowa z wykonawcą (Affabre Sp. zo.o) została podpisana.
Wartość zadania to: ponad 530 tysięcy złotych.
Przebudowa schodów to kolejny już etap rewitalizacji parku wkomponowanego w Zbocze Bydgoskie pomiędzy Śródmieściem a Wzgórzem Wolności.
W ostatnich latach wzdłuż całego ciągu spacerowego w kierunku ul. Kujawskiej realizowaliśmy szereg innych inwestycji o wartości ok 2,5 mln zł:
• Przebudowa i budowa nowych alei spacerowych
• Budowa ścieżki rowerowej
• Budowa nowego oświetlenia
• Budowa kładki widokowej nad trasą Uniwersytecką
• Dosadzenie drzew i krzewów (łącznie 681 szt.) oraz ziół i roślin kwitnących
• Doposażenie parku w małą infrastrukturę (altanę, mały plac zabaw, ławki, kosze)
• Budowa nowych schodów od strony ul. Kujawskiej
W trakcie ostatniej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy wybrali również do realizacji budowę dużego placu zabaw z drewnianymi konstrukcjami. Plac zabaw powstanie na wysokości Zielonych Arkad.
Warto wiedzieć
Zespół zieleni na Wzgórzu Wolności jako założenie parkowe powstał w latach 1911-1913, wykorzystując istniejący drzewostan naturalny oraz ciekawe ukształtowanie terenu. Początkowo założenie utrzymane było w stylu leśno-górskim (tatrzańskim).
Jego obszar wynosił 7 ha. Na terenie zespołu (w części wschodniej) Niemcy zbudowali wieżę Bismarcka. Została ona w 1928 roku wysadzona w powietrze.
Po zakończeniu II wojny światowej w miejscu wyburzonej wieży urządzono Cmentarz Bohaterów Bydgoszczy.