Aktualności
Rybi Rynek w eleganckiej odsłonie
Zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatrów wykonana z kamiennej kostki.
- Rewitalizacja Rybiego Rynku to kolejny element naszego ambitnego pomysłu na elegancki, tętniący życiem Salon Miasta – podkreśla Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Wokół niego już wcześniej oddaliśmy do użytku Teatr Kameralny, który stał się jedną z najchętniej odwiedzanych placówek kulturalnych. Odrestaurowaliśmy fasadę spichrzy, symbolu Bydgoszczy i ograniczyliśmy przejazd samochodów przez zrewitalizowane ulice i mosty. Te projekty pomogły stać się nam najchętniej odwiedzanym miastem przez turystów w regionie. Utrzymanie tego wyniku wymaga pracy. Działamy dalej. Budujemy IV krąg Opery, zrewitalizujemy kolejne odcinki bulwarów i Wyspę Św. Barbary. Przed nami również szereg prac na Wyspie Młyńskiej.
Więcej drzew i kolorowe rabaty
Remont Rybiego Rynku to kolejna inwestycja, która zmienia Salon Bydgoszczy. W miejscu parkingu pojawił się plac z podświetlaną różą wiatrów. W jego rogach dosadziliśmy platan i lipę. Wokół nich powstały rabaty o naturalistycznym charakterze - kompozycji złożonej z hortensji, traw ozdobnych, róż i bylin. Drzewa dosadziliśmy również wzdłuż drogi prowadzącej do nabrzeża. Zamontowaliśmy też stylowe latarnie, a część nasadzeń została podświetlona. Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia ustawimy ławki i krzesła zaprojektowane przez studentów wzornictwa Politechniki Bydgoskiej oraz inne elementy małej architektury.
W parze z rynkiem szereg ulic
Zrewitalizowaliśmy również kilka staromiejskich uliczek, na których położyliśmy kamienną kostkę. Na chodnikach natomiast zastosowaliśmy granitowe płyty z kamiennymi opaskami. Ulica Grodzka zachowała swój dotychczasowy charakter z wyłączeniem możliwości parkowania pojazdów, dodatkowo pojawiło się na niej zawężenie jezdni, co pozwoliło na poszerzenie części przeznaczonej dla ruchu pieszego i wprowadzenie dodatkowych pasów zieleni. Rewitalizacja objęła też ulice Przy Zamczysku (od Grodzkiej do placu Kościeleckich), Malczewskiego, Zaułek, Przyrzecze, Jana Kazimierza oraz Pod Blankami. Oprócz nowej nawierzchni zadbaliśmy o zieleń.
W ramach zadania wykonaliśmy także schody prowadzące z ul. Ku Młynom na nabrzeże Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy wzdłuż Młynówki. Dodatkowo podświetliliśmy oraz wymieniliśmy nawierzchnię przy kamieniu z tablicą upamiętniającą bydgoskich Żydów (u zbiegu ul. Jana Kazimierza oraz Pod Blankami).
Wykonawcą robót była firma Betpol. Koszt inwestycji to ok. 30,3 mln zł. Zadanie doskonale współgra ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (Kręta, Mostowa, część Grodzkiej, Długa, Magdzińskiego, Jezuicka, Farna, Trybunalska, Ku Młynom, Niedźwiedzia, Spichlerna i Przesmyk). W tym roku zakończyła się także kompleksowa rewitalizacja placu Kościeleckich.
Rozszerzamy zamówienie
Po zakończeniu podstawowego zakresu robót zdecydowaliśmy jeszcze o rozszerzeniu zadania o dodatkowe prace. W ich zakres wejdzie przebudowa ulic Karmelickiej (dojazd do powstającego IV kręgu Opery), remont ul. Podwale oraz nabrzeża przy zrewitalizowanym Rybim Rynku. Wraz z zakończeniem drogowej części inwestycji rozpoczęliśmy też prace nad wprowadzeniem dodatkowych elementów, które mają nawiązywać do historii tego miejsca. W pierwszej kolejności zależy nam na wykonaniu przy nabrzeżu repliki żurawia przypominającego o dawnym porcie. Obecnie przy współpracy z Politechniką Bydgoską powstaje niezbędna dokumentacja projektowa.
Zmiany godzin urzędowania ZDMiKP
W poniedziałek, 23 grudnia, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a) pracuje w standardowych godzinach.
W Wigilię, 24 grudnia (wtorek) oraz w sylwestra, 31 grudnia, ZDMiKP będzie przyjmował interesantów do godz. 13:00.
Godziny otwarcia kas biletowych i Centrum Obsługi Klienta ZDMiKP w Wigilię i w sylwestra:
Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
24 grudnia - 7.00 – 13.00
31 grudnia – 7.00 – 12.00
Kasa przy ul. Zygmunta Augusta 10
24 grudnia - 7.00 – 13.00
31 grudnia – 7.00 – 12.00
Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
24 grudnia - 8.30 – 13.00
31 grudnia – 8.30 – 12.00
Nowy chodnik wzdłuż ulicy Stawowej
Zakończyła się przebudowa chodnika wzdłuż ulicy Stawowej. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. Wcześniej realizowaliśmy kilka innych inwestycji wzdłuż ważnej ulicy przecinającej osiedle Błonie.
Chodnik wyremontowano na odcinku pomiędzy ulicą Władysława IV i wjazdem do IV Liceum Ogólnokształcącego. Popękane płytki zostały wymienione na betonową kostkę, którą wcześniej ułożono już wokół ronda G. Kufel oraz na odcinku przy liceum. Przy wejściu do Zespołu Szkół Elektrycznych zastosowano też płytki kierunkowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
W ostatnich latach wzdłuż ul. Stawowej realizowane były również inne zadania związane z poprawą bezpieczeństwa. Przebudowany został odcinek od ul. Władysława IV do ul. ks. Schulza, zbudowaliśmy nowe rondo na połączeniu tej ulicy z ulicami Broniewskiego i Władysława IV. Skrzyżowanie z ul. Nakielską zostało natomiast wyposażone w sygnalizację świetlną.
Warto wiedzieć
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2024 roku 16 mln zł. 30 listopada br. zakończyło się głosowanie na zadania, które trafią do realizacji w przyszłym roku. Wybierać można było spośród 475 pomysłów. Wyniki będą znane jeszcze w tym miesiącu.
Trwa rozbudowa zajezdni i modernizacja torowiska na ul. Toruńskiej
To niezbędna inwestycja, która pozwoli przystosować obiekt do serwisu nowoczesnych składów. Wykonawca zrealizował już jedną trzecią robót.
Głównym celem rozbudowy zajezdni jest poprawa jakości życia mieszkańców i podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania i dostępności oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych i wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
Inwestycja obejmuje rozbiórkę obiektów i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych (wpłynie to m.in. na obniżenie hałasu i drgań na trasach tramwajowych), myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu i wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.
Wykonawca zrealizował już jedną trzecią robót. Kończą się m.in. prace przy harfie (zespole rozjazdów we wschodniej części zajezdni), a ukończony został budynek portierni. Rozpoczęły się natomiast prace przy budynku reprofilacji obręczy. Wykonawcą jest firma Mirbud. Zakończenie inwestycji planowane jest na początku 2026 roku.
Jedocześnie trwa modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Obecnie prowadzone są prace związane z wykonaniem fundamentów pod słupy trakcyjne, a także z układaniem nowych warstw konstrukcyjnych w torowisku. Ponadto prowadzone są roboty związane z wykonaniem przejścia przez torowisko, aby jak najszybciej przywrócić możliwość ruchu pieszych na zamkniętym przejściu przy przebudowywanych peronach tramwajowych. Wykonawcą jest firma Trakcja S.A., która podpisała umowę na początku roku, a której zadaniem jest kompleksowa modernizacja torowiska oraz towarzyszącej infrastruktury drogowej pieszo-rowerowej na ul. Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli „Stomil”.
Łączna wartość inwestycji, realizowanej w trybie zaprojektuj i wybuduj, to ponad 131 mln zł. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.
Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".