Aktualności

Czytaj więcej...

W czwartek wieczorem (12 grudnia) wprowadzamy nową organizację ruchu na ul. Grunwaldzkiej. Udostępnimy do ruchu drugą jezdnię na leśnym odcinku. Poprawi to płynność ruchu na ważnym skrzyżowaniu z ul. Przejście.  Autobusy w kierunku centrum pojadą pierwszym odcinkiem  buspasa, co poprawi punktualność linii 61 i 71. Przejezdna będzie znowu ul. Skośna.

Do ruchu udostępnimy obie jezdnie na leśnym odcinku ulicy pomiędzy Czyżkówkiem i Osową Górą. Kierowcy na każdej jezdni będą mogli poruszać się dwoma pasami ruchu. Przy skrzyżowaniu z ul. Przejście będą funkcjonować też dodatkowe pasy do skrętu w tą ulicę. Sygnalizacja świetlna będzie w tym miejscu funkcjonować w docelowym kształcie. Oznacza to większą przepustowość skrzyżowania.  Na południowej jezdni autobusy w kierunku centrum będą korzystać  z pierwszego odcinka buspasa. Poprawi to punktualność linii 61 i 71.

Do ruchu zostanie udostępniona zostanie ponownie ul. Skośna. Likwidacji ulegnie objazd prowadzący ulicami Kruszyńską i Przejście. Na stała trasę wraca linia 35N.

Obecnie wykonawca intensywnie pracuje na odcinku pomiędzy węzłem zachodnim i Filtrową. Wykonywana jest południowa jezdnia oraz ostatnie prace moście  nad Flisem. Obie jezdnie na odcinku od węzła Zachodniego do granicy miasta powinny być przejezdne w pierwszym kwartale  nowego roku.  Wiosną mogą toczyć się jeszcze prace wykończeniowe nie powodujące większych utrudnień.

Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do węzła Zachodniego pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.

Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:

  • Koszt prac budowlanych  – 75,8 mln zł
  • Długość modernizowanego  odcinka – 4,55 km
  • Długość buspasa – 2,95 km
  • Długość dróg rowerowych – 4,95 km
  • Powierzchnia chodników - 14840 m2

Czytaj więcej...

Cały czas, na zbudowanym od podstaw nowym wschodnim wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej, toczą się intensywne prace. W ostatnich dniach ułożono izolację i nawierzchnię. Konstrukcja przeszła też już pierwsze próbne obciążenie. Jeśli testy wypadną pozytywnie, dopuścimy jeszcze w tym roku ruch pojazdów.

- Ta inwestycja cieszy z kilku powodów – mówi dyrektor ZDMiKP Jacek Witkowski. -  Po pierwsze, przy wsparciu Miasta pozyskaliśmy na nią dofinansowanie z budżetu państwa. Po drugie, w ciągu zaledwie 7. miesięcy, od podstaw wzniesiony został nowy obiekt. Po trzecie, udało się nam, na etapie optymalizacji dokumentacji, sprawnie wprowadzić rozwiązania postulowane przez rowerzystów. W podobnym tempie w ostatnich latach powstał nowy obiekt nad al. Jana Pawła II w ciągu ul. Wojska Polskiego. 

Czytaj więcej...

Za nami próbne obciążenie

Z początkiem grudnia na wiadukcie ułożyliśmy warstwę ochronną izolacji na przęśle wiaduktu. Masa z asfaltu lanego układana była po raz pierwszy w naszym mieście specjalnym rozściełaczem na całej szerokości jezdni jednocześnie, czyli bez „szwów”. W ten sposób do minimum ograniczyliśmy ryzyko powstawania nieszczelności i uszkodzeń w trakcie użytkowania obiektu. W piątek (6 grudnia) ułożyliśmy warstwę ścieralną z mieszanki SMA (asfalt modyfikowany polimerami) odpornej na koleinowanie i stosowanej obecnie na wszystkich naszych obiektach mostowych. Warstwa ścieralna również układana była rozściełaczem o szerokości dostosowanej do szerokości jezdni na obiekcie. W poniedziałek obiekt przeszedł próbne obciążenie. Czekamy na wyniki pomiarów. Jeśli testy wypadną pozytywnie, obiekt jeszcze w tym roku będzie przejezdny.

Czytaj więcej...

Poprawimy płynność ruchu

Otwarcie wiaduktu dla ruchu poprawi płynność ruchu na ulicach dojazdowych. Wpłynie to również pozytywnie na przejezdność skrzyżowania ulic Wyszyńskiego i Kamiennej. Oddanie do użytku nowoczesnego wiaduktu ułatwi poza tym prowadzenie dalszych etapów prac przy buspasach wzdłuż ul. Gdańskiej oraz budowie ronda na wysokości ul. Rekreacyjnej.

 

Wiadukt dla wszystkich

Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki  i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna.

Czytaj więcej...

Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej.

Czytaj więcej...

Przypominamy, że w sobotę (14 grudnia) zmieni się organizacja ruchu na rondzie Kujawskim. Pojazdy będą poruszały się pierwszymi nowymi jezdniami wybudowanymi od strony galerii Zielone Arkady. Zmieni się także lokalizacja części przystanków i przejść dla pieszych. Umożliwi to rozpoczęcie prac w północno-zachodniej części ronda.

 

 

W ramach zmian zamknięta zostaną stare jezdnie ul Kujawskiej oraz fragment ul. Solskiego przylegające do ronda od strony północno-zachodniej. Ruch zostanie przełożony na fragment nowej, wschodniej jezdni ul. Kujawskiej oraz południowej jezdni ul. Wojska Polskiego przy Zielonych Arkadach. Kierowcy jadący od strony Zbożowego Rynku dotrą w ten sposób do tymczasowego ronda przy Lidlu.

Czytaj więcej...

Zniknie tymczasowe rondo na Szwederowie

Kolejna dużą zmianą, na którą należy zwrócić uwagę jest likwidacja tymczasowego ronda na połączeniu ulic Solskiego i Chołoniewskiego. Wlot ul. Chołoniewskiego od strony północnej będzie czasowo wyłączony z ruchu. Dojazd do północnego odcinka ul. Chołoniewskiego będzie możliwy z wykorzystaniem ulic Lenartowicza i Sierocej.

 

Łamane pierwszeństwo na Kujawskiej

Warto zachować też większą ostrożność na połączeniu nowej jezdni ul. Kujawskiej z dojazdem do Zielonych Arkad. Będzie tam funkcjonowało łamane pierwszeństwo (dla pojazdów poruszających się pomiędzy Zbożowym Rynkiem i modernizowanym rondem Kujawskim). Wylot z Zielonych Arkad prowadzony będzie również fragmentem nowej jezdni ul. Kujawskiej, ale będzie drogą podporządkowaną. Mając na uwadze większy ruch w trakcie przedświątecznych zakupów prosimy w tym miejscu o zachowanie szczególnej uwagi.

Czytaj więcej...

Nowe lokalizacje przystanków

Zmiany oznaczają też przeniesienie części przystanków autobusowych. Niektóre będą zlokalizowane już na nowych jezdniach (na połączeniu Kujawskiej i Wojska Polskiego). Ciągi piesze dostosowane zostaną również do nowych lokalizacji przystanków. Przejścia dla pieszych przy tymczasowym rondzie na wysokości Lidla wykonawca przeniesie na zachodnią stronę skrzyżowania.

Ważna inwestycja

Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów pochłonie około 370 mln zł.

Czytaj więcej...

Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią wytyczony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, musi zostać obniżone. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym. Więcej informacji o zaawansowaniu prac znajduje się w tekście „Dzieje się na ul. Kujawskiej”.

 

 

Czytaj więcej...

Od piątku (6 grudnia) wchodzą w życie przepisy zobowiązujące kierowców do jazdy na tak zwany suwak w oraz tworzenia "korytarzy życia", które ułatwiają przejazd służbom ratowniczym. W Bydgoszczy jazdę na suwak zalecaliśmy już od dekady.

Jazda na suwak to metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.

Korytarz życia to z kolei  metoda stworzenia wolnego przejazdu dla pojazdów ratowniczych poprzez przesunięcie się stojących w korku pojazdów w kierunku najbliższych krawędzi drogi wielojezdniowej.

Czytaj więcej...

Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej zostały one ostatecznie uregulowane w prawie o ruchu drogowym. Oba rozwiązania wchodzą w życie z dniem 6 grudnia 2019 roku.

W Bydgoszczy jazdę na suwak zalecaliśmy już od 2008 roku. Pierwsze znaki stanęły między innymi na ul. Kazimierza Wielkiego przed dojazdem do mostu. Wykorzystywaliśmy również oznakowanie tego typu w trakcie dużych remontów. Znaki zalecające jazdę na suwak ustawione są również al. L. Kaczyńskiego (za skrzyżowaniem z ul. Nowotoruńską w kierunku osiedla Kapuściska) oraz Armii Krajowej przed wjazdem do Osielska.

Więcej informacji oraz podstawy prawne nowych rozwiązań można znaleźć TUTAJ.

Korzyści z jazdy na suwak

  • zmniejszona jest sumaryczna długość korka,
  • pojazdy poruszają się na równych zasadach
  • odpowiednio wykonany manewr pozwala zachować płynność ruchu
  • dodatkowy pas za skrzyżowaniem w połączeniu z jazdą na suwak zapewnia większą przepustowość