Aktualności

Czytaj więcej...

W czwartek (28 listopada) nastąpi zmiana czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej z ul. Kolbego. Ruch zostanie przełożony z jezdni południowej na nową jezdnię północną. Przypominamy, że w związku z ostatnimi pracami zamknięta jest tymczasowo ulica Skośna. To już ostatnie etapy prac na Osowej Górze.

Po przełożeniu ruchu utrzymane zostanie pierwszeństwo łamane na kierunku Kolbego-Centrum. Zmiana organizacji ruchu w połączeniu z wcześniejszym zamknięciem ulicy Skośnej pozwoli dokończyć budowę nowej południowej jezdni ulicy Grunwaldzkiej na odcinku pomiędzy Lidlem i lasem. Powstają tam rozbudowane skrzyżowania skanalizowane z sygnalizacją. Do skrętu w kierunku centrum na Skośnej i Kolbego kierowcy będą mieli dwa pasy ruchu. Dodatkowo na Kolbego z pasa do prawoskrętu w kierunku centrum będą mogły również skręcać autobusy.

Załączniki:
Pobierz plik (Kolbego TOR.pdf)Kolbego TOR.pdf[ ]231 kB

Czytaj więcej...

We wtorek (3 grudnia ) rozpocznie się kolejny etap prac przy budowie nowego ronda na połączeniu ulic Broniewskiego, Stawowej i Władysława IV. Wykonywana będzie wschodnia część nowego skrzyżowania z ruchem okrężnym. Na Błoniu skorygowany zostanie tymczasowo przebieg linii autobusowej nr 57.

Prace przy budowie ronda wykonawca rozpoczął z końcem października. Teraz w kolejnym ich etapie konieczne jest zamknięcie  ul. Stawowej od strony wschodniej (dojazd od strony cmentarza).

W związku z tym linia nr 57 kierowana będzie od ronda u zbiegu Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich do pętli Błonie objazdem. Autobusy pojadą ulicami 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich i Szubińską. Wyłączone z obsługi będą przystanki Stawowa –Władysława IV i Schulza-Stawowa. Na trasie objazdowej dla kierunku Dworzec Główny wytyczone zostaną przystanki:

  • Szubińska / Żwirki i Wigury
  • Stawowa / 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich (tymczasowy)

Dla kierunku Błonie funkcjonować będą natomiast przystanki:

  • Szubińska / Gnieźnieńska
  • Szubińska / Żwirki i Wigury.

Kierowcy mogą ominąć plac budowy korzystając także z innych ulic równoległych do Stawowej.

W ramach realizowanej inwestycji zbudujemy wyspę centralną i przebudujemy 4 wloty ulic. Jezdnie zostaną przed rondem rozdzielone niewielkimi azylami, które umożliwią pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowane zostaną też chodniki przylegające do nowych jezdni. Zaplanowaliśmy też nowe  nasadzenia. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzielimy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom.

Zakończenie podstawowych prac przy sprzyjającej pogodzie planowane jest jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej...

Zleciliśmy dodatkowe prace przy przebudowie bydgoskich chodników. Wkrótce zakończymy budowę połączenia przystanków tramwajowych Andersa-Wolna z ulicą Osiedlową w Fordonie. Wykonujemy też wyniesione przejścia dla pieszych na ul. Grabowej i Lelewela na Leśnym. Dzięki dużym środkom zagwarantowanym przez miasto zrealizowaliśmy więcej zadań niż w poprzednich latach.

Wstępnie na remonty chodników zarezerwowaliśmy kwotę ponad 1 mln zł. Pozwoliło to wczesną wiosną rozpocząć prace w kilkudziesięciu punktach miasta. Najwięcej prac remontowych zrealizowanych zostało w pierwszej kolejności w centrum miasta. Remontowaliśmy m.in. ul. Zamoyskiego i 20 Stycznia. Duży zakres prac wykonaliśmy na osiedlach Okole i Wilczak. W tej części miasta odnowiliśmy odcinki chodników na Jasnej, Lubelskiej, Nakielskiej i Śląskiej. Na skrzyżowaniach, przed przejściami dla pieszych obniżaliśmy krawężniki oraz wbudowywaliśmy elementy z wypustkami. Ułatwia to poruszanie się szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym.

Dużo pieczołowitych prac zrealizowaliśmy przy ul. E. Warmińskiego. Zależało nam na przywróceniu tej ulicy bardziej śródmiejskiego wyglądu. Wiosną zleciliśmy z innej puli środków wymianę oświetlenia. Stare lampy na tzw. przewieszkach zastąpiliśmy eleganckim latarniami w formie pastorałów. Wyposażyliśmy je w energooszczędne oprawy.

W letnich miesiącach zdecydowaliśmy się na rozszerzenie zakresu prac o kolejne lokalizacje. W ten sposób odnowione zostały m.in. odcinki chodników w Starym Fordonie na styku ze zrewitalizowaną ulicą Bydgoską. Kończymy budowę chodnika łączącego przystanki tramwajowe Andersa-Wolna z ulicą Osiedlową w Fordonie.

W ostatnich dniach zleciliśmy jeszcze dodatkowe prace przy budowie wyniesionych przejść dla pieszych przy szkole na ul. Grabowej oraz na ul. Lelewela na osiedlu Leśnym. Roboty realizowane są połówkowo. Nowe „garbate” zebry będą skłaniały kierowców do ostrożniejszej jazdy. Dobudujemy też chodniki, które pozwolą na dojście do nowego przejścia dla pieszych z sygnalizacją, które powstanie na ul. Fordońskiej na wysokości ul. Niewiteckiego. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się w tekście „Poprawimy bezpieczeństwo pieszych na Fordońskiej

Ostatecznie na wszystkie zadania chodnikowe wydamy kwotę 2,7 mln zł. Nigdy wcześniej nie zrealizowaliśmy tak dużej liczby przedsięwzięć z myślą o pieszych i poprawie ich bezpieczeństwa.

Czytaj więcej...

Trwają zaawansowane prace przy doświetlaniu przejść dla pieszych. Część urządzeń już działa. Dodatkowe słupy z zestawami lamp zamontujemy w tym roku łącznie w 23 miejscach. Zakończenie wszystkich prac planujemy do połowy grudnia. W przyszłym roku zamierzamy kontynuować program poprawy bezpieczeństwa na przejściach.

Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. Inwestycje związane z doświetleniem przejść  zaplanowaliśmy w następujących lokalizacjach:

  1. ul. Wały Jagiellońskie na wysokości posesji nr 12
  2. ul. Nakielska / ul. Chłopickiego
  3. ul. Jagiellońska / ul. Piotrowskiego
  4. ul. Fordońska / Zakłady Zbożowe
  5. ul. Fordońska / ul. Magazynowa
  6. ul. Szubińska / ul. ul. Łabiszyńska
  7. ul. Szubińska na wysokości posesji 101 (Klub Logistyk)
  8. ul. Kamienna / ul. Bałtycka
  9. ul. Fordońska / ul. Gajowa
  10. ul. Kamienna / ul. Gajowa
  11. ul. Nakielska / ul. Słoneczna
  12. al. Mickiewicza / 20 Stycznia 1920 r.
  13. ul. Markwarta na wysokości posesji nr 7
  14. ul. Królowej Jadwigi / ul. Łokietka
  15. ul. Toruńska / ul. Żupy (pod Trasą Uniwersytecką)
  16. ul. Pelplińska / ul. GOPR-u
  17. ul. Szpitalna / ul. Zdrowotna
  18. ul. Kamienna / ul. Inwalidów
  19. ul. Twardzickiego / ul. Przybory
  20. ul. Andersa / ul. Brzechwy (przy wiadukcie)

W ubiegłym tygodniu udało się uruchomić m.in. nowoczesne oświetlenie przy ulicy Fordońskiej w Starym Fordonie oraz na ulicy Kamiennej na Bartodziejach. Wkrótce nowe oprawy zostaną zamontowane też na ruchliwej ulicy Szubińskiej (na wysokości Łabiszyńskiej i klubu Logistyk).

Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających. Zakończenie wszystkich prac i odbiory planowane są do połowy grudnia. Na to zadanie wydamy łącznie milion złotych. Nowe urządzenia będą objęte 5-letnią gwarancją.

Trzy zadania uruchomiliśmy już wiosną w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki temu programowi piesi są już  lepiej widoczni na skrzyżowaniach

  • ul. Pelplińskiej z Derdowskiego,
  • ul. Pelplińskiej z Galla Anonima
  • ul. Pelplińskiej z  Jarużyńską.

Planujemy kontynuację programu. W przyszłorocznym projekcie budżetu miasta na ten cel zarezerwowano wstępnie kwotę 1 mln zł.

Czytaj więcej...
Pierwszy etap gotowy

Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w ubiegłym roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego. Po dokładnej analizie ZDMiKP opracował  listę 75 przejść dla pieszych kwalifikujących się do modernizacji. 13 zostało zrealizowanych w ubiegłym roku. Przedsięwzięcie zostało skonsultowane m.in. ze Społecznym Rzecznikiem Pieszych w Bydgoszczy.

Jak to działa?

Przejścia są wyposażane w zestaw specjalistycznych lamp dobieranych indywidualnie dla konkretnej lokalizacji. Oświetlenie wertykalne to nowoczesna forma doświetlenia przejść dla pieszych. Sprawia ono, że samo przejście oraz strefa oczekiwania pieszego są doświetlone równomiernie w taki sposób, że pieszy dla nadjeżdżającego kierowcy jest zawsze przedstawiany jako jasny element na ciemniejszym tle.