Aktualności

Czytaj więcej...W ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice przekształcamy w drogi jednokierunkowe a na wielu trasach wprowadzimy ograniczenia do 30 km/h.

Zmiany poprawiają nie tylko bezpieczeństwo ale umożliwiły stworzenie kolejnych tras dla rowerzystów.


W kilkunastu miejscach Bydgoszczy wprowadziliśmy już pasy, kontrapasy oraz kontraruch rowerowy.
Niestety wielu rowerzystów nie wie jeszcze jak korzystać z nowych rozwiązań, szczególnie dotyczy to zmian na placu Weyssenhoffa.

Czytaj więcej...Przypominamy, że KONTRARUCH ROWEROWY to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach ulic jednokierunkowych.
Ruch rowerów w kierunku przeciwnym do innych pojazdów poprawia ciągłość i spójność sieci tras rowerowych, pozwala użytkownikom rowerów na korzystanie z krótszych tras przejazdu i  sprzyja poprawie bezpieczeństwa, 

Kontraruch łatwo rozpoznać po znakach „zakaz wjazdu – nie dotyczy rowerów" oraz czerwonych krótkich pasach na wlotach w daną ulicę. Rowerem można jechać więc w obu kierunkach. Przypominamy, że rowerzyści poruszać powinni się po prawej stronie jezdni, patrząc w kierunku swojego ruchu.

Czytaj więcej...KONTRAPAS ROWEROWY jest to pas ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych. Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy. Rowerzysta jadąc więc zgodnie z kierunkiem aut, MUSI poruszać się po jezdni, po prawej stronie zgodnie z zasadami ogólnymi.
Ruch w przeciwną stronę odbywa się po kontarpasie rowerowym.

Takie rozwiązanie zastosowaliśmy już na ul. Wiatrakowej i ul. Bełzy [ przykład na zdjęciu - jadąc w dół ul. Bełzy korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów ]

Czytaj więcej...PAS ROWEROWY to część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami rowerowymi (np. czerwonym pasem na jezdni).
Takie rozwiązanie rowerzyści można napotkać już od dawna na al. Ossolińskich, ul. Gdańskiej. W ostatnim czasie pasy rowerowe domalowaliśmy na Alejach Adama Mickiewicza, Powstańców Wielkopolskich oraz Plac Józefa Weyssenhoffa.

Na tym ostatnim wielu rowerzystach nie wie jak korzystać z nowych rozwiązań i zjeżdza z pasa rowerowego bezpośrednio pod rozpędzone auta.

Czytaj więcej...Przypominamy więc, że rowerzysta dojeżdża do placu Weyssenhoffa głównymi ulicami (ul. Powstańców Wielkopolskich – od strony ul. Ogińskiego, Al. Mickiewicza – od strony ul. Gdańskiej czy Al. Ossolińskich – od strony ul. Sieńki) wyznaczonymi pasami rowerowymi:

- aby skręcić rowerem w prawo (z ul. Powstańców Wielkopolskich w Al. Mickiewicza, z Al. Mickiewicza w Al. Ossolińskich lub z Al. Ossolińskich w ul. Powstańców Wielkopolskich) pozostajemy na prawym czerwonym pasie. 

- chcąc rowerem skręcić w lewo (z Powstańców Wielkopolskich w Al. Ossolińskich, z Al. Mickiewicza w Powstańców Wielkopolskich, czy z Al. Ossolińskich w Al. Mickiewicza) zmieniamy rowerem pas ruchu na ogólny - "po jezdni" (za znakiem F-19 i na wysokości symbolu poziomego typu „sierżant", a po skręcie w lewo wjeżdżamy na pas rowerowy (pomiędzy jezdniami).

Czytaj więcej...Dodatkowo pragniemy poinformować, że w związku z planowanymi pracami miejskich wodociągów, przesunęliśmy termin malowania oznakowania poziomego na al. Mickiewicza w kierunku  placu Weyssenhoffa..

Więcej o różnicach między kontrapasem a kontraruchem rowerowym pisaliśmy TUTAJ

Pamiętaj:
Kontraruch rowerowy – ruch rowerów na jezdni ulicy jednokierunkowej, w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów, bez wydzielonego pasa ruchu dla rowerów.

Kontrapas ruchu dla rowerów – wydzielony pas jezdni na ulicy jednokierunkowej przeznaczony do ruchu rowerów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy.

Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.



 

Czytaj więcej...Trwa rewitalizacja placu Kościeleckich. Niedługo zlecimy przebudowy Rybiego Rynku oraz ulic Grodzkiej i Pod Blankami.

Już teraz jednak uporządkujemy ruch na wielu ulicach w ścisłym centrum Miasta.
Kolejny odcinek ul. Mostowej oddajemy pieszym i rowerzystom.
Zmiany na kolejnych ulicach w obrębie Starego Rynku pozwolą natomiast poprawić bezpieczeństwo i ograniczyć ruch w Salonie Bydgoszczy.

Czytaj więcej...Dotychczasowa funkcja komunikacyjna ulicy Mostowej zostanie mocno ograniczona.
Zależy nam, by była to strefa przede wszystkim dla pieszych, rowerzystów, a sam most pozwalał na organizowanie jeszcze częściej różnych wydarzeń, jak na przykład Bydgoski Jarmark Bożonarodzeniowy oraz rozszerzać ofertę innych imprez odbywających się w tej części miasta.

Planowane zmiany jeszcze bardziej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie jego natężenia. Pozwolą poza tym wyeksponować nieprzeciętny charakter obszaru Starego Rynku oraz uliczek do niego przylegających. O takie rozwiązania apelowały między innymi bydgoskie organizacje społeczne i stowarzyszenia.

Czytaj więcej...Co się zmieni ?
Przejazd przez ul. Mostową zostanie zamknięty.
Ruch pojazdów przez most z przyległymi fragmentami ul. Grodzkiej będzie niemożliwy za wyjątkiem pojazdów służb komunalnych i ratunkowych.
Dla kierowców dostępny będzie wyłącznie parking na placu Teatralnym z wjazdem od strony ul. F. Focha.

Odcinek ten będzie dwukierunkowy, działający wyłącznie na tzw. prawoskrętach. Wyjazd z ul. Mostowej nie będzie już sterowany sygnalizacją świetlną. Na istniejących sygnalizatorach uruchomione będzie tylko pulsujący sygnał ostrzegawczy.

Czytaj więcej...Zamknięcie przejazdu przez most, wiąże się również ze zmianami w dotychczasowej organizacji ruchu w obrębie całego Starego Miasta.

Najważniejsze z nich to:
-  wyłączony zostanie z ruchu odcinek ul. Grodzkiej przy Spichrzach.

- ruch kołowy od ul. Jezuickiej (przy Urzędzie Miasta) będzie mógł się odbywać poprzez ul. Farną w kierunku ul. Przyrzecze, która na całym odcinku będzie jednokierunkowa i skierowana do ul. Długiej. 

- na ul. Pod Blankami (odc. od Jana Kazimierza do ul. Podwale) odwrócony zostanie kierunku ruchu. Zmiana ta ograniczy niewątpliwie ruch na ul. Długiej.

- wyłączenie z ruchu fragmentu ulicy Długiej od strony ul. Jana Kazimierza (przy tramwaju) poprzez zastosowanie słupków jak na przyległych ulicach. Odcinek ulicy Długiej od ul. Jana Kazimierza do ul. Podwale będzie dwukierunkowy, z możliwością wjazdu tylko od ul. Podwale.

W związku ze zmianami na tych dwóch ulicach konieczne stanie się również wprowadzenie niewielkich zmian porządkowych na ul. Kazimierza Wielkiego poprzez optyczne jej przewężenie od strony ul. Pod Blankami (donice, elementy małej architektury).

Czytaj więcej...MAPA POGLĄDOWA ZMIAN [kliknij aby powiększyć]



MAPA SZCZEGÓŁOWA [pdf - kliknij aby otworzyć]


Czytaj więcej...Cały obszar Starego Miasta (ograniczony ulicami Bernardyńską, Wały Jagiellońskie, Nowy Rynek-M. Wierzbickiego, Wełniany Rynek-Brdą ) dodatkowo zostanie oznakowany znakami zakazu ruchu, które nie będą dotyczyć pojazdów: dojeżdżających na teren posesji i parkingi, zaopatrzenia, taksówek, oznakowanych pojazdów służb miejskich i ratunkowych, pojazdów z zezwoleniem zarządcy, hulajnóg elektrycznych i rowerów.

Ustawienie nowego oznakowania pionowego rozpoczniemy jeszcze w tym tygodniu. 

Czytaj więcej...Jeszcze więcej zmian w centrum Miasta
W wakacje zaplanowaliśmy ogłoszenie przetargu na rewitalizację Rybiego Rynku oraz ulic Pod Blankami, Malczewskiego, Zaułek, Przy Zamczysku i Przyrzecze, Jana Kazimierza i Grodzkiej.

We wskazanych miejscach pojawi się estetyczna nawierzchnia z wykorzystaniem materiałów kamiennych oraz stylizowane oświetlenie uliczne.
Z kolei Rybi Rynek zmieni się w elegancki plac publiczny, gdzie będą mogły odbywać się wydarzenia organizowane między innymi przez muzeum okręgowe, Teatr Kameralny czy Miejskie Centrum Kultury.
Trwają również intensywne przygotowania do konkursu na zagospodarowanie placu Teatralnego.

Wcześniej rozpoczęła się kompleksowa rewitalizacja placu Kościeleckich.
Zakres prac obejmuje m.in. budowę podziemnych zbiorników na deszczówkę. Zachowane zostaną istniejące kasztanowce.
Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia. Piesi zyskają równe estetyczne chodniki w śródmiejskim stylu.

Czytaj więcej...Bydgoszcz odzyskuje swój Salon
W ostatnich latach samochody zniknęły między innymi ze zrewitalizowanego Starego Rynku i kilku przyległych ulic.
Również ulica Długa stała się przestrzenią zdecydowanie bardziej przyjazną dla pieszych.

Wraz rozbudową ulicy Kujawskiej przebudowany został jej ostatni odcinek od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami.

Otwarcie wielopoziomowego parkingu na ul. Grudziądzkiej umożliwiło też zamknięcie dla ruchu samochodowego Wyspy Młyńskiej.
Wszystkie te działania są częścią ogromnego programu kompleksowej rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.

Czytaj więcej...W związku z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania, kontynuujemy prace przy malowaniu oznakowania poziomego w centrum miasta.
Znika część miejsc postojowych na chodnikach, wprowadzamy kontrapasy rowerowe a część ulic przekształcamy w drogi jednokierunkowe.

Lista ulic na których będa prowadzone prace - od poniedziałku do piątku (12.06-16.06):
- kontynuacja prac na ul. Krasińskiego i ul. Sportowej
- prace na ul. Wyczółkowskiego, ul. Chopina (od Moniuszki do Sportowej) oraz ul. Krakowskiej
- ul. Jagiellońska – parking przy budynku 70a w zakresie stanowisk dla osób niepełnosprawnych oraz Jagiellońska 75-77 – miejsca postojowe wzdłuż jezdni

W trakcie prac przy malowaniu oznakowania poziomego, wprowadzamy tymczasowe zakazy parkowania.
Informacje dla mieszkańców są zamieszczone na tablicach wzdłuż konkretnych ulic oraz na katkach umieszczonych "za wycieraczkami" parkujących aut.
Kierowcy którzy nie dostosują się do zakazów parkowania, będą ukarani mandatami a ich pojazdy zostaną odholowane.

Czytaj więcej...Rozpoczynamy  budowę ulicy M. Kromera na osiedlu Tatrzańskim i M. Kotowicza na Jarach.

Właśnie podpisaliśmy umowy z Wykonawcami na realizację prac budowalnych.

W budowie osiedlowych ulic pomagają miejskie programy oraz pozyskiwane dotacje ze środków centralnych.

Przebudowa ulicy M. Kromera to inwestycja oczekiwana nie tylko przez mieszkańców osiedla Tatrzańskiego.
Dzięki niej poprawi się dojazd do kilkunastu bloków.
Poza tym stanowi ona również dojazd do Szkoły Podstawowej nr 67, przy której funkcjonuje duża sala sportowo widowiskowa oraz basen.

Z ul. Kromera korzystają również mieszkańcy tzw. górnego tarasu Fordonu (zabudowa m.in. wzdłuż ul. Bieszczadzkiej). W rejonie ul. Jarużyńskiej ulokowano natomiast szereg obiektów rekreacyjnych: boisko orlik, plac zabawa, miasteczko rowerowe.

W ramach zadania powstanie nowa jezdnia, chodniki, zjazdy do posesji, zatoka autobusowa i miejsca postojowe.
Pojawi się też energooszczędne oświetlenie i odwodnienie drogi.
Wybudowane zostaną również wyniesione skrzyżowanie i progi zwalniające, które zdecydowanie poprawią bezpieczeństwo na tej ulicy.

Nowy odcinek połączy się z wcześniej wykonanym zadaniem, które zostało już zrealizowane w latach 2020 – 2021 przy budowie basenu.

Wykonawca: Betpol S.A.
Wartośc zadania: prawie 3 mln zł.
Prace budowalne zajmą około 5 miesięcy.

Różne programy, jeden cel
W poprzednich latach prowadziliśmy też prace nad dokumentacją niezbędną do przebudowy ul. M. Kotowicza łączącej Jana Ostroroga z Czerwonego Krzyża.
Początkowo planowana było utwardzenie fragmentu ulicy w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Teraz dzięki pozyskaniu dofinansowania ze środków centralnych możliwe jest zlecenie prace budowlanych obejmujących całą ulice.
Zaplanowaliśmy ułożenie nawierzchni z kostki betonowej, budowę chodników i zjazdów do posesji.

Wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlane Michał Burzyński 
Wartość zadania: prawie 800 tys. zł
Prace budowalne zajmą około 5 miesięcy.

 

Strona 44 z 431