Walczymy razem o tytuł rowerowej stolicy !
W Bydgoszczy ruszył oficjalny trening do zmagań o tytuł Rowerowej Stolicy Polski 2022. Przez dwa miesiące w aplikacji Aktywne Miasta można kręcić kilometry i sprawdzić swoją formę. Tytuł najbardziej rowerowego miasta w Polsce znów jest do wzięcia !
By na dwóch kółkach kręciło się wygodniej wprowadzamy wiele nowych rozwiązań postulowanych przez rowerzystów.
Trening miast to tylko rozgrzewka, która potrwa do 21 maja. W ubiegłym roku 17 tysięcy rowerzystów przejechało ponad 2 miliony kilometrów.
Z roku na rok zainteresowanie tą formą wypoczynku i sportu jest coraz większe
Ważna staje się więc nie tylko rozbudowa infrastruktury rowerowej w mieście, ale też rozwój kolejnych udogodnień dla jednośladów.
Ma być nie tylko przyjemnie, ale i bezpiecznie.
Drogi rowerowe, specjalne kontrapasy, rynny czy rower aglomeracyjny - to tylko niektóre z udogodnień, przygotowanych dla miłośników dwóch kółek.
Na terenie Bydgoszczy mamy ponad 120 km dróg rowerowych.
Obecnie powstaje ciąg pieszo-rowerowy w ciągu ulicy Fordońskiej, na Smukalskiej i wiadukcie w ciągu ul. Wojska Polskiego
Ogłosiliśmy też przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej oraz budowę dalszego odcinka w kierunku mostu fordońskiego.
Od 1 marca funkcjonuje Bydgoski Rower Aglomeracyjny.
Bydgoszczanie i turyści mają do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można wypożyczyć w 56 stacjach.
Pierwsze 20 minut przejazdu jest bezpłatne.
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego umieszczone zostały na terenie miasta stacje naprawy rowerów. Powstaje też wiele nowych miejsc do parkowania jednośladów.
Na jednokierunkowych ulicach osiedlowych rozwijamy kontraruch rowerowy. Wprowadzamy też kontrapasy rowerowe.
O różnicach pomiędzy nimi więcej pisaliśmy TUTAJ
Doświetlamy nie tylko kolejne przejścia dla pieszych ale też przejazdy rowerowe. Nowe oświetlenie pojawiło się już w ponad 70 miejscach Bydgoszczy. Prace przy kolejnych będą realizowane jeszcze w tym roku.
Dostosowaliśmy kładkę pieszo-rowerową nad Al. Jana Pawła II do potrzeb rowerzystów. Na obiekcie dodaliśmy specjalne odbojnice, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy.
W innym przypadku zahaczenie kierownicą o szczeble balustrady, mogłoby się skończyć groźnym w skutkach upadkiem.
To już trzeci obiekt, który stał się bardziej przyjazny dla rowerzystów.
Na Alejach Ossolińskich po przebudowie wprowadzone zostały udogodnienia dla rowerzystów.
Powstał wydzielony pas ruchu dla jednośladów, a parkujące samochody zostały sprowadzone z chodników na jezdnię.
Wjazd na pasy rowerowe został też zabezpieczony wyspami a dla rowerzystów skręcających w lewo w ul. Kopernika utworzone zostały śluzy rowerowe.
Wraz z rozbudową ul. Kujawskiej wprowadziliśmy kolejne udogodnienie w formie rynny dla rowerzystów.
Ułatwia ona wprowadzenie rowerów pod strome schody prowadzące z Kujawskiej w kierunku parku Wolności.
Schody są wyposażone w rynnę umożliwiającą podprowadzanie rowerów.
Podobne rozwiązania zdały egzamin również na innych konstrukcjach inżynierskich.
Rynny wprowadziliśmy między innymi na stosunkowo wąskich schodach wiaduktu kolejowego na Okolu nad ul. Grunwaldzką.
Rynna ułatwia też prowadzenie roweru przez kładkę nad Kanałem Bydgoskim na wysokości ul. Janowieckiej.
Zmiany w organizacji ruchu na Wyspie Młyńskiej.
Zrewitalizowana wyspa stała się od ubiegłego roku strefą przyjazną przede wszystkim dla pieszych, turystów i rowerzystów, którzy coraz chętniej spędzają tam czas.
Od ubiegłego roku na Rynku można również wypożyczyć rowery cargo.
Bydgoscy rowerzyści na przejściach z sygnalizacją mogą też korzystać ze specjalnych podpórek.
Zamontowaliśmy je już na Osiedlu Leśnym. Będą one standardem przy nowych inwestycjach.
Planujemy postawić kolejne przy okazji budowy nowych mostów na Brdzie oraz związanej z nią modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej i Perłowej.
Nadal aktywnie współpracujemy i planujemy dalsze działania inwestycyjne na terenie miasta w porozumieniu z Zespołem do spraw polityki rowerowej.
Uporządkujemy ruch i parkowanie w centrum miasta. Ruszyły prace projektowe
Głównym celem tego zadania będzie opracowanie zmian w Strefie Płatnego Parkowania (SPP). Uporządkowane mają zostać istniejące miejsca parkingowe oraz wyznaczone zostaną nowe. Przeanalizowany zostanie też ruch na ulicach pod kątem ewentualnego wprowadzenia ulic jednokierunkowych, łącznie z infrastrukturą rowerową.
Zgodnie z ubiegłoroczną decyzją Rady Miasta w Bydgoszczy zmieni się granica Strefy Płatnego Parkowania.
Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie.
To okazja, którą wykorzystamy do wprowadzenia wielu oczekiwanych rozwiązań, związanych przede wszystkim z uporządkowaniem zasad parkowania na ulicach.
Podpisaliśmy umowę z firmą DPJ System na opracowanie nowej organizacji ruchu dla Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy.
Koszt tego zadania to 230 tysięcy złotych.
Rozpoczęły się już prace projektowe.
W połowie roku będziemy dysponować już gotowym opracowaniem.
Dużo zmiennych do sprawdzenia
Wykonawca będzie musiał zinwentaryzować istniejące miejsca postojowe oraz te które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadzi też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych wraz z propozycją ewentualnych zmian przebudowy sygnalizacji świetlnej oraz możliwości wprowadzenia rozwiązań rowerowych (kontrapas, kontraruch rowerowy) w SPP.
Wykonawca przeanalizuje obszar płatnego parkowania w Bydgoszczy pod kątem uspokojenia ruchu w tym strefowych i ograniczenia prędkości.
Nie zapomnimy też o chodnikach i miejscach postojowych dla osób z niepełnosprawnościami.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
Przeanalizowana ma zostać również lokalizacja nowych parkometrów, które mają zostać zainstalowane na ulicach miasta.
Dokumentacja zostanie uzgodniona z Plastykiem miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy
Dalsze zmiany w SPP
Zakończenie przedmiotowych prac projektowych pozwoli w dalszym etapie wprowadzić zmiany na bydgoskich ulicach oraz ogłosić przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Nowe urządzenia pozwolą między innymi na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To natomiast pozwali w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Wzmocnienie linii autobusowych do Gminy Osielsko i Dobrcz.
Od 1 kwietnia wzmocnione zostaną linie autobusowe 93, 94, 95.
W porozumieniu z gminami Osielsko i Dobrcz wypracowaliśmy optymalne rozwiązania.
Zmiany polegać będą na zwiększeniu liczby kursów oraz na poprowadzeniu wszystkich kursów linii 94 przez Maksymilianowo.
Zmiany wprowadzane są na podstawie przeprowadzanych corocznie pomiarów potoków pasażerskich z uwzględnieniem zgłaszanych przez gminy potrzeb przewozowych.
Od kwietnia zwiększona zostanie więc liczba kursów w dni powszednie na linii nr 93, 94 , 95. Dodatkowo dla linii nr 98 zwiększona zostanie liczba kursów do Bożenkowa. Uruchomiony zostanie też dodatkowy przystanek pn. Żołędowo/Klonowa.
W związku z powyższymi zmianami, dotacja gminy Osielsko w roku 2022 na pokrycie kosztów komunikacji międzygminnej wzrośnie o ok. 450 tys zł, a gminy Dobrcz o ok. 15 tys zł.
Duże zainteresowanie podmiejskimi liniami
Przypominamy, że już sześć gmin ościennych (obok Białych Błot, Osielska, Dobrcza, Nowej Wsi Wielkiej, Dąbrowa Chełmińska), zawarło z Miastem Bydgoszcz porozumienie o wspólnej organizacji transportu publicznego.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu. Pierwsza linia podmiejska została uruchomiona w 2006 roku i obsługiwała Lipniki oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów. Dziś każdego dnia z linii podmiejskich korzysta już prawie 8000 osób.
Miasto bardziej przyjazne dla pieszych
Wkrótce zakończenie rewitalizacji Rynku w Fordonie. Będzie to kolejny estetyczne miejsce dedykowane przede wszystkim pieszym.
W ostatnich latach coraz więcej ulic i placów przekształcamy w deptaki, gdzie preferowany jest ruch pieszych i rowerzystów. W Śródmieściu mamy już 2,5 kilometra takich ulic.
Zmiany ułatwia budowa systemu parkingów.
W ostatnich latach gruntowną przebudowę przeszły między inny ulice na Starym Mieście. Część z nich o łącznej długości 1,4 km całkowicie wyłączono z ruchu samochodowego.
To między innymi ulice
• Mostowa (część południowa) – 8om
• Jatki – 70m
• Kręta – 50m
• Ku Młynom- 30m
• Mennica – 300m
• Tamka -250m
• Długa (część środkowa) – 100 m
• Jan Kazimierza (od strony Starego Rynku) -40m
• Batorego (od strony Starego Rynku) – 40 m
• Niedźwiedzia – 70m
• T. Magdzińskiego (od strony Starego Rynku)- 80m
• Jezdnie wokół Starego Rynku – 250m
• Stary Port (przy ul. Mostowej) – 40m
Obecnie kończy się rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie. Ten plac również będzie służył przede wszystkim pieszym. Obecnie prowadzone są ostatnie prace brukarskie oraz przy elementach małej architektury. Ich zakończenie planowane jest jeszcze wiosną.
Na wielu bydgoskich ulicach dopuszczony został ruch pojazdów, ale w coraz bardziej ograniczonej formie.
Wprowadzamy strefy zamieszkania, elementy małej architektury, ograniczamy liczbę miejsc parkingowych.
Takie rozwiązanie funkcjonuje już na ulicach o łącznej długości prawie 2 km.
To m.in. ulice:
• Jezuicka - 150 m
• Farnej -100m
• Przyrzecze – 220m
• Batorego – 30m
• Długa (od strony Wełnianego oraz Zbożowego Rynku) -450 m
• Dworcowej (od Gdańskiej do Matejki) – 200m
• Gdańska (od placu Teatralnego do Dworcowej) – 670 m
Na kilku innych reprezentacyjnych ulicach zachowany został ruch pojazdów, ale wygospodarowaliśmy więcej miejsca dla pieszych. Takie zmiany wprowadziliśmy między innymi na ul. Cieszkowskiego. W trakcie prac na al. Ossolińskich powstał elegancki trakt spacerowy pomiędzy bazyliką i placem J. Weyssenhoffa. Bydgoski Budżet Obywatelski pomógł natomiast w budowie pierwszego parkletu u zbiegu ulic Powstańców Wlkp. i J. Niemcewicza.
Trwają przygotowania do rewitalizacji kolejnych ulic, placów u bulwarów, które mają również stać się atrakcyjną przestrzenią dla pieszych:
• plac Wolności https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/7068-plac-wolnosci-elegancja-w-kazdym-detalu
• Rybi Rynek https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/7101-rybi-rynek-pracujemy-nad-projektem
• plac Kościeleckich https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/6946-rewitalizacja-plac-koscieleckich-uzyskano-pozwolenie-na-budowe
• bulwary nad Brdą
Dzięki tym inwestycjom Bydgoszcz dołącza do miast, które stają się coraz bardziej przyjazne dla pieszych.
To również ważny element wzmacniający turystyczny potencjał miasta.
Wprowadzanie zmian ułatwia budowa parkingów na obrzeżach centrum m.in. przy ul. Grudziądzkiej, Kujawskiej, Gdańskiej i przy węźle zachodnim.