Więcej autobusów na bydgoskich ulicach
Informujemy, że od poniedziałku (04.07.2022) planowane jest wzmocnienie (więcej autobusów) awaryjnej siatki połączeń, funkcjonującej w związku nielegalnym strajkiem części pracowników MZK.
W najbliższych dniach opublikowane zostaną nowe rozkłady jazdy na naszej stronie oraz będą one sukcesywnie umieszczane na przystankach w wersji papierowej.
Prosimy zwracać uwagę na daty ich obowiązywania.
Dodatkowo informujemy, że związku ze wzmocnieniem istniejących linii autobusowych dodatkowym taborem, od 04 lipca możliwość płacenia kartą za przejazd i zakup biletów u kierowców, będzie możliwy TYLKO w autobusach w barwach Bydgoszczy.
W pozostałych autobusach usługi te będą czasowo niedostępne.
Prosimy o ograniczanie zakupu biletów u kierowców oraz wcześniejsze zaopatrywanie się w bilety papierowe.
TYMCZASOWY SCHEMAT OBSŁUGI MIASTA - TUTAJ
ROZKŁADY JAZDY LINII TYMCZASOWYCH - TUTAJ
Awaryjny układ komunikacji został szczegółowo opisany w poniższym artykule:
https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/transport/7244-strajk-w-mzk-od-25-czerwca-zmiany-w-bydgoskiej-komunikacji
Nielegalny strajk w MZK - zmiany w bydgoskiej komunikacji
W związku ze strajkiem pracowników Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK) od soboty 25 czerwca 2022 roku wszystkie standardowo kursujące linie autobusowe i tramwajowe zostają zawieszone.
Od 25 czerwca wprowadzony zostaje awaryjny układ komunikacji dla całego miasta oparty o dostępne zasoby taborowe.
Na czas awaryjnej organizacji nie przewiduje się obsługi komunikacyjnej następujących rejonów:
- Myślęcinka i Podkowy,
- Portu Lotniczego;
- os. Zawisza,
- wszystkich linii międzygminnych;
- ul. Cmentarnej,
- ul. Kamiennej;
- osiedla Eskulapa.
Uruchomione zostaną tymczasowe linie autobusowej komunikacji zastępczej:
Þ linia Z-1: Rekinowa – Kolbego – Grunwaldzka – Rondo Grunwaldzkie – Focha – Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Rondo Fordońskie – Fordońska – Kaliskiego – Akademicka – Andersa – Łoskoń,
Þ linia Z-2: Błonie – Szubińska – Piękna – Solskiego – Rondo Kujawskie – Wojska Polskiego – Rondo Toruńskie – Rondo Fordońskie – Fordońska – Rejewskiego - Akademicka – Korfantego – Twardzickiego – Pelplińska – Tatrzańskie,
TRASA PRZEBIEGU Z-1 i Z-2
Þ linia Z-3: Las Gdański – Gdańska – Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Rondo Fordońskie – Rondo Toruńskie – Bełzy (powrót Bełzy, Spokojną, Toruńską) – Szpitalna – Glinki BFM,
TRASA PRZEBIEGU Z-3
Þ linia Z-4: Kapuściska – Wojska Polskiego – Rondo Kujawskie – Kujawska – Rondo Bernardyńskie – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Focha – Rondo Grunwaldzkie,
TRASA PRZEBIEGU Z-4
Þ linia Z-5: Błonie – Szubińska – Plac Poznański – Kruszwicka – Rondo Grunwaldzkie – Focha - Królowej Jadwigi – Mazowiecka – Pomorska – Śniadeckich – Gdańska – (powrót jak ul.: Świętojańska – Hetmańska – Warszawska – Dw. Główny – Dworcowa) – Mickiewicza – Pl. Weyssenhoffa – Powstańców Wielkopolskich – Gajowa – Głowackiego – Bałtycka – Fordońska – Bydgoska – Nad Wisłą
TRASA PRZEBIEGU Z-5
Þ linia Z-6: Bielawy (pętla) – Chodkiewicza – Gdańska – Rondo Jagiellonów – Bernardyńska – Rondo Bernardyńskie – Toruńska – Rondo Toruńskie – Toruńska – Stomil – Hutnicza – Łęgnowo,
TRASA PRZEBIEGU Z-6
Þ linia Z-7: Piaski – Smukalska – Saperów – Żeglarska - Dworzec PKP (powrót Z. Augusta-Pileckiego)– Śniadeckich (powrót: Pl. Weyssenhoffa – Mickiewicza – Świętojańska – Hetmańska) – 3 Maja – Rondo Jagiellonów,
TRASA PRZEBIEGU Z-7
Þ linia Z-8: Dworzec Główny – Królowej Jadwigi – Rondo Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Flisacka – Mińska – Kruszyńska – Podmiejska – Srebrna – Niklowa,
TRASA PRZEBIEGU Z-8
Þ linia Z-9: Rondo Jagiellonów – Rondo Bernardyńskie – Wały Jagiellońskie – Plac Poznański – Kruszwicka – Rondo Grunwaldzkie – Nakielska – Belma,
TRASA PRZEBIEGU Z-9
Þ linia Z-10: Wyścigowa - Fordońska – Sporna – Toruńska - Stomil – Toruńska – Plątnowska – Nowotoruńska – Spółdzielcza (powrót Świetlicowa) – Łęgnowo – Hutnicza – Nowotoruńska - Szczerby – Kapuściska,
Þ linia Z-11: Rondo Toruńskie – Toruńska – Nowotoruńska – Kielecka – Smoleńska – Objazdowa – Nowotoruńska – Hutnicza – Łęgnowo – teren byłego Zachemu (po trasie 59) - Kapuściska,
TRASA PRZEBIEGU Z-10 i Z-11
Þ linia Z-52 (po trasie linii nr 52): Błonie – Szubińska – Pl. Poznański – Wały Jagiellońskie – Rondo Bernardyńskie – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – 3 Maja – Markwarta – Al. Ossolińskich (powrót ul. Paderewskiego – Staszica) – Pl. Weyssenhoffa – Rondo Wielkopolskie – Ogińskiego – Sułkowskiego – Leśne,
TRASA PRZEBIEGU Z-52
Þ linia Z-58 (po trasie linii nr 58): Plac Kościeleckich – Rondo Bernardyńskie – Wały Jagiellońskie – Plac Poznański – Kruszwicka – Rondo Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Nad Torem – Siedlecka - Koronowska – Opławiec – Smukała,
TRASA PRZEBIEGU Z-58
Þ linia Z-64 (po trasie linii nr 64): Barwna – Władysława IV – Szubińska – Żwirki i Wigury – Inowrocławska – Brzozowa – Kujawska – Rondo Kujawskie – Kujawska – Rondo Bernardyńskie – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – 3 Maja – Markwarta (powrót Al. Ossolińskich – Pl. Weyssenhoffa – Paderewskiego – Staszica) – Rondo Ossolińskich – pl. Weysenhoffa – Powstańców Wlkp. - Wyszyńskiego – Skłodowskiej-Curie – Bałtycka - Fordońska - Przemysłowa,
TRASA PRZEBIEGU Z-64
Þ linia Z-68 (po trasie linii nr 68) w relacji: Leśne – Sułkowskiego – Ogińskiego – Powstańców Wielkopolskich – Wyszyńskiego – Rondo Fordońskie – Rondo Toruńskie – Ujejskiego (zjazd Zdobywców Wału Pomorskiego) – Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki – Exploseum.
TRASA PRZEBIEGU Z-68
Þ linia Z-74: Wyścigowa – Fordońska – IKEA - Łowicka – Witebska – Wyszogrodzka – Fordońska – Brzechwy – Skarżyńskiego – Pelplińska – Tatrzańskie.
TRASA PRZEBIEGU Z-74
TYMCZASOWY SCHEMAT OBSŁUGI MIASTA - TUTAJ
ROZKŁADY JAZDY LINII TYMCZASOWYCH na stronie głównej w zakładce ROZKŁADY JAZDY - TUTAJ
Prosimy na bieżąco śledzić komunikaty o dalszych zmianach.
UWAGA ! DZIŚ UTRUDNIENIA w komunikacji ze względu na nielegalny strajk w MZK
W piątek 24 czerwca 2022 roku autobusy i tramwaje obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) nie wyjechała na bydgoskie ulice.
Po mieście kursują tylko linie autobusowe obsługiwane przez drugiego operatora.
Bydgoszczanie zostali zakładnikami w nielegalnym strajku
Linie nr: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,52,54,57,59,60,61,64,65,68,71,74,77,79,80,81,82,83,84,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,ZaT i ZaT8 w dniu dzisiejszym (piątek 24.06) NIE WYJECHAŁY NA SWOJE TRASY !
BEZ ZMIAN funkcjonują tylko linie autobusowe obsługowane przez operatora Irex Trans tj. 51,53,55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
1. Pomiędzy kim jest spór.
Spór toczy się między załogą MZK a Zarządem Spółki i dotyczy wynagrodzeń. Miasto Bydgoszcz nie jest stroną tego sporu.
2. Czy płatności między MZK a ZDMiKP są regulowane na bieżąco.
Tak, Miasto Bydgoszcz reguluje płatności na rzecz MZK zgodnie z zawartymi umowami, w których są określone stawki jednostkowe za tzw. wozokilometr.
3. Czy zostało zawarte porozumienie między Zarządem Spółki, Miastem i Związkami Zawodowymi.
Tak, w ubiegłym roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Spółki, Związkami Zawodowymi a Miastem, w którym określono zasady ustalenia stawek jednostkowych od roku 2023. Warunki te są realizowane czego wyrazem jest prowadzona korespondencja między Miastem a Zarządem MZK.
4. Czy wymagania wobec MZK są wygórowane w stosunku do wymagań wobec Operatora wyłonionego w trybie przetargowym.
Nie, warunki umowne są analogiczne zarówno dla MZK jak i dla operatorów wyłonionych w trybie przetargowym.
5. Jakie jest wynagrodzenie MZK a jakie Operatorów wyłonionych w trybie przetargowym.
Obecnie stawka za 1 wozokilometr dla MZK wynosi 8,52 zł netto za autobus przegubowy i 7,65 zł netto za autobus krótki.
Firma Irex Trans otrzymuje 7,53 zł netto za autobus przegubowy i średnio 6,63 zł za autobus krótki.
Firma Mobilis złożyła ofertę na stawki 7,33 zł netto za autobus przegubowy i 6,25 zł netto za autobus krótki.
6. Dlaczego strajk jest nielegalny ?
• Zgodnie z ustawami krajowymi powinny być m.in. mediacje lub strajk ostrzegawczy. Nie można blokować firmy działającej na rzecz mieszkańców, bez dochowania procedur wynikających z prawa krajowego.
• Złamano porozumienie zawarte w 2021r. między związkami zawodowymi, spółką i miastem przy udziale zewnetrznego mediatora.
• ZDMiKP płaci wszystkie opłaty wobec MZK za świadczone usługi na czas. A sprawy wynagrodzeń nie są ustalane przez Miasto, a są wewnętrzną sprawą spółki MZK
• MZK realizuje usługę za stawki większe od podmiotu prywatnego, obsługującego wybrane linie autobusowe.
• Strajk jest niezgodny z przepisami prawa i jest uderzeniem przede wszystkim w mieszkańców.
Zgodnie z Ustawą o rozwiązaniu sporów zbiorowych ":
Art 7.1 Spór zbiorowy istnieje od dnia wystąpienia przez podmiot reprezentujący interesy pracownicze do pracodawcy z żądaniami w sprawach wskazanych w art 1, jeżeli pracodawca nie uwzględnił wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż 3 dni.
Art 8. Pracodawca podejmuje niezwłocznie rokowania w celu rozwiązania sporu w drodze porozumienia, zawiadamiając równocześnie o powstaniu sporu właściwego okręgowego inspektora pracy
Art 10. Jeżeli strona, która wszczęła spór podtrzymuje zgłoszone żądania, spór ten prowadzony jest przez strony z udziałem osoby dającej gwarancję bezstronności, zwanej dalej mediatorem.
Art 15. Nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu mediacyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej.
Art 20.3. Ogłoszenie strajku powinno nastąpić co najmniej na 5 dni przed jego rozpoczęciem
Pragniemy poinformować, że jako Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy nie zostaliśmy oficjalnie poinformowani o jakichkolwiek planach protestu ze strony pracowników MZK oraz problemami w zakresie realizacji umów przewozowych na terenie m. Bydgoszczy.
Wystąpiliśmy do Kierownictwa MZK o podjęcie niezbędnych działań w zakresie zapewnienie ciągłości utrzymania transportu publicznego na terenie Miasta w przypadku protestu ich pracowników.
Sprawy pracownicze wewnątrz Spółki MZK, są sprawami wewnętrznymi pomiędzy pracownikami, związkami zawodowymi a kadrą zarządzającą Spółką.
ZDMiKP nie jest stroną w jakimkolwiek sporze.
To wyłącznie sprawa wewnętrzna Miejskich Zakładów Komunikacyjnych Spółka z o.o.
Wszelkie płatności za usługi przewozowe na terenie Miasta na rzecz MZK jako naszego usługobiorcy są regulowane na bieżąco.
Zgodnie z obowiązującym prawem w tego rodzaju sytuacjach obowiązuje ustawa o sporach zbiorowych, w której stronami sporu są wyłącznie pracownicy i kierownictwo MZK.
Bydgoszczanie stali się dziś zakładnikami w nielegalnym strajku zorganizowanego przez cześć pracowników MZK.
O sytuacji komunikacyjnej w mieście, będziemy informować na bieżąco.
Ekokostka na ul. Nefrytowej
Zakończyła się budowa ul. Nefrytowej na Prądach. Ulicę utwardzono ekokostką. Stabilizuje ona nawierzchnię i ułatwia odprowadzenie wody.
To pierwsza ulica wybudowana przez mieszkańców Bydgoszczy we współpracy z Miastem z zastosowaniem tej technologii.
Przygotowywane są kolejne zadania w ramach inicjatyw lokalnych - Program „25/75".
Ulica Nefrytowa obsługuje kilkanaście posesji. Stanowi również dojazd do sąsiedniej ulicy Szmaragdowej.
Ulicę utwardzono tak zwaną ekokostką.
Ten rodzaj nawierzchni pozwala na tworzenie powierzchni biologicznie czynnych, co poprawia odwodnienie. Kostki wyposażone są w specjalne odstępniki, a powstałe przy układaniu wolne przestrzenie zasypywane są drobnym kruszywem.
Część dedykowaną pieszym wyłożono standardową kostką. Dodatkowo ulicę wyposażono w próg zwalniający i wyniesione skrzyżowanie ze Szmaragdową. Powstały zjazdy i dojścia na posesje. Utwardzono też 20 metrowy odcinek ul. Szmaragdowej.
Koszt zadania to ponad 490 tysięcy złotych. Nowa ulica została objęta 5-letnią gwarancją.
Inwestycja realizowana była dzięki inicjatywie bydgoszczan, którzy powołali stowarzyszenie. W ramach inicjatyw lokalnych - Program „25/75" zagwarantowało ono niezbędny wkład własny na poziomie 25 procent kosztów inwestycji. Resztę środków zabezpieczyło miasto Bydgoszcz.
W przygotowaniu jest kilka innych zadań.
Program „25/75" polega na współdziałaniu mieszkańców oraz miasta.
Stowarzyszenia bydgoszczan, którym uda się zebrać część środków na realizację inwestycji na poziomie 25 procent (z możliwością obniżenia, gdy wcześniej realizowane były inne wspólne zadania przy infrastrukturze wodno-kanalizacyjnej, przedmiotowo związanych z realizacją wnioskowanego zadania), mogą liczyć na realizację inwestycji w danym roku budżetowym. W ten sposób osiedlowe ulice, o niewielkim znaczeniu dla komunikacji mogą szybciej zyskać nowe nawierzchnie lub zostać wyposażone w dodatkową infrastrukturę np. chodniki i miejsca postojowe. We współpracy z mieszkańcami Bydgoszczy zrealizowanych zostało już ponad 60 zadań.
Zadzwoń lub napisz!
Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z Programu „25/75" zapraszamy do kontaktu z pracownikami Wieloosobowego stanowiska ds. Konsultacji i Inicjatyw Lokalnych:
• tel. 52 58 58 329, 52 58 58 721 lub 52 58 58 829
• mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej informacji o Programie „25/75" i realizowanych zadaniach znajduje się TUTAJ