Bydgoski tramwaj z klocków LEGO
Mateusz Wawrowski buduje z najpopularniejszych klocków świata modele tramwajów. Wśród kilkunastu wersji z całej Polski, znalazł się również skład Konstal w bydgoskich barwach. Projekt został zgłoszony do konkursu Lego Ideas i jeśli zyska poparcie fanów, to może trafić do sprzedaży na całym świecie.
Pasjonat LEGO Mateusz Wawrowski, który budowaniem z klocków zajmuje się od 24 lat, zgłosił do konkursu stworzone przez siebie tramwaje 105Na. W swojej kolekcji ma składy z różnych polskich miast, w tym z Bydgoszczy. W sumie cały projekt obejmuje 14 modeli, A wśród nich Konstal 105 Na+ 105NaD, który został wykonany w na wzór tych, które widzimy na bydgoskich ulicach. Każdy zaprojektowany został w skali 1:35, co po przeliczeniu skali daje ponad 75 centymetrów długości.
Czy bydgoski Konstal z klocków LEGO zostanie oficjalnym zestawem?
Projekt tramwaju został zgłoszony do konkursu Lego Ideas i jeśli zyska poparcie fanów klocków, to może trafić do sprzedaży na całym świecie. Lego Ideas to inicjatywa duńskiego producenta, która pozwala fanom klocków na stworzenie własnych zestawów. Projekt musi uzyskać 10 tysięcy głosów, by miał szasnę zostać oficjalnym zestawem, który kupimy w sklepie.
fot: Mateusz Wawrowski
Prace przy ul. Kruszwickiej - w toku
Postępuje budowa dróg rowerowych wzdłuż ulicy Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego. Na całym realizowanym odcinku prowadzone są prace ziemne, brukarskie, energetyczne. Trwa też układanie nawierzchni na przyszłych ścieżkach rowerowych. Na Placu Poznańskim na czas robót, została wyłączona sygnalizacja świetlna. Prace postępują zgodnie z planem. Ich zakończenie planowane jest w wakacje.
W tym tygodniu wykonawca będzie kontynuował dalsze roboty na ul. Stromej, Szubińskiej i ul. Poznańskiej. Od środy 29 kwietnia rozpoczną się między innymi prace związane z budową ścieżki rowerowej i chodnika na wysokości centrum handlowego. Ruch pieszych na tym odcinku będzie odbywał się wyznaczonymi ciągami. Zostanie też tymczasowo przesunięty przystanek autobusowy znajdujący się na wysokości głównego wejścia do centrum handlowego.
Nowe miejsce dla pasażerów będzie zlokalizowane bliżej ronda Poznańskiego tj. za wyjazdem z parkingu podziemnego. Pomimo wielu prowadzonych prac, ruch w tej części miasta odbywa się płynnie.
Przypominamy, że w ramach realizowanego zadania powstaje infrastruktura dla ruchu rowerowego obejmująca całą ulicę Kruszwicką oraz rondo Poznańskie wraz z wlotami ul. Poznańskiej, Grudziądzkiej, Stromej i Szubińskiej z wyprowadzeniem szlaków pieszych i rowerowych. Przy ul. Kruszwickiej drogi rowerowe powstają po obu stronach jezdni. Rowerzyści będą mogli korzystać też z tunelu łączącego plac Poznański z ulicą Dolina oraz z jezdni parkingowej (zakończenie ul. Kordeckiego).
Drogi rowerowe powstają też wokół placu Poznańskiego. By ułatwić rowerzystom dojazd do najniżej położonej części placu powstaje też odcinek trasy rowerowej po północnej stronie ul. Poznańskiej (do przejścia na wysokości ul. Chwytowo). Takie rozwiązanie to między innymi wynik konsultacji z mieszkańcami. W ramach inwestycji powstają też nowe zatoki autobusowe na wylocie z ronda w ulice Szubińską i Stromą.
Ponadto w zadaniu przewiduje się przebudowę: oświetlenia ulicznego, urządzeń energetycznych i teletechnicznych, sygnalizacji świetlnej i urządzeń systemu ITS , sieci wodociągowej oraz rozbudowę kanalizacji deszczowej. Prace prowadzone są zgodnie z planem i zakończą się w wakacje.
Kolejne ulice planowane do przebudowy
W oparciu o drugą edycję wieloletniego programu budowy ulic, przygotowane zostaną koncepcje niezbędne do zaprojektowania i budowy kolejnych 16 ulic na bydgoskich osiedlach. Ulice oprócz twardej nawierzchni będą wyposażane m.in. w nowe odwodnienie i oświetlenie.
Wszystkie rozwiązania skonsultujemy z mieszkańcami. Trwa postępowanie przetargowe na dokumentacje.
Projekty koncepcyjne powstaną dla następujących ulic:
• Krynicka, (Opławiec)
• Przyłubska, (Łęgnowo Wieś)
• Kudowska, (Opławiec)
• Rajdowa, (Opławiec)
• Wejherowska, (Miedzyń)
• Gradowa, (Czyżkówko)
• Wycieczkowa, (Opławiec)
• Odrzańska, (Brdyujście)
• Platynowa, (Osowa Góra)
• Bortnowskiego, (Stary Fordon)
• Podhalańska, (Szwederowo)
• Gościeradzka, (Piaski)
• Sowia, (Osowa Góra)
• Pszczelna, (Miedzyń)
• Kogucia, (Osowa Góra)
• Strusia, (Osowa Góra)
Ulice dla których powstanie dokumentacja wytypowano w oparciu o kryteria „Wieloletniego programu utwardzenia ulic gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy" przyjętego przez Radę Miasta. Nowy pakiet zadań do realizacji został wybrany na podstawie takich parametrów jak:
• gęstość zaludnienia
• ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
• wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Oprócz koncepcji (programu funkcjonalno-użytkowego) zadaniem projektantów będzie też przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami oraz wniesienie uwag do dokumentacji. Poza tym na tym etapie inwestycji uzyskane zostaną niezbędne decyzje środowiskowe. Kolejnym krokiem będzie zlecenie prac projektowo-budowlanych.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta na realizację programu w latach 2016-22 zabezpieczono 131 mln zł. Co roku na budowę ulic osiedlowych gwarantowanych jest nie mniej niż 17 mln zł. Środki, których nie można wykorzystać w danym roku przechodzą na następny. Do tej pory dzięki programowi utwardzonych zostało 15 odcinków ulic. W budowie jest ulica Botaniczna na Miedzyniu. Rozpoczęły się prace na ul. Kaplicznej, o czym informowaliśmy TUTAJ.
Przypominamy, że drogi osiedlowe powstają również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski, Inicjatywy lokalne – Program 25/75, pilotażowy program z wykorzystaniem płyt ażurowych oraz przy realizacji dużych inwestycji drogowych.
Na Grunwaldzkiej po 2 jezdniach
Od 24 kwietnia wprowadzony został ruch na obu jezdniach ul. Grunwaldzkiej od ul. Filtrowej do Flisackiej. Tym samym ruch odbywa się już po 2 jezdniach na całej długości przebudowywanej ul. Grunwaldzkiej. Kontynuowane są jeszcze roboty przy chodnikach, ścieżkach rowerowych i drogach dojazdowych. Prace na odcinku dobiegają końca.
Przypominamy, że od 20 marca udostępnione zostały kierowcom obie jezdnie ulicy Grunwaldzkiej od granicy miasta do ul. Kolbego. Na tym odcinku powstały nowe bezpieczniejsze skrzyżowania, chodniki i drogi rowerowe. Sygnalizacja świetlna poprawia bezpieczeństwo pieszych. Na tym odicnku kierowcy mogą też korzystać z ulicy Skośnej. Skrzyżowanie wyposażone zostało w sygnalizację świetlną.
Dzięki obecnie zrealizowanym pracom od ul. Filtrowej do Flisackiej, ruch może odbywać się już po dwóch jezdniach na całym odcinku ul. Grunwaldzkiej. Większość prac będzie prowadzonych już poza pasem jezdni. Kontynuowane będą roboty przy ścieżkach rowerowych i chodnikach oraz drogach dojazdowych. Realizowane będą też dalsze nasadzeniu krzewów i prace porządkowe na przyległym terenie.
Zakończenie wszystkich robót na ul. Grunwaldzkiej planowane jest do czerwca bieżącego roku. W wakacje zamierzamy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie, które umożliwi rozliczenie całego zadania.
Inwestycja realizowana jest z wykorzystaniem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do Węzła Zachodniego pojadą buspasem, a rowerzyści skorzystają z bezpiecznej drogi rowerowej.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
• Koszt inwestycji – ok. 90 mln zł
• Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
• Długość buspasa – 2,95 km
• Długość dróg rowerowych – 4,95 km
Warto również przypomnieć, że na ul. Kolbego powstanie buspas. Teren budowy został już przekazany wykonawcy. Docelowo nowy buspas połączy się z pasem dla autobusów, który powstał w ramach rozbudowy ul. Grunwaldzkiej. Dodatkowy pas dla autobusów wraz z rozbudowanym skrzyżowaniem sprawią, że mieszkańcy Osowej Góry zdecydowanie szybciej dojadą do centrum.
Równocześnie na przedłużeniu ulicy Grunwaldzkiej poza granicą miasta, trwa budowa ronda turbinowego, które połączy ulicę z węzłem Bydgoszcz Zachód na trasie ekspresowej S5.