Aktualności
Sentymentalne zdjęcia na skrzynkach
Elektryczne rozdzielnie to niezbędny element miejskiej infrastruktury. Znajdują się przy wielu bydgoskich ulicach.
Wprowadzamy pilotażowo rozwiązanie, które pozwoli je lepiej wkomponować w otoczenie.
Wykorzystamy w tym celu historyczne zdjęcia naszego Miasta.
W sprawie skrzynek zasilająco-sterujących, które towarzyszą wielu miejskim inwestycjom, odbywały się w ostatnich miesiącach spotkania między innymi z udziałem m.in Plastyka Miasta oraz miejskich spółek. Wypracowaliśmy nowe rozwiązanie, które pilotażowo realizujemy na Bartodziejach.
Skrzynki, które muszą być łatwo dostępne, będziemy wyklejać historycznymi zdjęciami.
Na początek grafika z historycznym zdjęciem osiedla umieszczona została na naszej skrzynce ITS w rejonie skrzyżowania ulic Kamiennej i Wyszyńskiego. Przedstawia ona okolice Balatonu w latach 70. XX wieku.
W najbliższych tygodniach sprawdzimy czy wybrany sposób nanoszenia grafik jest trwały i jak odbierana jest ta inicjatywa wśród mieszkańców.
Będzie to podstawa do zlecania kolejnych takich prac w innych punktach miasta oraz przy realizacji kolejnych inwestycji, które wiążą się z wbudowaniem rozdzielni i liczników w reprezentacyjnych miejscach.
Wcześniej w celu ukrycia dodatkowej infrastruktury sterująco-pomiarowej, stosowaliśmy też inne rozwiązania związane na przykład z zabudową z paneli lub zmianę kolorystyki skrzynek.
Coraz lepiej z parkowaniem elektrycznych hulajnóg.
Zasady parkowania elektrycznych hulajnóg określa Kodeks drogowy. Zasady są bardzo proste i zwykle wystarczy poświęcić tylko chwilę aby zaparkować pojazd przepisowo.
W ostatnich latach z prawidłowym parkowaniem hulajnóg bywało różnie, dlatego sprawdziliśmy jak to wygląda teraz.
Przez ostatnie miesiące dużo się zmieniło - na lepsze.
Nowe przepisy i kampanie edukacyjne miały przede wszystkim wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w miastach.
Strażnicy Miejscy konsekwentnie konfiskowali źle zaparkowane pojazdy i nakładali mandaty na użytkowników.
Rozpoczęliśmy też współpracę z operatorami, którzy wynajmują mieszkańcom hulajnogi elektryczne na terenie Bydgoszczy. Wyznaczyliśmy między innymi specjalne strefy parkingowe w ścisłym Centrum. Zostały one wyznaczone w aplikacji i tylko w tych strefach użytkownicy mogą pozostawić pojazd.
Większa powszechność tego środka transportu, również wpłynęła na poprawę sytuacji.
Nareszcie widać efekty.
Przeprowadziliśmy właśnie kontrole na ulicach miasta, pod względem prawidłowego parkowania hulajnóg.
Z naszych obserwacji wynika, że nie parkujemy już tych popularnych pojazdów na środku chodnika czy drogi rowerowej.
Niemal wszystkie hulajnogi były zaparkowane zgodnie z przepisami.
Jeżeli nawet pojazdy stały nie do końca prawidłowo, to i tak nie utrudniały przejścia pieszym po chodniku lub jazdy po ścieżce rowerowej.
Pamiętaj o przepisach
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Pamiętaj też, że kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów. Możne też wyjątkowo poruszać się chodnikiem, ale w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Przebudowujemy kolejne ulice gruntowe
Przez ostatnie osiem lat utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy. W tym roku kolejnych 30 ulic zyska twardą nawierzchnię.
Cześć z planowanych zadań już zrealizowaliśmy.
Ulice gruntowe utwardzamy płytami ażurowymi oraz kostką eko.
Ażury wykorzystujemy przede wszystkim na ulicach o małym natężeniu ruchu. Ekokostkę wybieramy coraz częściej, gdyż pozwala przenosić większe obciążenia ruchu. Warunkiem realizacji zadań z wykorzystaniem obu technologii jest dobre odprowadzenie odprowadzania wody opadowej.
Co ważne, przebudowa ulic gruntowych opiera się nie tylko na utwardzaniu jezdni, ale zazwyczaj obejmuje też wykonanie poboczy, na których organizowane są miejsca postojowe oraz zjazdy do posesji. Część jezdni dedykowaną pieszym wykładamy kostką betonową.
W realizacji całego przedsięwzięcia oprócz Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO, przedsięwzięcia realizowane we współpracy z prywatnymi inwestorami, pozyskane środki zewnętrzne.
W pierwszej połowie tego roku, prace skupiały się na dokończeniu ubiegłorocznych zadań na ulicach (zakończone):
• Pokładowej,
• Indyczej,
• Mewiej,
• Masztowej
• Piaski (dodatkowo utwardzone zostało skrzyżowanie z ulicą Szamarzewskiego).
Obecnie prace trwają na ulicach:
• Wodnej,
• Sępiej,
• Gołębiej (obecnie część sanitarną modernizuje spółka MWiK).
W tym roku planujemy przebudować jeszcze kolejnych 8 ulic gruntowych.
Pierwsze prace rozpoczniemy na początku wakacji.
Utwardzona nawierzchnia pojawi się na:
1. ul. Kolibrowa
2. ul. Kilowa
3. ul. Młynarska
4. ul. Iglasta
5. ul. Wieśniacza
6. ul. Krańcowa
7. ul. Czorsztyńska
8. ul. Orzechowa
Warto pamiętać.
Konieczność wykonywania napraw na istniejących drogach gruntowych, można zawsze zgłaszać poprzez aplikację Dbamy o Bydgoszcz lub bezpośrednio w Wydziale Utrzymania ZDMiKP pod nr tel. 52 582 27 14 lub 15.
Optymalizujemy postoje TAXI z uwzględnieniem miejsc parkingowych dla mieszkańców!
Branża taksówkarska zmienia się. Postoje taksówek w mieście, są coraz rzadziej wykorzystywane, dlatego cześć z nich chcemy przekształcić w miejsca parkingowe dla mieszkańców. Właśnie zakończyliśmy konsultacje z korporacjami taksówkarskimi. Część postojów taxi zniknie. Pojawi się też kila nowych.
Skrócimy lub zlikwidujemy ponad 90 miejsc postojowych dla pojazdów TAXI.
Na terenie Bydgoszczy podobnie jak w innych miastach muszą być zachowane miejsca postojowe do przewozu osób. Postoje taxi, których mamy w mieście ok. 60, zajmują zazwyczaj od 3 do nawet 7 miejsc postojowych. W sumie więc w cały mieście mamy ponad 360 miejsc postojowych dla taksówek.
W ostatnim czasie coraz więcej osób zgłaszało nam jednak, że wiele postojów taxi jest nieużywana i stoi pusta. To niewątpliwie efekty zmian w branży taksówkarskiej, w której większość taksówek zamawiana jest poprzez aplikacje. Puste miejsca postojowe dla taksówek, budzą niezadowolenie mieszkańców, dla których brakuje miejsc parkingowych na osiedlach.
Pierwsze kontrole za nami
Przez tydzień i o różnych porach dnia kontrolowaliśmy wybrane postoje taxi. Okazało się, że na kilkumiejscowym postoju, parkowała tylko jedna taksówka albo miejsca pozostawały puste przez cały dzień Postanowiliśmy więc przeprowadzić zmiany i dużą reorganizację miejsc postojowych taxi w całej Bydgoszczy.
Konsultacje zakończone
Dwukrotnie spotykaliśmy się z przedstawicielami bydgoskich korporacji taksówkarskich i poprosiliśmy o wskazanie miejsc postojowych, które możemy zlikwidować lub skrócić.
Prosiliśmy też o ewentualne wskazanie nowych lokalizacji, które są teraz bardziej potrzebne.
W efekcie rozmów aż 94 miejsca postojowe taxi zostaną skrócenie lub zlikwidowane
Powstanie też 7 nowych postojów TAXI.
Skrócimy miejsca postojowe m.in.: ul. 11 listopada ul. Chełmińska, ul. Czackiego, ul. Czerkaska, ul. Fierldorfa „Nila" ul. Konopnickiej, ul. Łukasiewicza, ul. Modrakowa, ul. Morska. ul. Szarych Szergów, ul. Traugutta, ul. Tucholska.
Zlikwidujemy postoje taxi na: ul. Gersona, ul. Kijowska, ul. Mierosławskiego, ul. Nakielska/Wiśniowa, ul. Pelplińska, ul. Płocka, ul. Opławiec – Biwakowa
Nowe postoje powstaną: Pętla Błonie, ul. Gimnazjalna, ul. Jana Styki, ul. Kolbego, ul. Koronowska, ul. Wyżyny, ul. 19 marca 1981
Kolejnym krokiem dla powyższych uzgodnień, będzie przygotowanie projektów stałej organizacji ruchu, a następnie wyniesienie planowanych zmian w terenie.
Prace projektowe planujemy przeprowadzić jeszcze w tym roku.