Cała Bydgoszcz w Twoim telefonie
W Bydgoszczy coraz więcej miejskich usług możesz opłacić swoim telefonem.
Nie potrzebujesz już kupować papierowych biletów na przejazd autobusem czy tramwajem.
Nie potrzebujesz też bilonu za opłacanie Strefy Płatnego Parkowania.
Wystarczy pobrać aplikację na telefon.
Przypominamy o "apkach" dzięki którym wszystkie opłaty stają się szybsze i znacznie prostsze.
Za bilet komunikacji miejskiej zapłacisz nie tylko kartą płatniczą ale też poprzez bezpłatną aplikację.
Mint mobile https://bydgoskakartamiejska.com.pl/pl/news/aid/3595
zbiletem https://zbiletem.pl/
Skycash https://www.skycash.com/bilety-komunikacji-miejskiej-w-telefonie/
Jakdojade https://www.jakdojade.pl
MPay www.mpay.pl
Parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) opłacisz poprzez aplikację:
AnyPark
Epark
SkyCash
Mpay
CityPark APP
Flowbird.
Korzystając z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego, warto mieć w telefonie zainstalowaną aplikację Freebike.
Dzięki niej założysz nowe konto i wypożyczysz rower
Aplikacja Dbamy o Bydgoszcz służy natomiast do zgłaszania miejskich usterek w mieście, ujętych w 9 kategoriach. Wśród nich są te związane z bezpieczeństwem i porządkiem, drogami, komunikacją miejską, uszkodzeniami, zielenią i środowiskiem, zwierzętami oraz odpadami.
Wszystkie (bezpłatne) aplikacje znajdziesz w sklepie Google Play oraz App store.
Już niebawem pojawi się też do pobrania aplikacja obsługująca bydgoski system Park & Ride.
Dobre tempo prac w Łęgnowie
Trwają intensywne prace przy budowie nowej pętli autobusowej w Łęgnowie.
Powstaje też nowy łącznik ul. Hutniczej z Nowotoruńską, dzięki któremu ciężarówki nie będą przejeżdżać tuż pod szkołą.
W ciągu miesiąca zakończone zostaną prace na nowym skrzyżowaniu ul. Hutniczej z Łęgnowską, które zyskało chodniki, rowerowe drogi i sygnalizację.
W oparciu o podpisaną w ubiegłym roku umowę inwestor stawiający w Łęgnowie centrum logistyczne opracował kompleksową dokumentację projektową poprawiającą dojazd do tej części miasta.
W I etapie rozpoczętym w ubiegłym roku, zewnętrzny inwestor zlecił na swój koszt budowę nowej drogi dojazdowej (ul. „Nowołęgnowskiej") przed centrum logistycznym (zadanie zakończone) oraz przebudowę części ulicy Hutniczej od Nowołęgnowskiej aż do budowy nowego łącznika z ul. Nowotoruńską.
Skrzyżowanie z ul. Łęgnowską zyskała nową geometrię, pasy ruchu, oświetlenie, chodniki, drogi rowerowe i sygnalizację świetlną.
W ciągu miesiąca planowany jest zakończenie robót.
Z początkiem marca podpisaliśmy natomiast umowę z wykonawcą kolejnego etapu przebudowy (m.in. budowa łącznika do Nowotoruńskiej, nowej pętli autobusowej dla linii 59, 73, 76, 85 i 36N oraz przebudowa fragmentu ul. Nowotoruńskiej).
Wartości zadania to około 14 mln zł.
Prace są już mocno zaawansowane.
Wykonawca przygotował już podbudowy na jezdniach nowej pętli oraz ustawił krawężniki. Trwają pierwsze prace brukarskie.
Ważną częścią zadania jest również budowa nowych, oświetlonych dróg rowerowych, chodników i przejść dla pieszych co poprawi bezpieczeństwo pieszych.
Przy budowie łącznika prowadzone są roboty ziemne oraz przebudowa infrastruktury podziemnej w tym budowa kanalizacji deszczowej.
Wszystkie roboty drogowe zakończą się wczesną jesienią.
Po odbiorach zostaną objęte 5-letnią gwarancją.
Zmiany układu drogowego w rejonie ulic Hutniczej, Chemicznej i Nowotoruńskiej przygotowane zostały w porozumieniu z firmami wznoszącymi nowe centrum logistyczne.
Prace na ul. Smukalskiej - na finiszu
Roboty na prawie 3 kilometrowym odcinku łączącym Smukałę i Piaski, dobiegają końca.
Od podstaw powstała solidna konstrukcja drogi, ścieżka rowerowa, chodniki oraz energooszczędne oświetlenie. Rozpoczęło się układanie ostatniej warstwy nawierzchni i prace porządkowe. Sadzone są również drzewa i krzewy.
Na prawie całym realizowanym odcinku ulicy Smukalskiej wykonana została jezdnia, chodniki i drogi rowerowe.
Uruchomione zostało energooszczędne oświetlenie
Z początkiem tygodnia ruszyły prace przy układaniu ostatniej tzw. ścieralnej warstwy nawierzchni na jezdni i drodze rowerowej.
Na realizowanym odcinku można spodziewać się zwężeń jezdni i ograniczeń prędkości. Prace potrwają do końca tygodnia.
Zmiany w komunikacji:
W związku z powyższymi pracami przy nawierzchni na pętli Smukała
- w piątek (14.04) oraz od poniedziałku do czwartku (17/20.04) planowane jest skrócenie wydłużonych kursów linii nr 54 do pętli Piaski oraz kursów linii 58 i 34N do przystanku Opławiec/Elektrownia (z przejazdem ulicami Sanatoryjna i Kudowska). W zatoce na ulicy Sanatoryjnej zostanie wystawiony tymczasowy końcowo-początkowy przystanek autobusowy.
W nowym pasie drogowym trwają nasadzenia 130 drzew i ponad 10 tysięcy krzewów.
Ulicę zdobić maja przede wszystkim dorodne egzemplarze brzóz i dębów szypułkowych.
Drzewa pojawiąsię przede wszystkim w okolicach parkingu przy ul. Błądzimskiej, pętli na Piaskach, skrzyżowania z ulicą Agrestową i pętlę w Smukale.
Krzewy pomogą między innymi zazielenić skarpy przyległe do nowej jezdni. Krzewy tawuły tworzyć będą kolorowe skupiska między innymi w rejonie pętli w Smukale.
Wykonawca ( Strabag) montuje też nowe wiaty przystankowe oraz prowadzi prace porządkowe na poboczach.
Niebawem rozstawione zostaną też stoliki i ławki na parkingu rowerowym, który został zlokalizowany w połowie przebudowanego odcinka.
Trwają jeszcze intensywne prace na wysokości pętli autobusowej przy ulicy Rajskiej. Prowadzone są prace brukarskie przy chodnikach i ścieżce rowerowej.
Wszystkie roboty, które kosztują ponad 25 milionów złotych, zakończą się jeszcze wiosną.
Przypomnijmy, inwestycja realizowana jest przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.
Budowa drogi rowerowej została dofinansowana ze środków unijnych.
[FILM] Dostępne i bezpieczne rondo Jagiellonów – czas na konsultacje
W wtorek (18 kwietnia) rozpoczną się konsultacje społeczne związane z planami przebudowy ronda Jagiellonów w celu umożliwienia dostępu do niego osób z niepełnosprawnościami. Projektant po wielu analizach i uzgodnieniach rekomenduje między innymi dobudowanie wind do wejść oraz wyznaczenie pasów rowerowych. Dokumentacja zakłada więcej zieleni a także odnowienie przestrzeni pod rondem.
Jak zmieni się rondo?
W ramach opracowanej koncepcji projektowej zakłada się wykonanie ośmiu wind, po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy, które zapewnią pełny dostęp do przejścia podziemnego osobom z niepełnosprawnościami.
Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania.
Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
Projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji, poza zadaszeniami na peronach tramwajowych, gdzie założono proste rozwiązania.
Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni.
Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów na ciągu wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Poprawi to bezpieczeństwo tej grupy uczestników ruchu.
Projektanci po uzgodnieniach i rozmowach z organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami miejskich wydziałów, już na wstępnym etapie znacznie rozszerzyli zakres opracowania. Umożliwi to na przykład połączenie nowej infrastruktury na rondzie ze zrealizowanymi lub trwającymi zadaniami wokół tego węzła komunikacyjnego, na przykład dowiązanie się do traktu spacerowego w kierunku bulwarów.
Czas na konsultacje
Głównym celem koncepcji przebudowy jest zapewnienie dostępu do komunikacyjnego węzła osobom z niepełnosprawnościami. Oprócz opinii ekspertów zależy nam na uwagach bydgoszczan.
Konsultacje społeczne odbędą się w dniach 18 kwietnia – 9 maja br. Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rondo.
W ramach konsultacji odbędzie się również spacer badawczy. Będzie to okazja do uzyskania dodatkowych informacji. Już teraz zapraszamy do wysyłania pytań na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne w trybie on-line.
O opinie poprosimy Radę Osiedla Bocianowo- Stare Miasto- Śródmieście oraz stowarzyszenia reprezentujące pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, osoby z niepełnosprawnościami a także seniorów.
Spotkanie on-line i spacer badawczy odbędą się na przełomie kwietnia i maja. O dokładnych terminach będziemy jeszcze informować.
Pomogą nam unijne fundusze
Zakończenie prac nad koncepcją planowane jest jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie zlecenie prac projektowych i uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Na prace budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 27 mln zł.
Warto wiedzieć
Rondo Jagiellonów w obecnym kształcie z przejściami podziemnymi powstało blisko 50 lat temu. Uroczyście otworzono je 22 lipca 1974 roku. Wówczas nosiło nazwę „XXX-lecia PRL-u". Skrzyżowanie z ruchem okrężnym na połączeniu ulic Jagiellońskiej, Bernardyńskiej i 3 Maja to jeden z największych węzłów komunikacyjnych w mieście – przez rondo przejeżdżają bowiem niemal wszystkie bydgoskie linie tramwajowe oraz kilka linii autobusowych. Największym mankamentem konstrukcji są bariery architektoniczne utrudniające poruszanie się między innymi osobom z niepełnosprawnościami.