Bydgoski Budżet Obywatelski – znamy wyniki
Bydgoszczanie wybrali nowe projekty w 9 edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
16 mln zł pozwoli zrealizować co najmniej 54 zadania osiedlowe, 21 projektów społecznych i 2 inwestycje ponadosiedlowe, które zyskały najwięcej głosów.
Są wśród nich m.in. dalsza rewitalizacja Parku nad Starym Kanałem, budowa kolejnych dróg rowerowych i nowych miejsc rekreacji.
Około 20 zadań dotyczy też inwestycji drogowych, które realizować będzie ZDMiKP.
Na wszystkie projekty łącznie oddano prawie 50 tysięcy głosów.
W tym roku na realizację zwycięskich projektów zabezpieczonych zostało 16,1 mln zł, podobnie jak w poprzedniej edycji. Pomysły tradycyjnie zgłaszali mieszkańcy – łącznie oddano na nie prawie 50 tysięcy głosów, w tym ponad 17368 na projekty osiedlowe, 15517 na ponadosiedlowe i 16155 na małe projekty społeczne. Z powodu pandemii głosowanie było możliwe tylko elektronicznie.
Dzięki głosom Mieszkańców zorganizowanych zostanie wiele ciekawych wydarzeń: koncertów, potańcówek, zajęć sportowych, warsztatów i pokazów. Bardzo dużo głosów zdobyły też zadania związane z tworzeniem nowych miejsc do rekreacji oraz nowej zieleni (np. parków, skwerów, placów zabaw, miejsc do ćwiczeń) oraz wyposażeniem ulic w dodatkową infrastrukturę (np., nowe chodnik, oświetlenie, nawierzchnie).
Dzięki oddanym głosom utwardzonych lub wyremontowanych zostanie wiele odcinków ulic. Powstaną nowe drogi rowerowe. Rozbudowane zostanie oświetlenie i dostawione nowe wiaty przystankowe.
W ramach małych projetków społecznych zorganizowany zostanie zlot zabytkowych autobusów oraz bezpłatne przejazdy zabytkowymi autobusami po Bydgoszczy.
Warto wiedzieć
Głosowanie na projekty Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego odbywało się w dniach 1-30 grudnia 2021 roku w formie elektronicznej. Mieszkańcy Bydgoszczy mogli głosować na projekty zatwierdzone przez Zespół ds. weryfikacji projektów zgłoszonych w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy mogli oddać głos w formie elektronicznej, za pomocą specjalnej aplikacji lub za pośrednictwem dedykowanej infolinii. Głos można było oddać także podczas dyżurów w centrach handlowych. W bieżącej edycji oddano łącznie 49040 głosów ważnych za pomocą elektronicznej karty do głosowania. Głosów nieważnych było 726.
Szczegóły przeprowadzonego głosowania oraz lista wszystkich zadań, na które oddano głosy - znajduje się TUTAJ
Rowerowe inwestycje w 2022 roku
Przygotowujemy się do zlecenia prac przy budowie kolejnych dróg rowerowych w mieście.
Wszystkie nowe trasy powstają w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi. Konsultujemy również kolejność zadań.
Na rowerowe inwestycje w bieżącym roku zabezpieczonych zostało ponad 30 mln złotych.
W ubiegłym roku w Bydgoszczy powstało prawie 5 kilometrów dróg rowerowych.
Dzięki rozbudowie ul. Kujawskiej udało się spiąć szereg istniejących już dróg rowerowych i zapewnić bezpieczny przejazd prze rondo Kujawskie. Według ekspertów było to wcześniej jedno najniebezpieczniejszych miejsc dla osób korzystających z jednośladów.
Rowerowa droga powstała również wzdłuż ul. Kolbego.
Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg.
Zaawansowane prace budowlane
W budowie znajduje się kolejnych blisko 8 kilometrów tras rowerowych, między innymi:
• ul Smukalska - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej – długość 2,8 km
• ul. Jeździecka – długość 2,3 km
• ul. Zalew – prace budowlane, długość ok. 0,3 km
• ul. Promenada – prace budowlane , długość 0,2 km
• wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego (północny) prace budowlane, długość 0,1 km
• ul. Fordońska od Kaplicznej do Inflanckiej, trwa remont, długość 1,3 km
• ul. Kazimierza Wielkiego – prace budowlane, długość, 0,6 km
Uruchomimy nowe zadania
W bieżącym roku zlecone zostaną kolejne zadania związane budową dróg rowerowych na odcinkach o łącznej długości prawie 5 kilometrów.
Tylko w tym roku pochłoną one około 8 mln zł.
Po konsultacjach ze środowiskami rowerowymi przygotowujemy się do budowy tras wzdłuż następujących ulic:
• ul. Magnuszewska – budowa brakującego odcinka przy ul. Bohaterów Kragujewca, długość ok. 0,2 km – przygotowanie do zlecenia prac
• ul. Krasińskiego / Markwarta /Sieńki / Moniuszki/ Skłodowskiej/Łęczyckiej– długość ok. 4,5 km, zakończenie aktualizacji koncepcji oraz zlecenie zadania w systemie projektuj i zbuduj
W budżecie na ten rok zabezpieczamy też środki na projektowanie kolejnych tras wzdłuż:
• ul. Fordońskiej - II etap związany z zaprojektowaniem i budową odcinków przy skrzyżowaniach i kładki nad torami
• ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna),
• ul. J. Sułkowskiego (Kamienna – Modrzewiowa),
• ul. Glinki (Dąbrowa – BPPT),
• ul. Kieleckiej (Nowotoruńska – Toruńska),
• ul. Sudeckiej / Wyzwolenia / Pelplińskiej
Przyznane dofinansowanie europejskie pozwoli zlecić prace na kolejnym 300-metrowym odcinku bulwaru nad Brdą.
Podstawowym celem rewitalizacji odcinka pomiędzy mostem Bernardyńskim i ul. Uroczą jest budowa bezpiecznej drogi rowerowej.
Na ten cel Miasto zabezpieczyło prawie 6 mln zł.
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Szereg zadań w 2022 roku realizowanych będzie dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
Na drogi rowerowe wydanych ma zostać prawie 7 mln zł.
Zgodnie z wyborem bydgoszczan zlecimy budowę tras rowerowych:
• w Jarze Czynu Społecznego, długość 0,5 km
• wzdłuż ul. gen. W. Andersa od wiaduktu drogowego (okolice Sielskiej) do Kasztelańskiej, długość 0,4 km – przygotowania do przetargu
• Wielkiej Pętli Fordonu- odcinki od Doliny Śmierci do Wału Wiślanego – przygotowania do przetargu na pierwszy odcinek od Doliny Śmierci do ul. M. Rataja o długości ok. 1,5 km, kompletowana jest dokumentacja dla kolejnych odcinków
• Wzdłuż Kanału Bydgoskiego z Parku nad Kanałem w kierunku ul. Kruszyńskiej, długość 1,4 km, przygotowania do przetargu
Wkrótce ta lista zostanie rozszerzona o zwycięskie inwestycje z nowej edycji BBO.
Rower BRA – otwarcie ofert w przetargu.
Poznaliśmy firmę zainteresowaną obsługą Bydgoskie Roweru Aglomeracyjnego w 2022 roku.
W tym sezonie podobnie jak w roku ubiegłym, ma obowiązywać system pomostowy.
Oznacza to, że umowa zostałaby podpisana na jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
W październiku 2021 roku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcieliśmy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
1 grudnia ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który miałby obsługiwać rower miejski w sezonie 2022.
W przetargu ofertę przedłożyła tylko firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy.
To wykonawca który obsługiwał rowery BRA w poprzednim sezonie.
Zaproponowana kwota za wykonanie usługi to : ponad 1 mln 446 tys. zł. Zamierzaliśmy przeznaczyć na sifnansowanie tego zadania ponad 1,5 mln zł
Teraz oferta zostanie dokładnie sprawdzona i po jej pozytywnej weryfikacji, będzie można podpisać umowę z wykonawcą.
Nowe sezon będzie mógł się rozpocząć za niespełna dwa miesiące.
W tym roku podobnie jak w poprzednim obowiązywać będzie w Bydgoszczy system pomostowy.
Oznacza to, że umowy zostałaby podpisana na jeden sezon a usługa miałaby zostać oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Rower BRA - podsumowanie sezonu 2021
W ubiegłym roku Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach. Średni czas wypożyczenia roweru na dzień to 24 minuty.
Łączna liczba wypożyczeni rowerów w sezonie wyniosła ponad 58 tysięcy.
W systemie zarejestrowanych było prawie 6000 użytkowników.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która również wtedy jako jedyna zgłosiła się w przetargu.
W ubiegłym roku analizę funkcjonowania systemu BRA przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Podjęto decyzję o kontynuacji systemu pomostowego również w sezonie 2022 roku.
W tym roku doświetlimy kolejne przejścia dla pieszych
Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 70 punktach Bydgoszczy. Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Jest to szczególnie ważne w okresie jesiennym i zimowym.
Dotychczasowe działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg.
W tym roku doświetlimy więc kolejnych 20 przejść.
Zadanie ma być realizowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Prace planujemy rozpocząć w połowie bieżącego roku.
Doświetlenie przejść w 2022 roku :
1 ul. Nakielska – Chłodna
2 ul. Skłodowskiej-Curie – Sportowa
3 ul. Magnuszewska (przy ul. Bohaterów Kragujewca)
4 ul. Bronikowskiego / Kanał Bydgoski
5 ul. Twardzickiego - ul. Witosa
6 ul. Kujawska przy ul. M. Konopnickiej
7 ul. Łęczycka - ul. Boczna
8 ul. Skłodowskiej-Curie /ul. Kijowska
9 ul. Twardzickiego / Kleina / Albrychta
10 ul. Twardzickiego / Bołtucia (część zachodnia) / Fiedlera
11 ul. Twardzickiego / Bołtucia (część wschodnia)
12 ul. Powstańców Warszawy / Szpital Wojskowy (wjazd wschodni)
13 ul. Pelplińska – Derdowskiego
14 ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 16
15 ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 29, po zachodniej stronie przystanku autobusowego Twardzickiego / Przybory
16 Ul. Pelplińska - pętla Tatrzańskie
17 ul. Wyzwolenia na wysokości posesji 116 (przy ul. Tuchołkowej)
18 ul. Nowotoruńska / ul. Objazdowa
19 ul. Wyzwolenia/ul. Derdowskiego
20 ul. Wyzwolenia/ul. Podgórze
Co ważne będą też prowadzone dalsze analizy dotyczące doświetlenia kolejnych przejść dla pieszych. Nie wykluczamy więc w tym roku doświetlić jeszcze dodatkowych kilku punktów w mieście.
Jeżeli zadanie zostanie wykonanie, będziemy mieli już doświetlonych blisko 100 przejść dla pieszych.
O postępach prac informować będziemy na bieżąco.
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Dodatkowe doświetlenie przejść zostało zainicjowane w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.