Wiadukty na ulicy T. Wulffa do przebudowy
Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie trzech wiaduktów na ulicy T. Wulffa, biegnących nad torami kolejowymi. W ostatnich latach na przejętych ulicach na terenie dawnych zakładów chemicznych zleciliśmy szereg innych prac.
Ulica T. Wulffa, od skrzyżowania z ul. E. Petersona/A. Krzywca do ul. C. Eberharda, mierzy 750 metrów i umożliwia dojazd m.in. do zakładów mieszczących się po obu stronach magistrali węglowej. Ponadto trzy znajdujące się na niej wiadukty przeprowadzają ruch drogowy i pieszy nad dwiema bocznicami do zakładów przemysłowych oraz elektrociepłowni. Ulica, po przejęciu jej przez miasto w poprzedniej dekadzie, stała się popularnym skrótem pomiędzy osiedlami Kapuściska i Łęgnowo.
W tym tygodniu ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie gruntownej przebudowy ulicy T. Wulffa. Inwestycja obejmie m.in. wybudowanie trzech w pełni funkcjonalnych wiaduktów wraz z nową, szeroką na 7 metrów jezdnią, ciągu pieszo-rowerowego, a także przejścia dla pieszych. Nowa infrastruktura skomunikowana będzie z przystankami komunikacji publicznej. Planowo prace projektowe powinny się zakończyć w 2026 roku.
Trochę historii
Ulica T. Wulffa wcześniej nosiła nazwę Zacharewicza. Trzy znajdujące się na niej wiadukty drogowe powstały w 1977 roku, a wybudowało je bydgoskie przedsiębiorstwo budowlane „Przemysłówka” na podstawie projektu gdańskiego Biura Projektów Kolejowych. Nowa infrastruktura zastąpiła inną drogę o podobnym przebiegu. Jej pozostałości, w tym wyłączony z użytkowania wiadukt nad koleją, wciąż można odnaleźć w okolicy. Inwestorem i zarządcą tych obiektów były ówczesne Zakłady Chemiczne Organika-Zachem.
Pod koniec 2015 roku miasto zakupiło od syndyka Zachemu niemal 9 km dróg, w których skład wchodziła m.in. ul. T. Wulffa. Już wówczas zwróciliśmy uwagę na zły stan techniczny obiektów. Wiadukty znajdowały się pod obserwacją i w związku z pogłębiającą się degradacją podjęto decyzję o ich przebudowie. Dla bezpieczeństwa wprowadziliśmy ograniczenia prędkości i tonażu oraz wygrodziliśmy część jezdni barierami.
Warto wiedzieć
W ostatnich latach sukcesywnie poprawiamy stan techniczny przejętych dróg. Wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu drogowego poprawiające bezpieczeństwo, regularnie przeprowadzamy także kontrole i prowadzimy prace utrzymaniowe. Przebudowaliśmy ul. Wojska Polskiego od Chemicznej do Petersona oraz ul. M. Dziatkiewicza do ronda przy ul. B. Raczkowskiego. W porozumieniu z inwestorami zewnętrznymi zmodernizowane zostały również krótsze odcinki innych ulic. Na obszar dawnych zakładów chemicznych wprowadziliśmy też transport publiczny.
Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Raport numer 6
Rozpoczęły się zaawansowane prace przy kolejnym etapie modernizacji torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Na wysokości zajezdni trwa demontaż torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej oraz sygnalizacji świetlnej. Dzięki tej ważnej inwestycji tabor niskopodłogowy będzie mógł kursować do Łęgnowa.
Na odcinku ul. Toruńskiej od al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej zostanie przebudowane torowisko tramwajowe łącznie z siecią trakcyjną, trzema wjazdami do zajezdni tramwajowej oraz układem drogowym. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Z myślą o osobach słabowidzących na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe. Po południowej stronie ul. Toruńskiej, na opisanym powyżej odcinku, powstanie droga rowerowa oraz chodnik. Remont przejdzie także część jezdni.
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Koszt modernizacji całości torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Na realizację inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 w kwocie prawie 36 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Obecnie wykonawca realizuje prace przy:
- demontażu torowiska tramwajowego,
- demontażu sieci trakcyjnej oraz sygnalizacji świetlej,
- wykopach pod kanalizację deszczową.
Zmiany w organizacji ruchu
W związku z kolejnym etapem prac tymczasowo wyłączone z ruchu zostało torowisko na ulicy Toruńskiej na odcinku od zajezdni tramwajowej do Łęgnowa. Wprowadzone zostały czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
- linia nr 6 od przystanku Toruńska / Filmowa zostanie skierowana trasą czasowo zmienioną ulicami Toruńską, Kazimierza Wielkiego, Fordońską do pętli Wyścigowa;
- uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza za tramwaj linii numer 6 w relacji rondo Toruńskie – Toruńska – Kazimierza Wielkiego – Nowotoruńska – Kielecka – Toruńska – Hutnicza – Łęgnowo;
- linie nocne numer 31N oraz 36N zostaną skierowane na trasy czasowo zmienione. Szczegóły dostępne są TUTAJ.
Zamknięta jest też część jezdni ulicy Toruńskiej od wjazdu do zajezdni do wysokości posesji przy ulicy Toruńskiej 280 (stacja benzynowa). Zaplanowano objazd ulicami Kazimierza Wielkiego, Nowotoruńską i Kielecką.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej to nie jedyne duże zadanie związane z tym środkiem transportu, które zrealizujemy w najbliższych latach. Oprócz tego na różnych etapach realizacji są:
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Ulica W. Bortnowskiego gotowa
Zakończyła się budowa ul. W. Bortnowskiego w Starym Fordonie na odcinku od ul. Wyzwolenia do Dorodnej. Jezdnię utwardziliśmy betonową kostką i wyposażyliśmy w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Wcześniej powstała nowa kanalizacja deszczowa. W tym roku na budowę ulic miasto zabezpieczyło ponad 32 mln zł.
Ulica zabudowana jest szeregowcami oraz nowymi blokami wzniesionymi między innymi przez Bydgoskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Nowa pieszojezdnia utwardzona została betonową kostką. Powstały zjazdy oraz dojścia do posesji. Po stronie północnej i południowej ulicy Bortnowskiego tam, gdzie pozwalały na to warunki techniczne i uzbrojenie terenu, pobocza ustabilizowano ekokratami, dzięki czemu powstały dodatkowe miejsca postojowe. Obecnie są wyłączone z użytkowania, by mogła się ukorzenić trawa. W rejonie skrzyżowań wprowadzona będzie zieleń. Dla podniesienia bezpieczeństwa skrzyżowania z ulicami Powstańców Styczniowych oraz ulicą Dorodną wyniesiono. Ulica zyskała w ostatnich dniach nowe oznakowanie poziome. Trwają procedury odbiorowe.
Dzięki inwestycji poprawiły się warunki ruchu drogowego oraz poziom bezpieczeństwa, zarówno kierujących pojazdami jak i niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wszystkie rozwiązania konsultowaliśmy na etapie prac nad koncepcją z mieszkańcami. Za prace projektowe i budowlane odpowiadała firma Brukop. Inwestycja kosztowała 2,5 mln zł. Zadanie jest częścią miejskiego wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Prace budowlane trwają też między innymi na ulicach Złotej i Ostrygowej na Osowej Górze, Opalowej w Brdyujściu, Palisandrowej i Akacjowej na Miedzyniu, Gościeradzkiej na Piaskach oraz Piastowej w Starym Fordonie, a niedługo rozpoczną się między innymi na ul. Tuwima na Jarach. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Prawie czterdzieści kilometrów nowych dróg dla rowerów
Trwają prace nad kolejnymi trasami dla rowerów. Powstają one na ulicach J. Sułkowskiego, Toruńskiej oraz Fordońskiej. Na etapie projektowania i kompletowania niezbędnej dokumentacji są natomiast drogi dla jednośladów między innymi na ulicach Pod Skarpą, E. Petersona, Wojska Polskiego oraz ciągu Krasińskiego - Markwarta - Sieńki - Moniuszki - Skłodowskiej - Łęczyckiej.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” powstaje obecnie prawie 11 kilometrów rowerowych dróg. Około 3,4 km liczyć będzie trasa, wybudowana w ramach modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej. Czekamy na decyzje ZRID dla liczącej 1,4 km drogi, biegnącej ulicami Wyzwolenia i Sudeckiej na odcinku od granicy miasta do ul. Peplińskiej oraz ulicy Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej wraz z budową kładki nad torami kolejowymi (0,8 km). Trwają również prace budowlane na ulicy J. Sułkowskiego. Na odcinku od ul. Modrzewiowej do ul. Kamiennej powstaje trasa o długości około 2,5 kilometrów. Trwa też przetarg na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. B. Orlińskiego. Kolejny etap będzie dotyczył odcinka Kromera - Galla Anonima - Tatrzańska - Sudecka.
Jednocześnie na etapie przygotowania są odcinki rowerowych tras na ulicach E. Petersona (od ul. E. Smolińskiego), Pod Skarpą, św. M. Kolbego, Wyzwolenia na odcinku od ul. Sudeckiej do granicy miasta, Wojska Polskiego na odcinku od ul. Szpitalnej do ul. Chemicznej, Nakielskiej (ul. Lisia - ul. Słoneczna), Kieleckiej (od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej) oraz w ciągu ulic Krasińskiego - Markwarta - Sieńki - Moniuszki - Skłodowskiej - Łęczyckiej.
Drogi dla rowerów zostały także uwzględnione w planowanych inwestycjach, takich jak m.in. trasa tramwajowa na Szwederowie, przebudowa ronda Jagiellonów, mostu Pomorskiego, rozbudowa Węzła Wschodniego oraz I etapu trasy W-Z. Oznacza to, że łączna długość infrastruktury rowerowej w przygotowaniu wynosi prawie 40 kilometrów.
Warto wiedzieć
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Smukalskiej na odcinku od ul. Błądzimskiej do Rajskiej, Jeździeckiej od ulicy Podkowa do Hipicznej oraz od ulicy J. Słowackiego w Osielsku do Gdańskiej, Promenada oraz bulwarów Brdy na odcinku od mostu Bernardyńskiego do ul. Uroczej. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej.
Przejazdny dla rowerów powstaną również w obszarze skrzyżowania Jagiellońska - Focha - Gdańska. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta. Więcej o tej inwestycji można przeczytać TUTAJ.