Raport z prac naprawczych na moście Bernardyńskim. Ostatnie tygodnie utrudnień
Dwa tygodnie temu zakończono pierwszy etap prac tj. naprawę przegubu pod jezdnią wschodnią mostu. Od 18 listopada nasz Wykonawca prowadzi prace naprawcze na zachodniej części tego obiektu. Równocześnie, podczas każdego etapu prac naprawczych, prowadzone jest szczegółowe rozpoznanie stanu technicznego odkrywanych warstw konstrukcyjnych. Ze wstępnych ustaleń wiemy, że uszkodzenie przegubu było najprawdopodobniej wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, że ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji.
Według naszego eksperta, (współpracującego przy naprawie) przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegają obrotowi, któremu należy niezwłocznie zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach. Korzystając z obecnych zamknięć rozpoczęliśmy dodatkowy zakres naprawy na jezdni zachodniej, który będziemy jeszcze kontynuować na jezdni wschodniej. Rozszerzony zakres prac budowlanych, związanych z naprawą mostu, będziemy prowadzić dalej przy połówkowym zawężeniu jezdni wschodniej nie wpływając znacząco na ruch pojazdów.
Dzięki obecnemu szczegółowemu rozpoznaniu stanu technicznego konstrukcji, wprowadzeniu szeregu zabiegów zabezpieczających oraz zmianie technologii naprawy uda się uniknąć wprowadzenia III etapu prac, w którym miało nastąpić całkowite zamknięcie mostu na jeden weekend dla wszystkich użytkowników, w tym również tramwajów.
Dodatkowe prace naprawcze wpłyną na wydłużenie procesu naprawy (tylko na jezdni wschodniej i pod obiektem), lecz mieszkańcy Bydgoszczy mniej odczują utrudnienia ponieważ przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej, dwa pasy ruchu na jezdni zachodniej i jeden pas na jezdni wschodniej.
Co planujemy zrobić dodatkowo
W ramach rozszerzonego zakresu prac naprawczych, zabezpieczających konstrukcję mostu przed obrotem, wprowadzimy dodatkowe elementy stalowe, które umożliwią powiązanie przęseł z fundamentami przyczółków mostu bezpośrednio przy tych podporach na północnym i południowym brzegu rzeki. Według wstępnych obliczeń, konieczne jest wykonanie łącznie 8 takich mocowań (po 4 na każdej stronie mostu). Większą część tych mocowań (6 z nich, czyli 4 na jezdni zachodniej i 2 na wschodniej), zrobimy podczas prowadzonego obecnie II etapu prac i funkcjonującej organizacji ruchu. Kolejne 2 mocowania na jezdni wschodniej wykonamy na samym końcu tj. po 16 grudnia 2024 r.
Co po 15 grudnia
Od godzin porannych w dniu 16 grudnia br. przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej autobusowej po trasach obowiązujących przed pracami naprawczymi. W nocy z 15 na 16 grudnia 2024 r. przywrócony zostanie również ruch kołowy na całym przekroju jezdni zachodniej (dwa pasy ruchu) w kierunku ronda Bernardyńskiego, na jezdni wschodniej pozostanie czynny nadal tylko jeden pas ruchu w kierunku ronda Jagiellonów. Na całym obiekcie mostowym nadal będzie obowiązywał zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.
Wykonawca prac będzie kontynuował zakres dodatkowych robót budowlanych na jednym pasie jezdni wschodniej (przy jej połówkowym zawężeniu) oraz pod mostem. Biorąc pod uwagę rozszerzenie zakresu prac naprawczych, wszystkie roboty powodujące utrudnienia na górnej części mostu (jezdni wschodniej) powinny zostać zakończone najpóźniej do końca grudnia 2024 roku, a prace wykończeniowe realizowane pod mostem do końca stycznia 2025 roku.
Wymiana taboru. Nowe Swingi wyjeżdżają na tory
W ramach umowy z Pesą tramwajowa flota wzbogaciła się już o 16 „niskopodłogowców”. W odbiorach jest kolejnych sześć tramwajów, które wyjadą na tory na przełomie grudnia 2024 i stycznia 2025.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. Zgodnie z harmonogramem 18 kolejnych tramwajów zostanie dostarczona w pierwszych miesiącach przyszłego roku, a wdrożenie ich do ruchu będzie się odbywać w miarę przeprowadzanych odbiorów.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych.
Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych 30-letnich „Konstali”. W przyszłym roku flota będzie składać się z 75 "niskopodłogowców".
Dwa wyjątkowe Swingi
W tym roku na tory wyjechały dwa specjalne składy. Pierwszy z nich kursuje od wiosny i zyskał grafiki z symbolami NATO i JFTC, przypominając o 25. rocznicy wstąpienia Polski do obronnego sojuszu. Drugi natomiast wyjechał jesienią i ozdobiony jest symbolami Fordonu, co ma związek z 600-leciem nadania praw miejskich obecnej dzielnicy Bydgoszczy.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich (prace budowlane na pl. Wolności i pl. Praw Kobiet),
- Budowa torowiska na Szwederowo (uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej),
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim (uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej),
- Modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego (przed przetargiem na projekt).
Nowe Swingi w liczbach:
• Żywotność pojazdu - do 35 lat
• Prędkość maksymalna - do 80 km/h
• Niska podłoga - 100 %
• Liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
• Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Raport z prowadzonych prac
Zakończyły się już prace przy rozbiórce torowiska i sieci trakcyjnej na odcinku od ronda Toruńskiego do końca zakresu, znajdującego się mniej więcej na wysokości ul. Spokojnej.
Obecnie trwają prace związane z wykonaniem fundamentów pod słupy trakcyjne, a także z rozbieraniem warstw konstrukcyjnych i układaniem nowych w torowisku. Ponadto prowadzone są roboty związane z wykonaniem przejścia przez torowisko, aby jak najszybciej przywrócić możliwość ruchu pieszych na zamkniętym przejściu przy przebudowywanych peronach tramwajowych.
Nadal obowiązują zmiany w organizacji ruchu:
- zawężenia na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty jest jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych,
- zawężony został również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego.
Zmiany dotyczą także komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia robót, prace prowadzone są równocześnie na obu torach, przez co ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej został całkowicie wstrzymany. 𝐓𝐫𝐚𝐦𝐰𝐚𝐣𝐞 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐢 𝐧𝐫 𝟒, 𝟔 𝐢 𝟖 zostały tymczasowo skierowane przez nowy most Kazimierza Wielkiego.
Wykonawcą jest firma Trakcja S.A., która podpisała umowę na początku roku, a której zadaniem jest kompleksowa modernizacja torowiska oraz towarzyszącej infrastruktury drogowej pieszo-rowerowej na ul. Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli „Stomil”. Łączna wartość inwestycji, realizowanej w trybie zaprojektuj i wybuduj, to ponad 131 mln zł. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku.
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.
Kolejne ulice zyskują twardą nawierzchnię
Kończą się już prace związane z utwardzaniem ulic Kilowej, Krańcowej, Kolibrowej, Młynarskiej oraz Iglastej. Wykonawcy dokonują ostatnich poprawek. Planowo roboty mają się zakończyć do końca listopada br.
Ulice gruntowe utwardzamy płytami ażurowymi oraz kostką eko. Ten ostatni materiał pozwala przenosić większe obciążenia ruchu. Materiał wybierany jest więc na podstawie obciążenia ruchem danej ulicy i uwarunkowaniem pod względem odprowadzania wody opadowej. Co ważne, przebudowa ulic gruntowych nie opiera się wyłącznie na utwardzaniu szerokości jezdni, ale często obejmuje również utwardzanie poboczy, na których organizowane są miejsca postojowe oraz zjazdy do posesji. Łącznie na Program Utwardzania Ulic Gruntowych w tym roku zostały przeznaczone około 23 mln zł. Poza tym wykorzystujemy też pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
W realizacji całego przedsięwzięcia oprócz Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO, przedsięwzięcia realizowane we współpracy z prywatnymi inwestorami, przebudowa ulic w ramach dużych zadań inwestycyjnych. W tym roku twardą nawierzchnię zyskały ulice Kętrzyńska, Piaski (na odcinku od ul. Szamarzewskiego do posesji przy ul. Piaski 8), Wodna, Indycza (na odcinku od ul. Kruszyńskiej do ul. Ptasiej), Gołębia (na odcinku od ul. Żwirki i Wigury do posesji nr 103), Mewia, Sępia (na odcinku od ul. Kolbego do utwardzonego odcinka z płyt betonowych), Masztowa, Pokładowa, Czorsztyńska,Orzechowa (na odcinku od ul. Nakielskiej do ul. Mahoniowej), Wieśniacza, Pogodna, Kogucia i Syrokomli.
Inwestycje w trakcie w ramach BBO: Saska (na odcinku od ul. Góralskiej do ul. Warneńczyka), Spółdzielcza (łącznik ul. Pionierów z ul. Spółdzielczą), Piaśnicka (trwa procedura przetargowa), Gersona (realizacja w 2025).
Ulice zaplanowane do utwardzania płytami ażurowymi lub eko-kostką w 2025 r.:
- Prądy,
- Akacjowa,
- Owocowa,
- Spławikowa,
- Opalowa,
- Złota,
- Gniewkowska,
- Tuwima,
- Ostrygowa.
Mamy także podpisane umowy w formule "zaprojektuj i zbuduj" na utwardzanie ulic Gościeradzkiej, Bortnowskiego oraz Gradowej. Zabezpieczyliśmy również środki na zlecenie prac przy Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej oraz Podleśnej.