Mini rondo poprawia bezpieczeństwo na Górzyskowie
Nawet niewielkie skrzyżowania z ruchem okrężnym znacznie poprawiają bezpieczeństwo na osiedlowych ulicach. Kolejne takie rozwiązanie wprowadziliśmy na połączeniu ulic Leszczyńskiego i Czackiego. Pierwsze minironada powstały w Bydgoszczy już kilkanaście lat temu na osiedlach Piaski oraz Osowa Góra.
Nowe mini rondo oznacza, że ul. Leszczyńskiego nie będzie posiadać już pierwszeństwa. Niewielka wyspa centralna z prefabrykowanych elementów wymusi na kierowcach redukcję prędkości. W ocenie ekspertów z Zespołu do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy to dobre rozwiązanie na uspokojenie ruchu w tej części Bydgoszczy.
Mini ronda od kilkudziesięciu lat stosowane są w różnych krajach Europy jako skuteczny środek poprawy i uspokojenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Polsce mini ronda są również coraz częściej można spotkać na drogach publicznych.
W Bydgoszczy pierwsze skrzyżowania z mini rondami powstały kilkanaście lat temu i dobrze zdają egzamin. Pomogły uspokoić ruch między innym na ulicy Tuńczykowej na Osowej Górze oraz ulicach Zbrachlińskiej i Błądzimskiej na Piaskach. Zbudowano je od razu wraz z nowymi jezdniami. Na tych osiedlach mają formę lekko wyniesionych zabruków.
Na skrzyżowaniu ulic S. Leszczyńskiego i T. Czackiego wysepka wykonana jest z prefabrykowanych i atestowanych elementów.
Mini ronda zmniejszają liczbę punktów kolizji, powodują zmniejszenie prędkości pojazdów, nie są utrudnieniem dla pojazdów ciężarowych i pojazdów komunikacji publicznej oraz wpływają na poprawę przepustowości, zmniejszając czas oczekiwania na wlocie podporządkowanym.
Na ważnych skrzyżowaniach budowane są natomiast większe wyspy centralne o średnicy od kilku do nawet kilkunastu metrów.
W ostatnich latach w Bydgoszczy powstało 8 skrzyżowań z ruchem okrężnym m.in. na połączeniu ulic:
• Stawowej i Broniewskiego
• Gdańskiej i Rekreacyjnej
• Modrzewiowej i Sułkowskiego
• Glinki Magnuszewskiej
• Ujejskiego i Karpackiej
• Chemicznej i Wojska Polskiego
• Nakielskiej i Łochowskiej
• Inowrocłwskiej i Bielickiej
Próbne obciążenia na Moście Uniwersyteckim
Naprawa uszkodzonych elementów mocowań mostu została już zakończona. Wykonane zostały również roboty przy ponownym napięciu want.
21 stycznia przeprowadzone zostały próbne obciążenia obiektu. Kontynuowane są też badania laboratoryjne wybranych elementów konstrukcji.
Po osiągnięciu satysfakcjonujących wyników, udostępnimy obiekt do ruchu.
Wszystkie węzły obiektu, zostały już naprawione.
Spawanie, które było konieczne do zamocowania dodatkowych blach wzmacniających w węzłach mocujących - wykonano.
Zainstalowane zostały czujniki nowego monitoringu.
Ponowny naciąg want - wykonano.
Harmonogram prac na moście w styczniu 2022 roku:
- ponowny naciąg want – do 17 stycznia 2022
- montaż i uruchomienie monitoringu na obiekcie – do 20 stycznia
- wykonanie próbnych obciążeń obiektu – 21 stycznia
Pozytywne wyniki obciążeń próbnych pozwolą udostępnić most jeszcze w styczniu.
Niezależnie od prac na moście, kontynuowane będą jeszcze laboratoryjne badania zmęczeniowe liny stalowej pobranej z jednej z want mostu.
Chcemy mieć pewność, że awaria nie wpłynęła na trwałość całego obiektu.
Badania zmęczeniowe są realizowane na Politechnice Bydgoskiej.
Podchodząc kompleksowo do prowadzonej naprawy obiektu, zleciliśmy również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań na wypadek np. wypadku komunikacyjnego, pożaru pojazdu w bezpośredniej bliskości wanty.
Niezależnie od prowadzonych prac naprawczych i badań mostu, korzystając z pełnej dostępności konstrukcji, wykonujemy też kilka innych prac remontowych.
Po oddaniu mostu do ruchu, Wykonawca będzie prowadził prace porządkowe pod obiektem, a w sprzyjających warunkach pogodowych wykona powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want.
Przygotowania do wymiany tramwajowego taboru
Intensywnie przygotowujemy się do kolejnego etapu wymiany tramwajowego taboru. Trwają prace nad umową ramową, która pozwoli kupować nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy wraz z pozyskiwaniem zewnętrznych funduszy. Rządowe cięcia w finansowaniu samorządów praktycznie uzależniły tego typu zadania od uzyskania dofinansowania. Planowana jest wymiana wszystkich 46 tramwajów typu „Konstal".
Bydgoszcz w ostatnich latach dzięki zrównoważonemu budżetowi zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską. Dalsza wymiana taboru została ograniczona ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów. Ich skutkiem jest ograniczenie nadwyżki inwestycyjnej z 300 do niespełna 20 mln zł. Pozwala to praktycznie realizować wyłącznie zadania, na które miasto pozyska wysokie dofinansowanie zewnętrzne.
- W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Staraliśmy się również o zakup kolejnych tramwajów z rządowego „Polskiego ładu". Niestety ten wniosek został odrzucony, chociaż spełniał wszystkie kryteria. Mimo wszystko dalej przygotowujemy się do kompleksowej wymiany taboru. Ubiegamy się o następne centralne środki. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Niestety w ramach Krajowego Planu Odbudowy Rząd nie pozwolił na zakupy tramwajowych w formie dotacji. Tylko w formie pożyczek – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Zakup usprawni umowa ramowa. Pracuje nad nią zespół specjalistów z ZDMiKP oraz MZK. Pozwoli ona wyłonić dostawcę lub dostawców taboru łącznie aż 46 tramwajów (11 krótkich i 35 długich). Natomiast zakupy będą realizowane w transzach, uzależnionych od pozyskiwanego dofinansowania. Eksperci w pierwszej kolejności określą parametry nowych pojazdów, wymagania techniczne oraz terminy pierwszej dostawy (wykorzystania dodatkowych środków unijnych w kwocie 25 mln zł, na 3 lub 4 pojazdy).
Warto wiedzieć
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na . Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na). Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom. Pojazdy rozpędzają się do około 55 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
Nowoczesne technologie w komunikacji wyparły Infokioski
Nowinki technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów.
Coraz rzadziej korzystamy też z infokiosków zamontowanych na bydgoskich ulicach.
Wszystkie urządzenia tego typu zostały właśnie wyłączone.
Technologiczna rewolucja
W ostatnich latach wprowadziliśmy w Bydgoszczy kilka wygodnych i nowoczesnych form płatności zarówno za bilety jednorazowe jak i okresowe. Można je zakupić z wykorzystaniem karty płatniczej, przez internet lub za pomocą aplikacji w telefonie.
Innowacje technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają wiele dotychczasowych rozwiązań.
Sprzedaż biletów przez urządzenia stacjonarne znacznie spadła.
W infokioskach zamontowanych na bydgoskich ulicach, można było zakupić wyłącznie bilet jednorazowy i czasowy, a urządzenia nie posiadały możliwości płatności „kartą".
Dodatkowo wysoki koszt ich utrzymania i serwisu, oraz ograniczona dostępność części serwisowych, zaczęła przewyższać dochody ze sprzedaży biletów przez ten kanał dystrybucji.
Wiele urządzeń funkcjonujących w naszym mieście od blisko 7 lat, wymaga już wymiany.
Infokioski nie są już dostosowane to współczesnych rozwiązań.
Wszystkie urządzenia tego typu zostały wyłączone a niebawem rozpocznie się ich demontaż z bydgoskich ulic.
Nadal można oczywiście zakupić bilet papierowy lub okresowy w kilkunastu biletomatach. Możliwa jest tam zarówno płatnośc kartą jak i gotówką.
Pasażerów zachęcamy jednak do korzystania z nowych kanałów zakupu biletów za przejazd komunikacją miejską.
Do tego celu można wykorzystać kartę płatniczą lub aplikacje w telefonie.
W ubiegłym roku za bilet jednorazowy aplikacją zapłaciło już ponad 3 mln osób.
Zakup biletów miesięcznych z wykorzystaniem nowych technologii również cieszy się coraz większa popularnością. Już co piąty bilet miesięczny kupowany jest za pomocą internetu lub w aplikacji.
Nowoczesne kanały dystrybucji w Bydgoszczy wychodzące naprzeciw trendom w zakresie zachowań pasażerów
Płatności zbliżeniowe kartami płatniczymi w pojazdach bez drukowania biletu.
Open Payment System to system poboru opłat za przejazdy w komunikacji miejskiej z wykorzystaniem technologii płatności zbliżeniowej. W pojazdach komunikacji miejskiej na terminalach pokładowych można wnosić opłaty za bilety jednorazowe i czasowe przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej. Dodatkowo na urządzeniach jest możliwość sprawdzenia stanu Bydgoskiej Karty Miejskiej, oraz zakodowanie na niej biletu okresowego nabytego przez Internet.
Open Payment System to uproszczenie procesu zakupu uprawnienia do przejazdu komunikacją miejską. Działanie rozwiązania ogranicza się do dwóch kroków – wyboru odpowiedniego biletu na dotykowym ekranie, a następnie zbliżenia karty płatniczej do czytnika, które równoznaczne jest z nabyciem i skasowaniem biletu, a tym samym uzyskaniem uprawnienia do przejazdu.
Internetowy system sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej, których identyfikatorem jest bankowa karta zbliżeniowa
Pasażerowie mają możliwości korzystania z biletu elektronicznego polegające na zakupie online, poprzez portal pasażera, biletów okresowych, dla których identyfikatorem potwierdzającym uprawnienie do przejazdu są zbliżeniowe karty płatnicze. Wystarczy założyć konto na stronie Bydgoskiej Karty Miejskiej i powiązać je ze swoją kartą płatniczą, zakupić wybrany dla siebie bilet okresowy i swobodnie korzystać z komunikacji miejskiej. Zbliżeniowa karta płatnicza stanowi potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego. Zakupiony bilet jest aktywny od momentu sfinalizowania transakcji za pośrednictwem portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej bez potrzeby korzystania z automatu stacjonarnego czy wizyty w biurze obsługi klienta lub innym punkcie, gdzie możemy doładować kartę miejską. Istotą tego rozwiązania jest umożliwienie pasażerom zakupu biletów okresowych przez internet bez konieczności jego kodowania na jakimkolwiek nośniku. Identyfikatorem biletu okresowego są zbliżeniowe karty płatnicze. Co istotne, rozwiązanie, w którym zbliżeniowa karta płatnicza jest identyfikatorem biletu okresowego to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Aplikacja mobilna
Aplikacja Mobilna jest dedykowaną miejską aplikacją mobilną na telefony komórkowe z systemem Android oraz IOS umożliwiającą zakup biletów jednorazowych, czasowych i okresowych, jak również okazanie biletów do kontroli w postaci kodu QR. Zakup biletu w Aplikacji Mobilnej jest prosty i intuicyjny. Aplikacja umożliwia zakup biletów z grupy biletów polecanych lub z pełnej oferty taryfowej. Płatność w aplikacji mobilnej jest realizowana w postaci wewnętrznej elektronicznej portmonetki lub obsługiwana przez zewnętrzne centrum autoryzacyjne, a ramach tych metod płatności są dostępne: płatność w ciężar karty płatniczej, portfel kartowy MasterPass, płatność z GPAY/Apple Pay, przelewy bankowe oraz BLIK. Aplikacja Mobilna wdrożona w ramach Systemu Bydgoskiej Karty Miejskiej funkcjonuje jako kanał sprzedaży powiązany ściśle z całym systemem biletowym, jednak bilet mobilny jest w tym rozwiązaniu przypisany wyłącznie do konta w aplikacji mobilnej i numeru telefonu komórkowego pasażera.