Kolejne ulice zyskują twardą nawierzchnię
Kończą się już prace związane z utwardzaniem ulic Kilowej, Krańcowej, Kolibrowej, Młynarskiej oraz Iglastej. Wykonawcy dokonują ostatnich poprawek. Planowo roboty mają się zakończyć do końca listopada br.
Ulice gruntowe utwardzamy płytami ażurowymi oraz kostką eko. Ten ostatni materiał pozwala przenosić większe obciążenia ruchu. Materiał wybierany jest więc na podstawie obciążenia ruchem danej ulicy i uwarunkowaniem pod względem odprowadzania wody opadowej. Co ważne, przebudowa ulic gruntowych nie opiera się wyłącznie na utwardzaniu szerokości jezdni, ale często obejmuje również utwardzanie poboczy, na których organizowane są miejsca postojowe oraz zjazdy do posesji. Łącznie na Program Utwardzania Ulic Gruntowych w tym roku zostały przeznaczone około 23 mln zł. Poza tym wykorzystujemy też pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
W realizacji całego przedsięwzięcia oprócz Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO, przedsięwzięcia realizowane we współpracy z prywatnymi inwestorami, przebudowa ulic w ramach dużych zadań inwestycyjnych. W tym roku twardą nawierzchnię zyskały ulice Kętrzyńska, Piaski (na odcinku od ul. Szamarzewskiego do posesji przy ul. Piaski 8), Wodna, Indycza (na odcinku od ul. Kruszyńskiej do ul. Ptasiej), Gołębia (na odcinku od ul. Żwirki i Wigury do posesji nr 103), Mewia, Sępia (na odcinku od ul. Kolbego do utwardzonego odcinka z płyt betonowych), Masztowa, Pokładowa, Czorsztyńska,Orzechowa (na odcinku od ul. Nakielskiej do ul. Mahoniowej), Wieśniacza, Pogodna, Kogucia i Syrokomli.
Inwestycje w trakcie w ramach BBO: Saska (na odcinku od ul. Góralskiej do ul. Warneńczyka), Spółdzielcza (łącznik ul. Pionierów z ul. Spółdzielczą), Piaśnicka (trwa procedura przetargowa), Gersona (realizacja w 2025).
Ulice zaplanowane do utwardzania płytami ażurowymi lub eko-kostką w 2025 r.:
- Prądy,
- Akacjowa,
- Owocowa,
- Spławikowa,
- Opalowa,
- Złota,
- Gniewkowska,
- Tuwima,
- Ostrygowa.
Mamy także podpisane umowy w formule "zaprojektuj i zbuduj" na utwardzanie ulic Gościeradzkiej, Bortnowskiego oraz Gradowej. Zabezpieczyliśmy również środki na zlecenie prac przy Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej oraz Podleśnej.
Zmiany w organizacji ruchu na moście Bernardyńskim. Trwa II etap prac
Zakładamy, że wszystkie prace związane z naprawą (wykonaniem zastępczego przegubu) zakończymy planowo tj. do 15 grudnia br.
Nowe schody połączą ulicę Ku Młynom i nabrzeże Wenecji Bydgoskiej
We wtorek (19.11.2024) rozpoczęły się prace przy montażu schodów prowadzących z ul. Ku Młynom na nabrzeże Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy wzdłuż Młynówki. Powstanie także chodnik, który połączy schody z obecnym bulwarem.
Inwestycja umożliwi sprawne przedostanie się na drugą stronę rzeki i tym samym skrócenie drogi do lokali gastronomicznych położonych naprzeciwko Wyspy Młyńskiej.
Wykonawcą jest firma BETPOL. S.A. w ramach zadania „Przebudowa ulic w obszarze Starego Rynku wraz z przebudową Rybiego Rynku w Bydgoszczy”. Planowy termin zakończenia prac to 15 grudnia br. Prace budowlane nie powinny być uciążliwe dla mieszkańców.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny po kolejnym sezonie. Z systemu skorzystało ponad siedem tysięcy cyklistów
W październiku dobiegł końca kolejny sezon funkcjonowania Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Od marca do października 2024 roku rowery wypożyczono 29 623 razy, a w systemie zapisanych było 7333 użytkowników.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny w 2024 roku funkcjonował jako „system pomostowy”, który polegał na kontynuacji rozwiązań z lat 2018 – 2023 i bazował na stacjach oraz jednośladach.
Do dyspozycji użytkowników przeznaczonych było 380 rowerów miejskich oraz 9 sponsorskich. Z systemu można było korzystać przez 8 miesięcy (1 marca – 31 października). Wypożyczalnie czynne były przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia, a pierwsze 30 minut korzystania z roweru odbywało się bezpłatnie. To właśnie ta opcja stanowiła około 81% ogólnej liczby wypożyczeń.
Sporo osób skorzystało też z taryf turystycznych: prawie 1500 wypożyczeń dokonanych zostało w dwunastogodzinnej taryfie turystycznej, a 95 wynajmów odbyło się w dwudziestoczterogodzinnej.
W minionym sezonie system tworzyły 62 samoobsługowe wypożyczalnie rowerów, z których:
- 53 stacje były własnością miasta – powierzone operatorowi,
- 3 stacje były sponsorskie – właścicielami były podmioty zewnętrzne: Ikea – przy
ul. Skandynawskiej, Galeria Pomorska – przy ul. Fordońskiej i Bydgoszcz Business Park – przy ul. Toruńskiej,
- 6 stacji było sponsorskich, a ich właścicielem był operator systemu – firma BikeU Sp. z o.o. (Rondo Maczka, ul. Nad Torem / Karolewska, ul. Modrzewiowa / Sułkowskiego, Rondo Toruńskie, ul. Grunwaldzka / Filtrowa i ul. Inowrocławska / Bielicka.
Stacją, która cieszyła się największą popularnością jest ta zlokalizowana przy Dworcu PKP. W sezonie 2024 dokonano na niej ponad 1,3 tys. wypożyczeń i ponad 1,2 tys. zwrotów rowerów. Na drugim miejscu uplasowała się stacja Wojska Polskiego / Lecha Kaczyńskiego. Łącznie wypożyczono tam rowery ponad 1,2 tys. razy. Trzecią najpopularniejszą stacją jest ta znajdująca się przy ul. Szubińskiej / Żwirki i Wigury, na której wypożyczono rowery ponad 1,1 tys. razy.
Użytkownicy wybierali zarówno przejazdy na dłuższych dystansach, jak i pomiędzy stacjami zlokalizowanymi w bezpośrednim sąsiedztwie W sezonie 2024 najpopularniejszą trasą była Solskiego / Ugory - Dworzec PKP. Na kolejnych miejscach uplasowały się Rondo Jagiellonów - Wojska Polskiego / Lecha Kaczyńskiego, Szubińska / Połtyna - Dworzec PKP, Myślęcinek - Gdańska / Stadion i Plac Teatralny – Rondo Grunwaldzkie.
Średnia liczba wypożyczeń BRA w ciągu tygodnia wyniosła 120. Najwięcej wypożyczeń realizowanych było w niedziele (143). Z zestawienia wynika, że najpopularniejsze godziny wypożyczeń w dniach powszednich to od 14.00 do 20.00. Rower BRA cieszył się największą popularnością w maju (5475) i czerwcu (4 695), najmniejszą w październiku (1 177).