Aktualności

Czytaj więcej...Solarki są już gotowe a magazyny soli pełne. Przygotowania do tegorocznej Akcji Zima zostały zakończone.
Działania terenowe rozpoczną się przy pierwszych spadkach temperatur.
Zimowy czas to niestety też duże wyzwanie dla kierowców i pieszych. 

Przygotowania do tegorocznej zimy rozpoczęły się już w okresie wakacyjnym, gdy przeprowadzaliśmy remonty i przebudowy wielu bydgoskich ulic.
Prace nie tylko miały na celu poprawę bezpieczeństwa ale i lepsze odwodnienie samej drogi.
Dodatkowo dzięki naprawom nawierzchni, nie będzie ona ulegała dalszemu niszczeniu, a brak kolein i spękań ułatwi przeprowadzać akcje odśnieżne.

Czytaj więcej...Przypominamy, że w roku ubiegłym zostały podpisane umowy na utrzymanie zimowe jezdni i chodników na terenie Bydgoszczy w latach 2020 – 2024.
Taka wieloletnia umowa z wykonawcami pozwoliła firmom wyspecjalizowanym w zimowym utrzymaniu dróg na inwestycje w specjalistyczny sprzęt.

Do podjęcia akcji zimowej na drogach mamy zakontraktowanych 14 pługosolarek.
W przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych na ulice może zostać wysłanych ponad 20 pojazdów odśnieżnych. 
W okresie zimowym do odśnieżania wykorzystywane będą też dwie równiarki.

W magazynach przygotowanych zostało już 4000 ton soli, 35 ton chlorku wapnia oraz blisko 300 ton piasku.

Średnio w ciągu roku na akcję zimowego utrzymania bydgoskich ulic wydajemy kilka milionów złotych 
Warto jednak przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej i bardzo śnieżnej zimy, wydaliśmy na odśnieżanie kilkukrotnie więcej środków finansowych niż w latach poprzednich.

Czytaj więcej...Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie.
W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe

Posypywanie solą, odbywa się jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu.
Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wyznaczone trasy ciągu 4 godzin.
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.
W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.

Pomagają nam nowoczesne rozwiązania
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne są dwie firmy : Remondis (Rejon północny, wschodni i zachodni) oraz Corimp (południowa część miasta). Kontrolę jakości prac ułatwiają nam nowoczesne urządzenia m.in. czujniki pracy pługa, czujniki posypu, i systemy GPS montowane w pojazdach.
W akcji Zima dużym wsparciem jest również system ITS zapewniający podgląd najważniejszych skrzyżowań.
Wykorzystujemy też system wczesnego ostrzegania o gołoledzi oraz aktualnym stanie pogody.

Czytaj więcej...Zimą dbamy nie tylko o ulice
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.

Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania „A" i „B", przystanki tramwajowe i autobusowe. 
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymywać będą torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.

Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.

Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
Mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czytaj więcej...Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora.

Dostosujmy również prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze.
Warto również śledzić komunikaty o warunkach pogodowych.
Podczas intensywnych opadów śniegu, warto zrezygnować z jazdy samochodem i skorzystać z komunikacji miejskiej.

Czytaj więcej...Trwa wymiana nawierzchni na moście „Solidarności" oraz moście św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku.
Prace są związane przede wszystkim z wymianą warstwy ścieralnej i odtworzeniem oznakowania poziomego.

Równocześnie uszczelniane są styki pomiędzy nawierzchnią i krawężnikami oraz dylatacjami (szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji).

Roboty związane z frezowaniem są prowadzone połówkowo. Na terenie prac wprowadzone zostały zwężenia i ograniczenia prędkości.
Prace remontowe na obu mostach realizuje firma Strabag.
Wartość robót to blisko 400 tys. zł.

W Bydgoszczy znajduje się ponad 100 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, kładki czy mosty. Muszą one podlegać bieżącym remontom, przebudowom lub modernizacjom.

Czytaj więcej...Warto wiedzieć
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe.
Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.

Czytaj więcej...Most św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku to natomiast konstrukcja zbudowana w 2002 roku. Była jednym z pierwszych elementów budowy węzła zachodniego.
Spina brzegi Kanału Bydgoskiego i pozwolił wyprowadzić ruch z ul. Grunwaldzkiej na nowe rondo gen, S. Maczka.
Wraz z mostem zbudowano również nowy wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką (północny).
Budowa sąsiedniego mostu od ronda S. Maczka w stronę Centrum jako ostatni etap budowy węzła zachodniego realizowano w latach 2014-15

Czytaj więcej...Zakończyliśmy odbiór nowego parkingu Park&Ride na Węźle Zachodnim. Pozwoli on przede mieszkańcom północno-zachodniej części Metropolii Bydgoszcz wygodnie zaparkować i kontynuować podróż do centrum komunikacją miejską.
Do tej pory wykonane zostały również miejsca postojowe na ul. Kujawskiej oraz w Myślęcinku.
W przyszłym tygodniu montowane będą pierwsze szlabany i biletomaty.

System P+R wraz z rozbudową torowisk, buspasów i zmianami w strefie płatnego parkowania istotnie wzmocni w przyszłym roku bydgoski transport publiczny.

Budowa systemu P+R to jeden z największych projektów, które mają ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy i wzmocnić transport publiczny.
W I etapie system tworzyć będzie 5 dużych obiektów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.

Czytaj więcej...Zostaną one wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery) i włączone do nowoczesnego systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.

Dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który jest obecnie przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.

Czytaj więcej...Parking na Węźle Zachodnim – prace zakończone
Parking powstał pomiędzy ulicami Nad Torem, Grunwaldzką i stacją benzynową.

Zmodernizowany został dojazd od strony ul. Głuchej a nowe chodniki zapewniają lepsze dojście do przystanków autobusowych zlokalizowanych w obrębie węzła.


Czytaj więcej...Właśnie zakończyły się prace odbiorowe.
Obiekt został wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie a teren wokół został zagospodarowany zielenią.
Liczba miejsc parkingowych: 75

Las Gdański – prace zakończone
Parking powstał u zbiegu ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej.
Obiekt w Myślęcinku jest już wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie.
Teren wokół zostanie zagospodarowany zielenią.
W połowie grudnia montowane będą jeszcze szlabany i parkometry.
Liczba miejsc: 125 pojazdów.

Czytaj więcej...Budowa na rondzie Kujawskim - ukończona
Pomiędzy dwoma jezdniami Kujawskiej w miejscu wyburzonych zniszczonych kamienic powstało ponad 140 miejsc.
Na parkingu niebawem zamontowane zostaną szlabany i parkometry.

Wielopoziomowy parking na Grudziądzkiej – w realizacji
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt pomieści 570 samochodów.
Powstaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.

Przylesie – w realizacji

Parking powstaje w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego.
Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów.

Sposób funkcjonowania bydgoskiego systemu P+R określa przyjęta już uchwała Rady Miasta.
Zakłada ona, że osoby kupujące bilet na usługi przewozowe w biletomatach na parkingach P+R będą mogły parkować za darmo.
Cena biletu na przejazdy komunikacją miejską będzie zależna od czasu parkowania i liczby pasażerów.
Więcej informacji o taryfie P+R znajduje się TUTAJ

Wszystkie parkingi wraz z całą infrastrukturą zostaną uruchomione wiosną przyszłego roku.

Czytaj więcej...Zakończyliśmy kolejny etap przebudowy chodników na ul. Śniadeckich. Zyskały one nowe płyty układane w karo, opaski kamienne i stylowe latarnie.

Ten oryginalny wzór zastosowaliśmy też przy wejściu do Ogrodu Botanicznego od strony placu J. Weyssenhoffa.
Trwają też prace na ul. Nowogrodzkiej na Okolu.

Wszystkie te zadania wybrali mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Realizowane są również inne duże inwestycje przywracające reprezentacyjnym ulicom ich dawny blask i szyk.

Czytaj więcej...Chodnik w karo
Zakończone właśnie prace przy ulicy Śniadeckich pokazały jak olbrzymi potencjał mają bydgoskie ulice z pierzejową zabudową z przełomu XIX i XX wieku.

Elegancki chodnik teraz doskonale komponuje się z szeregiem odrestaurowanych budynków i zachęca do spaceru po Śródmieściu.

W trackie prac usunęliśmy asfaltową nawierzchnię, wymieniliśmy podbudowę, a na nawierzchni zastosowaliśmy nowy materiał rekomendowany przez Społeczną Radę ds. Estetyki: płyty układane w karo otoczone kamienną opaską. Jeszcze przed tą częścią zadania wymieniliśmy oświetlenie. Wzdłuż ulicy ustawione zostały latarnie w formie bydgoskich pastorałów z energooszczędnymi oprawami. Uporządkowane zostało też parkowanie.

Całkowity koszt rewitalizacji tego odcinka ulicy Śniadeckich wyniósł prawie 700 tys. zł.
Zadanie po południowej stronie ulicy (obecnie zakończone) do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.

Czytaj więcej...Parklet przed ogrodem, placyk przed kościołem
Program BBO pozwolił przywrócić też estetyczny wygląd placowi przed wejściem do Ogrodu Botanicznego. To zadanie również zakończyło się w ostatnich dniach.
Poszerzono kosztem jezdni chodniki, stworzono dodatkowe miejsca na krzewy i drzewa.
Placyk wyposażono również w elementy małej architektury.

Powstał w ten sposób pierwszy parklet - miejsce dedykowane pieszym wygospodarowane z jezdni. Wlot jednokierunkowej ulicy Niemcewicza oznakowany został również w czytelny sposób dla rowerzystów korzystających z kontraruchu. Zadanie pochłonęło ponad 140 tysięcy złotych.

Kończą się również prace przy chodnikach na Okolu przy ulicach Nowogrodzkiej i Kanałowej. W ramach tego zadania wybranego do realizacji przez mieszkańców wypięknieje też plac przed wejściem do zabytkowego kościoła św. Wojciecha, gdzie dołożona zostanie jeszcze kamienna opaska. Na przebudowy tych chodników zabezpieczyliśmy ponad 160 tysięcy złotych.

Czytaj więcej...Reprezentacyjne aleje i rynki
W tym roku z myślą o przywracaniu reprezentacyjnym ulicom i placów dawnego blasku oraz tworzenia przyjaznych przestrzeni przeznaczyliśmy kilka milionów złotych.
Latem zakończyła się rewitalizacja al. Ossolińskich, które zyskały elegancki trakt spacerowy pomiędzy dębami.
Prace pochłonęły prawie pół miliona złotych.
Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ

Czytaj więcej...Obecnie najbardziej spektakularne prace prowadzone są na Rynku w Starym Fordonie.
Jego płyta jest wykładana granitową kostką w różnych odcieniach, płytami kamiennymi i klinkierową cegłą. Jego częścią będzie też fontanna w formie niecki.
Na Rynku pojawią się też stylowe latarnie, ławki dużo zieleni oraz szereg innych rozwiązań podnoszących estetykę tego miejsca.
Inwestycja kosztuje ponad 7 mln zł.
Więcej szczegółów dotyczących tego zadania znajduje się TUTAJ

Intensywnie przygotowujemy się również do zmian na Rybim Rynku. Wkrótce zlecimy aktualizację projektu rewitalizacji tego miejsca, który ma stać się placem publicznym. Na ten cel rezerwujemy w przyszłorocznym budżecie blisko 3,7 mln zł. 

Czytaj więcej...W pierwszej połowie przyszłego roku planujemy również ogłosić przetarg na pierwsze prace przy rewitalizacji placu Kościeleckich.
Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia niskopienne.
Piesi zyskają równe, estetyczne alejki i chodniki w śródmiejskim stylu wraz z oświetleniem parkowym.
Rozwiążemy też problem zalewania jezdni po ulewach.
Szacowany koszt prac w tym miejscu to prawie 5 mln zł.
Więcej informacji w tekście TUTAJ