Aktualności
Przebudowa uliczek śródmieścia dobiega końca. Będą zmiany na Jana Kazimierza.
Dobiegają końca prace na uliczkach śródmieścia. Większość robót została już wykonana.
Obecnie kontynuowane są prace na Rybim Rynku. Plac stanie się miejscem do spotkań i spacerów.
Zasadzimy nowe drzewa, ustawimy ławki i stylowe lampy.
To kolejny etap rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.
Od końca ubiegłego roku prowadzimy remont uliczek śródmieścia. Większość tych prac została już zakończona.
Nawierzchnie zostały wymienione na ulicach: Przyrzecze, Zaułek i Malczewskiego. Zakończone zostały też prace na 3 odcinkach ul. Grodzkiej - przy ul. Bernardyńskiej, ul. Mostowej oraz Teatrze Kameralnym.
Obecnie wykonawca układa krawęzniki i kostkę brukową na wysokości banku.
Większość prac została też zrealizowana na ul. Pod Blankami (wykonanie 95 %) Obecnie prowadzone są już ostatnie roboty na odcinku Jana Kazimierza do ul. Długiej.
Zakończenie prac planujemy jeszcze w tym tygodniu.
5 sierpnia wykonawca rozpocznie roboty na ul. Jana Kazimierza od Wałów Jagiellońskich w kierunku ul. Długiej. Przejazd zostanie zamknięty.
Informacje o utrudnieniach i zmianach w ruchu zostały już umieszczone na wielkich żółtych tablicach przy parkingu.
Po wakacjach i zakończeniu prac na pl. Kościeleckich rozpoczną się prace na ul. Przy Zamczysku. Docelowo ulica zostanie zawężona a chodnik znacznie poszerzony.
Wykonawca prowadzi też obecnie zaawansowane prace na Rybim Rynku. Zrealizowane zostały prace energetyczne i ziemne. Obecnie montowane są już krawężniki w centralnej części placu. Trwają też prace przy układaniu docelowej nawierzchni (kostka kamienna)
Będzie pięknie
Przebudowa Rybiego Rynku, zupełnie zmieni jego oblicze. Plac będzie przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego. W rogach placu od strony spichrzy, dosadzimy drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Przy przystanku tramwaju wodnego powstanie podświetlana róża wiatrów.
Montowane będą też stylowe ławki i oświetlenie.
Wykonawcą przebudowy uliczek i Rybiego Rynku jest firma Betpol z Bydgoszczy.
Koszt tej ważnej dla miasta inwestycji wynosi ponad 24 mln.
Wszystkie prace zakończą się pod koniec bieżącego roku.
Rusza kolejny etap prac na ul. Pod Skarpą.
Dobiegają końca prace na I etapie przebudowy ul. Pod Skarpą.
Odcinek od ronda Matki Teresy z Kalkuty do ul. R. Kaczmarczyka już niebawem zostanie udostępniony do ruchu.
Wykonawca przygotowuje się natomiast do zmian w organizacji ruchu na kolejnym etapie robót.
Wszystkie prace budowlane obejmują przebudowę ul. Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. Korfantego. Fragment trasy położony przy nowych budynkach wielorodzinnych, wyposażymy w przejścia dla pieszych i chodniki. Zazieleni się też skwer przy ul. W. Korfantego.
Całość robót podzielona jest na dwa etapy.
Właśnie dobiegają końca roboty na odcinku od ronda Matki Teresy z Kalkuty do ul. Romana Kaczmarczyka. W minionym tygodniu układana była nowa nawierzchnia.
Obecnie wykonawca prowadzi ostatnie prace przy chodnikach, zjazdach na posesje a także przy budowie progów zwlaniających, które poprawią bezpieczeństwo na tym odcinku.
Montowane jest też nowe oznakowanie poziome i pionowe.
Powyższy odcinek zostanie otwarty w środę 7 sierpnia.
Do tego czasu objazd dla aut i wybranych linii autobusowych nadal będzie prowadzony pobliskimi ulicami: Matki Teresy z Kalkuty - Trybowskiego - Jasiniecką.
Prowadząc prace wykończeniowe na powyższym odcinku, wykonawca od poniedziałku 29 lipca przystąpi do II etapu prac.
Trasa od ronda Matki Teresy z Kalkuty do skrzyżowania z ul. Korfantego włącznie zostanie zamknięta dla ruchu.
Objazd dla tego odcinka będzie poprowadzony ul. Akademicką.
Powyższe zmiany nie ominą też komunikacji autobusowej na tym odcinku,
Zmieny na linii nr 82 i 98.
Linia nr 82 pomiędzy przystankami Przylesie, a Pod Skarpą / Przemysła II zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Akademicką, Matki Teresy z Kalkuty, Z. Trybowskiego, Jasiniecką, Pod Skarpą.
Przystanki wyłączony z obsługi pasażerskiej:
• Przylesie P+R (przystanek zlokalizowany na ulicy Korfantego),
• Korfantego/Prejsa (w obydwu kierunkach),
• Pod Skarpą / Żemojtela (w obydwu kierunkach),
Przystanki na trasie objazdowej:
• Przylesie P+R (przystanek zlokalizowany na ulicy Akademickiej),
• Matki Teresy z Kalkuty / Akademicka,
• Akademicka / Rejewskiego,
• Matki Teresy z Kalkuty / Romanowskiej (w obydwu kierunkach),
• Matki Teresy z Kalkuty / Rydygiera (w obydwu kierunkach),
Linia nr 98 pomiędzy przystankami Przylesie P+R, a Pod Skarpą / Przemysła II zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Akademicką, Matki Teresy z Kalkuty, Z. Trybowskiego, Jasiniecką, Pod Skarpą.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Przylesie P+R (przystanek zlokalizowany na ulicy Korfantego),
• Korfantego / Prejsa (w obydwu kierunkach),
• Pod Skarpą / Żemojtela (w obydwu kierunkach),
• Pod Skarpą / Stamma (w obydwu kierunkach).
Przystanki na trasie objazdowej:
• Przylesie P+R (przystanek zlokalizowany na ulicy Akademickiej),
• Matki Teresy z Kalkuty / Akademicka,
• Akademicka / Rejewskiego,
• Matki Teresy z Kalkuty / Rydygiera (w obydwu kierunkach),
• Trybowskiego / Majtkowskiego (w obydwu kierunkach),
Linia nr 73 będzie funkcjonowała bez zmian tj. po obecnie obowiązującej trasie.
Duże dobrego Pod Skarpą
Zakres wszystkich robót obejmuje przebudowę ul. Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. W. Korfantego o łącznej długości około 700 metrów.
Zadanie zakłada ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej, budowę zjazdów do posesji oraz chodnika, który powstanie po południowej stronie jezdni.
Pojawi się też peron autobusowy i oświetlenie.
Doświetlone zostaną również dwa nowe przejścia dla pieszych na ul. W. Korfantego przy skrzyżowaniu z ul. Pod Skarpą oraz na skrzyżowaniu z ul. Frydrychowicza.
W ramach prowadzonych prac przewidujemy spory pakiet nasadzeń.
Wykonawcą robót jest firma CZiLL Sp. z o.o.
Wartość zadania to ponad 4,4 mln zł
Zadanie będzie realizowane przez 7 miesięcy.
Mapa rowerowa Bydgoszczy - do odbioru ostatnie sztuki
W tym roku po raz pierwszy opublikowaliśmy dla bydgoskich rowerzystów mapę wszystkich dróg rowerowych w mieście.
Mapa pomaga zaplanować weekendową wycieczkę, znaleźć optymalną trasę przejazdu przez miasto czy też odkryć w nim nowe miejsca, do których można dotrzeć jednośladem. Zapraszamy do odbioru map rowerowych. Dostępne ostatnie sztuki.
Wszyscy rowerzyści poruszający się po Bydgoszczy mogą skorzystać z bezpłatnej mapy prezentującej wszystkie trasy dostępne dla jednośladów.
To praktyczny przewodnik po miejskiej infrastrukturze przeznaczonej dla rowerzystów.
Mapę przygotowaliśmy wspólnie z Urzędem Miasta i bydgoskimi rowerzystami.
Dostępna jest bezpłatnie, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej
Mapa zawiera szczegółowy plan Bydgoszczy, uwzględniający istniejące drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy i kontrapasy rowerowe.
Zaznaczyliśmy również ważniejsze przejazdy rowerowe, lokalizacje samoobsługowych stacji naprawy rowerów oraz Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego
Na rewersie umieściliśmy natomiast poradnik dla rowerzysty. Opisane zostały w nim różnice pomiędzy kontrapasem a pasem rowerowy, cechy śluz rowerowych a także przydatne informacje dotyczące aplikacji Aktywne Miasta.
Mapa rowerowa Bydgoszczy w wersji papierowej jest dostępna w siedzibie ZDMiKP przy ul. Toruńskiej 174a, w Bydgoskim Centrum Informacji na Stefana Batorego 2 oraz w Biurze Promocji i Współpracy z Zagranicą.
Mapa w wersji elektronicznej dostępna - TUTAJ
Nowy most Pomorski i dwa nowe ronda
W Bydgoszczy mamy ponad 100 obiektów inżynierskich. Nieodzownym elementem są ich okresowe remonty i naprawy. Na bieżąco prowadzimy prace utrzymaniowe oraz inwestujemy w budowę nowych przepraw mostowych. Nasze działania mają na celu zachowanie ciągłości ruchu, a przede wszystkich bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na dokumentację dla nowego mostu Pomorskiego. Planujemy też przebudować dwa pobliskie ronda.
Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Niestety od jego wybudowania, niesamowicie wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenia samego obiektu. Pojawiły się dużo cięższe samochody i tramwaje.
W latach 2004-2005 most został zmodernizowany. Objęliśmy go też dodatkową kontrolą okresową.
Niestety jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryliśmy zarysowanie. Natychmiast wprowadziliśmy ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej).
Teraz ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie wstępnej dokumentacji dla nowej przeprawy, dostosowanej do obecnych natężeń ruchu.
W ramach tego zadania planujemy też rozbudować rondo Fordońskie i Toruńskie.
Nowy most ...
Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw. Projektanci mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma lub trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje mają być dłuższe niż obecna. Zakładamy też likwidację tunelu prowadzącego na parking centrum handlowego.
Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. Pojawią się też ciągi pieszo-rowerowe.
Samo torowisko na moście będzie mogło służyć jako objazd dla pojazdów uprzywilejowanych czy kierowców w razie wypadku czy awarii.
... plus 2 ronda
Przygotowywana koncepcja ma obejmować też przebudowę ronda Fordońskiego.
Wykonawca ma zaprojektować tam dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego.
Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe.
Zadaniem projektanta będzie też stworzenie nowej wizji ronda Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej.
Wykonana przez projektantów koncepcja zostanie poddana pod szerokie konsultacje społeczne.
Zamówienie obejmuje –w ramach prawa opcji– też możliwość przygotowania szczegółowej dokumentacji projektowej. To właśnie po jej przygotowaniu, będzie można przystąpić do prac budowlanych.
Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzje środowiskową.
Prace się oczywiście wydłużą w momencie gdy uruchomimy prawo opcji.
Historia mostu Pomorskiego
Most Pomorski został zaprojektowany przez wybitnego polskiego projektanta Maksymiliana Wolffa (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowany w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. To trzyprzęsłowa konstrukcja o długości niespełna 80 m w formie dwóch wsporników połączonych nad rzeką wspólnym przegubem, podobnie jak w Moście Bernardyńskim.
Budowa tego obiektu to była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.
Oddany do użytku w 1970 roku (a przebudowany w latach 2004-2005) most Pomorski jest uszkodzony. Jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryto zarysowanie. Natychmiast wprowadzono ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Wysłużona przeprawa, która do czasu otwarcia S5 przyjmowała na siebie tranzytowy ruch towarowy, wymaga przebudowy.