Drogowe podsumowanie 2021 roku
Nowe torowisko, jezdnie i chodniki. Doświetlone przejścia, przebudowane ulice i nowe parkingi na osiedlach.
Remonty, rozbudowy i naprawy. Odebrane wyróżnienia i nagrody. Podróż komunikacją usprawniona za pomocą aplikacji.
W ciągu ostatnich miesięcy na bydgoskie drogi wydaliśmy ponad 140 milionów złotych.
- Mijający rok to kolejne zakończone duże inwestycje, które ułatwiły poruszanie się po Bydgoszczy i poprawiły bezpieczeństwo – mówi Wojciech NAlazek p.o. Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Wśród nich są rozbudowana ulica Kujawska, na której nie dochodzi do wypadków, wygodny buspas na Osowej Górze i ponad 20 doświetlonych przejść dla pieszych. Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetlenia, dróg rowerowych, przejść dla pieszych oraz montażem sygnalizacji świetlnych. Wprowadziliśmy kolejne nowoczesne rozwiązania wzmacniające komunikację publiczną: zakupy biletów przez aplikacje, usługę Google Transit. Po zakończeniu prac na Kujawskiej rozpoczęliśmy kolejną dużą inwestycję związaną z budową nowych mostów, które usprawnią komunikację pomiędzy północną i południową częścią miasta. Dużym wyzwaniem była nieprzewidziana awaria mostu Uniwersyteckiego. Dzięki naszym dynamicznym działaniom prace naprawcze dobiegają już końca i wkrótce znów będziemy mogli udostępnić obiekt do ruchu. Po jego otwarciu przejazd przez centrum będzie znacznie łatwiejszy. W 2021 roku na bydgoskie drogi i ich utrzymanie oraz prace projektowe wydaliśmy ponad 140 mln. zł a na funkcjonowanie komunikacji miejskiej kolejnych blisko 200 mln. zł – dodaje Nalazek
INWESTYCJE zakończone [wybrane]:
- budowa torowiska w ciągu ul. Kujawskiej i przebudowa całej okolicznej infrastruktury: drogi rowerowe, chodniki, drogi dojazdowe, parkingi
- budowa buspasa na ul. Kolbego oraz chodników, dróg rowerowych i przebudowa ulic osiedlowych.
- przebudowa ulicy Siedleckiej (Czyżkówko) wraz z uruchomieniem na tej trasie komunikacji autobusowej.
- rozbudowa Al. Ossolińskich
Prace w toku:
- budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego wraz z przebudową torowiska na ul. Perłowej
- rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
- rewitalizacja uliczek w Starym Fordonie od ul. Bydgoskiej do brzegu Wisły
- rozbudowa ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
- naprawa Mostu Uniwersyteckiego
- remont wiaduktów Warszawskich
- budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
- budowa parkingów w ramach systemu Park & Ride:
Przy realizacji drogowych inwestycji, nie zapomnieliśmy o nasadzaniu setek drzew i krzewów.
Równolegle do realizowanych inwestycji, prowadziliśmy też prace projektowe dla kolejnych drogowych przedsięwzięć.
W tym roku zleciliśmy między innymi koncepcję przebudowy ronda Jagiellonów oraz kładki dla pieszych nad ul. Wojska Polskiego.
Wraz z mieszkańcami konsultowaliśmy też budowę nowych tras tramwajowych w mieście a obecnie rozmawiamy o przebudowie ul. Nakielskiej.
Innowacje:
Od tego roku można w Bydgoszczy korzystać z funkcji Google Transit, służącej do planowania podróży komunikacją miejską.
Bilet jednorazowy lub miesięczny można natomiast zakupić poprzez aplikację w telefonie.
– Od września ubiegłego roku Bydgoszczanie – jako pierwsi w Polsce – mogą potwierdzać zbliżeniową kartą płatniczą uprawnienia do przejazdu autobusem lub tramwajem na podstawie biletu okresowego. W tym roku natomiast rozszerzyliśmy płatności za bilet przy pomocy aplikacji w telefonie. Co więcej, nasi pasażerowie już ponad 10 lat temu, również jako pierwsi w kraju, mogli podróżować z biletem okresowym zakupionym online zapisanym w systemie centralnym, bez potrzeby kodowania go na karcie BKM, – mówi Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Tego typu rozwiązania wpisują się w ideę smart city, która w naszym przypadku materializuje się w postaci konkretnych wdrożeń służących mieszkańcom – dodaje.
Nagrody i wyróżnienia:
W 2021 roku Miasto Bydgoszcz oraz ZDMiKP w konkursie „Innowacyjny Samorząd 2021", zostały wyróżnione za wdrożenie na terenie miasta Open Payment System (płatność zbliżeniowa za bilet komunikacji miejskiej).
Bydgoszcz zajęła II miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości.
Kujawsko-Pomorska Izba Budownictwa przyznała natomiast wyróżnienie konkursowe za budowę torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej.
O wszystkich inwestycjach drogowych oraz postępach robót, informujemy na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Twitter, Instagram).
Serdecznie zapraszamy
Postępują prace przy wiadukcie [FILM]
Na ul. Wojska Polskiego montowane są już kolejne elementy nowej przeprawy.
W tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem strefy wokół wiaduktu i pod nimi.
Ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.
Na terenie budowy trwają prace przy filary i przyczółkach nowej przeprawy.
Z Radomska natomiast przywożone są i montowane kolejne fragmenty przęsła budowanego wiaduktu.
W tym czasie w fabryce na zapleczu budowy, malowane są dalsze elementy konstrukcji stalowej.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny na początku 2022 roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
ProjektujeMY nowe torowiska. Zielonym torowiskiem przez Bartodzieje
Podsumowujemy konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Swoje uwagi zgłosiło blisko 800 mieszkańców i organizacji. Spotkanie on-line z udziałem projektantów i ekspertów obejrzało około 11 tysięcy osób. Wiele z nich dotyczyło między innymi torowiska wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.
Budowa nowego torowiska pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim zapewniłaby sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon.
Umożliwi również sprawniejszy dojazd do obiektów zlokalizowanych przy ulicy Chodkiewicza, takich jak: Wojewódzki Szpital Dziecięcy, Wojewódzka Komenda Policji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego oraz planowanego kampusu Akademii Muzycznej. Torowisko o długości 1,6 km zlokalizowane byłoby pomiędzy jezdniami ul. Wyszyńskiego.
Zwrotnice i rozjazdy poza jezdniami
Bydgoszczanie w trakcie konsultacji zwrócili uwagę między innymi na gruntowną modernizację ronda Fordońskiego, które ma otrzymać formę turbinowego. Kształt nowej wyspy centralnej wynika wprost z lokalizacji części ruchomych rozjazdów tramwajowych.
Standardem który warto utrzymać w nowych inwestycjach jest unikanie ich umiejscowienia w chodnikach, drogach dla rowerów i przejazdach drogowych. Szerokość pasów ruchu na rondzie wynosząca 3,5m to standardowa szerokość na rondach o liczbie pasów większej niż jeden. Takie parametry wynikają z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Pojazdy ciężarowe i autobusy poruszające się po łuku zajmują szerszy korytarz niż jadąc prostym odcinkiem drogi. Szerokość 3,5m jest to również szerokość wymagana warunkami technicznymi dla dróg klasy G i GP (ulice Fordońska i Wyszyńskiego).
W ramach przebudowy Ronda Fordońskiego założono maksymalne wykorzystanie istniejących wlotów i wylotów/jezdni ulic, aby zmniejszyć zakres i koszty inwestycji. Przebudowa ul. Fordońskiej i Jagiellońskiej nie jest przedmiotem niniejszej koncepcji, zakres przebudowy wynika z konieczności dowiązania się wysokościowego dróg do układu torowego.
Dwukierunkowa pętla Bielawy
Dużo pytań dotyczyło też pętli na Bielawach i budowy nowego odcinka ulicy w kierunku ul. Wyszyńskiego. Projektanci zaprojektowali tę pętlę jako dwukierunkową, w sposób umożliwiający jej funkcjonowanie w przypadku awarii na sieci tramwajowej po jednej z jej stron. Wymagało wytyczenia odcinka nowej ulicy roboczo nazwanej „Nowochodkiewicza", jedynie przy takim prowadzeniu torowiska było to możliwe.
Konieczne jest przy takim rozwiązaniu wyburzenie budynku pod adresem Chodkiewicza 86. Nowy odcinek będzie udostępniony również dla samochodów, a stara część ulicy ma mieć status drogi bez przejazdu.
Na tym etapie analizowano również zasadność budowy krótkiego tunelu pod jezdnią ul. Wyszyńskiego w kierunku centrum. Bliskość pętli tramwajowej uniemożliwiłaby zachowanie normatywnych pochyleń podłużnych, zastosowanie funkcjonalnych rozwiązań oraz właściwą obsługę pasażerską. Ograniczałoby to dostępność części przystanków szczególnie dla osób niepełnosprawnych, a koszty takiego rozwiązania byłyby znacznie wyższe.
Nowe miejsce do przesiadek i zielone torowisko
Zgodnie z uwagami bydgoszczan rondo Skrzetuskie zostanie wyposażone w przystanki autobusowe na w ciągu ul. Marii Curie Skłodowskiej. Umożliwi to dokonywanie przesiadek we wszystkich konfiguracjach, w szczególności na nową linię tramwajową. Na ul. Wyszyńskiego zastosowane zostanie zielone torowisko.
Dokładny zakres przedstawiony będzie na etapie opracowywania projektu budowlanego. Torowiska te zostaną zastosowane poza peronami, obszarami skrzyżowań. To rozwiązanie również jako preferowane wskazywali mieszkańcy w trakcie konsultacji. Projektanci będą teraz jeszcze na planach sytuacyjnych wskazywać zakresy, gdzie możliwe jest wykonanie torowiska klasycznego bądź zielonego, wraz z kalkulacją kosztów budowy. Propozycja przesadzania rosnących w pasie zieleni wzdłuż tej ulicy również zostanie przekazana projektantowi odpowiedzialnemu za opracowanie projektu budowlanego.
Warto wiedzieć
Raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/.
Wcześniej podsumowaliśmy uwagi dotyczące torowiska łączącego ulicę Gdańską z pętlą przy Rycerskiej LINK oraz trasy przez Szwederowo i Górzyskowo do ronda Grunwaldzkiego LINK.
Ważne liczby:
• 11100 odsłon filmu ze spotkania w sprawie konsultacji
• 767 podmiotów zgłaszających uwagi, opinie, pytania
Dobiegają końca prace naprawcze na Moście Uniwersyteckim.
Naprawa uszkodzonych elementów mocowań została już prawie zakończona.
Obecnie trwają roboty przygotowawcze do ponownego napięcia want oraz prace analityczne i badania laboratoryjne wybranych elementów konstrukcji.
Po zakończeniu naciągu want będziemy mogli przystąpić do próbnych obciążeń konstrukcji, a po osiągnięciu satysfakcjonujących wyników udostępnić obiekt do ruchu.
Wszystkie węzły obiektu, zostały już naprawione. Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty, była bardzo skomplikowana i była prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które było konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe, dlatego Wykonawca realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym.
Wykonano również dodatkową konstrukcję zabezpieczającą strefę łożyska na jednym z filarów rozdzielczych mostu.
Obecnie realizowane są prace dodatkowe na obiekcie, instalowane są czujniki nowego monitoringu.
Ekipy są również gotowe do ponownego naciągnięcia want. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta po konsultacjach z zespołem eksperckim oraz po przeprowadzeniu odpowiednich badań.
Przeprowadzimy dodatkowo badanie zmęczeniowe liny stalowej pobranej z jednej z want mostu.
Chcemy mieć pewność, że awaria nie miała niekorzystnego wpływu na nośność i trwałość podwieszenia całego obiektu.
Z uwagi na zaangażowanie jednej z czołowych firm zajmującej się technologia podwieszeń wantowych mającej swoją siedzibę poza granicami kraju, pewne analizy były prowadzone równocześnie w Szwajcarii w biurach przedsiębiorstwa BBR. Znaczna część badań zmęczeniowych jest realizowana na Politechnice Bydgoskiej, która posiadają odpowiednie zaplecze laboratoryjno-badawcze do tego typu prac.
Splot liny pobrany z wanty zostanie poddany odpowiednim cyklom rozciągania ponad 2 miliony razy i doprowadzony do zerwania. Jeżeli badania potwierdzą wyniki symulacji teoretycznych, że obecna awaria nie wpłynęła na wytrzymałość lin, trasa będzie mogłą zostać otwarta.
Niezależnie od prowadzonych prac naprawczych i badań mostu, korzystając z pełnej dostępności konstrukcji, wykonujemy szereg innych prac.
Zostaną doprojektowane i zainstalowane jeszcze włazy kratowe, które uniemożliwią gniazdowanie ptactwa w konstrukcji mostu, co powoduje drastyczny spadek skuteczności powłok antykorozyjnych. Podczas prowadzonych prac zakonserwujemy i dodatkowo zabezpieczymy strefę kotwienia mostu do filara od strony Wzgórza Wolności. Oględziny przeprowadzone przez ekspertów przy okazji prac naprawczych potwierdziły taką konieczność.
Dodatkowo zlecono nam również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań na wypadek np. wypadku komunikacyjnego, pożaru pojazdu.
Obecnie Wykonawca prac intensyfikuje wszelkie niezbędne działania, aby jak najszybciej udostępnić ponownie ruch pojazdów po moście. Zamierza dotrzymać umownego terminu zakończenia prac tj. 26.01.2022 roku.
Warunkiem koniecznym na dotrzymanie powyższego terminu są jednak korzystne warunki pogodowe (brak opadów śniegu / deszczu) oraz pozytywne wyniki prowadzonych badań konstrukcji.
Po dokonaniu naprawy i oddaniu mostu do ruchu Wykonawca będzie prowadził prace porządkowe pod obiektem, a w sprzyjających warunkach wiosennych wykona powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want. (obecne warunki pogodowe, w tym występujące niskie temperatury w nocy) uniemożliwiają poprawne wykonywanie prac antykorozyjnych.
Nad całością zadania od samego początku czuwa grono wybitnych Naukowców z czołowych polskich uczelni technicznych – z Wrocławia, Gdańska i Bydgoszczy.
Celem ZDMiKP jako zarządcy dróg na terenie miasta Bydgoszczy, jest jak najszybsza naprawa uszkodzonej przeprawy mostowej i udostępnienie jej do ruchu.