Pastorały z energooszczędnymi oprawami rozświetlą kolejne ulice
Kontynuujemy wymianę oświetlenia na śródmiejskich ulicach. Wkrótce stylowe oprawy na eleganckich słupach rozświetlą ul. Św. Trójcy. Prace obejmą też odcinek ul. Królowej Jadwigi.
Wymianę oświetlenia zaplanowano wzdłuż ul. Świętej Trójcy na odcinku od ul. Czartoryskiego do Kordeckiego oraz na ul. Królowej Jadwigi od mostu do skrzyżowania z ul. Garbary. Do oświetlenia ulic zaprojektowano stalowe słupy typu „bydgoskiego” o wysokości 9 metrów z ozdobnym wysięgnikiem w kształcie pastorału. Na każdej ulicy montowanych będzie po 8 słupów.
To kolejny etap estetycznych zmian w ważnej części Śródmieścia, należącej do naszego parku kulturowego. Trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych. Po podpisaniu umowy, zajmą one około 4 miesięcy.
Zadanie finansowane będzie ze środków europejskich, pozyskanych przez miasto na całkowitą wymianę oświetlenia. Projekt sfinansowaliśmy z programu ELENA, a wykonanie prac z preferencyjnej pożyczki z KPO. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Nowe energooszczędne słupy i oprawy będą własnością miasta. Stare latarnie spółki ENEA Oświetlenie, które zużywały więcej energii i często ulegały awariom, zostaną rozebrane.
W ubiegłym roku na terenie Śródmieścia wymieniliśmy oświetlenie m.in. wzdłuż ul. A. Czartoryskiego oraz na pl. Kościeleckich. W tym planujemy kontynuować prace również wzdłuż ul. Poznańskiej.
Trochę historii
Ulica Świętej Trójcy to jedna z najstarszych bydgoskich ulic. Już w średniowieczu jej śladem przebiegał trakt w kierunku Koronowa. W czasach zaborów nosiła nazwę Berlińskiej (Berliner Strasse). W latach 1898-1969 ulicą Świętej Trójcy kursowały tramwaje na Okole. Jej ważna rola w układzie komunikacyjnym skończyła się wraz z oddaniem do użytku ulicy Kruszwickiej i przebudową węzła Grunwaldzkiego pod koniec lat 90.XX wieku. Decyzją Rady Miasta ten obszar Śródmieścia stał się częścią naszego bydgoskiego parku kulturowego.
Ulica Królowej Jadwigi wytyczona została w roku 1860. W latach 1861-1865 w osi ulicy powstał pierwszy łukowy, trójprzęsłowy ceglany most na Brdzie, któremu nadano nazwę Viktoriabrücke, zmienioną w 1920 roku na most Królowej Jadwigi. W latach 1912-1913 most przebudowano i nadano mu formę obiektu jednoprzęsłowego. Początkowo ulica prowadziła od ul. Dworcowej do ul. Garbary. Dopiero w latach 70. XX wieku, po zasypaniu części Starego Kanału Bydgoskiego, wydłużono ją do ul. F. Focha. Zabudowana jest przede wszystkim cennymi kamienicami z przełomu XIX i XX wieku. W ostatnich latach wyremontowaliśmy część chodników. Klasyczne płyty ułożone w karo z kamiennymi opaskami zyskał odcinek od mostu do skrzyżowania z ul. W. Łokietka.
Wygodne płatności kartą już w każdym parkomacie
Zakończyła się wymiana parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania. Na ulicach Bydgoszczy stoi już 326 nowoczesnych urządzeń, które pozwalają na płatność gotówką, kartą oraz BLIK-iem.
Od marca trwała wymiana parkomatów, znajdujących w Strefie Płatnego Parkowania. Nowoczesne i bardziej funkcjonalne urządzenia zastąpiły te starsze, dzięki czemu za postój w SPP można płacić także za pomocą karty płatniczej oraz BLIK-iem, a bilet wydawany jest na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu, co oznacza, że nie trzeba go drukować i zostawiać za szybą. Nowe parkomaty pozwalają również na wniesienie opłaty dodatkowej za brak biletu.
Dokładną instrukcję obsługi urządzeń opisaliśmy w tekście „Nowe parkomaty – sprawdź, jak z nich korzystać”. Nadal można opłacać postój przez działające na terenie Bydgoszczy aplikacje: AnyPark, SkyCash, ePARK, mPay, CityParkApp oraz Flowbird.
Wszystkie najważniejsze informacje o strefie oraz odpowiedzi na wiele pytań związanych z jej funkcjonowaniem dostępne są m.in. na stronach:
Wiadukt tramwajowy na Wojska Polskiego czeka przebudowa
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na przebudowę wiaduktu tramwajowego WOŚP nad alejami Jana Pawła II. W trakcie prac tramwaje będą się poruszać tymczasowym torowiskiem, które powstanie z wykorzystaniem sąsiadującej jezdni.
W ciągu ostatnich lat kompleksowo zmodernizowaliśmy dwa sąsiednie wiadukty drogowe. Nowe bezpieczne konstrukcje zostały dostosowane do potrzeb wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów i kierowców. Wkrótce przebudowę przejdzie też wiadukt tramwajowy. W ramach prac budowlanych przewidujemy całkowitą rozbiórkę starej konstrukcji i budowę nowej, wpasowującej się w sąsiednie wiadukty drogowe. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła w tzw. układzie ciągłym, czyli z dylatacjami jedynie na początku i na końcu konstrukcji oraz jednosłupowe filary, dopasowane do tych już istniejących, podpierających wiadukty drogowe. Torowisko zostanie wykonane w formie płyty betonowej umożliwiającej awaryjnie również przejezdność dla samochodów. Zaprojektowane zostanie też nowe energooszczędne oświetlenie, obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty. Dzięki inwestycji tramwaje szybciej przejadą pomiędzy Wzgórzem Wolności a Wyżynami. Zadanie sfinansowane zostanie w oparciu o budżet miasta.
Tramwaje będą kursować
Wstępnie zakładamy, że inwestycja realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj” potrwa około dwóch lat. Podczas prac planujemy zachowanie funkcjonowania wszystkich linii tramwajowych (przez wiadukt przejeżdżają aktualnie trzy linie: 2, 9 i 11) poprzez wykorzystanie jednego lub dwóch wiaduktów drogowych. Takie rozwiązanie będzie wymagać budowy tymczasowego torowiska na jezdni wraz z trakcją elektryczną. Opracowanie szczegółów tego rozwiązania będzie jednym z zadań projektantów. Jedynie wpięcie tymczasowego torowiska będzie wymagało chwilowej przerwy.
Trochę historii
Wiadukt tramwajowy zaprojektowano według normy z 1966 roku, kiedy to nie istniały jeszcze nawet tramwaje typu Konstal 805Na, które do niedawna stanowiły większość bydgoskiego taboru. Przez pierwsze lata istnienia obiekt nie był używany, ponieważ wykonano na nim torowisko o szerszym rozstawie szyn (1435 mm) z uwagi na plany stopniowego odchodzenia od obowiązującego w Bydgoszczy do dzisiaj rozstawu wąskiego (1000 mm). Pierwsze tramwaje przejechały po tym wiadukcie dopiero w październiku 1984 roku, gdy przedłużono linię tramwajową z Wyżyn do ul. Karpackiej, a tory zostały dopasowane do pozostałej sieci torowej.
Do 2020 roku, czyli momentu oddania do użytku odcinka torowiska tramwajowego w ciągu ul. Kujawskiej, po wiadukcie jeździła tylko linia tramwajowa nr 2. Uruchomienie linii na ul. Kujawskiej znacząco zwielokrotniło częstotliwość kursowania składów tramwajowych, a wymiana taboru na nowoczesny, ale dużo cięższy, zwiększyła obciążenie do tego stopnia, że stan przyczółków zaczął się szybciej pogarszać. W celu okresowego utrzymania funkcji wiaduktu ograniczono na nim prędkość tramwajów i podjęto decyzję o budowie nowego obiektu.
Trzy niezależne wiadukty
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty inżynierskie, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym kiedyś płynęła struga (dzisiaj skanalizowana oraz znajdująca się pod ziemią) i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Dotychczasowe konstrukcje drogowe oraz torową wybudowano w drugiej połowie lat 70. w ramach tzw. trasy średnicowej. Za projekt odpowiadało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy, a budowę zrealizowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Jak w przypadku innych obiektów z tego okresu, również w tym przypadku wykorzystano oszczędnościowy system, bazujący na kablobetonowych belkach i przewidujący bardzo cienką płytę pomostu. Południowy wiadukt drogowy przebudowano w 2017 roku według projektu bydgoskiej firmy Socha, a północny w 2022 w trybie „zaprojektuj i wybuduj” przez Mostostal Kielce.
Decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia 2022 roku wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Pierwszy etap modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej na finiszu. Tramwaje wracają na swoje stałe trasy
Na odcinku od ronda Toruńskiego do wysokości ulicy Spokojnej kompleksowo wyremontowano torowiska, przebudowano perony tramwajowe i chodniki. Wykonawcy uda się wykonać prace prawie dwa miesiące wcześniej, dzięki czemu 5 kwietnia na swoje stałe trasy powrócą tramwaje linii numer 4, 6 i 8.
Pierwszy etap inwestycji dotyczył odcinka torowiska od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej. Zadanie polegało na kompleksowym remoncie torowisk. Wymieniono tory, słupy podtrzymujące sieć oraz oświetlenie. Przebudowano także perony tramwajowe przy rondzie Toruńskim, wyremontowano chodniki i wybudowano drogę rowerową na odcinku od ul. Perłowej do ul. Filmowej oraz ciąg pieszy pomiędzy ulicami Filmową a Kazimierza Wielkiego. Od 5 kwietnia (sobota) na swoje stałe trasy wrócą linie numer 4, 6 i 8, co oznacza, że tramwaje ponownie będą jeździć pomiędzy rondem Toruńskim i ulicą Perłową oraz przez most Pomorski.
Czas na drugi etap inwestycji
Inwestycja podzielona jest na trzy etapy. Drugi będzie polegał na przebudowie układu drogowo-torowego na odcinku ul. Toruńskiej od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Równej. Obecnie czekamy na decyzję ZRID. Prace rozpoczną się po jej otrzymaniu. Trwa też projektowanie odcinka pomiędzy ul. Równą a pętlą Stomil. Wykonawca planuje rozpocząć roboty budowlane jeszcze w tym roku. Największe zmiany zajdą na skrzyżowaniu ulic Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie zostanie przebudowane całe skrzyżowanie. Powstaną wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zmianie ulegnie lokalizacja peronów autobusowych oraz tramwajowych. Dodatkowo, dla bezpieczeństwa, wprowadzona zostanie sygnalizacja świetlna.
Szybciej i bezpieczniej
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym. Koszt modernizacji torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy.
Zmiany w czasowej organizacji ruchu
Zmieni się także organizacja ruchu w obrębie ronda Toruńskiego. Zawężenia czasowe zostaną zlikwidowane. Jednocześnie, w oparciu o przygotowaną przez nas analizę, rozpoczniemy dodatkowe prace budowlane w innej części ronda Toruńskiego, polegające na zmianie geometrii wlotu północnego w celu poprawy jego przepustowości przez wydzielenie drugiego pasa do lewoskrętu bezpośrednio za mostem Pomorskim. Te działania powinny w znaczący sposób wpłynąć na poprawę warunków ruchu pojazdów, skręcających w ulice Toruńską i Bełzy. Dla pojazdów jadących na wprost pozostaną dwa pasy ruchu.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej to nie jedyne duże zadanie związane z tym środkiem transportu, które prowadzimy. Oprócz tego na różnych etapach realizacji są:
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa przystanków wiedeńskich,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów,
- prace nad nowym torowiskiem przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.