W Bydgoszczy czuć już świąteczny klimat
Jak co roku w mieście pojawiły się świąteczne iluminacje. Nowością są renifery z siedziskiem i saniami, pociąg, balon, a także projektory.
W Bydgoszczy zdecydowanie czuć już klimat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Podświetlone ozdoby pojawiły się m.in. na Starym Rynku, Wyspie Młyńskiej oraz ulicach Długiej, Gdańskiej i na fordońskim rynku. Do dobrze znanych już ozdób dołączyło czternaście projektorów, które rozświetlają ratusz oraz płytę rynku, dziewięć choinek, skrzynka na listy, misiu z nartami, pociąg, renifery z saniami i siedziskiem oraz balon.
Na bożonarodzeniowy jarmark prowadzą dwie bramy, a w okolicach Starego Rynku spotkać można m.in. anioły, retro samochód, damę z parasolką, harfę, kontrabas oraz foto ramkę. Tak jak w latach poprzednich ustawiliśmy również podświetlane skrzydła, przy których można zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia.
Most Staromiejski, na którym odbywa się Bydgoski Jarmark Świąteczny, przyozdobiony jest świetlnymi girlandami. Tradycyjnie udekorowaliśmy również słupy oświetleniowe m.in. na ul. Gdańskiej, Dworcowej, Focha, Jagiellońskiej, Długiej i Wyspie Młyńskiej.
Dodatkowo na ul. Długiej podziwiać można przewieszki w kształcie bydgoskich spichrzy nad Brdą. Ozdobiliśmy także część małych drzew na ulicy Gdańskiej oraz duże drzewo na rondzie Jagiellonów. Na piętnastometrowym świerku, który w listopadzie stanął na płycie Starego Rynku, znajdują się lampki, prezenty oraz inne ozdoby.
Przypominamy, że bożonarodzeniowy jarmark będzie czynny do 22 grudnia. W tygodniu odwiedzić stragany i skorzystać z atrakcji można w godzinach od 13 do 20, natomiast w weekendy o godzinę dłużej.
Plac Praw Kobiet z przystankami wiedeńskimi
Zakończyła się budowa przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej przy placu Praw Kobiet. W środę (11 grudnia) zostały udostępnione pasażerom. Trwają jeszcze prace przy kolejnej parze bezpiecznych przystanków na placu Wolności.
Na placu Praw Kobiet, ze względu na ograniczoną szerokość ulicy, do poziomu drzwi tramwajowych podniesiona została tylko część chodników w obrębie peronów. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Przy Placu Wolności zakres robót jest większy. Część jezdni po stronie wschodniej przebudowana została na podniesiony peron bez możliwości przejazdu samochodów. Pojazdy muszą korzystać z pasa ruchu, na którym funkcjonuje również torowisko. Trwa jeszcze budowa wjazdu do BWA, a po stronie zachodniej układanie kostki na przystanku. Wszystkie prace zakończą się na początku przyszłego roku. W ramach inwestycji ustawione zostaną też nowe wiaty przystankowe i oznakowanie. Zadanie uzupełni rewitalizację placu Wolności.
Koszt przystanków na placu Praw Kobiet to ponad 961 tysięcy złotych, a peronów przy placu Wolności to prawie 1,3 mln zł.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju, jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Ułatwia to wsiadanie do pojazdów i poprawia bezpieczeństwo. Wyniesiony peron, jeśli znajduje się na jezdni wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Takie rozwiązania mamy już wprowadzone na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza oraz na ul. Focha. Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w przystanki wiedeńskie niemal na całej swojej długości.
Raport z prac naprawczych na moście Bernardyńskim. Ostatnie tygodnie utrudnień
Dwa tygodnie temu zakończono pierwszy etap prac tj. naprawę przegubu pod jezdnią wschodnią mostu. Od 18 listopada nasz Wykonawca prowadzi prace naprawcze na zachodniej części tego obiektu. Równocześnie, podczas każdego etapu prac naprawczych, prowadzone jest szczegółowe rozpoznanie stanu technicznego odkrywanych warstw konstrukcyjnych. Ze wstępnych ustaleń wiemy, że uszkodzenie przegubu było najprawdopodobniej wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, że ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji.
Według naszego eksperta, (współpracującego przy naprawie) przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegają obrotowi, któremu należy niezwłocznie zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach. Korzystając z obecnych zamknięć rozpoczęliśmy dodatkowy zakres naprawy na jezdni zachodniej, który będziemy jeszcze kontynuować na jezdni wschodniej. Rozszerzony zakres prac budowlanych, związanych z naprawą mostu, będziemy prowadzić dalej przy połówkowym zawężeniu jezdni wschodniej nie wpływając znacząco na ruch pojazdów.
Dzięki obecnemu szczegółowemu rozpoznaniu stanu technicznego konstrukcji, wprowadzeniu szeregu zabiegów zabezpieczających oraz zmianie technologii naprawy uda się uniknąć wprowadzenia III etapu prac, w którym miało nastąpić całkowite zamknięcie mostu na jeden weekend dla wszystkich użytkowników, w tym również tramwajów.
Dodatkowe prace naprawcze wpłyną na wydłużenie procesu naprawy (tylko na jezdni wschodniej i pod obiektem), lecz mieszkańcy Bydgoszczy mniej odczują utrudnienia ponieważ przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej, dwa pasy ruchu na jezdni zachodniej i jeden pas na jezdni wschodniej.
Co planujemy zrobić dodatkowo
W ramach rozszerzonego zakresu prac naprawczych, zabezpieczających konstrukcję mostu przed obrotem, wprowadzimy dodatkowe elementy stalowe, które umożliwią powiązanie przęseł z fundamentami przyczółków mostu bezpośrednio przy tych podporach na północnym i południowym brzegu rzeki. Według wstępnych obliczeń, konieczne jest wykonanie łącznie 8 takich mocowań (po 4 na każdej stronie mostu). Większą część tych mocowań (6 z nich, czyli 4 na jezdni zachodniej i 2 na wschodniej), zrobimy podczas prowadzonego obecnie II etapu prac i funkcjonującej organizacji ruchu. Kolejne 2 mocowania na jezdni wschodniej wykonamy na samym końcu tj. po 16 grudnia 2024 r.
Co po 15 grudnia
Od godzin porannych w dniu 16 grudnia br. przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej autobusowej po trasach obowiązujących przed pracami naprawczymi. W nocy z 15 na 16 grudnia 2024 r. przywrócony zostanie również ruch kołowy na całym przekroju jezdni zachodniej (dwa pasy ruchu) w kierunku ronda Bernardyńskiego, na jezdni wschodniej pozostanie czynny nadal tylko jeden pas ruchu w kierunku ronda Jagiellonów. Na całym obiekcie mostowym nadal będzie obowiązywał zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.
Wykonawca prac będzie kontynuował zakres dodatkowych robót budowlanych na jednym pasie jezdni wschodniej (przy jej połówkowym zawężeniu) oraz pod mostem. Biorąc pod uwagę rozszerzenie zakresu prac naprawczych, wszystkie roboty powodujące utrudnienia na górnej części mostu (jezdni wschodniej) powinny zostać zakończone najpóźniej do końca grudnia 2024 roku, a prace wykończeniowe realizowane pod mostem do końca stycznia 2025 roku.
Autobusy wracają na most Bernardyński
Przypominamy, że od godzin porannych 16 grudnia br. przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji autobusowej po trasach obowiązujących przed pracami naprawczymi na moście Bernardyńskim.
Od poniedziałku (16.12.2024r.) planowane jest przywrócenie ruchu autobusów komunikacji publicznej pomiędzy rondem Bernardyńskim, a rondem Jagiellonów. Na swoje stałe trasy powrócą linie dzienne nr: 51, 52, 55, 58, 59, 60, 61, 64, 76, 80 i 99. Tym samym linia zastępcza W1, kursująca obecnie na odcinku pl. Kościeleckich - pl. Poznański przestanie funkcjonować. Linie nocne (31N, 32N, 33N, 34N, 35N i 36N) powrócą na swoje stałe trasy w nocy z 16 na 17 grudnia br.
W nocy z 15 na 16 grudnia 2024 r. przywrócony zostanie również ruch kołowy na całym przekroju jezdni zachodniej (dwa pasy ruchu) w kierunku ronda Bernardyńskiego, na jezdni wschodniej pozostanie czynny nadal tylko jeden pas ruchu w kierunku ronda Jagiellonów. Na całym obiekcie mostowym nadal będzie obowiązywał zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.
Wykonawca prac będzie kontynuował zakres dodatkowych robót budowlanych na jednym pasie jezdni wschodniej (przy jej połówkowym zawężeniu) oraz pod mostem. Biorąc pod uwagę rozszerzenie zakresu prac naprawczych, wszystkie roboty powodujące utrudnienia na górnej części mostu (jezdni wschodniej) powinny zostać zakończone najpóźniej do końca grudnia 2024 roku, a prace wykończeniowe realizowane pod mostem do końca stycznia 2025 roku.